Gå til innhold

Rundvask til jul


Anisby

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle lage en liten tråd om rundvasken til jul.

Er dette bare oppskrytt?

Føler enkelte at de må ha tatt rundvasken i de fleste rom før julen kan komme?

Personlig så syntes jeg faktisk at jeg må ha vasket rundt i de fleste rom før jul. Har vel kanskje noe med det at jeg er oppvokst med at det skal rundvaskes til jul og at jeg har tatt det med meg vidre.

Har liksom blitt en tradisjon for meg.

Så nå er jeg i full gang med rundvasken. I år tenkte jeg at jeg skulle gjøre meg ferdig i før kulda kommer for fult, dessuten vil jeg bli ferdig i god tid før jul så jeg kan kose meg mer med julegavehandlingen og andre aktiviteter med god samvittighet.

Fler enn meg som synes dette er et "must" før jul? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En skikkelig husvask før Jul hører med. Nå er jeg såpass priviligert at jeg har hushjelp som gjør det. Hun begynner 2 uken i desember og bruker nok 4-5 dager på å vaske seg gjennom hele huset (avhenger jo av hvor mange timer hun orker pr. dag). Jeg setter opp en liste over hva som skal gjøres i hvert rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg må rundvaske, dvs. tak og vegger i hele huset for at det skal bli jul. Men; jeg grønnsåpevasker alltid all panel i huset, dvs. tak og vegger i loftsstua og takene i stue og kjøkken nede. Da lukter det deilig rent lenge!

Ellers prioriterer jeg andre, og for meg mer lystbetonte, ting i tida før jul.

Kjenner forresten en som satte små skåler med grønnsåpe under sofaen, i vinduskarmen osv. Luktet rent hos han òg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med rundvask før jul, men det er en tradisjon jeg har utelatt. Jeg vasker litt grundigere enn vanlig, men rundvasker ikke. Den skikkelige rundvasken tar jeg heller til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på rundvask som en del av julen og vasker ikke mer enn det jeg gjør ellers. Tak og vegger har jeg aldri vasket noensinne. Vanlig ukesvask tar jeg selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At julen nærmer seg er et lite puff for å få tatt en skikkelig opprydning i kjøkkenskapene... har nok arvet det hjemmefra...

Og så må jeg pusse sølvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar -aldri- rundvask før jul. Jeg vasker helt som normalt, må evt størsuge litt oftere i løpet av selve romjulen etter gjester som smuler med julekaker, men dett er dett. Tiden før jul er så hektisk med gavekjøping, kakebaking, siste krampetrekning av alt som skal gjøres på jobben før man kan ta seg fri med god samvittighet, avlevering av alle gavene, osv, at å bruke den lille gjenværende fritiden jeg har på å vaske er -helt- uaktuelt. Jeg har en venninne som er oppvokst i et hjem der alle gulv, tak og vegger ble grundig skrubbet, alle skap ble ryddet og vasket ut av, gardiner og dusjforheng ble vasket, stekeovner skulle skrubbes, juleduker skulle vaskes og stives, og det skulle pyntes med en million små nisser og engler, selvsagt måtte man ha minst syv hjemmebakte sorter i huset., og gave måtte man selvsagt kjøpe til alle sine venner og bekjente og naboer og gud vet hvem. Hun er nærmest hjernevasket til å gjøre alle disse tingene hjemme hos seg selv nå, til tross for at hun er student og har eksamener i hele adventstiden. Hun har vært helt på gråten hver gang jeg har truffet henne for å avlevere gave til henne de siste årene. Jeg synes det er helt tragisk. Julen blir jo bare stress og kav og ikke noe kos i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, alt blir etter det man gjør og føler for selv.

Skjønner at de som er studenter kan ha det travelt nok med alt de skal rekke oppi eksamner og den pakka der.

For å rekke alt til jul så har jeg starta tidlig med vasken, så jeg slipper stresset til jul.

Nå har ikke jeg full jobb da, og kanskje da bedre tid enn alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar litt og litt gjennom året, men huset skal være helt rent til julaften.Egentlig er det helt teit at en vasker rundt kjøkkenet til jul....for så å sause det ned ribbe-os :fnise:

Men for meg så er det også tradisjon å vaske alle gulv med grønnsåpe (noe jeg ALDRI gjør ellers i året) (jeg jobber i en bedrift der vi fronter miljøvennlig renhold uten kjemikalier :fnise: )

Røde håndklær på badet og toalettene må det også være :nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg vasker som normalt, men tar i tillegg en sjau gjennom skuffer og skap, og er nok litt flinkere til å huske å tørke støv på lister og på toppen av klesskap/bokhyller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir det ikke noen rundvask til jul. Jeg har det normalt rent, men tar nok litt ekstra i skuffer, skap og enkelte andre plasser. Det blir heldigvis jul selv om ikke tak og vegger er nyvasket. Førjulstiden skal brukes til ekstra kos og samvær med familien. Rundvasken tar jeg heller til våren når det blir lysere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker kanaskje litt mer enn en vanlig helgevask, men ikke mer enn det. Har det forferdelig travelt på jobb i ukene før jul, og det forventes egentlig at vi jobber noen ekstravakter i friperiodene, så når julaften kommer detter jeg bare sammen...iår slipper jeg i alle fall å jobbe natt til julaften.

Hovedrengjøring tar jeg til våren når det blir lysere ute, skal ha konfirmasjon til vårenså det får vente til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært veldig flink. Har pusset alt det gamle sølvtøyet mitt - samt en bærepose med enda mer sølvtøy som jeg nylig arvet :)

Var også ute og kjøpte flere tøyposer til å oppbevare sølvtøyet i .. så nå er det blitt så fin orden her atte :) Alt ligger skinnende rent og flott på plass ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har det seg slik at min kjære mormor og mor har ført sin tradisjon videre til både meg og min søster. Tradisjonen innebærer å vaske ned hele huset og da snakker vi, tak, gulv vegger, utsiden og innsiden av ALLE skap, alle gardiner vaskes og styrkes, alle tepper vaskes.

Alle klesskap tømmes og vaskes og tøy brettes og legges på plass med tellekanter. Kjøkkenskap tømmes og vaskes, alle duker vaskes og strykes, alle møbler flyttes og det blir vasket under, vinduene vaskes. dette tar ca en månes tid og da vasker jeg hver dag. Sølvtøy pusses, alle klær vaskes, slik at ingenting ligger i skittentøyskorgen.

Lillejulaften legger jeg på duker, henger opp gardinene, legger rent på sengene, pynter og pynter juletreet ferdig SÅ vaskes gulvene en siste gang før jeg legger på alle tepper og da er det jul og jeg er dødsens sliten :)

Vet ikke om noen andre som gjør dette bortsett fra min familie og det er helt idiotisk å slite seg så totalt ut hvert eneste år, men vi gjør det alle sammen hvert år likevel. Når klokken er 9 på lillejulaften (prøver å bli ferdig til det hvert år) og alt er pyntet, alt er 100% rent og det lukter grønnsåpe og juletre og vi spiser kvelds (da åpner vi spikkekjøttet, og rullen) og ser grevinnen og hovmesteren er det verdt det likevel selv om jeg sverger på at neste år, skal jeg ta det med ro, men det skjer aldri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleLala

Jeg tar en rundvask her hjemme uken før jul, vasker alt fra vegger og tak, vinduer og alt annet som kan gnikkes på... Hunder får også en ordentlig vask da, og jeg begynner å pynte til jul da, jeg liker ikke å ha juleting fremme mer enn nødvendig, så her blir det pynta uken før jul, og tatt vekk igjen dagen før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh ! Jeg ble helt svett jeg etter å ha lest meg nedover her.

Her gjør vi rent som normalt, og bruker heller adventstiden på førjulskos og samvær.

Sjekker opp i julepynten og juleduker etc.om noe må repareres eller fornyes.

Bruker tid på julegaver og julekort, lager handlelister og velger juleantrekk. Null stress bare kos.

Rundvasken tar vi til våren. Da vasker vi bort vinteren rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rundvask må til, deilig at alt er skinnende rent til jul.

I år skal november brukes til nedvasking, og desember brukes til baking :)

Men i år slipper jeg unna øverste etasje, og halve kjelleren faktisk, for vi skal bygge om nede, og vi malte alle soverommene oppe og vasket ned i sommer :)

Så da er det to bad, tre ganger, vaskerommet, to trapper, stue, kjøkken og lillegangen som skal vaskes ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør vi rent som normalt, og bruker heller adventstiden på førjulskos og samvær.

Sjekker opp i julepynten og juleduker etc.om noe må repareres eller fornyes.

Bruker tid på julegaver og julekort, lager handlelister og velger juleantrekk. Null stress bare kos.

Fullt mulig å gjøre begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...