Gå til innhold

Mamma i permisjon-

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som tolker loven har misforstått om dere inkluderer folk med permisjon, uføretrygdede, arbeidsledige etc som hjemmeværende. Hjemmeværende er et begrep for de som bevisst velger å være hjemme for å passe barn og hjem. Hjemmeværende er egentlig synonymt med husmor, men siden det i dag også finnes menn som er "husmødre" brukes begrepet hjemmearbeidende.

Noe som i denne saken er totalt irrelevant, da man ALLTID har rett til sykedag når barnet er syk. Selv om både andre foresatte, tante, onkler, dagmamma, besteforeldre og barnehagen har full anledning til å passe barnet.

Man får ekstra sykedager i tillegg til sykedag for barn når hjemmearbeidende er syk. Da kan arbeidstaker som henvist ovenfor, kreve at det skal dokumenteres at hjemmearbeidende/dagmamma er syk, på samme måte som de kan kreve det om barnehagen en dag holdes stengt.

Barne- og likestillingsdepartementet

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dere som tolker loven har misforstått om dere inkluderer folk med permisjon, uføretrygdede, arbeidsledige etc som hjemmeværende. Hjemmeværende er et begrep for de som bevisst velger å være hjemme for å passe barn og hjem. Hjemmeværende er egentlig synonymt med husmor, men siden det i dag også finnes menn som er "husmødre" brukes begrepet hjemmearbeidende.

Noe som i denne saken er totalt irrelevant, da man ALLTID har rett til sykedag når barnet er syk. Selv om både andre foresatte, tante, onkler, dagmamma, besteforeldre og barnehagen har full anledning til å passe barnet.

Man får ekstra sykedager i tillegg til sykedag for barn når hjemmearbeidende er syk. Da kan arbeidstaker som henvist ovenfor, kreve at det skal dokumenteres at hjemmearbeidende/dagmamma er syk, på samme måte som de kan kreve det om barnehagen en dag holdes stengt.

Barne- og likestillingsdepartementet

Så selv om mor er i permisjon så får far sykedager for barn selv om mor er frisk som en fisk og kan passe barnet? Visste ikke at skattepengene mine gikk til å sørge for at mor kan dra på shopping om hun vil.... :sjokk:

Kan vel umulig stemme.....

Gjest Helen Parr
Skrevet
Men jeg har en avtale på onsdag, og lurer på om jeg skal beholde denne og la pappa være hjemme med sykefravær.

Hva syns dere om dette? Hva hadde dere tenkt som sjef hvis det var hos dere en pappa var hjemme når den andre halvdelen er r permisjon? Er det riktig at mammaene som er hjemme skal ha dårlig samvittighet hvis hun spør om pappaen kan være hjemme å avlaste litt når flere barn er hjemme?

Hva synes dere om dette, spør trådstarter. Og det er vel strengt tatt det de fleste svarer på her inne.

Dessuten forstår jeg ikke helt hvor i denne bestemmelsen

8.4.2 Fri ved barns og barnepassers sykdom

Arbeidstakere med barn under 12 år har rett til fri fra arbeidet når barnet er sykt. Det samme gjelder hvis den som til daglig passer barnet er syk, for eksempel hjemmearbeidende ektefelle eller dagmamma.

Retten til fri fra arbeid ved barns og barnepassers sykdom er begrenset til 10 dager (2 uker) pr. kalenderår for hver arbeidstaker. Dette innebærer at ektepar/samboende foreldre til sammen har rett til inntil 4 ukers fravær, dersom begge er arbeidstakere. Den enkeltes rett til fri kan ikke overføres til den andre av foreldrene. Dersom arbeidstakeren har mer enn to barn under 12 år, har vedkommende rett til fri i inntil 15 dager pr. kalenderår. Enslige forsørgere har rett til inntil det dobbelte antall dager som gifte og samboende arbeidstakere har.

gjest tolker inn at det at man ikke regnes som hjemmeværende i lovens forstand når man er i omsorgspermisjon, automatisk medfører at den andre forelderen har krav på sykedager. Det er godt mulig at det er slik, men det fremgår ikke av lovteksten.

Skrevet

Jeg har også tenkt i de baner som Helen Parr skriver over. Og det har med jussen å gjøre.

Når det gjelder det som har med de praktiske realiteter å gjøre, så må det sies at selv om man har rett til sykedager når hjemmearbeidende er syk, og også rett til sykedager når barnet er sykt og hjemmearbeidende er frisk (hvis så er tilfelle), så er det allikevel for de fleste begrenset hvor mange dager man problemfritt kan være borte fra jobben. Jeg vet i alle fall hva jeg ville valgt- og det var å bruke dagene når far i permisjon var syk, ikke når barnet var sykt og han var frisk.

Det er mulig det er easy-peasy for alle fedre som indirekte omtales i denne tråden å ta en dag her og en dag der, og ganske mange dager til sammen- men det er bra mange jobber hvor dette ikke er like enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...