Gå til innhold

Spørsmål til dere som lever av å skrive!


Gjest Evie

Anbefalte innlegg

Vet det er flere her inne på KG som har skriving som fulltidsbeskjeftigelse.

Har dere journalist- eller forfatterutdannelse alle sammen, eller er noen av dere selvlærte?

Er det i det hele tatt mulig å leve av å skrive i Norge i dag, dersom man ikke er utdannet innen retningen? (Dersom man har stor glede av å skrive, og ifølge mange også et visst talent for det?)

På forhånd takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er journalist med journalistutdanning, men det er stadig mange journalister og forfattere uten. Og det er sikkert enklere å leve av å være journalist enn forfatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88

Tror ikke utdanning er veldig tellende mtp. hvorvidt en skal leve av skrivingen eller ikke. En av de mest fremmadstormende kollegaene mine er utdannet litteraturviter, men hun avanserer som bare det i stillingsprosenter/stillingstitler.

Kjempedyktig jente, så det er 100% forståelig. :) Men som redaktøren min sa; er du dyktig, vil du alltids få jobb. Det tar kanskje tid, men en må bare stå på.

Selv tjener jeg rundt 5.000-7.000 i måneden som frilansjournalist.

Det er kun deltidsjobb ved siden av studier. Veldig greit med tanke på relevant praksis og lønn. :)

Har derfor stor tro på at jeg kommer til å få meg en ok jobb når jeg er ferdigutdannet. Jeg må antakeligvis gå i vikariater i noen år, men jeg elsker yrket mitt, så litt er jeg villig til å ofre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen!

Det er litt godt å lese at det faktisk går an å leve av å skrive her til lands, selv uten utdannelse.

Hvordan begynte det for dere? Altså, hvordan kom dere dere inn på "markedet", startet dere å skrive for studentavis, vanlig avis, et eller annet slags magasin?

Er dere spesialiserte innen et felt, eller skriver dere om alt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som deskjournalist for et nettmedium da jeg begynte på studier, før jeg kom inn på journalistutdanning. Så frilanset jeg i lokalavis ved siden av studiene, og fikk dermed et vikariat da jeg var ferdig utdannet.

I dag er jeg spesialisert som kulturjournalist; men spesialisering kan læres underveis. Har i perioder jobbet med utdanning, med politikk/leder/kommentar og med næringsliv tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Tror ikke utdanning er veldig tellende mtp. hvorvidt en skal leve av skrivingen eller ikke. En av de mest fremmadstormende kollegaene mine er utdannet litteraturviter, men hun avanserer som bare det i stillingsprosenter/stillingstitler.

Kjempedyktig jente, så det er 100% forståelig. :)

Regner du ikke litteraturvitenskap en relevant utdannelse mht å livnære seg ved å skrive, altså? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja

Jeg er frilansjournalist og begynte som det etter studier. Jeg har både utdannelse og erfaring fra studentblad, men det er det ingen som spør om når jeg selger inn sakene mine til blader. Jeg begynte frilansingen ved å sende inn ideer til blader og aviser helt til noen plukket opp sakene mine, og siden har jeg levd av det.

Jeg har spesialisert meg til en viss grad og har hatt ulike spesialfelt. Jeg begynte som sex-spesialist (jepp...), gikk over til å skrive mye samlivsstoff. Deretter ble det helse som var hovedfeltet mitt, og nå skriver jeg for det meste boligstoff. Du trenger med andre ord ikke låse deg i ett tema for evig og alltid selv om du spesialiserer deg. Og jeg vil anbefale spesialisering, fordi det gjør det enklere for deg selv.

--

En blogg om hverdagen som frilansjournalist: http://frilansliv.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen!

Det er litt godt å lese at det faktisk går an å leve av å skrive her til lands, selv uten utdannelse.

Hvordan begynte det for dere? Altså, hvordan kom dere dere inn på "markedet", startet dere å skrive for studentavis, vanlig avis, et eller annet slags magasin?

Er dere spesialiserte innen et felt, eller skriver dere om alt mulig?

Jeg er spesialisert innen et felt (som også er utdannelsen min). Har alltid drømt om å leve av å skrive, så jeg begynte å sende rundt artikler i håp om at noen ville publisere dem.

For meg er det kun nettet som gjelder. Det er der det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Regner du ikke litteraturvitenskap en relevant utdannelse mht å livnære seg ved å skrive, altså? ;)

Jeg har aldri påstått at det ikke er relevant, men det er nok ikke det mest optimale utgangspunktet hvis en vil jobbe innen media, har jeg inntrykk av.

Ønsker selv å bli journalist, og har derfor fått høre at journalistutdanning er en veldig god plattform. Videre kan en jo spesialisere seg innen det en vil. :)

Men, slik jeg har forstått det, tolker en del innen media både litteraturvitenskap og medievitenskap som veldig teoretiske utdannelser, og foretrekker de med journalistutdannelse.

Personlig er jeg ikke enig i dette, men det er i alle fall slik jeg har oppfattet det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Nå handlet jo ikke tråden utelukkende om journalistikk, slik jeg oppfattet trådstarter. ;)

Dessuten er det fullt mulig å hevde at journalistikk dreier seg like mye eller mer om andre ting enn skriving - feks kunnskap om nyhetsjakt. Det samme gjelder journalistikkstudiet. Litteraturvitenskap er derimot etter det jeg kjenner til et av studiene her til lands der man fordyper seg aller mest i det å skrive, ved siden av forfatterstudiet. Så hvis du først skulle velge et eksempel på at det går an å ende opp med å leve av å skrive uten å ha relevant utdanning (slik du faktisk formulerer deg i innlegget ditt), synes jeg en litteraturviter fremsto som et temmelig merkelig eksempel.

Men dette blir strengt tatt en avsporing av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jenna88
Nå handlet jo ikke tråden utelukkende om journalistikk, slik jeg oppfattet trådstarter. ;)

Dessuten er det fullt mulig å hevde at journalistikk dreier seg like mye eller mer om andre ting enn skriving - feks kunnskap om nyhetsjakt. Det samme gjelder journalistikkstudiet. Litteraturvitenskap er derimot etter det jeg kjenner til et av studiene her til lands der man fordyper seg aller mest i det å skrive, ved siden av forfatterstudiet. Så hvis du først skulle velge et eksempel på at det går an å ende opp med å leve av å skrive uten å ha relevant utdanning (slik du faktisk formulerer deg i innlegget ditt), synes jeg en litteraturviter fremsto som et temmelig merkelig eksempel.

Men dette blir strengt tatt en avsporing av tråden.

Nei, denne tråden handler ikke utelukkende om journalistikk. Men ettersom dette er mitt fagfelt, føler jeg at jeg bør svare på bakgrunn av det, derfor presiserer jeg også dette i innleggene mine.

Jeg har ingen kompetanse til å bedømme hvorvidt en tekstforfatter bør gå for den og den utdanning, rett og slett fordi jeg ikke kjenner til det yrket. ;)

Jeg har heller aldri påstått at journalistikkstudiet _kun_ handler om skriving. Tror heller ikke jeg behøver å påpeke dette ettersom det er ganske selvsagt, (for de fleste).

Til slutt må jeg bare spørre om du har studert litteratur? Jeg har nemlig en venninne som studerer allmenn litteraturvitenskap, og hun påstår at det er et utelukkende teoretisk studium. Det vil si meget oppgavebasert, på lik linje med f.eks medievitenskap.

Litteraturstudier utdanner ikke folk til å skrive skjønnlitterære tekster! Da må du isåfall studere forfatterstudier, og dette er ikke en del av det ordinære litteraturstudiet. ;)

Jeg synes ikke dette er et merkelig eksempel. Jeg skrev ikke at hun absolutt ikke kunne jobbe som journalist, men jeg påpekte at hun tok en alternativ utdanningsvei.

Hvis du leser de fleste trådene relatert til journalistikk/journalistutdanning her inne, vil du nok legge merke til at de fleste som har kjennskap til bransjen mener det er godt med en grunnutdanning i bunnen. Dette mener også den aktuelle redaktøren for avdelingen hun jobber på, derfor synes også hun det er spesielt at hun fikk jobben.

Men som sagt, det er mange veier som fører til Rom. Og som jeg forsøkte å presisere i mitt forrige innlegg; dette er ikke MIN generelle oppfatning, men mange avisredaktører har disse holdningene.

