Gå til innhold

Bruker du antidepressiva?

Bruker eller har du brukt antidepressiva?  

74 stemmer

1. 1. Bruker eller har du brukt antidepressiva?

• Ja, jeg bruker det nå
      18
    • Nei, men jeg har brukt det tidligre
      23
    • Nei, har aldri brukt det
      33

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror arv har mye å si.

Mens vi er inne på depresjon. Lysterapi, virker det positivt for alle med depresjon, eller kun de med vinterdepresjon? :klø:

Noen som har erfaring med det?

Det virker som om lysterapi blir mer og mer populært, også blant friske. Flere arbeidsplasser tilbyr lyslamper for sine ansatte (står ved siden av pcen f.eks.).

Jeg tror også at arv har mye å si. Men jeg har enda ikke lest at det er mulig å ha en generell serotoninmangel. Jeg tror at noen er disponerte til å reagere mer passivt og innesluttet når man møter problemer. Dette kan i vår forhistorie ha vært en overlevelsesstrategi, ved å trekke seg tilbake og ut av problemene for å forhindre flere konfrontasjoner etc. Det kan også ha vært en taktikk for å fp hjelp og sosial støtte når man ikke mestret ting selv. Jeg tror at noen har tendenser til å automatisk reagere mer passivt og innesluttet på probemer, mens noen mer automatisk går til kamp. De som er mer passive, kan tenkes å reagere med å skru ned setoroninproduksjonen ved stress og et resultat er at de som har det slik er mer predisponert til å få depresjoner. Dette er også et mønster mange kan lære å snu selvsakt. Det er bare en predisposijon og ikke en fysisk sykdom som å ikke produsere nok indulin. MEN dette er igjen bare min egen teori.

Det med lysterapi er jo noe som ikke skader å prøve. Mange deprimerte sliter med å holde søvnmønsteret fordi de ligger oppe å tenker om natta, og kanskje også er lite aktive slik at de ikke er trette nok til å legge seg når man skal. Lysterapi kan hjelpe til med å regulere dette, slik at man kan sove bedre og få mer energi om dagen. Da er man igjen klar til å ta mer tak i problemene.

Det er viktig at man bruker lysterapien rett, man skal bruke den forskjellig om man er a eller b-menneske for eksempel. Jeg ville nok forsøkt å ta kontakt med en lege/søvnklinikk eller butikker som selger denne typen lamper. De har også mye informasjon om korrekt bruk. Jeg vil absoludt anbefale at man tester ut lysterapi, om man bruker det rett har det ingen bivirkninger og er naturlig og verdt et forsøk. Det er også viktig at man kommer ut om dagen, og får naturlig lys dersom man er deprimert. å sitte me inne under bare vanelig lampelys gjør at man kan produsere mer melatonin og bli trettere og slappere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi er forskjellige og noen tåler mer motgang enn andre.

Men jeg tror ikke man selv kan forhindre en første depresjon. For noen kommer en depresjon omtrent dalende ned fra intet.

Interessant det med serotonin egentlig. Jeg har heller ikke hørt om at man kan ha kronisk mangel på det, men kanskje man kan det?

Skrevet

Men jeg tror ikke man selv kan forhindre en første depresjon. For noen kommer en depresjon omtrent dalende ned fra intet.

Nei der sier du noe. Jeg tror etter hvert man kan lære seg å se tegnene på når det vil gå galt, og kanskje stoppe opp litt tidligere, heller enn når man er langt nede og DA finner ut at man må forandre på noe eller ta i mot hjelp.

Jeg tror absoludt man kan være i stand til å bli sterkere og lære å kjenne sitt reaksjonsmønster og forsøke å motarbeide det. Men som du sier den første depresjonen kommer ofte ganske plutselig og man innser det ikke helt før man har grått i 6 mnd i strekk nesten (ok litt på kanten, men man merker det ofte ikke før man er langt nede i alle fall). En del mennesker må ha hjelp, og er typen til å klare å sammarbeide med en psykolog for å finne ut hva man kan gjøre for å forhindre det, mens andre kan klare dette selv ved hjelp av antidepressiva. Det hjalp i alle fall meg til å se ting mye klarere og se at mine reaponser ikke var normale i alle fall.

