Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Synes også det er litt betenkelig at det er så mange kvinner som føler at de MÅ komme med en unnskyldning for hvorfor hver gang det viser seg at kvinnen er verre enn mannen i noe.

I denne undersøkelsen så var det kvinner som kom verst ut, så det er bare å akseptere; Så lenge det ikke er deg hvorfor skal du da prøve å forsvare de som faktisk gjør dette?

Å si at "Moren er den som er mest med barnet, derfor slår hun mest" er det samme som om menn skulle si "Menn er de som har fysisk overtak som oftest, derfor voldtar de mest".

Ja, det kan godt være tilfellet, men det er fortsatt en patetisk ansvarsfrasigende unnskyldning.

Det er ikke snakk om unnskyldninger, men forklaringer. En sliten mor har fortsatt ansvar for sine handlinger, men hvis man finner ut hva som ligger bak en del av slike tilfeller, kan man kanskje lettere gjøre noe med det.

Samtidig mener jeg at det blir litt misvisende å snakke om at noen grupper gjør noe mer enn andre, hvis man ikke nevner at det er noe som automatisk gjør at de blir overrepresenterte. Da snakker jeg om grupper, ikke enkeltpersoner. Hvis en gruppe har mer tilgang på noe, er det naturlig at både det ene og det andre vil skje mer. Det blir nesten som å si at de som kjører tog til jobb er i flere togulykker. (Dette nevner jeg for å illustrere noe i forhold til statistikk, og jeg sammenligner ikke det å slå med å havne ufrivillig i en ulykke.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
enda et kvinnfolk som ikke klarer ta kritikk!

kvinnfolk slår mest, slutt og unskyld det, dere prøver og ro bort alt ang dere, men knurrer og biter vilt om en mann prøver og si noe.

vanligvis blir statestikker lavd med likt antall av begge kjønn, det er det kansje her også, så slutt og syt.

Skal jeg måtte tåle å bli kritisert for noe jeg IKKE har gjort? Mener du at alle kvinner skal bøye seg i støvet, og beklage at kvinner er de som slår mest? Mener du at jeg som kvinne skal ta på meg skylden for det andre velger å gjøre? Vil det si at bare fordi jeg er født som en kvinne, skal jeg måtte tåle å høre at kvinner er de som slår mest og selvfølgelig skal dette gjelde meg også fordi jeg er kvinne?

Når man snakker om statistikker så gjelder ikke de alle, men dette er tydeligvis noe du IKKE har fått med deg. Når man snakker om at det er flere menn, flere kvinner, flere barn osv så mener ikke statistikken å si at dette gjelder alle menn, alle kvinner, alle barn osv. Forstår du dette? Men det gjelder noen

Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på en morsom tegneseriestripe som jeg så engang. Det var 4 ruter.

Rute 1: Mannen ble kuet av sjefen ved blant annet kjeft og sjikanering.

Rute 2: Mannen gikk hjem og slo kjerringa.

Rute 3: Kjerringa slo ungene.

Rute 4: Ungene dro katta i halen og slo hunden.

:fnise:

Klarte ikke å la være :sjenert:

Gjest vimselot
Skrevet
Dette fikk meg til å tenke på en morsom tegneseriestripe som jeg så engang. Det var 4 ruter.

Tenkte på det samme, men overlot til deg å skrive dette. :mobil::fnise: :kaffe:

Hvorfor føler menn seg så fornærmet? Er det fordi de er uklare i sin egen rolle som mann...

Skrevet

Jeg forstår faktisk ikke sammenlikningen. Om jeg husker rett var det flere MENN som ble utsatt for vold fra kjæreste/samboer/ektefelle enn det var kveinner som opplevde tilsvarende. Dermed blir det feil å beskrive menn som en slags utløsende årsak for at kvinner misbruker fysisk makt ovenfor barn (og evt partnet).