Jeg er forøvrig helt enig i at dette er en irrelevant avsporing, og jeg må si at jeg sliter med å skjønne hva du ønsker å oppnå med dette. Spørsmålet stilles til alle som lever av å skrive, og jeg er en av dem. Jeg kan selvfølgelig ikke svare med utgangspunkt i annet enn mitt eget fagområde!

Edit: skrivefeil.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Det er ingen selvinnlysende motsetning mellom en teoretisk og/eller historisk tilnæring til forståelse av hva en tekst er, og det å lære seg å skrive i praksis. Det er feks en grunn til at mange forfattere i dag har litteraturvitenskapelig utdannelse.

At man med litteraturvitenskapelig utdannelse kan få eller ta sikte på et yrke der man lever av å skrive, er derfor langt mindre oppsiktsvekkende enn at enkelte ender opp som skribenter med feks økonom- eller juristutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurydike: Er det noe du antar? (Siste avsnittet ditt)

Jeg tror nemlig du tar feil, og at det er flere med urelevant utdannelse i forhold til skriving som blir dyktige skribenter innenfor sitt fagfelt. Det er kanskje en særlig stor tendens innenfor helsesektoren og utdanningssektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jenna88
Det er ingen selvinnlysende motsetning mellom en teoretisk og/eller historisk tilnæring til forståelse av hva en tekst er, og det å lære seg å skrive i praksis. Det er feks en grunn til at mange forfattere i dag har litteraturvitenskapelig utdannelse.

At man med litteraturvitenskapelig utdannelse kan få eller ta sikte på et yrke der man lever av å skrive, er derfor langt mindre oppsiktsvekkende enn at enkelte ender opp som skribenter med feks økonom- eller juristutdannelse.

Litteraturstudier er selvfølgelig et godt virkemiddel for en forfatter, det tviler jeg ikke på. :)

Ønsker selv å fordype meg i litteratur, forhåpentligvis fordi det kan bidra til å styrke mine evner som litteraturkritiker, samt bidra til å gjøre meg mer bevisst på egen skriveprosess.

Jeg er forøvrig enig i at en kan ende opp som skribent uansett hvilken utdannelse/bakgrunn en har, og at litteratur absolutt ikke er et dårlig fag å ha "i bakgrunnen".

Generelt sett er vi altså enige, men de holdningene jeg formidlet i tidligere innlegg, var altså basert på hva et knippe avisredaktører anser som mest relevant grunnutdanning dersom en ønsker å ende opp med journalistutdanning. Hvis en på forhånd vet at en ønsker å bli journalist, kan det derfor være smart å studere journalistikk i tillegg. Og det var med utgangspunkt i dette jeg formulerte svaret mitt på den måten.

Ønsker deg en fortsatt strålende dag! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Eurydike: Er det noe du antar? (Siste avsnittet ditt)

Jeg tror nemlig du tar feil, og at det er flere med urelevant utdannelse i forhold til skriving som blir dyktige skribenter innenfor sitt fagfelt. Det er kanskje en særlig stor tendens innenfor helsesektoren og utdanningssektoren.

Du misforstår meg. Jeg er helt enig i at mange med nettopp såkalt irrelevant utdannelse blir/er meget dyktige skribenter innenfor sitt fagfelt.

Jeg prøvde bare å argumentere for at litteraturstudier ikke er en utdannelse man umiddelbart kan anse for å være irrelevant mht det å skrive.

Men nå trekker jeg meg ut av denne tråden - jeg avsporer den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Du misforstår meg. Jeg er helt enig i at mange med nettopp såkalt irrelevant utdannelse blir/er meget dyktige skribenter innenfor sitt fagfelt.

Jeg prøvde bare å argumentere for at litteraturstudier ikke er en utdannelse man umiddelbart kan anse for å være irrelevant mht det å skrive.

Men nå trekker jeg meg ut av denne tråden - jeg avsporer den. :)

Og slik jeg har forstått det, er det ingen som tråden påstått at litteraturvitenskap er irrelevant i forhold til å leve som skribent.

I noen yrker er det kanskje ikke det mest optimale utgangspunktet, sett fra arbeidsgivers ståsted, men det er en annen sak. ;)

*Forlater tråden sammen med deg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...