Gå til innhold

Bruker du antidepressiva?

Bruker eller har du brukt antidepressiva?  

74 stemmer

1. 1. Bruker eller har du brukt antidepressiva?

• Ja, jeg bruker det nå
      18
    • Nei, men jeg har brukt det tidligre
      23
    • Nei, har aldri brukt det
      33

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har to ganger fått tilbud om antidepressiva hos legen da jeg i laaang tid befant meg i "kjelleren". Behovet ble forøvrig borte som dugg for solen etter at jeg sluttet med p-piller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt inntrykk er også at det deles ut altfor lett.

Men jeg kjenner to stykker som har hatt veldig gode erfaringer med antidepressiva. Det var bare en av disse som fikk terapi ved siden av. Den andre var suicidal og hadde absolutt hatt behov for psykolog, men heldigvis stilte venner og familie opp som samtalepartnere i stedet. Bivirkningen er at disse igjen har fått problemer med å takle sin egen psyke siden de brukte så mye energi på å hjelpe den som i utgangspunktet var syk. Nå er altså bestevennen nesten like langt nede som h*n var, og noen familiemeldlemmer ble veldig nedbrutte i en kortere periode.

Hadde legen fulgt opp med skikkelig terapi kunne det holdt med den ene som var syk, ikke at det skulle smitte over på 2-3 andre. Forhåpentligvis klarer disse seg uten noen medisinering, men jeg er noe tvilende til at bestevennen klarer dette på egenhånd.

Skrevet

Går ikke på det selv, men sambo fikk av legen i går og nå har jeg virkelig oppfatning av at legen ikke hører på pasientene sine..

Sambo blir kjempelei når han er på jobb, vil ikke dra dit, sutrer om morran, ligger lengst mulig. Jeg sendte han til legen i går for å ordne sykemelding slik at han får litt fri fra jobben. Legen dytter på han antidepresiver som sambo absolutt ikke vil ha og får beskjed om å komme tilbake om en uke.

Syntes det bare var så utrolig irriterende. Sambo har vært helt fin fram til han fikk denne jobben. Så fort han har en dag fri så er han blid og glad som vanlig, men etter en dag på jobb så er han lei og sliten igjen. Teite leger..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er selv svært kritisk til hvordan mange får tilbud om antidepressiva, uten noen annen form for oppfølging. Antidepressiva har bivirkninger som all annen medisin, og det er ikke ideelt.

Men jeg må si jeg skjønner legenes dilemma. De vet at det er lange køer for å komme til psykolog, og deres oppgave som fastleger er å være en mellomstasjon som vurderer hvem som trenger videre henvisning til ulike steder. Hvis man hadde kuttet drastisk ned på utskrivning av antidepressiva, og henvist til psykolog, ville køene blitt enda lengre. Selv om de som er alvorlig syke vil bli prioritert, så kan det likevel bli sånn at de som trenger det mest må vente enda lengre.

Så jeg mener at problemet ikke ligger i hovedsak hos fastlegene. Hovedproblemet er at det ikke er nok psykologer, eller nok offentlige psykologer, som vanlige folk har råd til å gå til.

Men jeg syns ikke legene er helt skyldfrie. En person som nettopp har mistet faren sin, trenger gjerne verken antidepressiva eller terapi. Hvis de har et sosialt nettverk, så kan de komme seg gjennom sorgen ved hjelp av familie og venner. Det virker som enkelte leger skal lindre pasientenes smerte for en hver pris, og da gjerne med antidepressiva. Sorg er normalt. Sorg som varer og varer blir noe annet.

Skrevet

Nei, bruker ikke antidepressiva selv og har aldri gjort det. Er nok en av de som er litt skeptisk til slikt, selv om jeg er klar over at mange faktisk er deprimerte og trenger medisinene.

Jeg mener man bør tenke over hvorfor depresjon er blitt den folkesykdommen som en har blitt. Vanlige sorgreaksoner er ikke sykdom og bør jo helst ikke behandles med antidepressiva. Når leger skriver ut disse medikamentene for "alt mulig" så skjuler man jo på en måte samfunnsforhold som er med på å skvise mennesker så hardt i dagens samfunn. Man tenker at dette er noe som ligger i hodet på et menneske uten å se på samfunnsstrukturene som ofte gjør oss deprimerte.

Skrevet

Det er mange som har negative erfaringer med antidepressiva. Selv har jeg ikke det, men jeg er skuffa over legen som KUN tilbydde meg medisiner og ingen terapi (fikk det til slutt etter mye mas da).

Håper ikke du som snart skal begynne med antidepressiva blir skremt av å lese i denne tråden. Det er jo utrolig mange som har god virkning og får et bedre liv av å bruke antidepressiva! :) Livet er for kort til å gå rundt å ha det kronisk jævlig. Da er det bedre å ta i mot den hjelp man kan få. Men vet man at årsaken til depresjonen er at man ikke trives på jobb eller at samboeren behandler deg dårlig, så hjelper det ikke å knaske piller. Da må man ta tak i livet og gjøre noe med årsaken til problemene.

Skrevet

Jeg går på det, og kunne neppe klart meg uten.

Gjest StockDama
Skrevet

Fikk ikke tilbud om det direkte fra legen, jeg ble først henvendt til psykolog, og etter skikkelig utredning fikk jeg et tilbud om å bruke det, men de insisterte på at jeg gikk til psykolog samtidig.

Antidepressivaer (og jeg sier det i flertall for jeg har prøvd de fleste) gir meg ingen verdens ting, med unntak av å bli til et totalt følelsesløst menneske. Jeg ble aldri skikkelig glad, trist, eller sint. Jeg var alltid likegyldig og brydde meg ikke om noenting. Noe som ikke er helt bra det heller. Så for meg har det ikke vært en god opplevelse hvertfall.

Skrevet
Går ikke på det selv, men sambo fikk av legen i går og nå har jeg virkelig oppfatning av at legen ikke hører på pasientene sine..

Sambo blir kjempelei når han er på jobb, vil ikke dra dit, sutrer om morran, ligger lengst mulig. Jeg sendte han til legen i går for å ordne sykemelding slik at han får litt fri fra jobben. Legen dytter på han antidepresiver som sambo absolutt ikke vil ha og får beskjed om å komme tilbake om en uke.

Syntes det bare var så utrolig irriterende. Sambo har vært helt fin fram til han fikk denne jobben. Så fort han har en dag fri så er han blid og glad som vanlig, men etter en dag på jobb så er han lei og sliten igjen. Teite leger..

Er ikke det samboeren din som er teit da, som blir i jobben som skaffer ham så mye trøbbel?

La tablettene ligge, og få en ny jobb isteden....

Skrevet

Jeg går på det, og har gjort det i 8 år nå. Prøvd ulike merker, blandet med andre osv, og har nå funnet det som passer for meg. Takket være medsa så lever jeg et helt normalt liv med god jobb og harmonisk familie.

Gjest Gjest_Sofus_*
Skrevet

Ja, jeg bruker antidepressiva og går til psykolog.

For å si det sånn, hadde jeg ikke kommet meg til psykologen uten at jeg bruker med., så ja jeg trenger dem absolutt.

Har hatt en periode tidligere også at jeg har brukt, og hadde ingen problemer med seponering, eller bivirkninger i etterkant.

Du som skal starte i morgen, ikke vær skremt, det er ikke alle som føler seg like "dårlige" når de tar med, de fleste vil jeg tro har stor nytte av disse :)

Skrevet
Er ikke det samboeren din som er teit da, som blir i jobben som skaffer ham så mye trøbbel?

La tablettene ligge, og få en ny jobb isteden....

Han venter på ny jobb, men det er faktisk en oppsigelses tid.

Skrevet

Enig med Frk. Åberg.

Kun antidepressiva virker ikke. Terapi må til.

Skrevet (endret)

jeg har aldri brukt selv og tror egentlig at bruken har gått opp alt for mye, det betyr at legene skriver ut antidepressive alt for enkelt. kanskje noen ganger hadde det hjulpet med bare terapi i stedet? er litt i mot å spise for mye kjemi og medisiner, hvis noe annet kunne hjelpe.. :sjenert:

og jeg vet godt at det sikkert finnes situasjoner og mennesker som skikkelig trenger dem, men jeg tror at i mange tilfeller kunne en godt leve uten. men dette er min ikke-profesjonell forståelse av ting.. ;)

Endret av mrs_bond
Skrevet
Enig med Frk. Åberg.

Kun antidepressiva virker ikke. Terapi må til.

Er ikke enig. Antidepressiva hjelper, men det hjelper BEDRE med terapi :)

Skrevet

Nå irriterer det meg enda mer et legen ga han antidepresiva. Han har absolutt ikke foreslått psykolog til han, kun piller. Noen ganger er leger for teite.

Skrevet
Nå irriterer det meg enda mer et legen ga han antidepresiva. Han har absolutt ikke foreslått psykolog til han, kun piller. Noen ganger er leger for teite.

Før hadde jeg 100% tilitt til legen min og slukte alt hun sa RÅTT. Men jeg har begynt å skjønner at det går ikke an. Man må bare tenke seg og være skeptisk... Særlig når det gjelder psyken. Samboeren din må bare stå på sitt og kreve å få komme til psykolog.

Har ei venninne som gikk til legen og fikk antidepressiver. Hun ville også gå til psykolog og fikk tildelt en. Han anbefaler henne nå å slutte på medisinene!!! Virker nesten som om det er en slags "kamp" mellom leger og psykologer. Legene sverger til kjemikalier og psykologene til terapi...?

Skrevet

Psykologer er generelt mot antidepressiva, de vil ha frem riktige følelser (kan få flatere følelsesliv av antidep.). Mens leger er for både antidep. og terapi. Jeg tror også det er en god kombinasjon, fordi jeg selv har erfart begge delene.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Psykologer er generelt mot antidepressiva, de vil ha frem riktige følelser (kan få flatere følelsesliv av antidep.). Mens leger er for både antidep. og terapi. Jeg tror også det er en god kombinasjon, fordi jeg selv har erfart begge delene.

Psykologen min er den som har lagt press på meg ang. antidep. Fastlege nevnte det ikke i det hele tatt, sendte meg bare vidre til DPS. Psykologen min mener også at sjansen er liten for at jeg skal få flatere følelsesliv (det er det jeg er mest redd for, bl.a. fordi jeg tross alt skal gifte meg til neste år). Vet ikke hvorfor hun mener det :sjenert:

Skrevet
Psykologen min mener også at sjansen er liten for at jeg skal få flatere følelsesliv (det er det jeg er mest redd for, bl.a. fordi jeg tross alt skal gifte meg til neste år).

Har også noen si at de har fått et flatere følelsesliv, men for min del har det vært motsatt da. Følelsene har kommet mer frem og jeg tør å føle dem. Hadde mye angst før så den la faktisk en stor demper på følelsene. Lykke til uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...