asterix Skrevet 30. oktober 2007 #41 Skrevet 30. oktober 2007 Klart de må, for hjelpe og bære om de må ta seg av alle barna selv, ville jo vært helt forferdelig. Et sykt barn må jo ha masse kos og trøst, og da har man ikke noe ekstra å gi til de andre barna. Ja, som f.eks da 4 av våre for noen år siden fikk vannkoppene samtidig. Da burde vi vel vært meldt inn til barnevernet for ikke å ha vært hjemme begge to og i tillegg leid inn 2 ekstrahjelper...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #42 Skrevet 30. oktober 2007 Kanskje på tide med litt fakta. Link. Det står faktisk i loven at for å ta sykefravær til sykt barn mens en av foreldrene er hjemmeværende, kan det kreves at det må dokumenteres at den hjemmeværende er forhindret for å ha omsorgen for barnet, f.eks ved egen sykdom... 2) Det er en forutsetning at fraværet er nødvendig for å ha omsorg for barnet. Arbeidsgiveren kan kreve at en arbeidstaker med hjemmeværende ektefelle godtgjør at ektefellen er forhindret fra å ha omsorg for barnet, f.eks. på grunn av egen sykdom. Ved definisjon av begrepet «omsorg» i § 20 har folketrygdlovens forståelse vært lagt til grunn. Unntaket er hvis den som er hjemme må til lege eller til behandling med seg selv, et annet barn. 5) Retten til permisjon med lønn grunnet sykt barn gjelder også når den som har det daglige tilsynet med barnet er syk eller når barn må være hjemme fra barnehage/daginstitusjon som er stengt på grunn av sykdom. Videre vil det også være rett til permisjon med lønn når den som har det daglige tilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjonen. Hvis barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen, så vil arbeidstaker ha rett til permisjon med full lønn. Retten til permisjon med full lønn gjelder også fosterforeldre
Gjest Helen Parr Skrevet 30. oktober 2007 #43 Skrevet 30. oktober 2007 Godt å få bekreftet at moralen min var i samsvar med reglene. Takk skal du ha, gjest. Nyttig informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #44 Skrevet 30. oktober 2007 Godt å få bekreftet at moralen min var i samsvar med reglene. Takk skal du ha, gjest. Nyttig informasjon. Bare hyggelig. Men jeg skulle vel egentlig ha holdt meg unna, for ingenting er så ødeleggende for en morsom debatt som fakta. (og jeg slenger på en for sikkerhets skyld, for å unngå misforståelser)
Kipa Skrevet 31. oktober 2007 #45 Skrevet 31. oktober 2007 Klart de må, for hjelpe og bære om de må ta seg av alle barna selv, ville jo vært helt forferdelig. Et sykt barn må jo ha masse kos og trøst, og da har man ikke noe ekstra å gi til de andre barna. å gjøre narr og å ironisere det å ville sitt beste for barna, det synes jeg blir for dumt.Også det å sammenligne uten grunnlag for det.. Ingen barn er like og ei deres behov! Og noen babyer må faktisk bæres store deler av dagen.. og noen barn trenger litt ekstra ved sykdom. Nå gjelder ikke denne debatten oss. Pappa'n var hjemme en dag fordi i vår situasjon denne ene dagen var det den beste løsningen.
Nigo-san Skrevet 31. oktober 2007 #46 Skrevet 31. oktober 2007 Men jeg skulle vel egentlig ha holdt meg unna, for ingenting er så ødeleggende for en morsom debatt som fakta. Søren altså! Neida, det er like greit å få regelverket på bordet. Og der står det jo svart på hvitt hva som er godtatte grunner for "dobbelt fravær". Jeg legger spesielt merke til at de opererer med et relativt strengt medisinsk behovsaspekt. å gjøre narr og å ironisere det å ville sitt beste for barna, det synes jeg blir for dumt.Også det å sammenligne uten grunnlag for det.. Ingen barn er like og ei deres behov! Og noen babyer må faktisk bæres store deler av dagen.. og noen barn trenger litt ekstra ved sykdom. Nå gjelder ikke denne debatten oss. Pappa'n var hjemme en dag fordi i vår situasjon denne ene dagen var det den beste løsningen. Først må jeg si at jeg ikke mener noe som helst om den ene fraværsdagen til din mann, det var en situasjon dere løste på den måten som var best for dere. Helt greit. Men når enkelte fremstiller permisjonstiden som "babyens tid", der mor har EN oppgave, og det er å ta seg av babyen og ikke andre syke barn/andre barns behov/andre gjøremål- det stemmer ikke overens med virkeligheten. En baby blir født inn i en familie. Har den søsken, så må den innrette seg etter det, slik som eldre barn må innrette seg etter babyen. Og tenk, det tror jeg faktisk ingen barn har vondt av. Dessuten har jeg til gode å se det syke barnehagebarnet som trenger konstant tilsyn og trøst, selv ved sykdom. Det eldre barnet overlever nok at mor skifter en bleie innimellom. Joda, barn er forskjellige, men hvis man legger opp til full service til alle unger, hele tiden, og hvis ikke er man ingen omsorgsfull mor, så burde Norgre strengt tatt bare bestå av ettbarnsfamilier med hjemmeværende mødre. Trenger kanskje ikke utdype at jeg synes dette er en svært dårlig ide.
