Mann 42 Skrevet 6. desember 2007 #81 Skrevet 6. desember 2007 Her synes jeg du antyder noe om kvinner som er direkte spydig og respektløst. Jeg kan ikke tenke meg at et slikt utsagn er mer typisk for kvinner enn for menn. Det er godt dokumentert at kvinner slår, men her er ikke antall slag viktigst men hvilken fysisk skade slagene medfører. Når en tar hensyn til dette, er det uten sammenligning mennene som kommer dårligst ut. I tillegg er kvinners vold som regel et nødrop som følge av mannens manglende innsikt i kvinnens problemer, mens menns vold i mye større grad er uprovosert og blir brukt som et maktmiddel. Når det gjelder overvåking, burde ikke det være problematisk for dem som ikke har noe å skjule. Det er dog en forutsetning at informasjonen ikke blir tilgjengelig for alle og enhver. Jeg tror ikke jeg vil være enig med deg i at det aller viktigste ved vold, er den fysiske skaden som forvoldes. Jeg mener tvert i mot at den skaden som påføres relasjoner, mellom offer og utøver spesielt, og for offerets del overfor andre mennesker spesielt, er langt viktigere. Dessuten påføres offeret en betydelig skade på sitt selvbilde. En undersøkelse om konsekvenser av vold fra foreldre overfor barn, som tidligere var referert til på nrk tekstTV, tydet på at fars vold var assosiert med økende forekomst av spiseforstyrrelser, mens barn som var utsatt for vold fra mor, hadde en øket selvmordsfare. Begge to svært alvorlige skader som voldelige foreldre påfører sine barn, og som barna bærer med seg resten av livet. Når det gjelder effektene av partnervold, der hvor forholdet varer, og forblir preget av vold, så er det nærliggende å tenke seg at uansett hvem som utsettes for voldsutøvelse i en nær relasjon, tar skade av det, ut over det rent fysiske. Jeg synes det er meget pussig at noen kan få seg til å si at det viktigste er den fysiske skaden som forvoldes. Fysisk smerte er meget forbigående, med mindre det er tale om alvorlig skade som brudd eller leddskader eller lignende. Men den psykiske skaden og ydmykelsen bærer man med seg lenge etter at de kroppslige sårene er helet.
Gjest Jente ja Skrevet 6. desember 2007 #82 Skrevet 6. desember 2007 Her synes jeg du antyder noe om kvinner som er direkte spydig og respektløst. Jeg kan ikke tenke meg at et slikt utsagn er mer typisk for kvinner enn for menn. Med tanke på hva du sier om menn så er jo det der meningsløst pjatt. Det er godt dokumentert at kvinner slår, men her er ikke antall slag viktigst men hvilken fysisk skade slagene medfører. Hvis du faktisk tror det her så er du ikke bare naiv, du er så langt ute på bærtur at jeg ville anbefalt deg å ikke skrive noe som helst i den tråden her inntil du har lest i det minste én pitteliten artikkel om mishandling og de psykiske konsekvensene dette har. Dette utsagnet viser at du har null kunnskap om hva du uttaler deg om. Når en tar hensyn til dette, er det uten sammenligning mennene som kommer dårligst ut. I tillegg er kvinners vold som regel et nødrop som følge av mannens manglende innsikt i kvinnens problemer, mens menns vold i mye større grad er uprovosert og blir brukt som et maktmiddel. Den mest patetiske bortforklaringen jeg noensinne har hørt. Ærlig talt..! Når det gjelder overvåking, burde ikke det være problematisk for dem som ikke har noe å skjule. Det er dog en forutsetning at informasjonen ikke blir tilgjengelig for alle og enhver. Innså nettopp at du er et troll, men poster det her fordi jeg vet det er mennesker som faktisk innehar meningene som du fremlegger, og for den ørlille sjansen for at du faktisk ikke bare tuller.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2007 #83 Skrevet 6. desember 2007 Det er selvfølgelig den psykologiske effekten som er viktigst i minst 90% av tilfellene. Den fysiske effekten selv av ganske kraftig slåssing er som regel relativt liten, jeg slåss nok i min ungdom til å vite det. Det er de psykologiske senvirkningene som i de aller flest tilfeller er sentral. Som det kommer klart frem i Dagbladets undersøkelse viser det seg at volden kvinner utøver har større negative psykologiske konsekvenser på barna enn den volden som fedre utøver.