Gå til innhold

Bruker du antidepressiva?

Bruker eller har du brukt antidepressiva?  

74 stemmer

1. 1. Bruker eller har du brukt antidepressiva?

• Ja, jeg bruker det nå
      18
    • Nei, men jeg har brukt det tidligre
      23
    • Nei, har aldri brukt det
      33

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at det er utrolig mange både her på KG og i resten av landet (verden?) som bruker antidepressiva. Hadde vært interessant å vite hvor mange av oss som faktisk bruker det her inne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker det selv og er veldig fornøyd med virkningen, men underer meg over at dette var det eneste tilbudet jeg fikk av legen min. Å prate med en psykolog var visst nærmest bortkastet i følge legen min... Nå har jeg likevel begynt hos psykiater fordi det er ikke alt denne pillen kan fikse, og jeg ønsker etterhvert å slutte med antidepressiva siden jeg er redd for langtidsvirkningene (de vet de jo lite om)...

Skrevet (endret)

Gikk på det før, og aldri igjen!

Endret av Navnløs
Skrevet
Gikk på det før, og aldri igjen!

Har du fått noen skadevirkninger av å bruke de? Hvor lenge og hvilket merke?

Får helt noia nå jeg... ;)

Skrevet

Har jeg gått på antidepressiva? Ja.

Hadde jeg nytte av det? Nei, og det er kanskje ikke så rart heller, med tanke på at jeg har en rent fysiologisk sykdom de hadde funnet om de hadde giddet å høre på to setninger av det jeg sa.

Ble jeg dårligere av å gå på antidepressiva? Ja.

Skrevet

nei, går ikke på det og har aldri gått på det.

Fikk tilbud av legen og dps når jeg var skikkelig dårlig, men da uten noen form for psykolog og det var jeg ikke interessert i.

Synes det er tilbudt litt for raskt og uten noe oppfølging, for meg blir det som å gi smertestillende til en med brukket ben... det tar bort smerten, men løser ikke problemet om man ikke tar andre grep.

(for å ha sagt det, med rett oppfølging og bruk, tror jeg det kan være kjempehjelpsomt for mange, så de får hode nok over vann til å kunne ta tak i ting og gjøre noe)

Skrevet

aline:

Er så enig med deg. Alle som får tilbud om antidepressiva bør også få tilbud om samtaleterapi. Tror mange får det også, men som legen sa så hadde hun håpt at antidepressivene ville ha så god virkning at jeg ikke trengte noen å prate med. Hun hadde altså klokketro på dem. Måtte mase for at hun skulle sende meg videre til psykolog...

Skrevet

Gikk på det en stund for noen år siden. Jeg syntes ikke de hjalp noe særlig, og jeg mistet totalt matlysten så jeg sluttet. Jeg tror egentlig ikke at jeg hadde behov for piller heller, samtaleterapi var det som hjalp meg.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Skummel tråd... Skal begynne på det til uka (sammen med mye terapi da :) )...

Skrevet (endret)

Jeg har gjort det. Da jeg gikk på det fikk jeg også psykologtimer, men fikk ikke noe særlig utbytte av det.

Nå klarer jeg meg på b12 (har perisiøs anemi og merker jeg blir deppa om det går for lang tid mellom b12-sprøytene) Og samtale med prest. En prest kan være et greit alternativ til en psykolog. Man MÅ ikke være kristen for å snakke med en prest, prester har taushetsplikt, og har også noe psykologifag fra utdanningen, Dessuten er de ofte mer tilgjengelig enn en psykolog med mange pasienter. Og man blir ikke forsøkt frelst, det er i alle fall min erfaring. Også er det gratis. *prestereklame*

Endret av Pax
Skrevet

Gikk på dem i flere perioder, uten merkbar effekt - heller omvendt. I første omgang ble jeg aktivt suicidal, resten av tiden var preget av bivirkninger, bomullsfølelse, dårlig hukommelse, uvirkelighetsfølelse, samt en følelse av å ikke være tilstede i egen kropp. Dette hadde jeg ikke før jeg tok SSRI.

Gått på flere ting, blant annet Zoloft, Cipralex og Fontex.

Tror at det for noen er både nyttig, viktig og ikke minst livsnødvendig med medisiner. Men at hver 10.. kvinne i alderen 20-69 år trenger dette, det tror jeg ikke noe på.

Som noen har sagt, antidepressiva er kosmetikk for humøret. Det fjerner ikke årsaken til problemene, men legger lokk på dem.

For det første burde de som virkelig trenger det få tilbud om samtaleterapi, da er det mulig å avdekke det egentlige problemet. For det andre må folk flest lære seg å tåle sine egne følelser. Sorg, savn etc. er ikke det samme som depresjon. Depresjon er en sykdom. For det tredje er mange leger lite kritiske med å skrive det ut, for det sparer dem for mye tid. Mange kan ha helt andre årsaker til sin apati og tristhet enn depresjon.

Noen trenger det lille puffet som pillene gir. Men det finnes ikke noe "lykkepiller", man blir ikke lykkelig av disse pillene. Det kan fjerne litt av trykket. Men for mange forsvinner ikke bare bunnene, men også toppene. Humøret blir flatt og man blir likegyldig.

Jeg er ikke bare skeptisk pga. egen erfaring. Jeg er generelt skeptisk da jeg har sett så mange andre som virkelig har blitt sykere. Dessuten mener jeg at det fortsatt er for lite forskning å vise til i forhold til langtidseffekt og eventulle skadevirkninger. De nyere antidepressivaene er såkalte SSRI-preparater, noe som vil si at pillene gjør at serontoninen i hjernen får lenger tid til å virke i cellene.

Men som det står på folkehelseinstituttets hjemmesider: "Verken årsakene til depresjoner eller medikamentenes virkemåte er kartlagt fullt ut." Med andre vet man ikke med sikkerhet at serotoninnivåene i hjernen er årsaken til depresjon, eller om det er det som hjelper.

Dette er min mening. Det er opp til hver enkelt hvordan de ønsker å hjelpe seg selv, og om de ønsker å bruke medikamenter. De som synes det hjelper dem er veldig heldige da de har funnet en løsning som fungerer.

Skrevet

Denne tråden beviser virkelig at for hver person som er fornøyd med legemiddel X, så har du 10 personer som klager sin nød på internett..

Jeg tviler ikke på at alle de som har svart i denne tråden HAR hatt negative erfaringer, men det er viktig å huske at de ikke gjenspeiler virkeligheten.

Skrevet

Nei, jeg har aldri brukt antidepressiva ..

.. men jeg er enig med TS - det virker som om svært mange her på KG bruker det. Kanskje det gjenspeiler samfunnet forøvrig?

Skrevet
Jeg tviler ikke på at alle de som har svart i denne tråden HAR hatt negative erfaringer, men det er viktig å huske at de ikke gjenspeiler virkeligheten.

Jeg hadde både positive og negative erfaringer. Det hjalp meg gjennom en tung peride (positivt) og jeg opplevde moderat med bivirkninger (positivt og negativt - det kunne jo alltids vært verre) men det er lenge siden jeg sluttet og jeg merker fremdeles noen bivirkninger. Har blant annet mistet mye av kreativiteten og har blitt mer føleleskald. Men merker stadig bedring ettersom tiden går.

Gjest beekeeper
Skrevet
Denne tråden beviser virkelig at for hver person som er fornøyd med legemiddel X, så har du 10 personer som klager sin nød på internett..

Jeg synes at det er KJEMPEBRA at folk forteller negative virkninger og sine erfaringer med antidepressiva. Rett og slett fordi folk MÅ bli mer kritiske til bruken av det. Mange (her på KG også) sier jo at de får tilbud fra lege om antidepressiva uten tilbud eller om man er i behandling hos psykolog eller har annet tilbud om hjelp. Dette er helt skrekkelig synes jeg, og jeg vil virkelig at folk skal tenke seg godt om før de begynner på det.

Ja, mange får hjelp av medisiner og synes det virker bra, men det er også mange skrekkhistorier og dårlige erfaringer (noe jeg har selv også.)

Derfor synes jeg det er så viktig at man er kritisk. Hvis man føler seg litt nedstemt og går til lege, får resept på antidepressiva uten noen andre spørsmål så må man tenke godt etter! "Har jeg virkelig så store problemer at jeg har bruk for dette, eller klarer jeg meg uten, kanskje med time til psykolog?"

Jeg vil ikke at andre skal oppleve det jeg har gjort med disse medisinene, men det de fleste nevner er jo at man blir "følelsesløs" og kald. Det er ikke bare-bare og begynne på medisiner!!

Skrevet

Gjenspeiler virkeligheten? Mine erfaringer gjenspeiler min virkelighet, holder ikke det?

Mange har gode erfaringer med bruken av antidepressiva, og mange har negative. Det samme gjelder alle andre typer medisiner også.

At det er flere som "klager sin nød" enn det er som "roser og er fornøyd" i denne tråden, er nok tilfeldig. Med mindre det faktisk gir et bilde på samfunnet forøvrig, men det vet vi ingenting om.

Om folk er ute etter medisinske råd, bør de gå til legen. Er folk ute etter erfaringer, kan de jo spørre på internett - for det er flere av oss "vanlig dødelige" som har prøvd/går på/skal begynne på antidepressiva enn det finnes leger som har prøvd/ikke prøvd.

Det er opp til hver enkelt om de velger å legge vekt på det de leser av almuen på nettet, eller det de får vite hos legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...