Gå til innhold

Sluttet i protest mot sikkerhetskontroller.


mamut75

Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt at pilotene reagerer på slike sikkerhetskontroller mange ganger om dagen. De trenger jo absolutt ikke våpen eller sprengstoff for å gjøre skade, de klarer de utmerket med spakene de har tilgang på i cockpiten. Ganske så unødvendig å be dem ta av seg skoene ti ganger om dagen da.

Stikkprøver for å sjekke om piloter har drukket er noe helt annet, det samme med stikkprøver for å sjekke om det foregår smugling, men dette har jo ingenting med den vanlige sikkerhetskontrollen på flyplassen å gjøre.

Når det gjelder passasjerer som klager på at de mister gjenstander og vannflasker, synes jeg ærlig talt at de sutrer. reglene er klare, de er masse informasjon tilgjendelig og jeg forventer i grunnen at folk er så oppegående at de får med seg dette. Jeg har aldri hatt problemer med dette, bortsett fra at jeg nå har begynt å bruke litt varmere sokker på flyturer etter å ha fått iskalde føtter da skoene mine ble gjennomlyst for første gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kenneth
(...)I sommer kjøpte jeg vannflaske før jeg skulle gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det var den minste Imsdal vannflaska. Måtte bare kaste den fordi jeg ikke fikk den gjennom sikkerhetskontrollen. Men vel igjennom kunne jeg gå videre til neste kiosk og kjøpe ny vannflaske som jeg fikk ta ombord i flyet. Da er det lov å bli forbannet. Skikkelig dusteregler.

Nå har man igjen lov å ta med vannflaske gjennom sikkerhetskontrollen. Tipper de fikk mange klager.

I likhet med gjesten over, synes jeg dette blir tullprat. Oppegående mennesker kjennetegnes blant annet ved at de er noenlunde opplyste/informerte. Å ikke ha fått med seg grunnleggende regler à la "Imsdal-regelen", vel, det er i mine øyne ganske dustete. Skikkelig dustete.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Er sikkerhetsnivået på et passelig nivå , eller har det gått for langt ?

Når pilotene (kabinansatte) blir sjekka i "hue og ræva" flere ganger daglig da har det gått for langt!

Som det fungerer nå, er det kun egnet til å gjøre piloter irriterte og ukonsentrerte, hvilket i seg selv er en sikkerhetsrisiko.

Da jeg reiste til London nå sist hadde jeg benet i gips og krykker! Det gipsede benet måtte røntges (skrives det sånn :klø: ) det samme måtte jo krykkene! (helt greit det altså)

Krykkene er jo et "utmerket slagvåpen" men dem fikk jeg ta med ombord, men ikke makeupkremen jeg hadde i veska (flytende væske må vite) :murvegg::ler:

Det er vel et tidsspørsmål når alle pasasjerer (sjåfører) på busser, tog, trikk og T-bane må gjennom samme sikkerheten som man må når man tar fly!

Hvorfor er ikke dette innført egentlig?

Ikke fordi jeg vil det (bank i bordet) men det er jo like risikabelt med en "bombe" på disse transportmidlene som det er på fly!

Hva med båter, ingen kontroll der!

Selv synes jeg piloter ikke sjekkes nok. Det er da merkelig hvor ofte man hører om berusede piloter. Det er merkelig at det kan skje i et slikt yrke.

Hører vi om dette ofte? Det har gått meg hus forbi altså.... :klø:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som virkelig vil gjøre terrorhandlinger finner et område der de kan overraske. feks de dumper en utedass i drikkevannet og terroriserer en hel by med giardia. flykontrollene er latterlige, de som vil terrorisere finner en måte å gjøre det på om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ganske bra ut, jeg er ung og jeg har pene pupper. Iallfall mener mange det. Hver gang jeg skal gjennom sikkerhetskontrollen blir jeg tatt til side, og hver gang blir jeg befølt over puppene av en securitasvekter som later som det er tilfeldig. Vel,m ikke alle later som det er tilfeldig: en kommenterte puppene mine og en annen sa "jeg må nok kjenne litt ekstra akkurat her for å være sikker på at du ikek skjuler noe", og så blunket han til mjeg mens han kjente på den ene puppen! Jeg blir ikke sånn superprovosert, men det akn det jo være andre jenter/kvinenr som blir. Men de har jo lov til å stryke der de vil da. ditt problem at du vil ut og fly, liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ganske bra ut, jeg er ung og jeg har pene pupper. Iallfall mener mange det. Hver gang jeg skal gjennom sikkerhetskontrollen blir jeg tatt til side, og hver gang blir jeg befølt over puppene av en securitasvekter som later som det er tilfeldig. Vel,m ikke alle later som det er tilfeldig: en kommenterte puppene mine og en annen sa "jeg må nok kjenne litt ekstra akkurat her for å være sikker på at du ikek skjuler noe", og så blunket han til mjeg mens han kjente på den ene puppen! Jeg blir ikke sånn superprovosert, men det akn det jo være andre jenter/kvinenr som blir. Men de har jo lov til å stryke der de vil da. ditt problem at du vil ut og fly, liksom

Du har faktisk lov å kreve at en kvinnelig sikkerhetskontrollør skal sjekke deg, hvis du synes de gr for langt. Og hvis du synes de går for langt, så hvorfor sier du ikke i fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i sikkerhetskontrollen og skjønner at folk blir irritert av mange av reglene.Har fått mange klager og vært masse sure folk.Men det er ikke vi som lager reglene vi bare gjør en jobb og det er ikke oss de burde klage på men heller de som bestemmer reglene.Men folk tenker at det er vi som lager systemet sånn.Det med flytende reglene og at folk tenker "hva er vitsen?"når de kan kjøpe vann innenfor allikevel er at når de tar med seg vann osv. utenifra kan det være noe i det.og når noen blir sjekka ekstra er det ikke personlig,det er rutine.Noen kan ha fått slik opplæring at de gjør det sånn og er ekstra nøye fordi vi er pålagt å gjøre det men det finnes nok noen useriøse som setter andre i et dårlig lys.Jeg synes også at pilotene burde få et annet system så de ikke ble sjekket som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg reiste til London nå sist hadde jeg benet i gips og krykker! Det gipsede benet måtte røntges (skrives det sånn :klø: ) det samme måtte jo krykkene! (helt greit det altså)

krykkene kan jeg skjønne men røntge selve gipsen ? hvordan i all verden klarte de det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i sikkerhetskontrollen og skjønner at folk blir irritert av mange av reglene.Har fått mange klager og vært masse sure folk.Men det er ikke vi som lager reglene vi bare gjør en jobb og det er ikke oss de burde klage på men heller de som bestemmer reglene.Men folk tenker at det er vi som lager systemet sånn.Det med flytende reglene og at folk tenker "hva er vitsen?"når de kan kjøpe vann innenfor allikevel er at når de tar med seg vann osv. utenifra kan det være noe i det.og når noen blir sjekka ekstra er det ikke personlig,det er rutine.Noen kan ha fått slik opplæring at de gjør det sånn og er ekstra nøye fordi vi er pålagt å gjøre det men det finnes nok noen useriøse som setter andre i et dårlig lys.Jeg synes også at pilotene burde få et annet system så de ikke ble sjekket som alle andre.

Jeg vet det at de som jobber der bare gjør jobben sin og ikke bestemmer hva som skal sjekkes og konfiskeres .

Jeg har også et veldig godt inntrykk av security folk i Norge og syntes kanskje de er mer behagelige i Norge enn andre steder i verden .

Noen av reglene i security'en virker bare så idiotiske sett i forhold til det formål de skal tjene , men jeg er iallefall ikke sur på dere som håndhever reglene , men de som lager dem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
krykkene kan jeg skjønne men røntge selve gipsen ? hvordan i all verden klarte de det ?

Jeg måtte "sitte" på rullebåndet :fnise: med benet inni den greia som røntger håndbagasjen :ler:

(sikkert bare fordi jeg hadde skjørt på meg)

Ja, det var komisk og teit - om dem fikk noe "bildet" av den vet jeg ikke! (kanskje dem skulle se reaksjonen min)

Da jeg dro fra England gjordet dem ikke det (der skal det jo visstnok være så strengt), men ei hyggelig dame banket litt på gipsen osv...smilte til meg, vi vekslet noen artige fraser og det var det...

I det siste innlegget mitt her så nevnte jeg hvorfor det ikke var sikkerhet på kollektivtransporten, samt båter (danskebåten, Kiel ferja o.l)

Satte spørsmålstegn ved det ettersom flysikkerheten er så streng!

Lurer også på hvor ofte vekterne på flyplasser blir sjekket?

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte "sitte" på rullebåndet :fnise: med benet inni den greia som røntger håndbagasjen :ler:

(sikkert bare fordi jeg hadde skjørt på meg)

Ja, det var komisk og teit - om dem fikk noe "bildet" av den vet jeg ikke! (kanskje dem skulle se reaksjonen min)

Lurer også på hvor ofte vekterne på flyplasser blir sjekket?

når skjedde dette ?

de ansatte på flyplassen blir forresten sjekket like ofte som alle andre, dvs hver gang de skal inn på de "lukkede" områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
når skjedde dette ?

Nå måtte jeg inn i Toros dagbok får å se hvem dag jeg reiste! :klø:

Det var 6 september d.å. fra Torp flyplass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber selv i sikkerhetskontrollen og skjønner at folk blir irritert av mange av reglene.Har fått mange klager og vært masse sure folk.Men det er ikke vi som lager reglene vi bare gjør en jobb og det er ikke oss de burde klage på men heller de som bestemmer reglene.Men folk tenker at det er vi som lager systemet sånn.Det med flytende reglene og at folk tenker "hva er vitsen?"når de kan kjøpe vann innenfor allikevel er at når de tar med seg vann osv. utenifra kan det være noe i det.og når noen blir sjekka ekstra er det ikke personlig,det er rutine.Noen kan ha fått slik opplæring at de gjør det sånn og er ekstra nøye fordi vi er pålagt å gjøre det men det finnes nok noen useriøse som setter andre i et dårlig lys.Jeg synes også at pilotene burde få et annet system så de ikke ble sjekket som alle andre.

Hvorfor opplever jeg at puppene ofte sjekkes, strykes på osv? Er dette noe jeg må akseptere?

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine ii

Skjønner utrolig godt at piloten sluttet i protest, rart det ikke er flere som gjør det.

Selv blir jeg superprovosert bare jeg nærmer meg Gardermoen (og det gjør jeg, pga jobb, relativt ofte). Grunnen er at sikkerhetskontrollen der er helt på tryne. Og det er mye på grunn av de som jobber i sikkerhetskontrollen og den måten de oppfører seg på.

Jeg er klar over reglene og pakker etc. etter alle kunstens regler. Likevel må jeg f.eks. ALTID ta av meg på beina - selv når jeg reiser barfot i lette sommersandaler! Dette opplever jeg sjeldent i utlandet, var nylig i Brussel og når det peip da, ble jeg bedt om å sette beina på en maskin. Av en hyggelig dame, som smilte og beklaget bryderiet.....

en ting er at sikkerhetsregelverket for flyvninger er lite relevante for å hindre terrorangrep, og bare laget for at "noen" viser handlekraft. (lurer på hvor mye sikkerhetsbransjen selv står bak -de tjener jo på det....) En annen er måten dette praktiseres på, og - dessverre - praktiseres det mest mulig rigid og av stort sett supersurt personale på norske flyplasser. I andre land gjelder de samme reglene, men det gjennomføres på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at pilotene blir frustrert over å bli sjekket hele tiden. Men smatidig burde de være de første til å forstå hvorfor det må være slik?

Jeg skjønner jo også at piloten er den første som har muligheten til å fucke opp noe under flyturen. Men de sitter to der fremme, og om den ene har vonde og den andre har gode hensikter så er det vel like greit at den med vonde hensikter ikke har muligheten til å uskadeliggjøre den andre piloten helt uten problemer? Bare som en worst case....

Det jeg kanskje kunne tenke meg som en løsning var å finne en måte for pilotene å bli sjekket en gang i arbeidstiden eller noe. Og at de slapp å gå ut av området som er sikkerhetsklarert. Men dette er vel kanskje ikke mulig?

Sikkerhetssjekk av kabinpersonale er jeg i alle fall for at skal skje så ofte som det gjør. Men de kunne kanskje hatt en egen sikkerhetsskranke for ansatte så de slapp å stå i kø så flyene blir forsinket....

Syns ærlig talt i det store og det hele at vi skal være takknemlig for at flyselskapene tenker på vår trygghet jeg da. Og tar sine forhåndsregler når vi skal ut og fly. Så plagsomt er det faktisk ikke å gå igjennom veska si før man drar på flyplassen. ELler å vente med å kjøpe vann til man er enninfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at pilotene blir frustrert over å bli sjekket hele tiden. Men smatidig burde de være de første til å forstå hvorfor det må være slik?

Jeg skjønner jo også at piloten er den første som har muligheten til å fucke opp noe under flyturen. Men de sitter to der fremme, og om den ene har vonde og den andre har gode hensikter så er det vel like greit at den med vonde hensikter ikke har muligheten til å uskadeliggjøre den andre piloten helt uten problemer? Bare som en worst case....

Det jeg kanskje kunne tenke meg som en løsning var å finne en måte for pilotene å bli sjekket en gang i arbeidstiden eller noe. Og at de slapp å gå ut av området som er sikkerhetsklarert. Men dette er vel kanskje ikke mulig?

Sikkerhetssjekk av kabinpersonale er jeg i alle fall for at skal skje så ofte som det gjør. Men de kunne kanskje hatt en egen sikkerhetsskranke for ansatte så de slapp å stå i kø så flyene blir forsinket....

Syns ærlig talt i det store og det hele at vi skal være takknemlig for at flyselskapene tenker på vår trygghet jeg da. Og tar sine forhåndsregler når vi skal ut og fly. Så plagsomt er det faktisk ikke å gå igjennom veska si før man drar på flyplassen. ELler å vente med å kjøpe vann til man er enninfor...

Hva med kåte sikkerhetsvakter som fritt fram kan beføle så mye de vil? Det er faktisk sant, og det er for galt at det skal være slik. Hva med å scanne kroppene istedet? Skal vi godta å bli befølt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor opplever jeg at puppene ofte sjekkes, strykes på osv? Er dette noe jeg må akseptere?

nei du må ikke akseptere dette og hvis det skjer så har du full rett til å levere en skriftlig klage på personen.

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg inn i Toros dagbok får å se hvem dag jeg reiste! :klø:

Det var 6 september d.å. fra Torp flyplass :)

snodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kåte sikkerhetsvakter som fritt fram kan beføle så mye de vil? Det er faktisk sant, og det er for galt at det skal være slik. Hva med å scanne kroppene istedet? Skal vi godta å bli befølt???

Nei selvfølgelig ikke. Men det hadde heller ingenting med det jeg skrev i innlegget mitt heller.

Det har heller ingenting meg grunnen til at vi har denne typen kontroller på norske flyplasser.

Om noen har et problem med måten kontrollen blir gjort på, må jo dette taes opp med riktig instans. Det hjelper hverken deg slev eller andre som opplever liknende ting at du legger det ut her gjør det vel?

Nå høres det kanskje ut som jeg går dem i forsvar. Jeg gjør det på noen områder, der de får kjeft av folk som blir sjekket på skikkelig vis. De gjør faktisk bare jobben sin. De er leid inn for å gjøre dette. Er det derimot slik at noen benytter sjansen til å beføle noe så bryter de vel regler innenfor rettningslinjene sine, og dette må meldes i fra om til arbeidsgiver. Og ikke på kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...