Gå til innhold

- Tar dramatisk feil av muslimers holdninger


Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest Nedfall
Hvordan finner man ut hvem som har hvilke holdninger, da? Vi vet for lite om muslimer, tydeligvis, og tror for mye. Og det er kanskje noe i rapportens påstand om at selv nordmenn som kjenner muslimer, har såpass overfladiske relasjoner til dem, at heller ikke de har en god forståelse av deres holdninger og meninger.

Hang meg også litt opp i den der, og det har Martin E. Sandbu, Liberalt Laboratorium også gjort:

"Med andre ord: Å kjenne muslimer personlig gjør ikke at man vet noe mer om muslimers meninger. Helt uavhengig av hva muslimene faktisk mener, tar ikke-muslimske nordmenn like lite eller mye feil, enten de kjenner muslimer eller ikke.

Dette kom på meg som en stor overraskelse. Hvordan skal vi tolke dette? Kan vi tolke det på noen annet måte enn det jeg har gjort, nemlig at disse vennskapene og bekjentskapene tydeligvis ikke er slike at folk tør å ta opp de vanskelige spørsmålene, de som kan ødelegge husfreden på arbeidsplassen?"

Man vil altså ikke ofre kosen, men heller satse på at man er ganske så enige..

Link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JEg tror også at det er noe med at man ikke vil komme inn på ting som kan være potensielt vanskelige. Kanskje man burde være litt modigere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg var veldig interessant - og bekrefter det jeg lenge har trodd, både om nordmenn og muslimer i Norge.

Det er heller ikke overraskende at de største feiloppfatningene finnes bl.a. hos FrP-velgere...

- Tar dramatisk feil av muslimers holdninger

Det merkelige er at denne fascinasjonen fra Frp'sen først og fremst dreier seg om hva muslimske kvinner har på seg, i en slags feministisk bekymring for om kvinnene har det bra under hijaben. Frp har ikke spesielt god historikk når det gjelder feminisme, jeg tenker da på Hagens utspill mot alenemødre, voldtekt på landsmøter m.m. Så her er et mannsparti, der flertallet er utdannet gjennom kulturstudier av VHS actionfilmer fra Hollywood på 80-tallet, som ser på kvinner som en slags rugekasse det også går an å pule og som liksom skal vite alt om hva som er best for dem?

Henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten interesse av å dømme noen på forhånd. Jeg har også skjønt at religion er lite diskusjonsvennlig. Tro er tro. Har muslimske venner, har kristne venner, har jødiske venner. Men spesielt ulike er de ikke. Har, som ateist, for lengst gitt opp å diskutere religon. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil selvsagt være interessant med en underøkelse andre veien - hva mener muslimer flest om nordmenn? Jeg ser selvsagt ikke bort fra at det kan være feilvurderinger den veien også.

Nettopp derfor er slike rapporter så viktige - hvis vi skal ha noen som helst sjanse om å kunne samarbeide med folk fra andre kulturer, så må vi først og fremst forstå hverandre, og ikke basere våre holdninger på fremmedfrykt og generaliseringer. Og, ja, det gjelder naturligvis begge veier. Vi kommer ikke langt i kommunikasjonen og samarbeidet hvis vi hele tiden skyver ansvarsbyrden over på "de andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...