I undersøkelsen står det også at volden som kvinner utfører får alvorligere konsekvenser for barnet (tanker om selvmord) enn volden fra far får (spiseforstyrelser). Det er ikke meningen å bagatelisere fars vold for den er ikke akseptabel. Men det synes som om en del er forutinntatt av innarbeidede holdninger, og som nødvendigvis ikke ønsker å se den alternative problemstillingen som fremkommer i undersøkelsene. Dette kan bli et større problem på sikt en dagens voldshandlinger synes å ha.

Tro kan flytte fjell sies det. Derfor bør vi være redde om tro skal kunne bagatelisere dokumenterte resultater i den grad det finnes dokumenterte resultater for denne undersøkelsen.

Skrevet (endret)
Jeg forstår faktisk ikke sammenlikningen. Om jeg husker rett var det flere MENN som ble utsatt for vold fra kjæreste/samboer/ektefelle enn det var kveinner som opplevde tilsvarende. Dermed blir det feil å beskrive menn som en slags utløsende årsak for at kvinner misbruker fysisk makt ovenfor barn (og evt partnet).

I undersøkelsen står det også at volden som kvinner utfører får alvorligere konsekvenser for barnet (tanker om selvmord) enn volden fra far får (spiseforstyrelser). Det er ikke meningen å bagatelisere fars vold for den er ikke akseptabel. Men det synes som om en del er forutinntatt av innarbeidede holdninger, og som nødvendigvis ikke ønsker å se den alternative problemstillingen som fremkommer i undersøkelsene. Dette kan bli et større problem på sikt en dagens voldshandlinger synes å ha.

Tro kan flytte fjell sies det. Derfor bør vi være redde om tro skal kunne bagatelisere dokumenterte resultater i den grad det finnes dokumenterte resultater for denne undersøkelsen.

Uff, nå måtte jeg ta meg bryderiet med å lese hele artikkelen :ler:

Jeg vet ikke hvor du husker rett fra når du sier at kvinner utsatte sin partner for mer vold en menn. Jeg har tidligere skrevet at jeg har vanskelig for å tro det, kanskje fordi mitt hode ikke er et vandrende statistisk sentralbyrå, men i mitt hode er det en sum av mine erfaringer, både det jeg har opplevd selv og det de rundt meg har opplevd. I mitt hode da så er det slik at menn slår mest, slik har det vært siden jeg gikk på skolen, jeg kom ikke hjem med vondt i armen etter en venninne, men etter en venn hadde jeg ofte det. Guttene var langt mer fysiske. Min bror slo når han ble sint på meg, min søster prøvde vel, men hun kom ikke noen vei med det.

Min mor slo meg ikke, men jeg fikk en termos etter meg, og en gang kanskje fikk jeg en ørefik. Jeg husker at min fars hand var mye hardere, selv om han aldri slo, det hendte at han sendte handen sin bak i bilen når vi ikke ville slutte å bråke, da måtte den som ikke ville bli truffet dukke, det gikk vel alltid bra, for jeg kan ikke huske at jeg ble truffet noen gang.

I forhold så har jeg vært borti menn som har vært/ville være voldelige, jeg har ikke vært voldelig selv. Jeg har en venninne som slo typen sin. Jeg vet ikke om han turte å fortelle det til noen, siden det er mye tabu rundt dette, men hun fortalte det selv. Jeg har hatt en jobb der jeg har snakket om slike erfaringer med både menn og kvinner, og det er langt fler kvinner som lider under en voldelig mann enn motsatt, i mitt hode altså. At kvinner utøver mer psykisk vold det er jeg ikke i tvil om. For meg blir dette nesten like selvfølgelig som hvorfor den minste i en søskenflokk ikke vil finne på å slå den eldste, det er jo bare dumt, den som er større er sterkere og det vil liksom ikke føre noen vei. Men den minste kan terge og plage, og det gjør den ofte også.

Det er godt mulig at mitt inntrykk er helt feil, men jeg har ikke vært borti noe som har overbevist meg motsatt enda.

