Gjest Mayamor Skrevet 23. oktober 2007 #141 Skrevet 23. oktober 2007 Gullet skal hem var tanken for tråden: men hva med "og ingen banker Rbk, og hei og hå" for det er da en stund siden det var sant, eller... ? Men for all del; jeg synes det er morsomt med engasjement.
Jalp Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #142 Skrevet 23. oktober 2007 Gullet skal hem var tanken for tråden: men hva med "og ingen banker Rbk, og hei og hå" for det er da en stund siden det var sant, eller... ? Men for all del; jeg synes det er morsomt med engasjement. Tråden ble startet som en fleip, i og med at dere mener gullets hjem er Bergen. Nå er jo det ganske utdebattert og de forskjellige meninger er utvekslet. Ellers var vi jo regjerende seriemestere helt til i går da. Og i morgen spilles hymnen. Selv om vi er misfornøyde med sesongens sportslige prestasjon her hjemme, så er det jo en viss trøst i at det ruller ca 100 millioner inn i klubbkassen fordi vi kvalifiserte oss til CL. Akkurat det har ingen verdi i seg selv, for penger blir kun et middel, og aldri noe mål. Jeg synes det er greit at tråden utvikler seg, og ettersom jeg startet den, er jeg kanskje også meningsberettiget om det.
estrella Skrevet 23. oktober 2007 #143 Skrevet 23. oktober 2007 Haha! På skolen idag så gikk det i fotball.. vi fikk til og med mye mer friminutt siden lærerne synst vi burde det Gjorde ikke så masse det akkuratt.. Men, jeg tror ganske mange har fått med seg at det viking som står for meg, så alle har faktisk sagt at det var pga viking osv.. til meg.. Morsomt! Viking
Fønix Skrevet 23. oktober 2007 #144 Skrevet 23. oktober 2007 Når det gjelder RBK er det ingen tvil om at profesjonalitet fra A til Å med blant annet Norges mest seriøse idrettsarena samt landets desidert mest seriøse satsing på juniorer har brakt RBK til den klassen de var i for noen år tilbake. Denne suksessen har et navn: Nils Arne Eggen. Etter det har man lidd av trenersyken som så mange andre klubber (også Brann ...). Hvordan begrunner du dette? Jeg er enig i at Rosenborg har fått frem noen gode spillere fra egen stall, men det finnes andre klubber som imponerer meg mer når kommer til juniorarbeidet. Blant de som var på banen under Norges forrige landskamp mot Bosnia, var det ingen spillere som er flasket opp i Rosenborg. Og ser vi på U21-landslagets forrige kamp, var vel Per Ciljan Skjelbreid den eneste spilleren fra Rosenborg. Rosenborg har heller ikke en eneste seier noensinne i Norway Cup. Dette er i mine øyne ganske gode parametre for juniorarbeidet. Mulig du siktet til storhetstiden under Gamle-Eggen, men selv på den tiden var det ikke først og fremst juniorsatsingen som la grunnlaget for suksessen. Jeg skjønner heller ikke helt dette med at Brann har lidd av trenersyken. Det er vel ingen annen trener i eliteserien som har sittet så lenge som Mjelde?
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2007 #145 Skrevet 23. oktober 2007 Hvordan begrunner du dette? Jeg er enig i at Rosenborg har fått frem noen gode spillere fra egen stall, men det finnes andre klubber som imponerer meg mer når kommer til juniorarbeidet. Blant de som var på banen under Norges forrige landskamp mot Bosnia, var det ingen spillere som er flasket opp i Rosenborg. Og ser vi på U21-landslagets forrige kamp, var vel Per Ciljan Skjelbreid den eneste spilleren fra Rosenborg. Rosenborg har heller ikke en eneste seier noensinne i Norway Cup. Dette er i mine øyne ganske gode parametre for juniorarbeidet. Mulig du siktet til storhetstiden under Gamle-Eggen, men selv på den tiden var det ikke først og fremst juniorsatsingen som la grunnlaget for suksessen. Jeg skjønner heller ikke helt dette med at Brann har lidd av trenersyken. Det er vel ingen annen trener i eliteserien som har sittet så lenge som Mjelde? Jeg snakker om tiden under Eggen. De VAR gode på juniorsatsing - hvordan det er nå aner jeg ikke. Når det gjelder "trenersyken" snakker jeg om tiden før Mjelde. Jeg nevner i fleng: Tordarson, Halvar Toresen, Aabrekk. Det kan også nevnes at da vi "bare" fikk sølv i fjor var det mange som mente at Mjelde måtte gå. Tull selvsagt - Mjelde har skapt resultater og en stabilitet som det ikke har vært i laget på mange år. Med Mjelde har vi tatt cup, sølv og nå gull i serien. Men enkelte nisser så ikke dette i fjor. Hadde Brann rotet bort gullet i år hadde Mjelde fått svi.
Fønix Skrevet 23. oktober 2007 #146 Skrevet 23. oktober 2007 Vi har bl.a. ikke tatt oss råd til å kjøpe de spillerne som Brann har kjøpt. Og vi har ingen rike onkler eller investorer som sprøyter friske midler inn i organisasjonen når det kniper. Derfor er vi jo ganske stolte i Trondheim. Vi har klart oss uten hjelp og bygd opp alt rett og slett fodi vi har vært gode. Ingen almisser eller donasjoner, bare dyktighet. Pluss en solid porsjon flaks. Jeg er enig i at Rosenborg har vært enormt dyktige, både sportslig og organisatorisk/administrativt. Da bartene på begynnelsen av nittitallet kapret plassen som landets klart beste klubb, var dette, som du påpeker, et resultat av pur dyktighet. Ikke noe annet. Men så kom plutselig de virkelige svære pengene inn i europeisk fotball, og Rosenborg fikk en del av denne overdådige kaka. Dette skyldtes omstendigheter langt utenfor Rosenborgs kontroll, og som klubben dermed ikke kan ta noen del av æren for. I løpet av første halvdel av nittitallet eksploderte økonomien i europeisk fotball. Dette var et resultat av flere faktorer, blant annet opprettelsen av Champions League i 1992, Bosman-dommen i 1995, en voldsom økning av prisene på tv-avtalene i sentrale fotballand som f eks England etc. Det var Klondyke-tilstander og den norske klubben som akkurat da var i posisjon til å være med på gullrushet, var Rosenborg. Klubben hadde flaks som var best akkurat da den store pengesekken åpnet seg og det regnet pund og mark over fotball-Europa. Dermed skaffet Rosenborg (på en litt tilfeldig måte) seg et enormt økonomisk forsprang på de andre norske klubbene. Dette ga Rosenborg forutsetninger for også å bevare (og tidvis øke) sitt sportslige forsprang. Hvis eksplosjonen i forballøkonomien hadde kommet 20 år tidligere, ser jeg ikke bort fra at Viking hadde dominert norsk fotball like lenge som Rosenborg har gjort. Men for all del - jeg skal gi trønderne honnør for at de stort sett har forvaltet lotto-gevinsten sin på en eksemplarisk måte.
Fønix Skrevet 23. oktober 2007 #147 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg snakker om tiden under Eggen. De VAR gode på juniorsatsing - hvordan det er nå aner jeg ikke. Ok. Jeg er fortsatt ikke enig med deg, men kanskje vi skal la det ligge? Når det gjelder "trenersyken" snakker jeg om tiden før Mjelde. Jeg nevner i fleng: Tordarson, Halvar Toresen, Aabrekk. Det kan også nevnes at da vi "bare" fikk sølv i fjor var det mange som mente at Mjelde måtte gå. Tull selvsagt - Mjelde har skapt resultater og en stabilitet som det ikke har vært i laget på mange år. Med Mjelde har vi tatt cup, sølv og nå gull i serien. Men enkelte nisser så ikke dette i fjor. Hadde Brann rotet bort gullet i år hadde Mjelde fått svi. Og ikke glem Ivar Hoff Du har helt rett i at Brann til tider har vært sterkt plaget av trenersyken. Men de siste årene har Brann - mer enn noen andre norske toppklubber - vært preget av stabilitet også på trenersiden. Hvis det én ting som virkelig gleder meg når det gjelder Brann, så er det at de har våget å satse langsiktig og sette sin lit til stabilitet og kontinuitet. Selv Rosenborg, som snakket seg glovarme om kontinuitet i årevis, har ikke klart det. Det er jo først når resultatene uteblir at man ser om sånne fyndord har noe innhold. Det er ingen som hyler om at man må sparke en trener som vinner serien år etter år. Trønderne tuta oss øra fulle om at kontinuitet var suksessoppskrift i alle de årene Eggen hentet hjem seriegullet på bestilling. Men etter han forsvant, har de jo stort sett gitt treneren sparken midtveis i sesongen fordi utsiktene til seriegull ikke har vært gode nok for lettere bortskjemte barter. Derfor gleder det meg veldig å se at Brann faktisk har ment alvor når de har brukt sånne ord - og ikke f eks ga Mjelde fyken etter at han rota bort den solide ledelsen Brann hadde midtveis i sesongen i fjor. Ser vi på de to klubbene som de siste årene har klart å løslate gullet fra sitt fangenskap i Trondheim, har de jo akkurat dette til felles. Begge hadde trenere som hadde sittet lenge og fikk tillit til tross for noen svært skuffende sesonger, før de til slutt innfridde. Personlig har jeg veldig stor tro på kontinuitet som suksessfaktor, og er for så vidt glad for at trønderne ikke lever etter egne læresetninger på det området.
Jalp Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #148 Skrevet 23. oktober 2007 Hvordan begrunner du dette? Jeg er enig i at Rosenborg har fått frem noen gode spillere fra egen stall, men det finnes andre klubber som imponerer meg mer når kommer til juniorarbeidet. Blant de som var på banen under Norges forrige landskamp mot Bosnia, var det ingen spillere som er flasket opp i Rosenborg. Og ser vi på U21-landslagets forrige kamp, var vel Per Ciljan Skjelbreid den eneste spilleren fra Rosenborg. Rosenborg har heller ikke en eneste seier noensinne i Norway Cup. Dette er i mine øyne ganske gode parametre for juniorarbeidet. Mulig du siktet til storhetstiden under Gamle-Eggen, men selv på den tiden var det ikke først og fremst juniorsatsingen som la grunnlaget for suksessen. Jeg snakker om tiden under Eggen. De VAR gode på juniorsatsing - hvordan det er nå aner jeg ikke. RBK har aldri hatt lag under juniornivå. Derfor har vi ikke deltatt i Norway-cup. Junior-satsningen var helt fraværende i Eggens tid, vi hadde faktisk ikke juniorlag. Slik er det ikke nå. Vi har vært i NM-finalen for juniorer i 2005 og 2006, og vant ett av de årene. Av de sterkeste konkurrentene på juniornivå, kan jeg nevne Start og Lyn. Dessuten spiller vi juniorturneringer i utlandet der vi har hevdet oss meget godt mot bl.a. Real Madrid, Ajax m.fl. Vi har flere landslagsspillere i aldersbestmte nivå, bla. Skjelbred og Tettey. Pluss en solid porsjon flaks. Jeg er enig i at Rosenborg har vært enormt dyktige, både sportslig og organisatorisk/administrativt. Da bartene på begynnelsen av nittitallet kapret plassen som landets klart beste klubb, var dette, som du påpeker, et resultat av pur dyktighet. Ikke noe annet. Men så kom plutselig de virkelige svære pengene inn i europeisk fotball, og Rosenborg fikk en del av denne overdådige kaka. Dette skyldtes omstendigheter langt utenfor Rosenborgs kontroll, og som klubben dermed ikke kan ta noen del av æren for. I løpet av første halvdel av nittitallet eksploderte økonomien i europeisk fotball. Dette var et resultat av flere faktorer, blant annet opprettelsen av Champions League i 1992, Bosman-dommen i 1995, en voldsom økning av prisene på tv-avtalene i sentrale fotballand som f eks England etc. Det var Klondyke-tilstander og den norske klubben som akkurat da var i posisjon til å være med på gullrushet, var Rosenborg. Klubben hadde flaks som var best akkurat da den store pengesekken åpnet seg og det regnet pund og mark over fotball-Europa. Dermed skaffet Rosenborg (på en litt tilfeldig måte) seg et enormt økonomisk forsprang på de andre norske klubbene. Dette ga Rosenborg forutsetninger for også å bevare (og tidvis øke) sitt sportslige forsprang. Hvis eksplosjonen i forballøkonomien hadde kommet 20 år tidligere, ser jeg ikke bort fra at Viking hadde dominert norsk fotball like lenge som Rosenborg har gjort. Men for all del - jeg skal gi trønderne honnør for at de stort sett har forvaltet lotto-gevinsten sin på en eksemplarisk måte. Jeg mener dette gjør prestasjonen større. Ikke minst fordi vi i alle årene bortsett fra ett har vært nødt til å kvalifisere oss. I tillegg,- når det først blir så attraktivt som du beskriver det ble, så blir ønsket om å være med fra de andre klubbene ute i Europa langt sterkere. Vi var gode da det gjalt som mest. Det er ikke flaks. Da "alle" ville være med i CL, var det "lille" RBK som år etter år kvalifiserte seg. Mens storklubbene gikk rett inn selv om de ikke var seriemestre. Franz Beckenbauer sa jo i fullt alvor at RBK ikke hørte hjemme i dette selskapet. De ordene måtte han spise i seg da vi slo ut Milan og var klare for kvartfinalen i 1996. Dette var for øvrig i de årene Bayern Munchen IKKE greide å kvalifisere seg. Det var andre året vi var med, og på den tiden hadde vi ikke spesielt mye penger. Dett bør Brann benytte som inspirasjon. Det går an for den som våger. Det går an å slå lag som har 100 ganger så mye penger.
Jalp Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #149 Skrevet 23. oktober 2007 Hvis det én ting som virkelig gleder meg når det gjelder Brann, så er det at de har våget å satse langsiktig og sette sin lit til stabilitet og kontinuitet. Selv Rosenborg, som snakket seg glovarme om kontinuitet i årevis, har ikke klart det. Det er jo først når resultatene uteblir at man ser om sånne fyndord har noe innhold. Det er ingen som hyler om at man må sparke en trener som vinner serien år etter år. Trønderne tuta oss øra fulle om at kontinuitet var suksessoppskrift i alle de årene Eggen hentet hjem seriegullet på bestilling. Men etter han forsvant, har de jo stort sett gitt treneren sparken midtveis i sesongen fordi utsiktene til seriegull ikke har vært gode nok for lettere bortskjemte barter. Personlig har jeg veldig stor tro på kontinuitet som suksessfaktor, og er for så vidt glad for at trønderne ikke lever etter egne læresetninger på det området. Vi har kontinuitet på en rekke områder i klubben. Og det har vi bl.a. blitt kritisert for når f.eks. Roar Strand fortsatt får være med. Kontinuitet er egentlig et produkt av suksess. For hvorfor skal man ikke gjøre det samme når man vinner? Nå er det mer nyansert enn det du sier når det gjelder å sparke trenere. Åge Hareide sviktet oss. Selv om det ble seriemesterskap med Ola By Rise, så var det tydelig at laget var svekket. Etter det har det skjært seg ettertrykkelig f.eks. da Høgmo ble syk. Det er kun èn som har fått sparken, og det er By Rise. De andre har trukket seg selv fordi de ikke har lyktes med å produsere prestasjoner. Vi er i samme situasjon nå, men om det av den grunn vil være riktig at Tørum må gå, er jeg sterkt i tvil om. Personlig antar jeg at Tørum sitter ut sesongen, og at nye koster er på plass i 2008. Vi får se.
Jalp Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #150 Skrevet 24. oktober 2007 ....og bare for å ha nevnt hvor sevlutslettende snille vi trødere er, så jobber vi nå veldig hardt for å skaffe Brann en lettest mulig vei til CL neste år.... Det blir ikke stort bedre enn å klå noen spanske millionærer, så noe veldig stort offer var det nok ikke...skal jeg innrømme..
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #151 Skrevet 24. oktober 2007 Du skal slippe å synes synd på meg, skjønner du. I år vinner vi ikke fordi vi ikke har vært gode nok. Ganske enkelt. Og da skylder vi kun på oss selv. Vi er langt mer ustabile for tiden, og det er vi uavhengig av pengene. Det kan vel ellers være greit å være klar over at pengene i RBK ikke var et faktum før sånn ca i 1997. Vi ble gode først, og så kom pengene. Ikke omvendt. I tillegg er det slik at de fleste pengene er brukt til å bygge en infrastruktur som f.eks. et stadion og gode treningsforhold. Ut over det er det nok en myte at RBK har hatt (og har) en utømmelig pengebinge. Vi har bl.a. ikke tatt oss råd til å kjøpe de spillerne som Brann har kjøpt. Og vi har ingen rike onkler eller investorer som sprøyter friske midler inn i organisasjonen når det kniper. Derfor er vi jo ganske stolte i Trondheim. Vi har klart oss uten hjelp og bygd opp alt rett og slett fodi vi har vært gode. Ingen almisser eller donasjoner, bare dyktighet. Derfor ønsker vi Brann til lykke med sieriemesterskapet de nå fortjent har tatt i år. Men vi er ikke direkte plaget av mindreverdighetskomplekser av den grunn. For vi vet vi kan stå rakrygget sammenlignet med nær sagt hvem det skulle være. I svært lang tid framover. Nå vet Brann hvor mye det koster å ta ETT seriemesterskap. Siden 1985 har altså vi tatt 17. Her i RBK har pengene kommet på grunn av prestasjonene. I Brann har prestasjonene kommet på grunn av pengene. Hva er det med all denne "vi`ingen"? Greit nok å være supporter men når supporterne (uansett hvilket lag) begynner å prate som om de selv er med på laget og medansvarlig for seier så er det flaut. Vi ditt og vi datt. De 11 tullingene på laget er "vi".
Jalp Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #152 Skrevet 24. oktober 2007 Hva er det med all denne "vi`ingen"? Greit nok å være supporter men når supporterne (uansett hvilket lag) begynner å prate som om de selv er med på laget og medansvarlig for seier så er det flaut. Vi ditt og vi datt. De 11 tullingene på laget er "vi". Hva jeg er, vet jo du ikke noe om. RBK er en medlemsklubb med tillitsvalgte. Medlemmene eier klubben og dens verdier. Derfor er det faktisk en del mennesker som kan si "vi" når man snakker om RBK.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #153 Skrevet 25. oktober 2007 Hva jeg er, vet jo du ikke noe om. RBK er en medlemsklubb med tillitsvalgte. Medlemmene eier klubben og dens verdier. Derfor er det faktisk en del mennesker som kan si "vi" når man snakker om RBK. Så lenge du ikke er i spillerstallen så er du ikke med på prestasjonene som blir gjort på banen, er du? Selv du er medlem i RBK så kvalifiserer det ikke akkurat til å gjøre seg selv medansvarlig for klubbens seier. Akkurat det er det spillerne som gjør. Når landslaget vinner, si du da at "vi vant"?
Gjest Mayamor Skrevet 25. oktober 2007 #154 Skrevet 25. oktober 2007 Og for å avspore enda mer: Jalp: hvorfor sparket dere treneren, hvorfor får ingen trenere fred fra dere?
Meaty Skrevet 25. oktober 2007 #155 Skrevet 25. oktober 2007 Når landslaget vinner, si du da at "vi vant"? "Seier'n er vår, seier'n er vår, vi har vinni, seier'n er vår...." Fy fader jeg er sur pga Tørum fikk fyken. Synes synd på ham i dag, nesten så det overskygger seieren fra i går. Jeg tror han kunne gjort en god jobb med mer tid på seg.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. oktober 2007 #156 Skrevet 25. oktober 2007 Når landslaget vinner, si du da at "vi vant"? Ja selvfølgelig sier jeg at "vi" som i Norge "vant". Men dette er sånn sportsidiotigreier. Det går ikke an å forstå det dersom man ikke er interessert i sport.
Jalp Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #157 Skrevet 25. oktober 2007 Og for å avspore enda mer: Jalp: hvorfor sparket dere treneren, hvorfor får ingen trenere fred fra dere? Vi har kun ett produkt, og det er sportslige prestasjoner. Alt annet blir midler for å nå dette målet. Det er utgangspunktet for alle som arbeider i klubben, og speielt treneren, som er hovedansvarlig for det produktet. Etter Nils Arne Eggen tordde vi at vi hadde et fundament som var godt nok for framtden. Det var visse forutsetninger for dette, bl.a. en sterk hovedtrener som hadde samme fotballfilosofi som NAE hadde skapt. Det er et av RBK`s viktigste varemerker, formasjon og måten å spille på. Vi skal altså spille underholdende og angrepsvillig fortball. Vi trodde vi hadde fyllt tomrommet etter NAE da Åge Hareide ble ansatt. Han var egentlig 2. valg etter Trond Sollied også da. Men Hareide hadde en skjult agenda, og sviktet oss, som du sikkert husker. Dermed begynte runddansen med "nødløsningene", og av de trenerene som har vært i RBK siden, er det kun Ola By Rise og nå Tørum som har fått sparken på bakgrunn av manglende sportslige resultater. Per Joar Hansen trakk seg selv, Høgmo ble syk. Og det er verdt å merke seg at Sollied hele tiden har vært førstevalget, men han har det aldri passet for i denne perioden. Nå kan det hende at det går i orden, men det er jo ikke sikkert. Det som ikke er så godt kjent, er at vi hadde en styreleder på NAE tid som var sterkt medvirkende til suksessen. Men han døde beklageligvis, og pånytt mistet vi viktig humankapital, som det heter på fint. Han var for øvrig onkelen til Per Ciljan Skjelbred, som igjen har en viss tilknytning til Bergen. Vårt problem er at vi i år har prestert såpass dårlig i serien at vi ikke en gang får delta i E-cup neste år. Og det er helt sentralt i det å lykkes på sikt. Man må f.eks. bli seriemester for å spille i CL, og det kan vi nå tidligst gjøre i 2009, hvis vi ikke vinner hele CL nå i til våren. Men sier jeg det høyt, blir jeg innlagt. Vi er veldig langt fra det som er målsettingen, og da må noe endres. Hvis vi skulle gjort dette samme neste år, som i år, så hadde resultatene blitt deretter. Det som er gjort i år, har ikke virket etter hensikten og derfor må vi foreta endringer. Det er helt logisk. At den interne evalueringen har vist at det nå var nødvendig med en annen tilnærming til fotballfaget, må vi bare ta til etterretning. Jeg tror det er behov for en trener med betydelig autoritet på Lerkendal. derfor håper jeg nå vi kan få en mer langsiktig løsning på dette. Og da mener jeg vi må gå for det som hele tiden har vært førstevalget vårt. Timing er alt her, og nå har vi muligheten. Dette er en ekstremt prestasjonsrettet bransje. Og treneren er mest utsatt når ting går galt. Derfor får trenere meget godt betalt, men vi vil helt enkelt savne mennesket Knut Tørum. Med trøndersk far og bergensk mor, blir det bra vet du. Selv har jeg bergensk far og trøndersk mor. Blir ikke bedre enn det.
Jalp Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #158 Skrevet 25. oktober 2007 Så lenge du ikke er i spillerstallen så er du ikke med på prestasjonene som blir gjort på banen, er du? Selv du er medlem i RBK så kvalifiserer det ikke akkurat til å gjøre seg selv medansvarlig for klubbens seier. Akkurat det er det spillerne som gjør. Når landslaget vinner, si du da at "vi vant"? Selvfølgelig. Det er tydelig at du ikke har skjønt et kvekk av hva fotball dreier seg om. Hele ideen om fotball er langt på vei "vi" ideen. At vi skaper prestasjoner sammen. Spør hvilken som helst fotballspiller om dette. Hvor viktig tror du en fotballspiller mener supporterne er? Fotballspillere snakker om publikum og supportere som lagts tolvte spiller. Denne "vi"- følelsen er absolutt gjensidig, og da betyr det ingenting om noen "utenfor" ikke skjønner dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #159 Skrevet 25. oktober 2007 hahaha Brann blir totalt rundspilt av Hamburg SV Det er vakkert å se på. Det er som å se små gutter fra Bergen mot voksne tyske menn. Så stor er forskjellen mellom Brann og Hamburg
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #160 Skrevet 25. oktober 2007 Selvfølgelig. Det er tydelig at du ikke har skjønt et kvekk av hva fotball dreier seg om. Hele ideen om fotball er langt på vei "vi" ideen. At vi skaper prestasjoner sammen. Spør hvilken som helst fotballspiller om dette. Hvor viktig tror du en fotballspiller mener supporterne er? Fotballspillere snakker om publikum og supportere som lagts tolvte spiller. Denne "vi"- følelsen er absolutt gjensidig, og da betyr det ingenting om noen "utenfor" ikke skjønner dette. Jotakk du, jeg er absolutt utenfor denne massesuggesjonen. Det er vel derfor jeg mener det er rart at "vi" også inkluderer de som sitter på den lokale fotballpub`en med en pils eller ti mens de heier på laget sitt og roper "vi vant!!!!!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå