Gå til innhold

Mamma i permisjon-

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Vi har 2 barn hvor mamma er hjemme med den minste i permisjon. Den eldste som går i barnehage har nå blitt syk, og må nok bli hjemme et par dager. Ikke noe problem for meg å ha begge, det hender jo den eldste får en ekstra fridag.

Men jeg har en avtale på onsdag, og lurer på om jeg skal beholde denne og la pappa være hjemme med sykefravær.

Hva syns dere om dette? Hva hadde dere tenkt som sjef hvis det var hos dere en pappa var hjemme når den andre halvdelen er r permisjon? Er det riktig at mammaene som er hjemme skal ha dårlig samvittighet hvis hun spør om pappaen kan være hjemme å avlaste litt når flere barn er hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på hvilken avtale det er, legeavtale og slikt vill jeg med god samvittighet latt pappaen være hjemme, avtale med en venninne eller noe i den dur, vet jeg sannelig ikke. Vi har aldri benyttet oss av det selv når jeg gikk hjemme, men pappen har jo lov å være hjemme med barn hvis mor/barnepasser er syk. Men nå er det jo noen dager til onsdag da, kanskje barnet er friskt nok til barnehage innen da??

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Klart at eldstemann kan bli frisk innen onsdag, noe jeg også tror. Poenget var mer å høre andres synspunkt på dette. Noen som har hatt dårlig samvittighet for å bruke pappa hjemme, mens man har mammaperm?

Skrevet
Klart at eldstemann kan bli frisk innen onsdag, noe jeg også tror. Poenget var mer å høre andres synspunkt på dette. Noen som har hatt dårlig samvittighet for å bruke pappa hjemme, mens man har mammaperm?

Ja, det ville jeg hatt.

Hvis mor er syk selv, og ikke kan ta seg av barna, er det greit at far er hjemme for å ivareta ungene fordi mor ikke kan.

I dette tilfellet ville jeg ikke gjort det, og jeg synes du er egoistisk som tenker slik også.

Du har vel ikke tenkt over at dette får konsekvenser for far eller kolleger? Hvis far har en travel arbeidshverdag, og det ikke leies inn vikar for ham, må han ta igjen det tapte neste arbeidsdag. I tillegg må de andre på arbeidsplassen kanskje ta noen av hans oppgaver den dagen, i forhold til avtaler han har osv.

Hvis det leies inn vikar for far, må arbeidsgiver ta det ekstra arbeidet med å få tak i vikar, + at både far og vikar skal ha betalt den dagen.

Men slike ting bryr du deg kanskje ikke om?

Å spørre om pappaen kan være hjemme for å avlaste litt når mor er i permisjon, og det er snakk om to barn, kan mor godt ha dårlig samvittighet for!

Skrevet

Jeg synes det virker litt rart ja. Med mindre du er syk selv, synes jeg dette var litt misbruk av ordninger.

Virker som om det var veldig mye jobb å passe dine to egne barn??

Skrevet

Ja, jeg synes det er litt rart. Hadde en slik episode på min tidligere arbeidsplass og det ble vistket og tisket masse negativt om det i gangen.

Skrevet

Føyer meg til den som sa, det kommer ann på hvilken avtale. At far kommer hjem en time eller to mens du er til tannlege/lege o.l. ser jeg ingen problemer i.

Men å ta en sykedag fordi du skal å slarve med venninder eller shoppe er ikke helt ok. Det er aktiviteter som helt greit kan taes når du har friske barn, og minsten i vogna.

Skrevet

Herregud, hvilket år lever vi i?

Så klart kan mannen din ta sykedag om barnet er syk en dag du har avtaler. Greit nok at de fleste avtaler kan flyttes, men avtaler som flyttes går jo utover andre igjen.

Hvis ikke arbeid eller arbeidsplassen kan unnvære far én dag når barna hans er syke, så er det til de grader elendig ledelse på arbeidet og en dårlig oppbygd organisasjon.