Angående denne undersøkelsen, hadde de ikke motsatt resultater på samme undersøkelse i Sverige? Hvorfor er det dumt å i denne diskusjonen peke på det at moren som oftest tar seg mest av barna, det står jo i selve artikkelen? I dag er det jo dessverre slik at mor ofte er ekstremt overarbeidet. Fordi hun ikke bare jobber like mye som mannen, men hun tar mesteparten av husarbeidet og samtidig så er det hun som tar seg mest av barna. Jeg leste for ikke lenge siden at kvinner også har begynt å miste hår, fordi deres livvstil har forandret seg så drastisk de siste 10- årene, hennes hverdag er så stressende at kvinnene begynner å miste håret de også, langt tidligere en de ellers ville miste hår (tenk på gamle damer med 6 hårstrå i en krøll). Igjen så sier jeg dette på grunnlag av mine poersonlige erfaringer og observasjoner. Det er mange menn som tar stor del i både husarbeid og ansvar for barna, men fortsatt er det veldig skjevt fordelt. Dette sier jeg på grunnlag av det jeg ser rundt meg, ikke bare i mitt eget liv, men også i livet til de rundt meg.

Jeg har en venninne som fortalte meg at hun hadde slått sin datter. Hun var i en periode der hun hadde det helt forferdelig. Hun var alltid alene, mannen var for opptatt med jobb til å være med henne og barnet. Han kom hjem og kritiserte henne fordi det ikke var så rent og pent som han ønsket at det skulle være, han klagde til og med på hvilken vei duken lå. Jeg kjenner henne som en meget god mor, omsorgsfull og reflektert. Hun har høy utdanning og er en klok dame. Jeg som tok del i hennes livssituasjoen da forstår at det skjedde, ikke at det var riktig, men hun var presset til sitt aller ytterste.

I den siste tiden så har jeg fått på følelsen av at vi har en voksende gruppe "mennesaksmenn" i samfunnet, vi har noen stykker her på KG. Det trenges sikkert og det er bra at de vil at menn skal behandles rettferdig og bli hørt. Jeg synes bare mange av disse mennene er langt mer "hissig" etter å vise at kvinnen er "verre" en mannen i alt mannen er beskyldt for, det blir litt feil for meg. Det er fortsatt endel forskjeller på menn og kvinner, og vi spiller på de strengene vi er best på alle sammen.

Endret av Chrizzy
Skrevet
Skal jeg måtte tåle å bli kritisert for noe jeg IKKE har gjort? Mener du at alle kvinner skal bøye seg i støvet, og beklage at kvinner er de som slår mest? Mener du at jeg som kvinne skal ta på meg skylden for det andre velger å gjøre? Vil det si at bare fordi jeg er født som en kvinne, skal jeg måtte tåle å høre at kvinner er de som slår mest og selvfølgelig skal dette gjelde meg også fordi jeg er kvinne?

Når man snakker om statistikker så gjelder ikke de alle, men dette er tydeligvis noe du IKKE har fått med deg. Når man snakker om at det er flere menn, flere kvinner, flere barn osv så mener ikke statistikken å si at dette gjelder alle menn, alle kvinner, alle barn osv. Forstår du dette? Men det gjelder noen

Det er i vert fall slik vi menn forventes å reagere når det er vi som er overrepresentert på en negativ statistikk. Kanskje er ikke du blant de som da krever slik respons, men det er svært utbredt blant kvinner å kreve en slags kollektiv skyld og ansvar hos menn for vold og overgrep som andre menn har begått. Menn blir titt og ofte holdt til ansvar SOM KJØNN.

Gjest Gjest_BK_*
Skrevet
I den siste tiden så har jeg fått på følelsen av at vi har en voksende gruppe "mennesaksmenn" i samfunnet, vi har noen stykker her på KG. Det trenges sikkert og det er bra at de vil at menn skal behandles rettferdig og bli hørt. Jeg synes bare mange av disse mennene er langt mer "hissig" etter å vise at kvinnen er "verre" en mannen i alt mannen er beskyldt for, det blir litt feil for meg.

Jeg har ikke noe imot "mennesaksmenn" og synes i prinsippet det er greit at de kjemper for sitt kjønn, Problemet er at det fremdeles i langt større grad aksepteres at menn høylytt kritiserer kvinner enn vice versa. Derfor kan "mennesaksmenn" opptre mye hissigere enn kvinner uten å bli stigmatisert og få slengbemerkninger og skjellsord rettet mot seg.

Skrevet
Fordi alenemoren som gjør så godt hun kan med å oppdra 3 barn alene uten avlastning, fortjener honnør for den enorme jobben hun gjør, selv om hun har mistet besinnelsen etpar ganger fordi hun ble tynet lenger enn hun klarte.

Det er ikke det samme som å si at menn har mest fysisk overtak, og derfor voldtar mest. Det er mer som å si at menn oftest dreper barna sine i trafikken, hvis det er menn som tar en uforholdsmessig stor andel av kjøring til og fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter.

Skal man sammenligne folk, er det vanlig rettferdighet å gi dem like betingelser, evt nevne de ulike betingelsene når man fremstiller en part som dårligere enn den andre.

Vel, jeg synes det er en klar tendens i nesten alle innleggene dine som gjelder en sak hvor kvinner på en eller annen måte har kommet verst ut til å alltid klare å unnskylde dette med et eller annet, og skulle forsvare disse vilt fremmede kvinnene utelukkende fordi de er kvinner. Det blir litt teit og slitsomt etterhvert liksom..

Iblandt kan man også bare godta at slik ble resultatet og leve med det.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vel, jeg synes det er en klar tendens i nesten alle innleggene dine som gjelder en sak hvor kvinner på en eller annen måte har kommet verst ut til å alltid klare å unnskylde dette med et eller annet, og skulle forsvare disse vilt fremmede kvinnene utelukkende fordi de er kvinner. Det blir litt teit og slitsomt etterhvert liksom..

Iblandt kan man også bare godta at slik ble resultatet og leve med det.

Jeg synes det er helt greit å henge ut kvinner hvis de er verst på noe. Men da må de være det reelt. Hvis kvinner slår mest per time de er sammen med barna, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre slår mer enn fedre per tidsenhet på samme omsorgsprosent, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre driver grovere vold, er det helt på sin plass å si det høyt.

Men det er ikke greit å stille kvinnen i et dårlig lys for de feilene hun begår, når mannen holder sin sti ren fordi han ikke gidder å være med barna eller overlater alle konfliktsituasjonene til mor.

Skrevet
Jeg synes det er helt greit å henge ut kvinner hvis de er verst på noe. Men da må de være det reelt. Hvis kvinner slår mest per time de er sammen med barna, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre slår mer enn fedre per tidsenhet på samme omsorgsprosent, er det helt på sin plass å si det høyt. Hvis mødre driver grovere vold, er det helt på sin plass å si det høyt.

Men det er ikke greit å stille kvinnen i et dårlig lys for de feilene hun begår, når mannen holder sin sti ren fordi han ikke gidder å være med barna eller overlater alle konfliktsituasjonene til mor.

Jeg er enig i at en ikke skal tråkke på andre for å fremheve sin egen fortreffelighet.

Jeg er heller ikke interesert i å rakke ned på kvinner. Til det er jeg altfor glad i dere :sjarmor: . Derimot er jeg kritisk til en generell holdning om at menn på generelt grunnlag er voldsutøvere som bør ha begrenset samvær/omsorg med sine barn slik en del av de jeg vil kalle ekstrimister får gjennomslag for. Jeg er også skeptisk til de holdningene som insinuerer at kvinner er beste omsorgsforelder i 90% av tilfellene uten å vurdere foreldrene eller barnets evner og ønsker. For når vi nå ser at kvinner faktisk ikke er noe bedre enn menn mht vold heller, begynner listen over kvinnens styrker kontra mannen å krympe. Hadde forskningen som har vært gjort tidligere vært objektiv, ville sansynligvis listen for hvorfor kvinner fortsatt skal tildeles fordeler vært enda kortere enn den er idag (om det hadde vært noen liste).

Jeg synes vi kommer stadig nærmere et ståsted som tilsier at vi er likeverdige på tross av kjønn. Dette bør vi også få forklart våre barn slik forskjellsbehandlingen blir borte. Undersøkelser som det vi diskuterer her er et av mange innspill som bør indikere at vi er mer likeverdige enn vi tror på mange områder. Til og med "fagfolk" og politikere må etterhvert innse at forskjellene er mer symbolske enn reelle. Så gjennstår det å se om de symbolske verdiene fortsatt skal kunne endre et barns liv så radikalt som det faktisk gjør med dagens praksis. Hvis kvinner virkelig ønsker et likeverd og likestilling for seg og sine barn, vil de kjempe for dette selv om de mister opparbeidede fordeler.

Skrevet
Jeg har ikke noe imot "mennesaksmenn" og synes i prinsippet det er greit at de kjemper for sitt kjønn, Problemet er at det fremdeles i langt større grad aksepteres at menn høylytt kritiserer kvinner enn vice versa. Derfor kan "mennesaksmenn" opptre mye hissigere enn kvinner uten å bli stigmatisert og få slengbemerkninger og skjellsord rettet mot seg.

Det er da virkelig helt motsatt. Menn kan skjelles ut for å være voldsmenn og overgripere fra naturens side, det er oplest og vedtatt at menn er egoistiske mens kvinner har mye empati, mannen fremstilles hele tiden som en sosial kløne, i tillegg har du all utskjellingen som går på menn som undertrykkere og patriarkatet etc. Realiteten er at det har vært totalt fritt frem for foraktfull omtale av menn mens man har blitt sablet ned hvis man har kritisert kvinner fordi det har blitt sett på som antifeministisk. Det er ikke rart at mange feminister av den eldre garde som Doris Lessing og Suzanne Brøgger har godt ut og sagt at de er forferdet over at det plutselig ble legitimt å omtale menn på ekstremt nedlatende måter.

Skrevet

Det er da virkelig helt motsatt. Menn kan skjelles ut for å være voldsmenn og overgripere fra naturens side, det er oplest og vedtatt at menn er egoistiske mens kvinner har mye empati, mannen fremstilles hele tiden som en sosial kløne, i tillegg har du all utskjellingen som går på menn som undertrykkere og patriarkatet etc. Realiteten er at det har vært totalt fritt frem for foraktfull omtale av menn mens man har blitt sablet ned hvis man har kritisert kvinner fordi det har blitt sett på som antifeministisk. Det er ikke rart at mange feminister av den eldre garde som Doris Lessing og Suzanne Brøgger har godt ut og sagt at de er forferdet over at det plutselig ble legitimt å omtale menn på ekstremt nedlatende måter.

Skrevet

Dette er da primært snakk om at mødre nærmest automatisk får primæromsorgen ved skilsmisse ikke at far ikke gidder. Hvis faren ønsker delt (50/50) omsorg eller primæromsorg vil han irealiteten bare få det hvis moren ønsker dette eller det kan dokumenteres graverende omsorgssvikt fra morens side. De fleste menn vet at å forsøke seg med rettsak i realiteten er håpløst og er derfor nødt til å godta en situasjon hvor de får langt mindre samvær. Det er ikke snakk om at de ikke gidder. I tillegg har du de relativt mange tilfellene der moren prøver å nekte faren noe som helst samvær på grunn av bitterhet fra skilsmissen eller uenighet om barneoppdragelse eller bare på grunn av et ønske om å ha all tid med og eller kontroll over barna.

Skrevet

Jeg synes denne debatten er superinteressant.

Kanskje vi nå kan konkludere med at volden er problemet, og ikke kjønnet? Vi vet altså at både kvinner og menn står for vold, men vi vet også at de fleste kvinner og menn ikke er voldelige. Kan vi ha det som et felles utgangspunkt for å diskutere løsninger?

Jeg konstaterer at enkelte kvinner i denne tråden synes det er ubehagelig å bli generealisert inn som voldelig bare fordi en del av gruppen kvinner tyr til vold. Vel, ja,- jeg vet at det er ubehagellig og ikke minst så er det urettferdig. Akkurat som bl.a. jeg påstår i en annen tråd som har versert den siste uken, men med menn som utganspunkt.

Vi kan ikke generalisere et helt kjønn på grunn av noens overtramp. Så for ørtende gang så sier jeg at vi måt ta utgangspunkt i ofrene, og jobbe derfra. For da kan vi forholde oss til hele bredden i voldsproblemet.

Vold avler vold, og jeg mener fortsatt at kvinner og menns vold henger sammen. Kvinner og menn som selv har blitt slått, er selv tilbøyelige til å øve vold selv. Rett og slett fordi man har lært at det er en aksepter måte for konfliktsløsning. I tillegg utøves det ofte vold som reaksjon på noen andres vold.

Skrevet
I forhold så har jeg vært borti menn som har vært/ville være voldelige, jeg har ikke vært voldelig selv. Jeg har en venninne som slo typen sin. Jeg vet ikke om han turte å fortelle det til noen, siden det er mye tabu rundt dette, men hun fortalte det selv. Jeg har hatt en jobb der jeg har snakket om slike erfaringer med både menn og kvinner, og det er langt fler kvinner som lider under en voldelig mann enn motsatt, i mitt hode altså. At kvinner utøver mer psykisk vold det er jeg ikke i tvil om. For meg blir dette nesten like selvfølgelig som hvorfor den minste i en søskenflokk ikke vil finne på å slå den eldste, det er jo bare dumt, den som er større er sterkere og det vil liksom ikke føre noen vei. Men den minste kan terge og plage, og det gjør den ofte også.

De undersøkelsene jeg har sett tyder på at kvinner utøver noe mer vold i parforhold enn menn. Det stemmer også oversens med mitt inntrykk fra min egen omgangskrets.

Jeg tror du er inne på noe sentralt når du nevner at det er tabubelagt for menn å fortelle at de blir utsatt for vold fra kjæresten. De fleste synes det er dritflaut å få juling av dama, og vil for enhver pris holde kjeft om det.

En av hovedårsakene til at det er så tabubelagt, tror jeg er slike holdninger som du gir uttrykk for i innlegget ditt. Du skriver at det "er jo bare dumt" når den minste (kvinnen) slår den største (mannen), og at dette "vil liksom ikke føre noen vei". I tillegg til å bagatellisere kvinners vold mot menn, impliserer du med dette at en mann som får bank av dama ikke har den fysiske overlegenheten (og evt posisjonen i forholdet) som han burde ha. Jeg tror at utsagn som de jeg har sitert her, bidrar til oppfatninger om at slike menn ikke er skikkelige menn. Ordentlige mannfolk får ikke juling av dama. Det "er jo bare dumt". Dermed holder de også kjeft om det.

Når jeg hører om kjærestevold i min (ganske vide) omgangskrets, er det oftest kvinnen som er offeret. Blant de nærmeste vennene mine, tegner det seg imidlertid et omvendt bilde. Fra dem hører jeg oftest historier om kvinner som slår. Jeg tror dette først og fremst skyldes at menn bare forteller om sånt til sine alle nærmeste - til folk de stoler på at ikke vil fortelle det videre. En sannsynlig feilkilde her, er imidlertid at menn er noe overrepresentert blant mine nærmeste venner, men ikke mye.

At kvinners vold "vil liksom ikke føre noen vei", synes jeg er en bagatellisering av problemet. Dessuten er det feil. Slik jeg forstår argumentet ditt, forutsetter det at begge parter er åpne for å bruke vold, og at kvinnen statistisk sett vil komme dårligst ut av basketaket. Det siste er nok riktig, men i de tilfellene jeg kjenner der mannen jevnlig har blitt utsatt for voldsbruk fra partneren, har situasjonen vært at han ikke har vært villig til å bruke vold tilbake. Og en voldelig kvinne kan gjøre ganske stor skade på en mann som ikke slår tilbake. Det er heller ikke alle kvinner som er pingler. Noen av dem slår godt fra seg.

Til illustrasjon, kan jeg f eks nevne en god kompis av meg som måtte rett på legevakta etter at kjæresten hans, uten forvarsel, knuste en tung vase i bakhodet hans mens han satt og så på tv. Hun hadde i det hele tatt en lei uvane med å smelle tunge gjenstander i bakhodet hans. Eller et annet par jeg kjenner, der hun brakk nesa hans med et knyttneveslag. Han rakk ikke å beskytte seg og det ene slaget var nok. Begge disse er storvokste og veltrente menn. Men de slo ikke tilbake. Det gjorde derimot en av mine aller beste venner. Han hadde jevnlig blitt utsatt for vold fra samboeren gjennom mange år, uten å bruke makt mot henne. En kveld fikk han nok og slo tilbake. Det ble et skikkelig basketak og de endte begge opp ganske blodige og forslåtte den natta. Nesten morgen pakket hun sekken og forlot ham. For så vidt en fornuftig beslutning. Den historien de aller fleste i omgangskretsen vår kjenner, er at hun flyttet fra ham fordi han hadde slått henne. Og det er jo på sett og vis riktig.

Skrevet

hei

hva med og lese den artikelen du behendig har hoppet over, der vil du se at kvinner utøver MER volld mot partner i parforhold, men men begår ALVORLIGERE vold en kvinner men dette forklares med STØRRE FYSISK STYRKE og ikke at di er MER VOLDELIGE en kviner, er det greit nå

hilsen

Skrevet

hei

vor har du det i fra, det er vanskelig for en far og fa mer samver en det mor vil, det er rart at du hele tiden vil unskylde kvinner, og en annen ting er at vold er ike akseptabelt fordi mor er sliten

hilsen

Skrevet

hei

vor har du det i fra, det er vanskelig for en far og få mer samver en det mor vil, det er rart at du vil unsklylde kviner bestandig, vold blir ike akseptabelt fordi mor er sliten

hilsen

Skrevet
Jeg er enig i at en ikke skal tråkke på andre for å fremheve sin egen fortreffelighet.

Jeg er heller ikke interesert i å rakke ned på kvinner. Til det er jeg altfor glad i dere :sjarmor: . Derimot er jeg kritisk til en generell holdning om at menn på generelt grunnlag er voldsutøvere som bør ha begrenset samvær/omsorg med sine barn slik en del av de jeg vil kalle ekstrimister får gjennomslag for. Jeg er også skeptisk til de holdningene som insinuerer at kvinner er beste omsorgsforelder i 90% av tilfellene uten å vurdere foreldrene eller barnets evner og ønsker. For når vi nå ser at kvinner faktisk ikke er noe bedre enn menn mht vold heller, begynner listen over kvinnens styrker kontra mannen å krympe. Hadde forskningen som har vært gjort tidligere vært objektiv, ville sansynligvis listen for hvorfor kvinner fortsatt skal tildeles fordeler vært enda kortere enn den er idag (om det hadde vært noen liste).

Jeg synes vi kommer stadig nærmere et ståsted som tilsier at vi er likeverdige på tross av kjønn. Dette bør vi også få forklart våre barn slik forskjellsbehandlingen blir borte. Undersøkelser som det vi diskuterer her er et av mange innspill som bør indikere at vi er mer likeverdige enn vi tror på mange områder. Til og med "fagfolk" og politikere må etterhvert innse at forskjellene er mer symbolske enn reelle. Så gjennstår det å se om de symbolske verdiene fortsatt skal kunne endre et barns liv så radikalt som det faktisk gjør med dagens praksis. Hvis kvinner virkelig ønsker et likeverd og likestilling for seg og sine barn, vil de kjempe for dette selv om de mister opparbeidede fordeler.

hei

jeg er helt enig, jeg er ike ute eter og frata gode mødre muligheten til og gi omsorg til barna sine, men jeg mener etter og ha sett barn bli ødelagt i fortida i egen familie og der jeg er fra fordi samfunnet mente at det var en selfølge at mor skulle ha omsorgen gjør meg opprørt, jeg mener det er påtide med en lov om likeverdig foreldreskap, om det er slik at kvinner blir så sliten at de klikker nar de er alene med barna bør vi kanskje vurdere om det skal vere så let og fa omsorgen alene?

jeg mener uansett at man bør vurdere begge foreldres evner og skape en omsorgsituasjon som er det beste for barnet

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...