Tule Skrevet 29. november 2007 #41 Skrevet 29. november 2007 Jeg synes denne debatten er superinteressant. Kanskje vi nå kan konkludere med at volden er problemet, og ikke kjønnet? Vi vet altså at både kvinner og menn står for vold, men vi vet også at de fleste kvinner og menn ikke er voldelige. Kan vi ha det som et felles utgangspunkt for å diskutere løsninger? Jeg konstaterer at enkelte kvinner i denne tråden synes det er ubehagelig å bli generealisert inn som voldelig bare fordi en del av gruppen kvinner tyr til vold. Vel, ja,- jeg vet at det er ubehagellig og ikke minst så er det urettferdig. Akkurat som bl.a. jeg påstår i en annen tråd som har versert den siste uken, men med menn som utganspunkt. Vi kan ikke generalisere et helt kjønn på grunn av noens overtramp. Så for ørtende gang så sier jeg at vi måt ta utgangspunkt i ofrene, og jobbe derfra. For da kan vi forholde oss til hele bredden i voldsproblemet. Vold avler vold, og jeg mener fortsatt at kvinner og menns vold henger sammen. Kvinner og menn som selv har blitt slått, er selv tilbøyelige til å øve vold selv. Rett og slett fordi man har lært at det er en aksepter måte for konfliktsløsning. I tillegg utøves det ofte vold som reaksjon på noen andres vold. hei jeg er helt enig, når det gjelder det med vol kan det ha mange årsaker, en annen ting er det som komer fram her http://www.abcnyheter.no/node/56222 her viser det seg at flertalet av gutene som blir utsat for seksuele overgrep blir det av mor og at 6% av jentene blir det av kviner, tidliger var det med incest noen man så på som kun en manegreie, nå burde man kanskje vite bedre? man burde kanskje se va dete har ført til med mann som nesten ikke tør og jobbe i barnehagen det vanvitg barn trenger folk av bege kjon der de skal vere hilsen
Far til 2 Skrevet 30. november 2007 #42 Skrevet 30. november 2007 (endret) ... Til illustrasjon, kan jeg f eks nevne en god kompis av meg som måtte rett på legevakta etter at kjæresten hans, uten forvarsel, knuste en tung vase i bakhodet hans mens han satt og så på tv. Hun hadde i det hele tatt en lei uvane med å smelle tunge gjenstander i bakhodet hans. Eller et annet par jeg kjenner, der hun brakk nesa hans med et knyttneveslag. Han rakk ikke å beskytte seg og det ene slaget var nok. Begge disse er storvokste og veltrente menn. Men de slo ikke tilbake. ... Jeg kan bare bekrefte at tilsvarende skjedde med meg. Resultatet var blødninger inne i hodet. Jeg forsøkte å skjule det på sykehuset etter undersøkelsen, men de hadde tydligvis så mye erfaring med dette at de sa "jeg burde si som det var". Det er ikke tvil om at vold utøves av begge parter. Derfor er det ingen løsning for de barna som utsettes for dette å skylde på menn som eneste overgriper. Undersøkelsen er en seier for de av oss som ønsker at problemet skal løses, og ikke fordømme et kjønn fremfor et annet. Men jeg tviler egentlig på at noe vil bli gjort så lenge politikere og "fagfolk" har den innstillingen de har mht menn vers. kvinner, og vold. Problemet vil derfor bestå for de mange tusen barn som utsettes for slik vold. Endret 4. desember 2007 av lillebøll
Gjest nobilian Skrevet 3. desember 2007 #43 Skrevet 3. desember 2007 Jeg synes det er helt greit å henge ut kvinner hvis de er verst på noe. Men da må de være det reelt. Hvis kvinner slår mest per time de er sammen med barna, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre slår mer enn fedre per tidsenhet på samme omsorgsprosent, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre driver grovere vold, er det helt på sin plass å si det høyt. Men det er ikke greit å stille kvinnen i et dårlig lys for de feilene hun begår, når mannen holder sin sti ren fordi han ikke gidder å være med barna eller overlater alle konfliktsituasjonene til mor. *** Det ser ut til å være en alminnelig konsensus for at kvinnen opplever sin hverdag hjemme med barn som mer stressende enn hva far gjør på jobb, og at det derfor er lettere å forstå at mor tar dette ut i form av vold mot barna, og at mor slår mer bare fordi hun er mer sammen med barna. Hva med de tilfeller hvor dette ikke er riktig i det hele tatt? Hva med de tilfeller hvor mannen har en LANGT hardere