Gå til innhold

Siste nyttår med raketter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjempebra!! Jeg er en av de som har varige skader etter andres uvettige bruk av fyrverkeri, og mener IKKE at vi må "tåle at noen blir skadet for at de fleste skal få ha det litt morsomt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
(...)Jeg er enig i at det er mye uvettig bruk av fyrverkeri, men at det er det store flertall som skyter opp raketter "gjør det mere fordi det er gøy å leke med ting som tar fyr og eksploderer enn fordi det ser pent ut" har jeg ingen tro på. Det må du enda lengre ut på vidda med!
Jeg innbiller meg at mange av "the rocket launchers" har større glede av å gå bort og tenne på, samt de spennende sekundene fra lunta brenner til den tar av, enn det store smellet og lysglimtet oppi lufta.

Men nå er det fortsatt lov med bakkefyrverkeri, så da skulle vel de fleste bli fornøyde fortsatt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da skulle vel de fleste bli fornøyde fortsatt vil jeg tro.

Ikke de som liker den spektakulære finalen til store raketter. Jeg synes ikke dette er noe godt forslag. Mon tro hvor mange som skades og lemlestes på en enkelt dag i trafikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Ikke de som liker den spektakulære finalen til store raketter. Jeg synes ikke dette er noe godt forslag. Mon tro hvor mange som skades og lemlestes på en enkelt dag i trafikken?
Sett nå ting litt i perspektiv mann. Dette ble søkt.

Dette forslaget til lovendring er faktisk et forsøk på å få ned skader i.f.m. nyttårsfeiringen. Skadeforebyggende arbeid får i min bok forkjørsrett i.f.t. folks behov for å se pinnestyrte raketter utfolde seg på himmelhvelvingen.

Jeg vil våge påstanden om at de som virkelig føler seg forulempet av et slikt forbud har en jobb å gjøre med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nå ting litt i perspektiv mann.

Det er akkurat det jeg gjør, ved å sammenligne med andre typer menneskelige aktiviteter som påfører andre skade. Når man sammenligner med slike andre typer aktiviteter er det også interessant hvordan skadene oppstår. Jeg tør vedde på at de fleste skader, i forbindelse med andres fyrverkerioppskytning, er oppstått i forbindelse med at vedkommende ved midnattstider har beveget seg utendørs blant en fyrverkerioppskytende folkemengde. Så kan man se på nødvendigheten av å utsette seg selv for en slik risiko, sammenlignet med ulempen et forbud påfører dem som ønsker å se på og sende opp raketter på nyttårsaften.

Jeg tror også mye ville vært gjort dersom man innfører strengere kvalitetskrav til raketter. Slik at man unngikk disse fislerakettene som er så vanlig å legge ved disse familiepakkene. Hvert eneste år ser jeg drittunger leke med disse ved å sende dem etter hverandre ved å holde raketten i hånda. Det gjelder for øvrig også mindre rørfyrverkeri som spytter ut en serie med ”skudd”.

Jeg vil våge påstanden om at de som virkelig føler seg forulempet av et slikt forbud har en jobb å gjøre med seg selv.

Jeg på min side vil heller si det gjelder de som kommer med slike påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kenneth
Det er akkurat det jeg gjør, ved å sammenligne med andre typer menneskelige aktiviteter som påfører andre skade. Når man sammenligner med slike andre typer aktiviteter er det også interessant hvordan skadene oppstår. Jeg tør vedde på at de fleste skader, i forbindelse med andres fyrverkerioppskytning, er oppstått i forbindelse med at vedkommende ved midnattstider har beveget seg utendørs blant en fyrverkerioppskytende folkemengde. Så kan man se på nødvendigheten av å utsette seg selv for en slik risiko, sammenlignet med ulempen et forbud påfører dem som ønsker å se på og sende opp raketter på nyttårsaften.
Jeg minner om at du forsvarte folks behov for å se "spektakulære finaler" innledningsvis. Jeg tolker deg dithen at du prioriterte dette behovet fremfor folks liv og helse, ve og vel. Mange vil nok rynke på nesen av det.

At du nå drar inn nye momenter er forsåvidt greit, men det er kanskje mest ryddig å ta de innledningsvis?

Samtidig som du forsvarer folks ønske om å se "spektakulære finaler", stiller du deg kritisk til at folk skal bevege seg ut der rakettene skytes ut? Det fremstår litt pussig for meg ihvertfall.