Gjest Helen Parr Skrevet 31. oktober 2007 #47 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg er veldig enig i det du skriver Nigo, og på meg virker det som at dette med å gi omsorg til barn mer og mer er blitt en slags "en-til-en-persons"-greie, litt upresist sagt. En av mine virkelig store kjeppehester i barneoppdragelsen, vårt overordnede mål med omsorgen og hele ideen bak det å stifte en familie, er nemlig det at vi utgjør en slags flokk. Dette gjør at vi må lære å tilpasse oss hverandre, vi nyter godt av hverandres omsorg og kos, og ungene lærer at de ikke alltid er i begivenhetens sentrum. Snarere er familien i begivenhetens sentrum, og som flokkdyr tror jeg vi tilegner oss mange viktige egenskaper som forsvinner litt hvis man erfarer at man har foreldre som står på pinne for å dekke ens behov til enhver tid. Dette betyr selvsagt ikke at jeg neglisjerer ungenes behov, det betyr snarere at vi forsøker å lære dem at vi som flokkdyr må ta hensyn til hverandre og kan nyte godt av hverandre også. Dette er ikke ment som noe svar spesifikt til deg, kipa, men jeg ser oftere og oftere at barneoppdragelse skjer med den undertonen at service og ettbarnsfokus er det riktige. I grunn et interessant tema som burde diskuteres på generelt grunnlag. Ofte ser jeg slike tanker gjør seg gjeldene nettopp i denne type spesifikke problemstillinger, hvor holdninger om at man ikke kan gi tilstrekkelig omsorg for to barn samtidig, kommer frem.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #48 Skrevet 31. oktober 2007 å gjøre narr og å ironisere det å ville sitt beste for barna, det synes jeg blir for dumt.Også det å sammenligne uten grunnlag for det.. Ingen barn er like og ei deres behov! Og noen babyer må faktisk bæres store deler av dagen.. og noen barn trenger litt ekstra ved sykdom. Alle vil det beste for barna sine, men når løsningene foreldrene velger strider mot lovverket vi har pr. i dag blir det feil. Hvis de er uenige med reglene kan de jobbe for å endre dem, men i mellomtiden må de likevel forholde seg til det regelverket vi har. Jeg har selv bært baby, ammet baby, skiftet på baby, gjort nødvendig husarbeid med baby på armen, laget mat med baby på armen osv... mens jeg har stelt for et annet sykt barn! Et sykt barn som krever oppmerksomhet, medisinering, kos og nærhet, mat/drikke... et barn som kanskje har feber, oppkast, diaré, smerter... osv Og at det er slitsomt skal jeg ikke nekte for, det krever mye av omsorgspersonen. Det er til tider utmattende, spesielt hvis sykdommen er langvarig! Og jeg skjønner godt at mange ønsker seg avlastning på slike dager, men slik er det å være familie, det må prioriteres, og noe må av og til "ofres". Det er stor forskjell på å bruke velferdsordningene vi har, og å misbruke dem.
Eve Luna Skrevet 31. oktober 2007 #49 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har lest de "fakta" som nevnes i linken og kan egentlig ikke se at det er hverken rett eller feil at pappa tar syk-barn dag mens mamma er i permisjon. I 2) er det snakk om hjemmeværende ektefelle. Det første jeg tenkte på var ikke permisjon, men mor/far som velger å ikke jobbe men motta kontantstøtte for å være hjemme med barna. Og i 5) så er det snakk om den som har daglig tilsyn med barnet. Så vidt jeg har forstått så er det i dette tilfelle barnehage. For jeg tror hun nevnte at barnet går i barnehagen deler av dagen/uken. Så det er egentlig ingenting her som sier at pappa kan ikke ta syk-barn dag når mamma har fødselspermisjon. HEr er det mye rom for tolkninger. Det beste er vel å ringe trygdekontoret og spørre hva som er "lov". Men folk ser det de ønsker å se. Og tolker ting så det passer deres meninger best.
Kipa Skrevet 31. oktober 2007 #50 Skrevet 31. oktober 2007 Og jeg skjønner godt at mange ønsker seg avlastning på slike dager, men slik er det å være familie, det må prioriteres, og noe må av og til "ofres". Det er stor forskjell på å bruke velferdsordningene vi har, og å misbruke dem. (bare så det er klart..jeg snakke ikke om at jeg blir sliten..Er vant til å jobbe på avd med 18 barn under 3 år jeg..)
CeeCee Skrevet 31. oktober 2007 #51 Skrevet 31. oktober 2007 Dersom en mor ikke klarer å ta seg av to barn samtidig burde hun ikke hatt to barn.... Om avtalen er legetime, psykologtime, eller annet som vil karakteriseres som gyldig fravær på en arbeidsplass, trenger ikke far ta fri hele dagen. Hvem tar fri en hel dag for å gå til tannlegen f.eks? Ingen, såvidt meg bekjent....
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #52 Skrevet 31. oktober 2007 Og i 5) så er det snakk om den som har daglig tilsyn med barnet. Så vidt jeg har forstått så er det i dette tilfelle barnehage. For jeg tror hun nevnte at barnet går i barnehagen deler av dagen/uken. Så det er egentlig ingenting her som sier at pappa kan ikke ta syk-barn dag når mamma har fødselspermisjon. HEr er det mye rom for tolkninger. Det beste er vel å ringe trygdekontoret og spørre hva som er "lov". Men folk ser det de ønsker å se. Og tolker ting så det passer deres meninger best. Du har rett, folk ser det de ønsker å se, og tolker så det passer dem best... Det er vel derfor du anser at barnehagen har det daglige tilsyn med et barn som er hjemme fra barnehagen fordi det er sykt...?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2007 #53 Skrevet 31. oktober 2007 Dersom en mor ikke klarer å ta seg av to barn samtidig burde hun ikke hatt to barn.... Om avtalen er legetime, psykologtime, eller annet som vil karakteriseres som gyldig fravær på en arbeidsplass, trenger ikke far ta fri hele dagen. Hvem tar fri en hel dag for å gå til tannlegen f.eks? Ingen, såvidt meg bekjent.... Hvis forelderen først har tatt seg fri for å være hjemme med sykt barn, mens den andre forelderen har en annen viktig avtale, regnes alt timesfravær som en hel dag i denne forbindelse, gjør det veldig lite forskjell for den som betaler omsorgslønnen. Dette i motsetning til egen fri i forbindelse med tannlege, lege osv som blir regnet på timesbasis... Det er derfor ikke uvanlig at når de først tar seg fri på grunn av sykt barn, er hjemme hele dagen, selv om det bare er behov for dem et par timer.
Gjest Piper Skrevet 31. oktober 2007 #54 Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har lest de "fakta" som nevnes i linken og kan egentlig ikke se at det er hverken rett eller feil at pappa tar syk-barn dag mens mamma er i permisjon. I 2) er det snakk om hjemmeværende ektefelle. Det første jeg tenkte på var ikke permisjon, men mor/far som velger å ikke jobbe men motta kontantstøtte for å være hjemme med barna. Og i 5) så er det snakk om den som har daglig tilsyn med barnet. Så vidt jeg har forstått så er det i dette tilfelle barnehage. For jeg tror hun nevnte at barnet går i barnehagen deler av dagen/uken. Så det er egentlig ingenting her som sier at pappa kan ikke ta syk-barn dag når mamma har fødselspermisjon. HEr er det mye rom for tolkninger. Det beste er vel å ringe trygdekontoret og spørre hva som er "lov". Men folk ser det de ønsker å se. Og tolker ting så det passer deres meninger best. Kanskje barnehagen burde betale far eller mor for å være hjemme med sykt barn, siden du mener at det er de som har det daglige tilsynet med barnet? Barnehagen skal sørge for å passe på barna når de er tilstede, men de har faktisk ikke noe ansvar i det hele tatt om barnet er syk, er hjemme av andre årsaker osv. Foreldre er de som har hovedansvaret for barna sine, selv omd u tydeligvis ønsker å lesse dette ansvaret over på andre. Når mor er hjemme i permisjon, så er hun IKKE i arbeid. Klarer du å forstå det? Og dermed går hun inn i regelen som gjelder for å være hjemme med barna. Hun er hjemme med barna, enten hun er i permisjon eller fordi hun har valgt det selv. Og foreldrene velger å ha barna i barnehagen, for det er ingen som krever at barna skal være der. Men slike som deg klarer å vri og vender på alt, og eier ikke skrupler for det heller. Så dere hadde nok klart å vri dette til at det var lovlig, uansett hvordan det ble presentert for dere. Men ring trygdekontoret og spør om far har lov til å være hjemme med sykt barn, når mor samtidgi er hjemme i permisjon med en liten baby. Gleder meg til å høre svaret ditt
Gjest imli Skrevet 31. oktober 2007 #55 Skrevet 31. oktober 2007 ser du er gravid, men har du barn...? Syke barn er sårbare som jeg har sagt før, og jeg vil da gi all den nærheten kosen og trøsten jeg kan i slike tilfeller. Noe annet er uaktuelt her i huset i hvertfall. Om man ikke skal gi det ved sykdom, når skal man gi det da?? Merkelig sagt synes jeg, men ser flere og mener det... Øh... Så man bør i realiteten bare få ett barn, så det kan få mest mulig kos når det er sykt??? Klart ungen skal få trøst og oppmerksomhet når han/hun er syk, men ikke hele tida vel? Foreldre med syke unger må våke over ungen døgnet rundt? Og syke unger sover jo mye også da. Tror neppe det er snakk om noe omsorgssvikt om mamma må ta seg av lillebror også.
Gjest imli Skrevet 31. oktober 2007 #56 Skrevet 31. oktober 2007 Lurer egentlig på hvordan min mor klarte å ta seg av meg og mine tre søsken da vi var syke alle sammen? Virker som om det blir mer og mer fokus på enkeltbarnet, og ikke søskenflokken. Man skal ta vare på det enkelte barnet, men de må også lære seg at de er en del av en familie, og at andre også har behov. Og ærlig talt, ingen, hverken barn eller voksne, trenger kos og trøst døgnet rundt når de er syke.
Helen Skrevet 31. oktober 2007 #57 Skrevet 31. oktober 2007 Når jeg har vært hjemme i permisjon har det aldri falt meg inn at far måtte være hjemme hvis en av de andre ungene var syke. Jeg har sett på det som min oppgave å ta meg av den syke ungen selv om jeg hadde en baby som også var veldig mye syk. De gangen far måtte stille opp var når jeg var med babyen som var innlagt på sykehuset, da hadde vi ingen annen mulighet enn at far måtte være hjemme pga syk unge. Når mor er hjemme med ungene så bør hun også klare å ta seg av de når de er syke uten at far må skofte jobben for å hjelpe til. Tenk på før i tiden da folk hadde store barneflokker, tviler på at far tok fri fra jobb for å hjelpe sin hjemmeværende kone med syke unger da.
Ciara Skrevet 31. oktober 2007 #58 Skrevet 31. oktober 2007 Det som slår meg er hvor mye vanskeligere hverdagen må være når man mener hvert barn har så enorme behov. Klart, man skal ta vare på barn, de skal følge seg sett og elsket. Men det betyr ikke at hvert barn er i sentrum hele tiden, tror ikke nødvendigvis det skaper de mest harmoniske barna. For ikke å snakke om for foreldrene: Er det rart "tidsklemma" er et så vanlig begrep når man nesten ikke har tid til å jobbe lenger pga barnas store behov? Når man må være to for å ta seg av to unger? Barn er i faser ikke sjelden en god del syke. Og skal da begge foreldrene være hjemme blir det mye å ta igjen på jobb. Er det rart foreldre er utbrente? Gjør alle en tjeneste, ivareta egne jobber og behov også. Det letter arbeidsdagen både for en selv (som må ta igjen jobb) og for kollegene. Og enda viktigere - det lærer ungene at de ikke er verdens navle og at voksne har andre behov og plikter. Det tror jeg er sunt.
CeeCee Skrevet 1. november 2007 #59 Skrevet 1. november 2007 Det som slår meg er hvor mye vanskeligere hverdagen må være når man mener hvert barn har så enorme behov. Klart, man skal ta vare på barn, de skal følge seg sett og elsket. Men det betyr ikke at hvert barn er i sentrum hele tiden, tror ikke nødvendigvis det skaper de mest harmoniske barna. For ikke å snakke om for foreldrene: Er det rart "tidsklemma" er et så vanlig begrep når man nesten ikke har tid til å jobbe lenger pga barnas store behov? Når man må være to for å ta seg av to unger? Barn er i faser ikke sjelden en god del syke. Og skal da begge foreldrene være hjemme blir det mye å ta igjen på jobb. Er det rart foreldre er utbrente? Gjør alle en tjeneste, ivareta egne jobber og behov også. Det letter arbeidsdagen både for en selv (som må ta igjen jobb) og for kollegene. Og enda viktigere - det lærer ungene at de ikke er verdens navle og at voksne har andre behov og plikter. Det tror jeg er sunt. Bra innlegg! :klappe:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå