Gå til innhold

Sluttet i protest mot sikkerhetskontroller.


mamut75

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke de har lov til å ta på puppene jeg. Jeg tror at om de har mistanke om noe under toppen der må de ta vedkommende med bak og be henne ta ut det hun har der.... Og kan hun kreve å ha med en kvinnelig vakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm ..

Jeg hadde inntrykk av at kontroll i securityen foregikk på følgende måte :

1) Gå igjennom metalldetektor

2) Det piper

3) Gå tilbake og fjern alt av klokker , sko , belter , mynter , smykker

event

4) Det piper igjen .

5) De bruker en metall detektor stang til å lokalisere hvor du har metall også undersøker de dette området . / de undersøker langs beina og under armene etter ting .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de har lov til å ta på puppene jeg. Jeg tror at om de har mistanke om noe under toppen der må de ta vedkommende med bak og be henne ta ut det hun har der.... Og kan hun kreve å ha med en kvinnelig vakt...

Detet tror jeg er en utbredt misforståelse. Jeg tror ikke du kan kreve det. Og jeg tror dessverre de har lov til å ta deg på puppene, ja.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5) De bruker en metall detektor stang til å lokalisere hvor du har metall også undersøker de dette området . / de undersøker langs beina og under armene etter ting .

Nei, de bruker stanga med den ene hånda og beføler med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre en del av jobben hans Nina.

Alle er ikke like ivrige i tjenesten, men de har full rett til å utføre

denslags undesøkelser.

ps. jeg har ikke en slik jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble befølt i en sikkerhetskontroll for to år siden. Vakten strøk meg hardt over begge brystene og rompa. Jeg porotesterte, men han lo og sa at dette var jobben hans. Jeg klaget senere til hans overordnede, men de kom med det vanlige snakket om at "han gjoerde bare jobben sin, det er hans plikt å undersøke". Og da er det ord mot ord, ejg kunne ikek bevise at han virkelig sto og strøk på meg og ikke bare sjekket om jeg hadde noe i BH-en. Hvorfor strøk han ikek under armhulene forresten? der kunen jeg også skjult noe? Nei, dette var sextrakassering på det verste, men jeg har ingenting å stille opp med. Noen andre spurte lenger oppe i tråden hva vekterne faktisk har lov til og ikke. Er det neon her som jobber på flyplass og kan gi et skikkelig svar?

Er du samme som skrev i inlegg 58? Samme skrivemåte og feil.

Ikke noe vondt ment!

Les det Væren75 over her skriver! Det er det som er vanlig da!

Lurer på hvorfor du ikke ble visitert på helt vanlig måte!

Snodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre en del av jobben hans Nina.

Alle er ikke like ivrige i tjenesten, men de har full rett til å utføre

denslags undesøkelser.

ps. jeg har ikke en slik jobb. ;)

Men spørsmålet er om de har LOV til å utføre på den MÅTEN det nevnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du samme som skrev i inlegg 58? Samme skrivemåte og feil.

Ikke noe vondt ment!

Les det Væren75 over her skriver! Det er det som er vanlig da!

Lurer på hvorfor du ikke ble visitert på helt vanlig måte!

Snodig!

Mener du at det ikek er vangli at de bruker en hånd for å kjenne etter samtidig som de scanner med stanga? Ja, mange skrivefeil her, sorry :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Guillo ble stoppet for en tid tilbake, fordi det peip. Det viste seg å være beltet hans. Da ble det kontroll med metalldetektor. Men vekteren benyttet høvet til å beføle ballene hans også. Guillo var rasende. Og han har jo vært rundt litt.

Jeg har vært på steder der det var REELL terrorfare, og der sikkerheta var skyhøy, bl.a i Asia, med masse væpna vakter i sikkerhetskontrollen. Der ble det også brukt metalldetektorer og man ble frisket, men man ble ikke befølt. Og de som gjorde jobben var høflige, respektfulle og profesjonelle.

Mange av de norske vekterne som gjør dette arbeidet, er elendige amatører, og hadde hatt godt av å bli kurset skikkelig. For de aner ofte ikke hva de holder på med, og de kan rett og slett ikke behandle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , det er mulig at det kan være litt forskjellig rundt omkring på de norske flyplassene .

Jeg syntes iallefall at securityen på Gardemoen er ganske proff , men kan huske at jeg syntes den på Værnes i Trondheim var dårligere .

Den i krsand er kanskje ikke alltid like proff , men de er ganske hyggelige der nede .

Er endel år siden jeg har vært i den på Værnes , men husker at jeg syntes det var relativt mange av de vekterne der som virket uprofesjonelle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de har lov til å ta på puppene jeg. Jeg tror at om de har mistanke om noe under toppen der må de ta vedkommende med bak og be henne ta ut det hun har der.... Og kan hun kreve å ha med en kvinnelig vakt...

Kvinnelige kontrollører har lov til å kjenne etter over brystene til kvinnelige passasjerer, både med og uten metalldetektor.

mannlige kontrollører har kun anledning til å bruke metalldetektor over dette området.

Som passasjer har man full rett til å kreve at personen som sjekker skal være av samme kjønn og ved evnt behov at sjekken skal gjøres i et egnet avlukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ..

Jeg hadde inntrykk av at kontroll i securityen foregikk på følgende måte :

1) Gå igjennom metalldetektor

2) Det piper

3) Gå tilbake og fjern alt av klokker , sko , belter , mynter , smykker

event

4) Det piper igjen .

5) De bruker en metall detektor stang til å lokalisere hvor du har metall også undersøker de dette området . / de undersøker langs beina og under armene etter ting .

Dette stemmer men det er også en tredje ting og det er at en viss prosentandel av de reisende blir plukket ut til en full sjekk, dette er det en datamaskin som styrer og kontrollørene har ikke anledning til å velge hvilke passasjerer de tar full sjekk på.

En fjerde ting er hvis en passasjer observeres og anses som "mistenkelig" på utsiden av kontrollen, personen blir da tatt ut og må igjennom en full sjekk uavhengig av om maskinen piper eller ikke og det er nok her problemet ligger... At enkelte råtne epler utnytter denne muligheten.

Men ikke trekk alle under en kam, de aller aller fleste gjør kun jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at det ikek er vangli at de bruker en hånd for å kjenne etter samtidig som de scanner med stanga? Ja, mange skrivefeil her, sorry :-)

Jo, det er vanlig og det er standardmetoden som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for de som skal kontrolleres er at de ikke blir fortalt

hva de må igjennom i en slik etterkontroll. Ei heller blir de fortalt hvilke rettigheter de har.

I frykt for ikke å komme igjennom kontrollen, tier folk stillt om hva de blir utsatt for. For så å ta ut frutrasjonen i etterkant. Og da er det for sent..

Piloter og cabinansatte finner seg ikke i slikt derfor blir det "bråk" rundt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer men det er også en tredje ting og det er at en viss prosentandel av de reisende blir plukket ut til en full sjekk, dette er det en datamaskin som styrer og kontrollørene har ikke anledning til å velge hvilke passasjerer de tar full sjekk på.

En fjerde ting er hvis en passasjer observeres og anses som "mistenkelig" på utsiden av kontrollen, personen blir da tatt ut og må igjennom en full sjekk uavhengig av om maskinen piper eller ikke og det er nok her problemet ligger... At enkelte råtne epler utnytter denne muligheten.

Men ikke trekk alle under en kam, de aller aller fleste gjør kun jobben sin.

Hmm that i didnt know :)

Har vel sikkert 100 reisedøgn i året , men har vel ikke reist lenge nok til å bli trukket ut da , eller jeg ser så uskyldig og snill ut at dere lar meg være i fred :lur:

Men over til noe annet , hva var egentlig årsaken til at man fikk konfiskert pinsetter i sikkerhetskontrollen før ?

Var tanken at man var redd for at passasjerene skulle nappe ut alle hårene på besetningen , mens de truet flyveren med å endre kurs , og hvis de ikke i tillegg fikk 1 million , så skulle de trekke ut hårene ekstra sakte?

Finnes de reglene ennå , eller har bare securityen blitt sløvere nå siden jeg ikke har mistet pinsettene mine på litt over 1 år ?

Endret av Væren75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet for de som skal kontrolleres er at de ikke blir fortalt

hva de må igjennom i en slik etterkontroll. Ei heller blir de fortalt hvilke rettigheter de har.

I frykt for ikke å komme igjennom kontrollen, tier folk stillt om hva de blir utsatt for. For så å ta ut frutrasjonen i etterkant. Og da er det for sent..

Piloter og cabinansatte finner seg ikke i slikt derfor blir det "bråk" rundt de.

Jeg er enig i at det burde vært bedre informasjon om rettigheter innenfor akkurat dette men hvis man oppfatter kontrollen som krenkende eller på andre måter ubehagelig så kan man rapportere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm that i didnt know :)

Har vel sikkert 100 reisedøgn i året , men har vel ikke reist lenge nok til å bli trukket ut da , eller jeg ser så uskyldig og snill ut at dere lar meg være i fred :lur:

Men over til noe annet , hva var egentlig årsaken til at man fikk konfiskert pinsetter i sikkerhetskontrollen før ?

Var tanken at man var redd for at passasjerene skulle nappe ut alle hårene på besetningen , mens de truet flyveren med å endre kurs , og hvis de ikke i tillegg fikk 1 million , så skulle de trekke ut hårene ekstra sakte?

Finnes de reglene ennå , eller har bare securityen blitt sløvere nå siden jeg ikke har mistet pinsettene mine på litt over 1 år ?

He he, du har sikkert hatt flaks ;)

Når det gjelder pinsetter, er det ikke en gammel asiatisk torturmetode som består i å nappe ut alle hårene på en person saaakte ? :lur:

Men seriøst, jeg aner ikke hvorfor de ble innført. Strikkepinner kan jeg forstå var forbudt en periode men den pinsettgreia ?

Uansett, pinsetter er lovlig nå men vær litt obs på sakser etc. Reglene for "skarpe gjenstander" står på linken under og under der igjen finner du hele lista hvis det er av interesse :)

Skarpe gjenstander

Hele lista

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link :)

Hva med gamle mennesker som må ha med seg spaserstokk da?

Det går vel under stump gjenstand? :klø:

det må da gå under samme sak som krykker vil jeg tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...