Gå til innhold

Siste nyttår med raketter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Privat fyrverkeri er noe tull uansett. Ikke er det pent heller, og hvert år er det skader i etterkant.

Gi oss ett stort bedrifts-/offentlig finansiert fyrverkeri ved spesielle anledninger, og jeg avstår med glede fra de stakkarslige private fislerakettene som bare skaper søppel (og i verste fall skyter ut øynene på en uheldig tilskuer).

så enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig trist, men jeg forstår det jo. Sånn går det når idiotene ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Norge kan lage et sånn fantastisk fyrverkeri som man ser andre steder i verden på tv.

Jeg forstår at det er forbudt i store byer, i Oslo sentrum feks. Der har man på en måte ikke noe sted å skyte opp raketter fra, man kan nesten ikke stå midt uti Karl Johan. Men folk kan da ikke være så dumme at de ikke klarer å skyte opp et par fyrverkeri. De alle fleste blir ikke skadet av fyrverkeri, bare disse menneskene menneskene som ikke klarer å drikke med måte.. Vi får se hvor mange ulykker det blir når folk må fyllekjøre ned til byen for å se på fyrverkeri ;)

Jeg har bare gode erfaringer med oppskytning av fyrverkeri, som alle andre rundt meg. Vi pleide alltid, når jeg var liten, å dra ut ti på 12, stå spent og vente på fyrverkeriet og skyte opp selv. Og det var stas å se på pappa, selv om det var pisskaldt. Og alle andres fyrverkeri, med de man er glad i. "Åjj, se hvor pen den var!". Så klemte vi hverandre, og gikk inn. Sånn er det fortsatt. For noen så er ikke nyttårsaften bare for å drikke seg full.

Så bra at politkerne bruker tid på denne viktige loven og ikke bruker resurser på andre dumme ting. ^^ De kan jo med det samme forby politi, for mange har jo blitt drept i deres forvaring. Og stearinlys selvfølgelig. For det er mange ulykker som oppstår i jula pga levende lys i stake. Farlig! Farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten tro på det.

Dumme folk vil skade seg selv og andre, enten de får fyrverkeri eller ikke.

Rakettene er en del av nyttårsaften synes jeg, la meg få skyte dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i utgangspunktet i mot at det skal være lover og regler for alt mulig, men denne loven har jeg ventet på lenge og ønsker den velkommen. :)

Klart det er folk som kommer til å skyte opp rakketter ulovelig. Det er alltid folk som gjør ulovelige ting.

Å si at det ikke skulle være forbudt fordi det er så flott, en tradisjon som neste generasjon også skulle få oppleve er i min verden bare tull.

I min søsters familie innførte de for noen år siden en ny vri på det. Ungene var nok litt skeptiske, men nå er det bare lutter glede. Hvert år tok de pengene de før hadde brukt til nyttårsrakketer og sendte de til de to fadderbarna de har. Det er verdier det.

Noen snakker om å forby biler i samme slengen, fordi biler dreper også. Jada det gjør de. Men biler er en nyttegjenstand og uten bilen er vi tilbake til hest og kjerre.

Hva nytte har vi av nyttårrakketter? Glede seg over at millioner av kroner stråler over himmelen en liten stund, mens det finnes fattige i Norge som ikke har råd til juletre engang :sukk:

Og de som blir skadet for livet, folk som mister sine p.g.a noen rakketter. Har lest om mennesker som synes raketter var toppen, men når de opplever alvoret går de ut og advarer andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje nordmenn skal slutte å drikke seg fulle, så hadde ikke det vært så farlig!... :kjefte:

Jeg syns det er kjempesynd. Jeg vet hvor glad jeg var i fyrverkerier når jeg var liten, og jeg vil at mine barn skal oppleve det. Den gleden av å stå ute kl 12 og se på raketter som flyr opp når pappa tenner dem. En absolutt glede.. Synd synd synd.

Hvor mange biler dreper ikke folk? Hva med å forby det?

Norge har blitt et så trist land :fnise:

Ja, godt poeng. Storberget er forøvrig totalavholds, så neste punkt kan godt bli alkoholforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ada Blûe

Jeg ble kjempe glad da jeg så det; den overskriften har jeg ventet lenge på. All den alkoholen som sirkulerer på nyttårsaften er ikke akkurat forenerlig med så farlige "leker". Av den grunn har jeg hver eneste år hatt fohøyet puls - og gjerne gjemt med under sofaen - helt fra midnatt :lol:

Endret av Ada Blûe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
(...)Hvert år tok de pengene de før hadde brukt til nyttårsrakketer og sendte de til de to fadderbarna de har. Det er verdier det.(...)Hva nytte har vi av nyttårrakketter? Glede seg over at millioner av kroner stråler over himmelen en liten stund, mens det finnes fattige i Norge som ikke har råd til juletre engang :sukk: Og de som blir skadet for livet, folk som mister sine p.g.a noen rakketter. Har lest om mennesker som synes raketter var toppen, men når de opplever alvoret går de ut og advarer andre.
*signerer*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi her i bygda kommer ikke til og slutte og skyte opp raketer.. reiser bare til utlandet for og kjøpe dem...

Det er raketene som skaper nyttårs stemningen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke dette faenskapet har blitt forbudt tidligere er en stor gåte.

Det kommer sikkert til å bli en god del overtredelser av et evt. forbud, og da håper jeg foreleggsnivået settes høyt. Jeg synes den prisen enkelte mennesker har betalt for at andre skal få leke med fystikker er alt for høy. Dessuten er det helt unyttig.

Når man først har sett at mennesker står i full fyr eller fått legemsdeler avrevet eller knust på grunn av denne "morroa", da glemmer man det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å feire nyttårsaften hos foreldrene mine, og et år gikk vi opp dit de fleste samles for å skyte opp raketter, og jeg, som elsker fyrverkeri, har aldri vært så redd i hele mitt liv. Jeg tror INGEN hadde kontroll, det smalt i alle veier og ingen plan i heletatt, alle bare skjøt opp i vildens sky. Så siden den gang så har vi pleid å kjøpe 3 store raketter, fremfor de familiepakkene med småfiser som man må begynne å bruke tidlig på kvelden for å komme til de 2 fine rakettene i pakken klokka 12.

Men etter å ha feiret 4th of July med Macy's fyrverkeri i New York dette året, så kommer jeg til å synes at nyttårsaften i Norge er noe stusselige greier. Det handler ikke om fine ting, men høye smeller med mest mulig krutt og at voksne menn skal få leke med fyrstikker - for det er sjeldent jeg ser fine raketter på himmelen, men jeg hører smellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge fyrbatteriene er lov så er jeg også fornøyd med dette forbudet.. styrepinneraketter har uansett alltid vært fislete og ukontrollerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge fyrbatteriene er lov så er jeg også fornøyd med dette forbudet.. styrepinneraketter har uansett alltid vært fislete og ukontrollerte

Det avhenger av hva slags raketter det er snakk om. De store dyre, med kraftige lange styrepinner, er betydelig mer stabile enn de små fislerakettene som så er vanlige i disse familiepakkene som selges.

Dessuten spørs det også hva man mener med fislete når man sammenligner raketter og batterier. Et batteri inneholder mer krutt enn en rakett. Men batterier fordeler dette kruttet på mange skudd/rør. Derfor er det betydelig mer futt i en rakket enn det er i et enkelt skudd/rør i et batteri. Så dersom man med futt mener et spektakulært smell på himmelen er raketter å foretrekke framfor batterier. Iallfall ut i fra det som er blitt solgt på det norske markedet de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en måte synes jeg det er supert at det blir slik, med tanke på skader osv..

Men.. Hva med de som bor på landet? Blir ikke det samme nei...

Må man virkelig bo i en by for å få se raketter på nyttårsaften?

Måte på tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De alle fleste blir ikke skadet av fyrverkeri, bare disse menneskene menneskene som ikke klarer å drikke med måte.. Vi får se hvor mange ulykker det blir når folk må fyllekjøre ned til byen for å se på fyrverkeri ;)

Men det er ikke bare de som ikke klarer å drikke med måte som blir skadet, ofte går det utover uskyldige tilskuere som f.eks barn!

I flere år har vi nordmenn hørt om at dette forbudet ville komme, men ikke snakk om at vi har brukt mulighetene vi har hatt til å vise at vi kan forbedre oss. Neida, her er det som vanlig full fart med ølflaska i ene hånda og sigaretten i andre, og ut og fyre opp raketter. Oj, det arket med en masse bokstaver som vi fikk med da vi kjøpte rakettene kan vi bruke som opptenningspapir! Og hvis raketten ikke fyker avgårde på første forsøk, ja da går vi bort og prøver å tenne på igjen. Og det er sikkert ikke så farlig om styrepinnen er brukket, det blir bare mer spennende å se hvor raketten går.

Ok jeg vet at jeg generaliserer for det er tross alt mange som faktisk gjør ting riktig også, men det med å "drekka mer!" er jo like erkenorskt som lusekofta. Så vi kan skylde på oss selv, og prøve å bruke hodet til neste år når vi skal kose oss med bakkefyrverkeriet vårt. Men jeg skal vedde på at vi misbruker den sjansen også, det tar nok ikke mange år før vi står der på nyttårsaften, litt mutte mens vi prøver å finne ut hvem som har det største og fineste stjerneskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er bra det kommer et forbud... Det er altfor mange ulykker og nestenulykker i forbindelse med raketter. Veldig mange, spesielt unge gutter, kombinerer en god del alkohol og raketter, ikke en særlig smart kombinasjon. For 2 år siden for eksempel var jeg vitne til at en rakett ble avfyrt mens den var viklet inn i et gjerde. Ingen personer kom til skade, men gresset begynte å brenne...og har hørt om mange som har mistet synet, fingre etc. En bekjent opplevde at en rakett kom ut av kontroll og føk inn vinduet til ett av barnas soverom. Heldigvis var det ingen som oppholdt seg der, men det ble ganske store skader, ikke særlig hyggelig. Har også mange kjente som har feiret nyttårsaften hos venner, og kommer hjem og finner rakettrester på taket. Dersom det ikke hadde vært snø/regnet hadde det kanskje tatt fyr...

Selvfølgelig er det trist at det ikke blir noe særlig å se på, så jeg håper det blir oppskytning av fyrverkeri i offentlig regi, som f eks på Festplassen her i Bergen. Men folk har for lite vett til å skyte opp privat. Så kan man selvfølgelig si at de som skyter opp raketter aksepterer risikoen dette innebærer, men raketter kan også skade andre, som ikke har bedt om å bli involvert. Derfor synes jeg sikkerhetshensyn skal gå først i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jada_*
Enig med du. Hvert år smeller vi av millioner på millioner på raketter fyrt av i hytt og pine..ikke ser det særlig flott ut, og vi brenner ned hus, skremmer husdyr fra vettet og det er fyrverkerirester overalt i uker etterpå.

Istedet kunne vi for en brøkdel av pengene fått profesjonelle til å sette opp skikkelige show. Her i Oslo ville 7-9 oppskytingspunkter sørget for en flott nattehimmel, og for en slikk og ingenting sammenlignet med det som går med til fyrverkeri idag.

Men jeg har en mistanke om at de fleste som skyter opp raketter hvert nyttår gjør det mere fordi det er gøy å leke med ting som tar fyr og eksploderer enn fordi det ser pent ut...

Jaaa!! Det er derfor de aller fleste skyter opp raketter! Spesielt vi som bor "på vidda". Vi digger det å samle familien ute ved midnatt fordi det smeller og tar fyr! Takk for at du har lært meg at jeg tok feil, ettersom jeg trodde vi gjorde det for at også vi 200 mil unna Oslo kunne få se fyrverkeri på nyttårsaften... Men la oss heller stime sammen i byene, folkens, eller enda bedre; samle alle norges innbyggere i Oslo på nyttårsaften så vi kan få se en opplyst nattehimmel ved midnatt.

Jeg er enig i at det er mye uvettig bruk av fyrverkeri, men at det er det store flertall som skyter opp raketter "gjør det mere fordi det er gøy å leke med ting som tar fyr og eksploderer enn fordi det ser pent ut" har jeg ingen tro på. Det må du enda lengre ut på vidda med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av sjarmen med nyttår er selvsagt rakettene, men jeg syntes det var på tide. Hus brenner ned, det flyter av søppel, og det smeller i flere uker både før og etter nyttår.

Er dessuten så mange idioter der ute som aldri burde fått lov til å komme i nærheten av en rakett. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...