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #84 Skrevet 12. desember 2007 PSYKOLOGISK AGGRESJON RETTET MOT PARTNER Prosentandelen kvinner og menn som rapporterte minst én gang det siste året å ha gjort følgende mot partneren sin. Kvinner Menn Furtet eller nektet å snakke med partner 78 % 61 % Brølte, bannet eller kjeftet på partner 57 % 43 % Ydmyket, hånte eller fornærmet partner 56 % 49 % Stampet ut av rommet/ huset 49 % 32 % Kalte partner dum eller stygg 45 % 29 % Gjorde noe for å trosse partner 41 % 41 % Nektet partneren sex 20 % 6 % Truet med å slå eller kaste gjenstand 6 % 2 % Beskyldte partner for å være dårlig elsker 5 % 1 % Ødela partners klær eller gjenstander 3 % 2 % Andel som rapporterte jevnlig psykologisk aggresjon (12 ganger eller mer siste år) 44.0% 27.2% kvinner har åpenbart større annlegg for aggresjon og det å gå til angrep enten det er fysisk eller psykisk. Dere må jobbe med å kontrolere dere selv. Når tre ganger så mange kvinner som menn truer med å slå eller kaste noe på partneren sin og 5 ganger så mange annklager parteneren for å være en dårlig elsker (statistisk sett er kvinner mer fornøyd med sexlivet enn menn så det er ikke objektivt grunnlag for at 5 ganger så mange kvinner kommer med slike påstander, og i det hele tatt en langt høyere andel kvinner bedriver jevnlig psykoligisk aggresjon (44 mot 27.2%) så er kvinner rett og slett nødt til å skjerpe seg. Hvis ikke dere blir bedre til å kommunisere på annet hvis ødelegger dere forholdene deres.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #85 Skrevet 12. desember 2007 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105027 Her er linken
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #86 Skrevet 12. desember 2007 Du glemte denne: Menn dreper sin kvinnelige partner fire ganger oftere enn kvinner dreper sin mannlige partner.
Mann 42 Skrevet 12. desember 2007 #87 Skrevet 12. desember 2007 Du glemte denne: Menn dreper sin kvinnelige partner fire ganger oftere enn kvinner dreper sin mannlige partner. Kanskje det er i selvforsvar mot de agressive damene?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #88 Skrevet 12. desember 2007 Kanskje det er i selvforsvar mot de agressive damene? Flertallet av drapene skyldes at mannen ikke tillater at kona forlater ham/sjalusi
Gjest andrassy Skrevet 12. desember 2007 #89 Skrevet 12. desember 2007 PSYKOLOGISK AGGRESJON RETTET MOT PARTNER Prosentandelen kvinner og menn som rapporterte minst én gang det siste året å ha gjort følgende mot partneren sin. Kvinner Menn Furtet eller nektet å snakke med partner 78 % 61 % Brølte, bannet eller kjeftet på partner 57 % 43 % Ydmyket, hånte eller fornærmet partner 56 % 49 % Stampet ut av rommet/ huset 49 % 32 % Kalte partner dum eller stygg 45 % 29 % Gjorde noe for å trosse partner 41 % 41 % Nektet partneren sex 20 % 6 % Truet med å slå eller kaste gjenstand 6 % 2 % Beskyldte partner for å være dårlig elsker 5 % 1 % Ødela partners klær eller gjenstander 3 % 2 % Andel som rapporterte jevnlig psykologisk aggresjon (12 ganger eller mer siste år) 44.0% 27.2% Det ovennevnte - siden det er basert på selvrapportering - kan like godt tolkes som en større selverkjennesle fra kvinners side. Kvinner ser altså selv at de reagerer negativt og på en dårlig måte i mange sammenhenger. Menn, på den annen side, har mindre selverkjennelse, og mener derfor heller ikke at deres egen oppførsel påfører partneren plager som nevnt i listen over. Det er også et poeng at langt flere menn en kvinner tar livet av sin partner/sin eks, og hvis man skal stille opp en liste over "hvem er verst" så burde det også vært med.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2007 #90 Skrevet 12. desember 2007 Det ovennevnte - siden det er basert på selvrapportering - kan like godt tolkes som en større selverkjennesle fra kvinners side. Kvinner ser altså selv at de reagerer negativt og på en dårlig måte i mange sammenhenger. Menn, på den annen side, har mindre selverkjennelse, og mener derfor heller ikke at deres egen oppførsel påfører partneren plager som nevnt i listen over. Det er også et poeng at langt flere menn en kvinner tar livet av sin partner/sin eks, og hvis man skal stille opp en liste over "hvem er verst" så burde det også vært med. Jeg har sett tilsvarende undersøkelser som baserer seg på hva folk sa om seg selv og partneren og tallene ble tilsvarende. Kvinnene ga altså tall for hva de selv gjorde og partneren gjorde og det samme gjorde mannen og tallene ble tilsvarende. Selvinnsiktsteorien stemmer altså ikke. Som vanlige klarer ikke kvinnene her å godta statistikk som slår ut negativt for dem selv. Enten betviler de resultatene på tvilsomt grunnlag eller så dropper de å forholde seg til resultatene og trekker frem ett annet område menn er verre på. Ganske tydelig at kvinners selvbilde som gruppe har vært helt urealistisk høyt og at de ikke takler realitetsorientering fra forskningshold.
Mann 42 Skrevet 12. desember 2007 #91 Skrevet 12. desember 2007 Det ovennevnte - siden det er basert på selvrapportering - kan like godt tolkes som en større selverkjennesle fra kvinners side. Kvinner ser altså selv at de reagerer negativt og på en dårlig måte i mange sammenhenger. Menn, på den annen side, har mindre selverkjennelse, og mener derfor heller ikke at deres egen oppførsel påfører partneren plager som nevnt i listen over. Det er også et poeng at langt flere menn en kvinner tar livet av sin partner/sin eks, og hvis man skal stille opp en liste over "hvem er verst" så burde det også vært med. Men den passer bra sammen med resultatet av den undersøkelsen som det er referert til i trådstarters innlegg, hvor det kommer frem at det er flere barn som opplever voild fra mor, enn fra far.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #92 Skrevet 13. desember 2007 Det er flere barn som lever med mor enn med far, hvor mor har den daglige omsorgen. Det er ikke så enkelt som å tolke statistikken bokstavelig i dette tilfellet. Selv når mor og far sammen oppdrar barna viser det seg at det er mor som sitter med hovedansvaret for barnet, med de vanskelige situasjonene det medfører. Det har jo nestena lltid vært slik, og er slik ennå. Far er den som tillater ting, mor er den som setter grenser. Fordi far ikke vil ta det ansvaret. Selvsagt er det mulig å sette grenser uten å slå, men jeg tviler sterkt på at hvis far hadde vært i mors sko hadde han handlet mindre voldelig. Det er jo en grunn for at kvinner viser seg å være mer empatiske og generelt mindre voldelige enn menn. Men når kvinner er i en type situasjon som ikke så mange menn er i, det vil si det tidvis tunge ansvaret med å oppdra barn, så er det ikke rart statistikken går i kvinners disfavør her. Ingen unnskyldning, men det er absolutt intet som tilsier at hadde far vært den som måtte ta alle de upopulære avgjørelsene og det slitsomme daglige ansvaret, ville han fortsatt vært den som slå barnet minst.
Mann 42 Skrevet 13. desember 2007 #93 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Det er jo en grunn for at kvinner viser seg å være mer empatiske og generelt mindre voldelige enn menn. Men når kvinner er i en type situasjon som ikke så mange menn er i, det vil si det tidvis tunge ansvaret med å oppdra barn, så er det ikke rart statistikken går i kvinners disfavør her. Ingen unnskyldning, men det er absolutt intet som tilsier at hadde far vært den som måtte ta alle de upopulære avgjørelsene og det slitsomme daglige ansvaret, ville han fortsatt vært den som slå barnet minst. Nei, det var altså motsatt: Kvinner er mer voldelige enn menn. Mer, ikke mindre. Både fysisk og psykisk. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg kan foreslå et par mekanismer som er litt forskjellige fra de du foreslår. Dette blir også bare synsing, men hey, det er det mye av i denne tråden allerede. Menn er fra tidlig alder under press for å tøyle sine agressive impulser. Det henger nok sammen med at i oppveksten når gutter kommer i puberteten, så stiger testosteronnivået ganske bratt, og vi blir temmelig heite i toppen en periode før det jevner seg ut. Gutter får et aggresjonsproblem som de må lære seg å mestre. Og det gjør vi. Så etter denne perioden er over, vil de fleste av oss ha ganske bra kontroll, våger jeg å påstå. Så er det også slik at vi kan ikke koste på oss alt for mye aggressiv atferd, av hensyn til relasjonene med omverdenen. En stor mann som er skikkelig forbanna, er et ganske skremmende syn hvis han begynner å utagere fysisk. Så på et gitt stadium i utviklingen mot voksen alder, er det ikke lenger mye overbærenhet å hente for en gutt som begynner å rase. Andre blir redd ham, og han skjønner at han må bare ta seg sammen og legge lokk på sinnet. Jeg er en ganske stor mann selv, og jeg kan ganske enkelt ikke koste på meg noe fysisk sinne eller utagering. Det er ikke det at jeg ikke blir sint eller får agressive impulser. Men jeg kan ikke slippe det ut. Jeg er temmelig sikker på at dersom jeg ville, kunne jeg lett ha slått f.eks en kvinne i hjel temmelig kjapt. Men jeg vil selvsagt ikke det, og derfor har jeg siden tenåra vært i en prosess der jeg har ervervet meg mer og mer aggresjonskontroll, og i dag skal du jobbe ganske hardt for å få meg forbanna. Eller retter sagt, for å få meg til å gjøre noe håndgripelig med det. Og jeg vet at langt de fleste menn jeg har snakket med om dette, har lignende erfaringer, og går gjennom lignende prosesser som det jeg har gjort. Og blant annet derfor, tror jeg at vi er mindre tilbøyelige til å bruke vold, enn mange kvinner. Jenter er jo ingen særlig redd for, så sant de ikke har skytevåpen eller svart belte i en eller annen obskur kampsport. Jenters sinne er liksom litt usynlig, og blir ikke tatt på alvor. Så de lærer ikke den samme kontrollen. Resultatet er at langt flere av dem utagerer når de presses, noe som resulterer i vold mot mann og barn. Endret 13. desember 2007 av Mann 42
Far til 2 Skrevet 13. desember 2007 #94 Skrevet 13. desember 2007 Det ovennevnte - siden det er basert på selvrapportering - kan like godt tolkes som en større selverkjennesle fra kvinners side. Kvinner ser altså selv at de reagerer negativt og på en dårlig måte i mange sammenhenger. Menn, på den annen side, har mindre selverkjennelse, og mener derfor heller ikke at deres egen oppførsel påfører partneren plager som nevnt i listen over. Det er også et poeng at langt flere menn en kvinner tar livet av sin partner/sin eks, og hvis man skal stille opp en liste over "hvem er verst" så burde det også vært med. Jeg synes dette er et tragisk eksempel på ansvarsfraskrivelse du kommer med andrassy. Du forsøker å bortforklare og forsvare kvinners reaksjoner på en måte som ikke på noen måte støttes i den undersøkelsen det refereres til. Og hva med orginal innlegget ? Er det barnas rapportering av vold det er noe galt med ? Ingenting av det du påstår blir forsvart i undersøkelsene. Men la oss likevel, mot alle odds og mot resultatet av disse undersøkelsen, si at du har rett og at fordelingen er lik (noe undersøkelsene sier er feil). Er det da akseptabelt at kvinner bruker vold så ofte ? Hvis ikke bør det kansje settes større fokus på kvinners bruk av vold og ikke bare forsøke å manipulere mediene til å tro at det er menn som er så slemme. Kan det være tilfelle at "noen" tidligere har klart å fremstille mannen som den værste (og eneste) voldsutøveren ovenfor barn og kjæreste/samboer/ektefelle ? Mye tyder på det.
Far til 2 Skrevet 13. desember 2007 #95 Skrevet 13. desember 2007 Det er flere barn som lever med mor enn med far, hvor mor har den daglige omsorgen. Det er ikke så enkelt som å tolke statistikken bokstavelig i dette tilfellet. Selv når mor og far sammen oppdrar barna viser det seg at det er mor som sitter med hovedansvaret for barnet, med de vanskelige situasjonene det medfører. Det har jo nestena lltid vært slik, og er slik ennå. Far er den som tillater ting, mor er den som setter grenser. Fordi far ikke vil ta det ansvaret. Selvsagt er det mulig å sette grenser uten å slå, men jeg tviler sterkt på at hvis far hadde vært i mors sko hadde han handlet mindre voldelig. En undersøkelse fra Danmark for noen år tilbake tilsa at alenemødre brukte mer vold enn alenefedre. Om jeg finner tilbake til denne undersøkelsen skqal jeg legge inn en link. Det er jo en grunn for at kvinner viser seg å være mer empatiske og generelt mindre voldelige enn menn. Igjen kommer det frem påstander som beviselig er feil. Det er minst 2 undersøkelser i denne tråden som peker på at det utsagnet du kommer med ikke er riktig. Kvinner bruker mer vold ovenfor barn, mer vold ovenfor partner og forsøker å stemple partner med psykisk nedverdigende beskrivelser, oftere enn det menn gjør. Hvorfor er det så forferdelig vanskelig å innse at begge undersøkelsene støtter min (og andres) påstand uten +å komme med en mengde bortforklaringer og forsvarstaler ? Men når kvinner er i en type situasjon som ikke så mange menn er i, det vil si det tidvis tunge ansvaret med å oppdra barn, så er det ikke rart statistikken går i kvinners disfavør her. Ingen unnskyldning, men det er absolutt intet som tilsier at hadde far vært den som måtte ta alle de upopulære avgjørelsene og det slitsomme daglige ansvaret, ville han fortsatt vært den som slå barnet minst. Kansje det er verd et forsøk å la far få mer ansvar ettersom det er så mange barn som lider av den volden mor utsetter barnet for. Kansje vi bør gjør far til en likeverdig omsorgsperson både før og etter et samlivsbrudd. Først da vil vi få klare svar på om du har rett og om det er mulig å hjelpe en del av de barna som idag utsettes for denne oppførselen fra mor. For noen kvinner er imidlertid ikke dette heller et alternativ, og dermed graves det skyttergraver som skal sikre at barn fortsatt mishandles etter det mønsteret vi har idag.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2007 #96 Skrevet 23. desember 2007 Det amerikanske Administration for Children & Families, under Department of Health & Human Services, har detaljerte opplysninger om mishandling av barn på sine nettsider. Det fremgår her at 38,8 % av barn som ble mishandlet i 2004 ble mishandlet av mor alene, 18,3 % av far alene og 18,3 % av mor og far sammen. Sjekk webadressen http://www.acf.hhs.gov/ De amerikaanske tallene er så mye høyere for mødre enn for fedre at man ikke kan forklare hele forksjellen med tid tilbragt sammen med barna.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2007 #97 Skrevet 23. desember 2007 (endret) For domestic violence, advocates cite government statistics that show that in 15% to 38% of the cases of intimate partner violence the victim is male.[citation needed] Innlegget er endret iht reglene. Lillebøll-mod Endret 24. desember 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2007 #98 Skrevet 23. desember 2007 (endret) Domestic Violence is often shown as a problem of abusive men and battered women. However, a CDC study showed that in women were the perpetrators in 70% of nonreciprocal violence. " Innlegget er endret. Lillebøll-mod Endret 24. desember 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #99 Skrevet 26. desember 2007 Du glemte denne: Menn dreper sin kvinnelige partner fire ganger oftere enn kvinner dreper sin mannlige partner. Det sier vel mest om hvor provoserende enkelte kvinner har vært!
Far til 2 Skrevet 26. desember 2007 #100 Skrevet 26. desember 2007 Selv om denne tråden har utviklet seg til en generell tråd som omhandler menn og kvinners bruk av vold, var startinnlegget sansynligvis ment å påpeke vold mot barn. Og for å kunne gjøre noe for de barna som utsettes for vold må en også vite hvor volden kommer fra. Det er ikke ment å lage en massiv kritikk av kvinner. For det er ikke kvinner generelt som er problemet, men hvilket fokus myndighetene har mht den volden som barn utsettes for. Kansje kan denne og tilsvarende undersøkelser hjelpe de som utøver vold mot barn, - uavhengig av kjønn. Men da må også sannheten mht hvor ressursene bør brukes, komme frem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå