Gå til innhold

- Tar dramatisk feil av muslimers holdninger


Tabris

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette synes jeg var veldig interessant - og bekrefter det jeg lenge har trodd, både om nordmenn og muslimer i Norge.

Det er heller ikke overraskende at de største feiloppfatningene finnes bl.a. hos FrP-velgere...

- Tar dramatisk feil av muslimers holdninger

Dette er sprøyt, servert av Norges største raddis-avis Dagbladet.

Dagbladet ønsker fri innvandring til Norge, derfor serveres denne type løgnaktige "reportasjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sprøyt, servert av Norges største raddis-avis Dagbladet.

Dagbladet ønsker fri innvandring til Norge, derfor serveres denne type løgnaktige "reportasjer".

Det er ikke noe Dagbladet har funnet på selv, det er en rapport det dreier seg om. Jeg vil anta at hvis en avis hadde skrevet at en rapport hadde vist at muslimene i Norge var mer fundamentalistiske enn antatt, så hadde du ikke vært så skeptisk...?

Å kalle rapporten "sprøyt" er ikke et argument, det smaker mer av en "Jeg benekter fakta"-holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 42% av muslimene i undersøkelsen ønsker at publisering av tegninger de synes er krenkende, skal straffes mer (mer enn hva da?), når 14% ønsker sharialover innført i Norge og når 2% (2 %må da være flere tusen mennesker?) har opplevd at religiøse ledere i Norge har oppfordret til sverdets jihad - vel, da blir jeg ikke akkurat beroliget.

Hva synes du om disse resultatene, Tibris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane

Jeg synes også at denne rapporten var interessant.

For øvrig leste jeg en veldig god kronikk i Aftenposten i dag som tok for seg denne undersøkelsen, og hvor forfatteren tok til orde for at frontene ikke burde ligge mellom nordmenn og muslimer, men derimot mellom ekstremistiske/fundamentalistiske muslimer på den ene siden, og alle andre norske muslimer pluss etniske nordmenn på den andre siden. Det synes jeg var en særdeles fornuftig tilnærmingsmåte til islamismeproblematikken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at denne rapporten var interessant.

For øvrig leste jeg en veldig god kronikk i Aftenposten i dag som tok for seg denne undersøkelsen, og hvor forfatteren tok til orde for at frontene ikke burde ligge mellom nordmenn og muslimer, men derimot mellom ekstremistiske/fundamentalistiske muslimer på den ene siden, og alle andre norske muslimer pluss etniske nordmenn på den andre siden. Det synes jeg var en særdeles fornuftig tilnærmingsmåte til islamismeproblematikken i Norge.

Hvem skal definere kriteriene for eksremistiske/fundamentalistiske muslimer?

Hvordan ville du definert dem? Er en som vil ha de som publisererer karikaturtegninger straffet, ekstremist? (da er det nesten halvparten).

Er de som vil innføre sharia ekstremist? (14%)

Eller bare de som forkynner sverdets jihad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane
Hvem skal definere kriteriene for eksremistiske/fundamentalistiske muslimer?

Hvordan ville du definert dem? Er en som vil ha de som publisererer karikaturtegninger straffet, ekstremist? (da er det nesten halvparten).

Er de som vil innføre sharia ekstremist? (14%)

Eller bare de som forkynner sverdets jihad?

Men du vil sikkert at alle muslimer skal defineres som ekstremistiske?

Jeg vet ikke hvordan dette skal defineres. Men jeg er overhodet ikke i tvil om at det ikke vil være spesielt problematisk å komme frem til gode kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil sikkert at alle muslimer skal defineres som ekstremistiske?

Jeg vet ikke hvordan dette skal defineres. Men jeg er overhodet ikke i tvil om at det ikke vil være spesielt problematisk å komme frem til gode kriterier.

Dårlig gjort av deg å antyde noe om oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for.

Du må da selv mene noe om dette? Er det ekstremistisk å ønske å straffe noen som publiserer tegninger som oppfattes som krenkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Du må da selv mene noe om dette? Er det ekstremistisk å ønske å straffe noen som publiserer tegninger som oppfattes som krenkende?

Hvorfor skal jeg måtte mene noe om dette her og nå?

Jeg er fullstendig klar over at det finnes muslimer med ekstremistiske holdninger i Norge. Jeg er også klar over at majoriteten av norske muslimer er fornuftige mennesker, og at de dessuten utgjør en mangeartet gruppe, ved at de har ulike meninger i ulike spørsmål - akkurat slik det er tilfelle med etniske nordmenn.

Det å definere hva som kvalifiserer for å kalles islamist overlater jeg til de som har greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort av deg å antyde noe om oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for.

Du må da selv mene noe om dette? Er det ekstremistisk å ønske å straffe noen som publiserer tegninger som oppfattes som krenkende?

Det syns ikke jeg. Det er f.eks mange sk etniske nordmenn som også har ment opp til helt i det siste, at vi burde aktivere blasfemiparagrafen i straffeloven. Senest Carl I Hagen, selv om han trakk forslaget etter den første karikaturstriden. Men det var altså en sak på dagsorden for FrP, uten at jeg tror noen ville være med på at det på noen måte er et religiøst ekstremt parti.

JEg tror at den grensen skal bli vanskelig å trekke opp, forøvrig.

Og jeg tror at rapportens forfattere har et meget godt poeng når de sier at nordmenns manglende kunnskap om muslimske holdninger om dette og hint, kommer til å gjøre det vanskelig for oss å kjenne igjen de muslimene som vi bør motarbeide, gjerne i samarbeide med de mer moderate.

Faren, er vel heller at vi kommer til å bli så negative til innvandrere i sin helhet, at vi støter dem bort og bidrar til å fremmedgjøre dem fra samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
JEg tror at den grensen skal bli vanskelig å trekke opp, forøvrig.

Og jeg tror at rapportens forfattere har et meget godt poeng når de sier at nordmenns manglende kunnskap om muslimske holdninger om dette og hint, kommer til å gjøre det vanskelig for oss å kjenne igjen de muslimene som vi bør motarbeide, gjerne i samarbeide med de mer moderate.

Faren, er vel heller at vi kommer til å bli så negative til innvandrere i sin helhet, at vi støter dem bort og bidrar til å fremmedgjøre dem fra samfunnet.

Mener du virkelig det? Det er vel bare å se på hvilke holdninger de har til norske verdier og til det norske samfunnet generelt. Det vil selvsat dreie seg om en gradsforskjell, men da er det bare å trekke en grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig det? Det er vel bare å se på hvilke holdninger de har til norske verdier og til det norske samfunnet generelt. Det vil selvsat dreie seg om en gradsforskjell, men da er det bare å trekke en grense.

Hvordan finner man ut hvem som har hvilke holdninger, da? Vi vet for lite om muslimer, tydeligvis, og tror for mye. Og det er kanskje noe i rapportens påstand om at selv nordmenn som kjenner muslimer, har såpass overfladiske relasjoner til dem, at heller ikke de har en god forståelse av deres holdninger og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet for lite om muslimer, tydeligvis, og tror for mye.

Resultatene hadde kanskje vært vel så oppsiktsvekkende om man spurte en bygdebeboer om hva han trodde om en fra Oslo og omvendt. Spørsmålsstillingen i undersøkelsen er så sær at det er vanskelig å bli overbevist.

På samme måte som en bybeboer danner seg en mening om bønder preget av Bondelagets uttalelser, blir muslimer vurdert ut fra deres talsmenn og andre omtalte personer. Jeg leser denne undersøkelsen som at muslimer først og fremst bør tenke på hvilke signaler de gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Resultatene hadde kanskje vært vel så oppsiktsvekkende om man spurte en bygdebeboer om hva han trodde om en fra Oslo og omvendt. Spørsmålsstillingen i undersøkelsen er så sær at det er vanskelig å bli overbevist.

På samme måte som en bybeboer danner seg en mening om bønder preget av Bondelagets uttalelser, blir muslimer vurdert ut fra deres talsmenn og andre omtalte personer. Jeg leser denne undersøkelsen som at muslimer først og fremst bør tenke på hvilke signaler de gir.

Mja, men hvor er det disse signalene blir gitt? Det er gjennom presse og etermedia, der det kanskje er sånn at det er mer futt i stoff som handler om ekstreme muslimer enn om moderate. Moderate folk er mer som meg og deg, eller iallfall som meg, og hvor er nyhetsverdien i det? Boring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, men hvor er det disse signalene blir gitt? Det er gjennom presse og etermedia, der det kanskje er sånn at det er mer futt i stoff som handler om ekstreme muslimer enn om moderate. Moderate folk er mer som meg og deg, eller iallfall som meg, og hvor er nyhetsverdien i det? Boring!!!

Hvis det er mye stoff å slå opp om ekstreme muslimer, så har det kanskje en grunn...

Det er nok av etnisk norske som vil forbedre islam og muslimer men det er uhyre sjelden man leser om muslimer som tar interne intellektuelle oppgjør eller går i bresjen for å modernisere islam. I Danmark har man Naser Khader og hans Ny Alliance, men det er langt igjen til noe slikt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye stoff å slå opp om ekstreme muslimer, så har det kanskje en grunn...

Det er nok av etnisk norske som vil forbedre islam og muslimer men det er uhyre sjelden man leser om muslimer som tar interne intellektuelle oppgjør eller går i bresjen for å modernisere islam. I Danmark har man Naser Khader og hans Ny Alliance, men det er langt igjen til noe slikt i Norge.

Skal man ta denne undersøkelsen på alvor så er det kanskje nettopp ikke noen spesielt gode grunner til at det er så mye fokus på ekstreme muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal man ta denne undersøkelsen på alvor så er det kanskje nettopp ikke noen spesielt gode grunner til at det er så mye fokus på ekstreme muslimer.

Helt enig. Skulle man ta undersøkelsen på alvor, burde man i nøytralitetens ånd også spurt et bredt utvalg av muslimer hva de trodde om nordmenn.

Det kunne nok blitt artig lesning. Men om det hadde fremkommet festlige resultater, ville det vel vært stigmatisering og rasisme, det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Skulle man ta undersøkelsen på alvor, burde man i nøytralitetens ånd også spurt et bredt utvalg av muslimer hva de trodde om nordmenn.

Det kunne nok blitt artig lesning. Men om det hadde fremkommet festlige resultater, ville det vel vært stigmatisering og rasisme, det også...

Det kunne sikkert bli interessant. Håper at det kommer en slik undersøkelse med det aller første. Det ville jo være en logisk oppfølger. Det ville være spennende å se hvilke briller de ser oss med. F.eks, hvis man spør dem om hvor mange nordmenn de tror er Vigrid-medlemmer, eller hvor mange av oss som ville diskriminere på religiøst grunnlag.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne sikkert bli interessant. Håper at det kommer en slik undersøkelse med det aller første. Det ville jo være en logisk oppfølger. Det ville være spennende å se hvilke briller de ser oss fra. F.eks, hvis man spør dem om hvor mange nordmenn de tror er Vigrid-medlemmer, eller hvor mange av oss som ville diskriminere på religiøst grunnlag.

Aller morsomst ville det være å lese hva de trodde om Frpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller morsomst ville det være å lese hva de trodde om Frpere.

Der måtte jeg ta meg kraftig sammen, gitt. Ja, det tror jeg også. Selv om jeg antar at mange innvandrere har den samme antipatien mot FrP som FrP har mot dem. Ville egentlig være rart om ikke det var tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...