Depresjon er nok ikke bare en mangelsykdom nei, desverre så enkel er nok ikke løsningen. Men jeg tror som jeg sa at mange reagerer på en spesifikk måte ved stress og at deres systemer som hindrer produksjon(har økt reuptake) av serotoni aktiveres mye raskere hos noen enn hos andre. For meg var det heller ingen underliggende mekanismer, ikke negativt selvbilde, ikke negative fremtidsutsikter, ikke opplevelse av manglende kontroll over eget liv, ikke dårlig søvn eller dårlig søvnmønster, ikke selvbebreidelse eller noen av de vanelige depresjonstegna etc, men rett og slett en reaksjon av å leve under sterkt stress og redsel over en lenger periode, slik at jeg ble utmattet og jeg ikke klarte å skru av tårene lenger. Nå har jeg lært at jeg i en slik prosess må søke støtte mye tidligere, og at medisin kan hjelpe meg til å bli mer motstandsdyktig slik at jeg ikke tar ting slik inn over meg, samt at selvhypnose og trening er viktig for meg under stressituasjoner.

Skrevet

Interessant det med serotonin egentlig. Jeg har heller ikke hørt om at man kan ha kronisk mangel på det, men kanskje man kan det?

Etter det legen min sier (men tar forbehold om at jeg misforsto da han forklarte) så er det egentlig ikke mangel på serotonin, dvs. vi produserer gjerne nok men av en eller annen grunn tar kroppen det opp for fort.

Det at lysterapi kan hjelpe, tror jeg nok gjelder først og fremst for dem med vinterdepresjon. Har ikke prøvd (og ville heller ikke våget) for jeg tilhører dem som blir "sommerdeprimerte", dvs. jeg blir ikke deprimert i ordets rette forstand, men humøret daler betraktelig i april og tar seg opp igjen i september. Så jeg mistenker at lysterapi ville ha dårlig effekt.

Skrevet
Etter det legen min sier (men tar forbehold om at jeg misforsto da han forklarte) så er det egentlig ikke mangel på serotonin, dvs. vi produserer gjerne nok men av en eller annen grunn tar kroppen det opp for fort.

Det at lysterapi kan hjelpe, tror jeg nok gjelder først og fremst for dem med vinterdepresjon. Har ikke prøvd (og ville heller ikke våget) for jeg tilhører dem som blir "sommerdeprimerte", dvs. jeg blir ikke deprimert i ordets rette forstand, men humøret daler betraktelig i april og tar seg opp igjen i september. Så jeg mistenker at lysterapi ville ha dårlig effekt.

Ja som du sier er det ikke at man ikke produserer nok, men heller ikke at kroppen tar det opp for fort, men at det ødelegges "på veien mellom nervene" slik at det ikke får være der nok til å skape den reaksjonen det skal. SSRI står for selektiv serotonin reuptake inhibitators, slik at det er prosessen hvor kroppen fjerner signalstoffet mellom nervene som er problemet og som reguleres på flere vis ved medikamentene.

Nei som du sier fungerer nok ikke lysterapi for alle, jeg tror det avhenger mye av hvilke symptomer man også har. Dersom man har overvekt at tretthet, energimangel etc kan det kanskje ha en effekt, men om man har mer overvekt at negative følelser, tanker, fårlid selvbilde etc så henger nok det mer sammen med andre systemer i hjernen. Det er også som sakt viktig å bruke det rett, og man skal sette seg godt inn i det først, fordi det kan være feil og medføre enda mindre søvn om man bruker det feil i henhold til sitt eget søvnmønster.

Skrevet
Ja som du sier er det ikke at man ikke produserer nok, men heller ikke at kroppen tar det opp for fort, men at det ødelegges "på veien mellom nervene" slik at det ikke får være der nok til å skape den reaksjonen det skal. SSRI står for selektiv serotonin reuptake inhibitators, slik at det er prosessen hvor kroppen fjerner signalstoffet mellom nervene som er problemet og som reguleres på flere vis ved medikamentene.