Jeg tror også mye ville vært gjort dersom man innfører strengere kvalitetskrav til raketter. Slik at man unngikk disse fislerakettene som er så vanlig å legge ved disse familiepakkene. Hvert eneste år ser jeg drittunger leke med disse ved å sende dem etter hverandre ved å holde raketten i hånda. Det gjelder for øvrig også mindre rørfyrverkeri som spytter ut en serie med ”skudd”.
Jeg tror kvaliteten på "rakettforskerne" er langt lavere enn på rakettene for øvrig.

Det er godt mulig strengere krav ville vært et positivt tiltak, men nå er det altså ikke det tiltaket som ble valgt denne gangen. Det får de stakkars individene som nå går glipp av den "spektakulære finalen" ta inn over seg, og ta til takke med disse rakettene som man ikke kan etterligne Hank von Helvete med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden for meg. Jeg er redd raketter; eller det vil si - fulle folk som sender opp raketter. Hvert år blir mange mennesker skadet av raketter på avveie. Det er mye bedre at fyrverkeriet skytes opp på et sikkert sted av profesjonelle.

Som jeg skulle sagt det selv. Har alltid vært redd rakettene, også når jeg var liten (eller mest det faktum at de som sendte dem opp ikke var helt.. med). Så for meg er det ikke noe tap akkurat, faktisk synes jeg det er positivt.

Nå har jeg opplevd nyttårsaften i Sydney, noe som var som å oppleve 50 nyttårsaftener på engang. Og det beste var at det føltes helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller jo egentlig liten rolle. De største og kraftigste fyrverkeriet er jo ikke raketter, men basert på at ladningen skytes opp av ett rør. Dette gjelder for både private og profesjonelle.

Alt fyrverkeri man ser som er satt opp av profesjonelle kommer fra slike rør. Man kan ikke kontrollere raketter på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

....og der var galskapen i full gang.Fem personer skadet da de skulle "mekke på fyrverkeri. Tenk å miste en fot på grunn av sånt. :tristbla:

"Heldigvis" var det bare fyrverkerimekkerne selv det gikk utover denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det er akkurat det jeg gjør, ved å sammenligne med andre typer menneskelige aktiviteter som påfører andre skade. Når man sammenligner med slike andre typer aktiviteter er det også interessant hvordan skadene oppstår. Jeg tør vedde på at de fleste skader, i forbindelse med andres fyrverkerioppskytning, er oppstått i forbindelse med at vedkommende ved midnattstider har beveget seg utendørs blant en fyrverkerioppskytende folkemengde. Så kan man se på nødvendigheten av å utsette seg selv for en slik risiko, sammenlignet med ulempen et forbud påfører dem som ønsker å se på og sende opp raketter på nyttårsaften.

Og da kommer du til at retten til å se fyrverkeri står over retten til å bevege seg trygt utendørs uten at raketter kan eksplodere i ansiktet på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da kommer du til at retten til å se fyrverkeri står over retten til å bevege seg trygt utendørs uten at raketter kan eksplodere i ansiktet på deg?

De som er uaktsomme i sin oppskyting av raketter bør straffes, men det bør selvsagt ikke gå ut over alle andre.

Det er like dumt som å forby spilleautomater fordi noen få spiller seg fra gård og grunn. Jeg er villig til å godta at noen mennesker går til grunne hvis det betyr at jeg får større frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist om fyrverkeri blir forbudt, og jeg synes lovforslaget som foreslår å forby raketter med styrepinner virker meningsløst, for det er like mye skader med batterier som med raketter. Vi har et godt lovverk i dag, det som trengs er ikke å gjøre det strengere men å håndheve det. Det er ikke lov til å skyte opp raketter før klokka 18:00 på nyttårsaften og det er ikke lov til å gjøre det i beruset tilstand uansett når man fyrer opp. Men det er klart, når det eneste man risikerer om man bryter loven er tilsnakk, så er det ikke rart at det ikke avskrekker noe særlig. Forøvrig har man jo full anledning til å forby oppsendig på utvalgte steder, og da ser jeg rett og slett ikke hvorfor man skal ta gleden fra de som sender opp på skikkelig og forsvarlig vis.

Jeg er redd vi kommer til å få langt mer ulovlig fyrverkeri etter dette, at det dermed blir flere skader fordi ulovlige varer ikke nødvendigvis er av samme kvalitet som det fyrverkeriet vi til nå har vært vant med å få kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regjeringen gjør som de dessverre alltid gjør når noe er farlig. De forbyr det og tror det skal løse alle problemene. I dette tilfellet er det pinnestyrte raketter som skal forbys, til tross for at det er de bakkestyrte rakettene som volder mest skade hvert år.

Flesteparten av ulykkene som skjer med pinnestyrte raketter, skjer fordi brukerne er uansvarlige og i flere tilfeller rett og slett DUM. For eksempel tilfeller hvor noen skyter rett mot en annen person på tull. Kroneksempelet må jo være ungdommene som søndag 30. januar holdt på med dynamitt og fyrverkeri i stuen. De gikk ikke en gang ut, men holdt på med det i STUEN. Selvfølgelig syns jeg det er dumt for dem at de ble skadet, særlig for han som mistet foten. Likevel klarer jeg ikke å la være å tenke at de ikke kan ha tenkt når de fant ut at de skulle holde på med dynamitt og fyrverkeri i STUEN.

Et forbud vil ikke føre til at folk blir mer ansvarlig, noen folk er idioter, og slik er det bare. Det er bare så trist at vi andre hele tiden skal rammes av forbud etter forbud fordi noen ikke klarer å ta vare på seg selv.

Å ha et kommunalt fyrverki i stedet for privat tror jeg ikke er en god løsning. Da vil jo mange fulle mennesker bli samlet på et sted, og med nordmenn sine drikkevaner, tviler jeg på at det går bra.

I tillegg tror jeg et forbud av denne typen fører til redusert respekt for lov og rett i Norge. Det kan føre til at tersklen for å utføre grovere kriminalitet som tyveri blir nedsatt.

Jeg har ikke noe statestikk å komme med, men jeg tror de fleste som skyter opp raketter er ansvarlige bruker, som bruker vernebriller (som er påkrevd) og gjestene som ikke skyter opp raketter selv skal faktisk stå 200 m bak, men det er ikke alltid like lett å få til.

Det beste alternativet til et forbud er høyere bøter, eventuelt fengselsstraff for særdeles uvettig bruk.

Ikke straff alle for at noen er DUM.

Ha et godt nytt år :)

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat fyrverkeri er noe tull uansett. Ikke er det pent heller, og hvert år er det skader i etterkant.

Gi oss ett stort bedrifts-/offentlig finansiert fyrverkeri ved spesielle anledninger, og jeg avstår med glede fra de stakkarslige private fislerakettene som bare skaper søppel (og i verste fall skyter ut øynene på en uheldig tilskuer).

Så du syns det er bedre å samle mange fulle folk på et og samme sted? Det går ikke, ikke med nordmenn sine drikkevaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslo Ap- mann

Jeg personlig mener at det burde være tillatt med fyrverkeri, men at det burde være statsmonopol med høye avgifter. Jeg sender ikke opp raketter selv, så på den måten kan jeg få andre til å betale for meg. Sånn fungerer all politikk. Jeg drikker ikke, så jeg syns alkoholavgiftene kunne være høyere også, jeg bare går ikke rundt og sier det til venner, for det provoserer dem. Det samme gjelder også norsk tipping, det er helt OK å suge penger av spillegale, så lenge penga ikke går til private, men til staten. Hasj burde også bli tillatt, så lenge det selges på hasjmonopolet.

Jeg var veldig liberal før, men så kom jeg på at jeg kun var liberal fordi jeg hadde hatt så mye problemer med folk som var dumme og samtidig bestemte over meg. Etter å ha studert litt filosofi, har jeg kommet fram til at det er bra for meg at staten forbyr og avgiftslegger alt som fins, så lenge det ikke er snakk om varer jeg benytter meg av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oslo Ap- mann
Flesteparten av ulykkene som skjer med pinnestyrte raketter, skjer fordi brukerne er uansvarlige og i flere tilfeller rett og slett DUM. For eksempel tilfeller hvor noen skyter rett mot en annen person på tull. Kroneksempelet må jo være ungdommene som søndag 30. januar holdt på med dynamitt og fyrverkeri i stuen. De gikk ikke en gang ut, men holdt på med det i STUEN.

Ja, da er det jo godt at fyrverkeri blir forbudt, så idiotene kan få litt beskyttelse mot seg selv. Skjønner du ikke det?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...