Ja, man kan bruke sykedag for barn mens partner har permisjon, og ja man kan ta sykedag for barn om partner er arbeidsledig etc. Er mor hjemmeværende (yrke: husmor) får man i tillegg også fri når hun er syk. Ingen steder i loven som står at bare den ene av forelderene kan ta ut sykedager. Kjenner flere som tar ut sykedager samtidig om begge arbeider, spesielt om flere i familien er syke eller om barnet blir mer alvorlig syk.

Synes dere skal være voksne nok til å la være å tenke på hva andre kan si eller tenke om dere. Og om noen tenker negativt om dere for det, så sier det mer om dem enn dere.

Skrevet (endret)
Herregud, hvilket år lever vi i?

Så klart kan mannen din ta sykedag om barnet er syk en dag du har avtaler. Greit nok at de fleste avtaler kan flyttes, men avtaler som flyttes går jo utover andre igjen.

Hvis ikke arbeid eller arbeidsplassen kan unnvære far én dag når barna hans er syke, så er det til de grader elendig ledelse på arbeidet og en dårlig oppbygd organisasjon.

Ja, man kan bruke sykedag for barn mens partner har permisjon, og ja man kan ta sykedag for barn om partner er arbeidsledig etc. Er mor hjemmeværende (yrke: husmor) får man i tillegg også fri når hun er syk. Ingen steder i loven som står at bare den ene av forelderene kan ta ut sykedager. Kjenner flere som tar ut sykedager samtidig om begge arbeider, spesielt om flere i familien er syke eller om barnet blir mer alvorlig syk.

Synes dere skal være voksne nok til å la være å tenke på hva andre kan si eller tenke om dere. Og om noen tenker negativt om dere for det, så sier det mer om dem enn dere.

Vi lever i 2007, hvor de fleste arbeidsplasser er maksimalt presset i forhold til økonomi.

Det betyr at hvis denne damen skal ha pappan hjemme fordi hun har en avtale, så går dette faktisk utover ham og de andre på jobben.

Derfor bør slike ordninger brukes når det er BEHOV for det, altså når de brukes til det de er ment for.

Hvis mor i permisjon ikke får sin dag til å gå opp når hun har to barn hjemme i stedet for ett, sier det vel mer om hvor bortskjemte vi er med gode ordninger.....men disse bør vel ikke misbrukes av den grunn?

At hun har laget en privat avtale, får være hennes problem, og ikke arbeidsplassen til mannen sitt.

Endret av Nabodama
Skrevet

Jeg har ikke dårlig samvittighet dersom mannen "må" være hjemme en dag med sykt barn, selv om jeg har permisjon.

Jo, jeg greier da fint å være hjemme med to barn, men siden det er snakk om "at det går utover andre" når far har en "sykt-barn-dag", så vil det også gå utover andre dersom han ikke tar denne dagen (som han jo har lovfestet rett til å ta)

Da fører det til at jeg blir mer sliten, den syke får mindre oppmerksomhet, vi blir begge sure, hviket går utover mannen og de andre barna.

Og når det handler om hvem jeg synes det er mest "greit" at det går utover, så er det ikke familien, for å si det slik.

(men nå har ikke mannen et typisk belastende yrke heller da, blir han borte, så flyttes arbeidsoppgavene en dag - uten at kunder eller andre ansatte blir direkte berørt)

Så en dag innimellom, dersom jeg er veldig sliten, syk selv, eller har en avtale som jeg ikke kan/vil flytte, ja, da får han ta en "sykt-barn-dag"

Skrevet

Det bunner vel egentlig ut i normal folkeskikk, samfunn- og yrkesetikk.

Perminsjonsreglene er der for å benyttes vel ett behov. Ikke for å misbrukes når man føler for det.

Skrevet
Det bunner vel egentlig ut i normal folkeskikk, samfunn- og yrkesetikk.

Perminsjonsreglene er der for å benyttes vel ett behov. Ikke for å misbrukes når man føler for det.

Det er ikke misbruk. Barnet er faktisk syk. Hvordan foreldrene velger å ta ut syk-barn dager er vel opp til dem. Det er en rettighet de har.

Og det er ingen jobber så går konk fordi en av arbeidere tok en syk-barn dag.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er ikke misbruk. Barnet er faktisk syk. Hvordan foreldrene velger å ta ut syk-barn dager er vel opp til dem. Det er en rettighet de har.

Og det er ingen jobber så går konk fordi en av arbeidere tok en syk-barn dag.

Barnet er sykt, men det har allerede 1 forelder ute av jobb på trygdepenger, og det må holde så lenge det er snakk om vanlig omsorg for vanlig sykdom, og ikke noe alvorlig.

Dersom mor hadde vært syk, kunne far selvsagt vært hjemme, det er en rettighet under "barnepassers sykdom". At "barnepasser" ikke synes det passer å ha sitt eget barn hjemme fordi hun har en annen avtale, skal ikke utløse rett til å ta våre penger fra felleskassen for å dekke inn fars lønn for en dag.

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk har det ene barnet i barnehage når de har permisjon heller jeg... Men det er jo en annen sak. Det jeg reagerte mest på, var at det virket som om TS synes det var slit/kjedelig å ta seg av sitt eldste barn i tillegg til det yngste.

Skrevet
Barnet er sykt, men det har allerede 1 forelder ute av jobb på trygdepenger, og det må holde så lenge det er snakk om vanlig omsorg for vanlig sykdom, og ikke noe alvorlig.

Dersom mor hadde vært syk, kunne far selvsagt vært hjemme, det er en rettighet under "barnepassers sykdom". At "barnepasser" ikke synes det passer å ha sitt eget barn hjemme fordi hun har en annen avtale, skal ikke utløse rett til å ta våre penger fra felleskassen for å dekke inn fars lønn for en dag.

Velformulert, Tentacle.

Du kan det der med å få fram poenget:)

Skrevet
Det er ikke misbruk. Barnet er faktisk syk.

Ja, og det har en frisk mor hjemme...

Jeg synes ikke det er greit. Det kommer kanskje litt an på typen avtale, men den avtalen skal være veldig viktig før jeg synes det er OK at barn har to foreldre hjemme ved normal sykdom. Det holder faktisk med en, og private avtaler får man heller flytte.

Skrevet (endret)
Det jeg reagerte mest på, var at det virket som om TS synes det var slit/kjedelig å ta seg av sitt eldste barn i tillegg til det yngste.

Det ER slit/kjedelig med syke barn :ler:

Men det hører liksom med til pakka, det, og jeg synes det blir i overkant å belaste fars arbeidsgiver og kolleger fordi mor synes det er kjedeligere å være sengevakt enn å gjøre andre ting.

Edit: eller belaste mors arbedisgiver, hvis det er far som er i permisjon.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Det ER slit/kjedelig med syke barn :ler:

Men det hører liksom med til pakka, det, og jeg synes det blir i overkant å belaste fars arbeidsgiver og kolleger fordi mor synes det er kjedeligere å være sengevakt enn å gjøre andre ting.

Edit: eller belaste mors arbedisgiver, hvis det er far som er i permisjon.

Neida, det er sikkert ikke gøy med syk unge, men hvis man vil at det skal være gøy hele tida og overlate det kjedelige til andre, bør man kanskje ikke få barn? ;)

Skrevet

Jeg føyer meg også inn i rekken av de som ikke syns dette er greit hvis det ikke er en helt spesiell avtale som lege, begravelse e.l.

Når jeg fikk jenta mi og hun var 2 uker gammel var jeg syk med 39 i feber, sønnen min på 3 år var syk og jenta mi hadde økedøgn så hun spiste hele natten. Da tok far seg (etter mye om og men) en sykedag.

Skrevet

Jeg har en kollega som støtt og stadig er hjemme når ungene er syke. Når samboeren også er syk, har h*n min fulle forståelse, men ikke ellers. På jobben vår er det ikke lett å få inn en vikar på noen timers varsel, og vi har nok å gjøre vi andre. Da synes jeg ikke at man skal være hjemme når man har hjemmeværende partner. Den hjemmeværende får penger for å ta seg av barna, og litt av prisen er da også at man faktisk må være hjemme og passe dem.

Selvsagt er det en annen sak om det dreier seg om en svært viktig avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...