Nei som du sier fungerer nok ikke lysterapi for alle, jeg tror det avhenger mye av hvilke symptomer man også har. Dersom man har overvekt at tretthet, energimangel etc kan det kanskje ha en effekt, men om man har mer overvekt at negative følelser, tanker, fårlid selvbilde etc så henger nok det mer sammen med andre systemer i hjernen. Det er også som sakt viktig å bruke det rett, og man skal sette seg godt inn i det først, fordi det kan være feil og medføre enda mindre søvn om man bruker det feil i henhold til sitt eget søvnmønster.

Ja, man kan være deprimert men samtidig være fryktelig rastløs og ha masse kaos i tankene. Da tror jeg ikke lysterapi er tingen. Det kan vel nesten gjøre det værre med tanke på rastløsheten og tankekjøret?

Skrevet
Ja, man kan være deprimert men samtidig være fryktelig rastløs og ha masse kaos i tankene. Da tror jeg ikke lysterapi er tingen. Det kan vel nesten gjøre det værre med tanke på rastløsheten og tankekjøret?

Jeg tror ikke det kan gjøre det verre, men jeg har ikke lest så mye forskning på dette enda. De forsker mye på dette i Bergen, men jeg tror ikke det har kommet ut så mye resultater enda. Jeg tror likevel ut i fra den lille kunnskapen jeg har at det ikke vil ha noen effekt, for eller mot og dersomman bruker det galt i henhold til søvnmønsteret kan det foreverre det ved at man ikke får sove om natten.

Selv er jeg ekstermt b-menneske og klarer meg ikke uten lysterapi om vinteren. Jeg har også depresjon som hovedsakelig har symptomer med tretthet, tiltaksløshet, manglende energi og lyst og bruker også noen ganger lysterapilampen ellers i året som hjelp for å holde søvnryttmen i orden, da jeg vet dette er viktig for meg for om den sklir ut blir jeg verre. Da bruker jeg den om morgenen etter jeg har stått opp i et par uker for å kikkstarte mønsteret (resette den kroppslike klokka om du vil).

Skrevet

http://depresjon.lysstimulering.no/ Dette er en god link.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=350418

http://solstrale.no/lysmangel/hodepine_mig...819e6601e69dcbc

http://www.bluepages.anu.edu.au/no/treatme...e/light_therapy

Dersom noen ønsker å lese mer om dette med lysterapi. Jeg orket desverre ikke å gjøre mer enn et google søk, og søkte ikke i mer vitenskapelige databaser, men den første linken skal vøre sterkt vitenskapelig støttet og har psykiatere og psykologe som uttaler seg.

Skrevet

Yoga, meditasjon, thai chi og akkupunktur hjelper også glimrende mot depresjon og har god vitenskapelig dokumentert effekt.

Skrevet

Må bare spørre om en ting siden vi er på temaet.. Er det forsvalig å gi noen antidepresiver (cipralex) om personen kun bli deppa i forbindelse med jobb? Og dager han har fri og et par timer etter jobb så er helt fin som før.

Reagere nemlig litt på at sambo fikk og skal ta hver dag på ubestemt tid når det kun er jobb som gjør han sånn. Han har ikke noe problemer i heletatt normalt og på fritiden, men før jobb og rett etter jobb er det et helvette.. Vet ikke om jeg vil kalle det depresjon engang ettersom det virker mer som, vel som når unger ikke vil på skolen og blir gretne.

Skrevet
Må bare spørre om en ting siden vi er på temaet.. Er det forsvalig å gi noen antidepresiver (cipralex) om personen kun bli deppa i forbindelse med jobb? Og dager han har fri og et par timer etter jobb så er helt fin som før.

Reagere nemlig litt på at sambo fikk og skal ta hver dag på ubestemt tid når det kun er jobb som gjør han sånn. Han har ikke noe problemer i heletatt normalt og på fritiden, men før jobb og rett etter jobb er det et helvette.. Vet ikke om jeg vil kalle det depresjon engang ettersom det virker mer som, vel som når unger ikke vil på skolen og blir gretne.

Det er litt vanskelig å si sånn uten mer info og sånn over nettet egentlig. Det kommer ann på om han bare missliker akkurat den jobben, eller om det er det å jobbe generellt han missliker og ikke har energi til. Det er heller ikke sikkert legen har klart å få med seg nyansene ved det to alternativene, via en kort konsultasjon og har misforstått problemstillinga.

Jeg er deprimert, og har det klart bedre når jeg har fri, og ikke har krav på meg om å prestere noe. Det er mye det som tar på hos meg, at jeg ikke klarer jobben min skikkelig føler jeg, og har dårlig sanvittighet og lite energi til overs for andre ting. Når jeg har fri slipper jeg disse bekymringene og har mer energi til å ta vare på meg selv. Men jeg er lie fullt deprimert (det gjør mest utslag i situasjoner hvor det kreves konsentrasjon, oppmeksomhet og at man er opplagt etc, som på jobb) og har hatt godt av antidepressiva. Så lenge vi kke vet alle disse nyansene hos din samboer, noe vi ikke kan gjøre over nett heller er det vanskelig å avgjøre. Om han selv ikke ønsker å begynne på medisinen er det ikke noe som tilsier at han kan vente til harn har byttet jobb for å se om det forbedrer seg. Ingen kan tvinge ham til å starte på en behandling han selv mener han ikke behøver.

Skrevet

Er bare denne jobbe, og kun i det siste, hvor det har blitt mye mas ettersom det snart er jul.. Det blir verre i perioder hvor det normalt er mye stress som f.eks jul, sommerferien, høstferien o.s.v så jeg ville nok si det er jobbrelatert.. Sambo vil helst ikke gå på de, men legen nekter å sykemelde han.

Mens i sambos tilfelle så hjelper det å ha fri.. Etter en helg er han helt grei de første dagene, men på onsdag-torsdag begynner helvette igjen..

Skrevet

AnnChristin86: be samboeren din om å skifte lege! :Nikke:

Trives han ellers i jobben? For hvis ikke, så bør han tenke på å skifte jobb før det blir for ille.

Som tidligere nevnt så reagerer vi forskjellig på stress etc. Noen har høyere terskel enn andre. Kanskje han burde se etter en jobb/utdanning med mindre stress.

Skrevet (endret)
AnnChristin86: be samboeren din om å skifte lege! :Nikke:

Trives han ellers i jobben? For hvis ikke, så bør han tenke på å skifte jobb før det blir for ille.

Som tidligere nevnt så reagerer vi forskjellig på stress etc. Noen har høyere terskel enn andre. Kanskje han burde se etter en jobb/utdanning med mindre stress.

Han leter etter ny jobb, men å skaffe seg jobb er vist ikke så lett som man tror og jeg har alerede vikariat jobb, vi har ikke råd til å satse på at vi begge greier oss på vikariat lønn. Håper bare jeg får en jobb jeg har vært til intervju. Han skal til legen i morra og får han ikke sykemelding får jeg be han skifte lege. For min del er det her helt feil..

Han trives nogenlunde i jobben, men noen ganger blir det bare for mye for han. Han jobber som befrakter og der er det mye mas. I tillegg er veldig mange syke og 2 stykker må gjerne gjør arbeid for 5. For en stund tilbake måtte han jobbe hver dag fra halv 7 til fire i to uker. Ikke rart han reagere, hvem ville ikke..

Endret av Gjest
  • 2 uker senere...
Skrevet

Over halvparten av de som har svart bruker eller har brukt antidepressiva... KG er kanskje ikke representativt for resten av landet(?!), men det er jo likevel en slags tankevekker. Og kanskje en trøst for oss som bruker det (felles sjebne osv)...

Skrevet
Over halvparten av de som har svart bruker eller har brukt antidepressiva... KG er kanskje ikke representativt for resten av landet(?!), men det er jo likevel en slags tankevekker. Og kanskje en trøst for oss som bruker det (felles sjebne osv)...

Si ikke det. Det blir vel gjerne slik at man føler man har litt mer å bidra med i en slik diskusjon hvis man har prøvd selv. Det betyr jo ikke at "alle" KG brukere også har prøvd antidepressiva ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...