hverdag, subjektivt sett, enn hva mor har? Hvorfor tar ikke han ut frustrajonen i form av vold, enten mot barna eller andre? Jo, han er kanskje mindre sammen med barna, men NOEN kan han jo sikkert utøve vold mot når behovet blir for sterkt? Hva med de tilfeller hvor barna er mer sammen med far, slik jeg var i min oppvekst? Mange av mine jevnaldrende bodde som meg hos far, og opplevde aldri vold hjemme. Er det mindre stress for far å oppdra barn? Eller er det slik at far ikke har disse forventningene til at han skal ha det så rent og pent hjemme og alltid være pen i klærne, slik som mor har? Vel, mødre, da er det kanskje på tide å omdefinere litt, fri dere fra de "uvesentlige" forventningene deres og slutt å slå barna. JEG tror kvinner slår barn fordi de har skapt en ramme rundt seg selv hvor barna og huset er deres univers, og da barna da blir det ENESTE hun kan ta ut frustrasjonen på. Hun stiller krav til seg selv som omtrent er umulige å innfri, og når det skjærer seg vil hun ikke engang ha hjelp før det smeller. Når hun har slått har hun nemlig krysset grensen som beviser at hun er overarbeidet, og DA kan hun motta sympati.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #44 Skrevet 3. desember 2007 *** Det ser ut til å være en alminnelig konsensus for at kvinnen opplever sin hverdag hjemme med barn som mer stressende enn hva far gjør på jobb, og at det derfor er lettere å forstå at mor tar dette ut i form av vold mot barna, og at mor slår mer bare fordi hun er mer sammen med barna. Hva med de tilfeller hvor dette ikke er riktig i det hele tatt? Hva med de tilfeller hvor mannen har en LANGT hardere hverdag, subjektivt sett, enn hva mor har? Hvorfor tar ikke han ut frustrajonen i form av vold, enten mot barna eller andre? Jo, han er kanskje mindre sammen med barna, men NOEN kan han jo sikkert utøve vold mot når behovet blir for sterkt? Hva med de tilfeller hvor barna er mer sammen med far, slik jeg var i min oppvekst? Mange av mine jevnaldrende bodde som meg hos far, og opplevde aldri vold hjemme. Er det mindre stress for far å oppdra barn? Eller er det slik at far ikke har disse forventningene til at han skal ha det så rent og pent hjemme og alltid være pen i klærne, slik som mor har? Vel, mødre, da er det kanskje på tide å omdefinere litt, fri dere fra de "uvesentlige" forventningene deres og slutt å slå barna. JEG tror kvinner slår barn fordi de har skapt en ramme rundt seg selv hvor barna og huset er deres univers, og da barna da blir det ENESTE hun kan ta ut frustrasjonen på. Hun stiller krav til seg selv som omtrent er umulige å innfri, og når det skjærer seg vil hun ikke engang ha hjelp før det smeller. Når hun har slått har hun nemlig krysset grensen som beviser at hun er overarbeidet, og DA kan hun motta sympati. Kvinner kombinerer i større grad jobb og famile enn menn, men den totale arbeidsmengden er tilnærmet lik og faktisk litt større for menn, når man summerer tiden brukt på yrkesliv og arbeid i hjemmet i løpet av en uke. I dag leste jeg også i avisen at fedre syynes det er vanskeligere enn mødre å få til en god balanse mellom jobb og familieliv. Så at kvinner skulle være mere stressede og pressede er rett og slett bullshit og atter en av de mange mytene om at kvinner liksom skal ha det så mye vanskeligere enn menn.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #45 Skrevet 3. desember 2007 mann som nesten ikke tør og jobbe i barnehagen det vanvitg barn trenger folk av bege kjon der de skal vere hilsen nei det gjør de ikke. barn klarer fint å være i bhge selv om det bare jobber damer der
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #46 Skrevet 3. desember 2007 nei det gjør de ikke. barn klarer fint å være i bhge selv om det bare jobber damer der Klarer seg gjør de selvfølgelig, men guttene hadde hatt det langt bedre om de hadde rollemodeller av begge kjønn. Dessuten så ser menn og kvinner barneopppdragelse med forskjellige briller og at de mannlige brillene er representert vil være bra for både gutter og jenter, men spesielt viktig for gutter. Det er helt greit med 40% kvotering til styrerommene, men da skal det være 40% menn i barnehager og skoler og vi skal ha 40% av permisjonstiden.
Tule Skrevet 3. desember 2007 #47 Skrevet 3. desember 2007 nei det gjør de ikke. barn klarer fint å være i bhge selv om det bare jobber damer der hei poenget er at di greier og vere der men kvaliteten blir utvilsomt mye bedre av at bege kjøn er der, derfor er det ille at hysteriet gjor at men nesten ikke tør jobbe der nar vi vet at mange barn ogsa blir utsat for overgrep av modre hilsen
Tule Skrevet 3. desember 2007 #48 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Jeg kan bare bekrefte at tilsvarende skjedde med meg. Resultatet var blødninger inne i hodet. Jeg forsøkte å skjule det på sykehuset etter undersøkelsen, men de hadde tydligvis så mye erfaring med dette at de sa "jeg burde si som det var". Det er ikke tvil om at vold utøves av begge parter. Derfor er det ingen løsning for de barna som utsettes for dette å skylde på menn som eneste overgriper. Undersøkelsen er en seier for de av oss som ønsker at problemet skal løses, og ikke fordømme et kjønn fremfor et annet. Men jeg tviler egentlig på at noe vil bli gjort så lenge politikere og "fagfolk" har den innstillingen de har mht menn vers. kvinner, og vold. Problemet vil derfor bestå for de mange tusen barn som utsettes for slik vold. hei jeg er enig med deg her og det er dette som gjor meg sa provosert også, vi har klart og bygge op mange ting som gor tilverelsen så tryg som mulig for kvinner og barn som blir slat av far, men hva med barn og kanskje men som blir slått av mødre, hvem passer på dem? vorfor skal ikke kviner stå til ansvar for det di gjør slik som menn? En anen ting er at vi bor vurdere voldstiltakene, det som beskytter kviner kan på anen måte gjøre at barna blir i større risiko for vold om det er mor som slår, en del kvineorganisasjoner jeg sier ike ale men en del som driver krisesentre og andre ting klarer ikke og se at det kan fines kviner som slår, verst var det i sverige der det var kvinneorganisasjoner som mente at alle men slo og at det var unntaket som var snille, det er et problem at slike organisasjoner for drive krisesentre, det burde vere noe i statlig regi, vi ser ine pa barneforumet at dete kan misbrukes av kviner nar di prover og stike av med barna hilsen Endret 4. desember 2007 av lillebøll
Tule Skrevet 3. desember 2007 #49 Skrevet 3. desember 2007 Klarer seg gjør de selvfølgelig, men guttene hadde hatt det langt bedre om de hadde rollemodeller av begge kjønn. Dessuten så ser menn og kvinner barneopppdragelse med forskjellige briller og at de mannlige brillene er representert vil være bra for både gutter og jenter, men spesielt viktig for gutter. Det er helt greit med 40% kvotering til styrerommene, men da skal det være 40% menn i barnehager og skoler og vi skal ha 40% av permisjonstiden. hei jeg er enig med deg, og det er bra for jentene ogsa, jeg vil ta et eksempel fra en komunen i nerheten, der hade de en barnehage som bare hadde kvinner der, de fikk ansatt noen menn og begynte og passe på og ha en del av de ansatte som menn når de skulle ansette folk, de merket at miljøet ble bedre både ved barna og ved di ansate, de merket at di så ting ulikt og at de sammarbeidet bedre og at barna ble mer aktivisert, hilsen
Villa2000 Skrevet 3. desember 2007 #50 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Interessant debatt egentlig. Personlig så har jeg vokst opp med kun mor de første 14 årene av mitt liv og la derfor ikke noe spesielt i det da hun "banket" opp brødrene mine. Hvem skulle ellers gjøre det? Hun var jo den eneste som passet på oss tre brødre og det skal nevnes at de to eldste virkelig satte henne på prøver Jeg husker også en gang da jeg skulle hente sønnen min på et avtalt sted (parkeringsplass) og når jeg kom frem så så jeg at moren kom stoppet bilen, gikk ut og rundt til passasjerdøren som hun rev opp og kastet ham ut! Han var da ikke mer enn maks seks år og hylskrek. Jeg hoppet ut av bilen og løp bort for å stoppe henne men hun hoppet bare inn i bilen og forsvant. Skal innrømme at jeg ble veldig paff av den behandlingen men det var lite jeg kunne gjøre. Når det gjelder å jobbe i barnehage så vlle jeg ikke gjort det for alt gull og gods i verden. Jeg føler tusen øyne på meg når jeg tar bussen og guttungen f.eks sitter på fanget mitt. Veldig mange oppfatter menn som potensielle pedofile og bare venter på en mulighet til å avsløre oss, og ikke tale om at jeg hadde risikert det hver dag i en barnehage. Endret 3. desember 2007 av Villa2000
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #51 Skrevet 3. desember 2007 Når det gjelder å jobbe i barnehage så vlle jeg ikke gjort det for alt gull og gods i verden. Jeg føler tusen øyne på meg når jeg tar bussen og guttungen f.eks sitter på fanget mitt. Veldig mange oppfatter menn som potensielle pedofile og bare venter på en mulighet til å avsløre oss, og ikke tale om at jeg hadde risikert det hver dag i en barnehage. Utrolig interesant. En ekstremt liten andel menn er pedofile. allikevel føler altså en normal mann såpass ekstrem engstelighet for å bli anklaget eller mistenkt for å være det bare fordi han er mann. Det illustrerer verdien ved at man får fram at svært mange av de som forgriper seg på barn faktisk er kvinner og at det svært ofte er kvinner som slår osv.
Gjest =tentacle= Skrevet 4. desember 2007 #52 Skrevet 4. desember 2007 *** Det ser ut til å være en alminnelig konsensus for at kvinnen opplever sin hverdag hjemme med barn som mer stressende enn hva far gjør på jobb, og at det derfor er lettere å forstå at mor tar dette ut i form av vold mot barna, og at mor slår mer bare fordi hun er mer sammen med barna. Hva med de tilfeller hvor dette ikke er riktig i det hele tatt? Hva med de tilfeller hvor mannen har en LANGT hardere hverdag, subjektivt sett, enn hva mor har? Hvorfor tar ikke han ut frustrajonen i form av vold, enten mot barna eller andre? Jo, han er kanskje mindre sammen med barna, men NOEN kan han jo sikkert utøve vold mot når behovet blir for sterkt? Hva med de tilfeller hvor barna er mer sammen med far, slik jeg var i min oppvekst? Mange av mine jevnaldrende bodde som meg hos far, og opplevde aldri vold hjemme. Er det mindre stress for far å oppdra barn? Eller er det slik at far ikke har disse forventningene til at han skal ha det så rent og pent hjemme og alltid være pen i klærne, slik som mor har? Vel, mødre, da er det kanskje på tide å omdefinere litt, fri dere fra de "uvesentlige" forventningene deres og slutt å slå barna. JEG tror kvinner slår barn fordi de har skapt en ramme rundt seg selv hvor barna og huset er deres univers, og da barna da blir det ENESTE hun kan ta ut frustrasjonen på. Hun stiller krav til seg selv som omtrent er umulige å innfri, og når det skjærer seg vil hun ikke engang ha hjelp før det smeller. Når hun har slått har hun nemlig krysset grensen som beviser at hun er overarbeidet, og DA kan hun motta sympati. Det er faktisk velkjent at en del menn tar ut jobbfrustrasjoner på partner og barn i form av vold. Også i andre stressituasjoner som krig og fengsling, øker menns vold og overgrep mot andre. Heldigvis klarer flertallet av menn og kvinner i de fleste tilfeller å avstå fra vold når de er stresset, både i situasjonen som fremkaller stress og i etterkant. Far slo meg ved en rekke anledninger, og det var ikke fordi han hadde ambisjoner om et rent og pent hjem. Det gikk ham på nervene å være alene med barneflokken, og vold var en kjappere måte å løse en konfliktsituasjon og få fred på. Hadde mor hatt samme toleransenivå, ville vold ha vært dagligdags i min oppvekst. Mor var hjemmeværende og hadde ansvaret døgnet rundt mesteparten av tiden.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #53 Skrevet 4. desember 2007 Jeg føler tusen øyne på meg når jeg tar bussen og guttungen f.eks sitter på fanget mitt. Veldig mange oppfatter menn som potensielle pedofile og bare venter på en mulighet til å avsløre oss, og ikke tale om at jeg hadde risikert det hver dag i en barnehage. Hvis det er til noen trøst så tror jeg de fleste ser på dere fordi det faktisk er sjeldent at menn er særlig kosete med barna sine, og derfor så virker det ekstra hyggelig. Hvertfall slik jeg tenker. Der jeg bodde før var det en mann som pleide å komme med barnevogn alene på bussen, og hadde ungen på fanget; og man så at begge koste seg i den andres nærvær - utrolig søtt å se på . Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men noe jeg synes er utrolig irriterende ved samfunnet idag, og et stort problem, er at det er en generell holdning veldig mange har som tilsier at kvinner er svakere enn menn, derfor kan ikke kvinner skade noen ved å slå. Dette gjør at både mishandlere, ofre og observatører tenker at "Neeeei, dette er jo ikke så farlig", og gjør saker med vold utført av kvinner mye lettere å bagatellisere. Ofte jeg har sett denne holdningen her på forumet også. Det kreves en vesentlig holdningsendring på dette området før det blir noen som helst likhet mellom hvordan man ser på vold utført av menn og vold utført av kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #54 Skrevet 4. desember 2007 Det er faktisk velkjent at en del menn tar ut jobbfrustrasjoner på partner og barn i form av vold. Også i andre stressituasjoner som krig og fengsling, øker menns vold og overgrep mot andre. Heldigvis klarer flertallet av menn og kvinner i de fleste tilfeller å avstå fra vold når de er stresset, både i situasjonen som fremkaller stress og i etterkant. Far slo meg ved en rekke anledninger, og det var ikke fordi han hadde ambisjoner om et rent og pent hjem. Det gikk ham på nervene å være alene med barneflokken, og vold var en kjappere måte å løse en konfliktsituasjon og få fred på. Hadde mor hatt samme toleransenivå, ville vold ha vært dagligdags i min oppvekst. Mor var hjemmeværende og hadde ansvaret døgnet rundt mesteparten av tiden. Utrolig hvor fort det kom en masse forklaringer og unnskyldninger når det ble snakk om kvinners vold, mens det samme ikke skjer i debatter om menn som slår.
Gjest =tentacle= Skrevet 4. desember 2007 #55 Skrevet 4. desember 2007 Utrolig hvor fort det kom en masse forklaringer og unnskyldninger når det ble snakk om kvinners vold, mens det samme ikke skjer i debatter om menn som slår. Det finnes ikke unnskyldninger for å bruke vold. Men det finnes andre forklaringer på at kvinner bruker mer vold mot barn enn at kvinner har en mer voldelig natur. Finnes det noen flatterende forklaringer på at folk velger å være anonyme når de skal slenge med leppa til andre?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #56 Skrevet 4. desember 2007 Utrolig hvor fort det kom en masse forklaringer og unnskyldninger når det ble snakk om kvinners vold, mens det samme ikke skjer i debatter om menn som slår. Dette er et forum med hovedsakelig kvinnelige brukere. De få mannlige brukerne her inne er alltid raskt ute med unnskyldninger og bortforklaringer for menns vold i tråder som omhandler dette. Man er kanskje trigget til å forsvare den kjønnsgruppen man tilhører? Ikke så rart da at flertallet her inne, altså kvinner, ser på hva som fører til hvorfor flere kvinner enn menn slår sine barn, annet enn at det handler om voldelig natur.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #57 Skrevet 4. desember 2007 Klassekampen idag nevner at mor bruker dobbelt så mye tid på husarbeid som far gjør. Dette handler også om barnepass. Det er nærliggende å tro at den som bruker mest tid med barna også utsettes for de største prøvelsene med barna. Hadde dette vært far hadde far slått mer enn mor.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #58 Skrevet 4. desember 2007 Det finnes ikke unnskyldninger for å bruke vold. Men det finnes andre forklaringer på at kvinner bruker mer vold mot barn enn at kvinner har en mer voldelig natur. Finnes det noen flatterende forklaringer på at folk velger å være anonyme når de skal slenge med leppa til andre? Finnes det noen andre forklaringer på at menn i visse sammenhenger bruker mer vold enn at de har en mer voldelig natur da? Er det ikke litt pussig at når menns vold diskuteres så er forklaringene stort sett nettopp at det ligger mer i deres enn i kvinnens natur og at de bare må skjerpe seg, mens når kvinners vold skal forklares fokuseres det utelukkende på forklaringer som har med psykologisk press og rammebetingelser å gjøre. Poenget her må vel være at siden kvinner slår barn så ofte og oftest slår parteneren så kan kvinner ikke lenger tenke på vold generelt som noe som har noe mer med menn enn kvinner å gjøre. Det at volden på gaten primært er et manlig problem blir kunn snakk om kontekst når kvinner overgår menn i parforholdsvold og matcher dem i vold mot barn. Saken er at de fleste kvinner ser vold som et helt fremmedartet tema som ikke har noe med deres kjønn å gjøre, menns menn definitivt ser vold som koblet til sitt eget kjønn uten at dette er riktig. Voldsbruk er faktisk svært likt koblet til begge kjønn men kommer til uttryk i forskjellige kontekster - utenfor hjemmet vs innenfor hjemmet. Det er denne selvforståelsen jeg mener bør revurders og det er denne selvforståelsen jeg tror fører til at kvinnene her går i så ekstrem forsvarsposisjon og kommer med vanvittig mye mere årsaksforklaringer i forhold til kvinners vold enn de gjør ovenfor menns vold.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2007 #59 Skrevet 4. desember 2007 Dette er et forum med hovedsakelig kvinnelige brukere. De få mannlige brukerne her inne er alltid raskt ute med unnskyldninger og bortforklaringer for menns vold i tråder som omhandler dette. Man er kanskje trigget til å forsvare den kjønnsgruppen man tilhører? Ikke så rart da at flertallet her inne, altså kvinner, ser på hva som fører til hvorfor flere kvinner enn menn slår sine barn, annet enn at det handler om voldelig natur. At man generelt tenderer til å forsvare eget kjønn er jeg enig i. Men, det er heeeelt feil at menn her inne i særlig stor grad kommer med tilsvarende forklaringer på menns vold som kvinnene her gjør om kvinners vold. Selvfølgelig er det altids noen menn som gjør det samme, men etter å ha lest ørten tråder her om teamet så er trenden soleklar. Der menns vold diskuteres så er det primært snakk om ren fordømmelse også fra menn. Der menn kommer med forklaringer på menns vold er de ekstremt nøye med å understrekke at forklaringer overhodet ikke er unnskyldninger noe som kunn er blitt gjort av noen få kvinner om kvinners vold. Det som egentlig ligger under er forestillingen om at det er relativt nærliggende for en mann å bruke vold, mens hvis en kvinne skal bruke vold må det spesielle betingelser til og disse betingelsene gjøre det langt mere forståelig og rimelig at en kvinne bruker vold enn at en mann gjør det.
Far til 2 Skrevet 4. desember 2007 #60 Skrevet 4. desember 2007 Klassekampen idag nevner at mor bruker dobbelt så mye tid på husarbeid som far gjør. Dette handler også om barnepass. Det er nærliggende å tro at den som bruker mest tid med barna også utsettes for de største prøvelsene med barna. Hadde dette vært far hadde far slått mer enn mor. Det er også gjort undersøkelser som viser at kvinner utfører mer vold ovenfor mannen enn det mannen gjør mot kvinnen. Men de har sansynligvis !!! like mye tid sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå