Gå til innhold

Hva må til for at det blir jul for deg?


La Guapa

Anbefalte innlegg

Gjest puselabb

Hm..hva må til for at det er jul for meg? Det er så masse.

Pynte

Alle juleluktene; nesten-snø i lufta, pepperkaker, mandariner

Høre på julecdene mine

Se på juledvdene våre

Komme ut i stua på morgenen og se juletreet lyse

Tusle i julegatene i byen

Spise sjokoladekalenderen

Se på kvelden før kvelden-programmer på lilleulaften

Se Tre nøtter til askepott på julaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julesanger, ingen favoritter, men må være der likevel.

Adventskalender, til tross for at jeg nå er blitt voksen bruker jeg den jeg fikk av mormor da jeg ble født og mamma er så snill at hun ofte fyller den opp og sender i posten :hjerte:

Mandariner (jeg nekter å kalle det klementiner til tross for at det er det vi har i Norge).

Kakemenn.

Kongerøkelse.

Julebrus, da den brune fra CB selvfølgelig.

Julestjerne i vinduet.

Baking av kakemenn og pepperkaker i desember med min tante.

Risengrynsgrøt på lille julaften med mandel i grøten.

Askepott på tv på julaften.

Mamma eller mormor sin karamellpudding til dessert.

Pakkeåpning, med opplesning og hvor alle venter på den som åpner.

Det blir nok litt annerledes i år, da jeg skal feire med sambo sin familie og de har nok helt andre tradisjoner enn vår familie pleier å ha. Derfor gleder jeg meg så mye til å dra hjem med sambo neste jul og håpe at vi kan ta med noen av våre tradisjoner videre :)

Endret av Zero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Familien min

-Ariel Ramirez' Navidad Nuestra

-Bachs juleoratorium i Nidarosdomen- får dessverre ikke sett det i år.

-Hogge juletre i skogen

-Overambisiøse pepperkakehusprosjekt

-En lett følelse av panikk dagene før jul

-Hele familien sysselsatt med masseproduksjon av årets hjemmelaga julegave til mamma og pappas venner. Med blodsmak i munnen, men høy stemning

-Høre sporet om "Skia til Nils" på Dizzie Tunes- LP'en, til tross for at alle er enige om at vi i bunn og grunn hater Dizzie Tunes.

-Bade bikkja med FluffyPuppy-shampoo og sette rød silkesløyfe på halsbåndet

-Dahls julebrus

-Å få fri etter eksamen - i år er jeg ikke student, for første gang på maaaange år. Blir rart!

-Lage islykter

-Finne fram nissene til styggnissevinduet. (Vi har samla alle de styggeste nissene fra barnehage- og barneskoleproduksjonen på ett sted, så beholder man nostalgien, men kan ha fin pynt ellers)

-Se "The Nightmare Before Christmas"

-Filmkveld med familien midt i julestria, type Home Alone eller Love Actually

For meg er julestemningen veldig knytta til forberedelsene. Etter at jeg flytta hjemmefra har jeg heldigvis hatt eksamen tidlig. Men nå er jeg i jobb, og kommer ikke hjem til jul før 21.desember. Blir rart.

Endret av pilutta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeelsker julen=)

I år har jeg og sambo flyttet inn i en større leilighet, så nå har vi plass til et stort tre (må ha juletre selvom julen skal feires hos familie må skjønne!)

Ellers blir det ikke jul før treet hos mamma og pappa er pyntet, sissel kyrkjebø`s juleplate fra 90-tallet står på full guffe, julemiddag-lukten sprer seg i huset, askepott og reisen til julestjernen er sett, "mandelen i grøten" er klar, juleklærne er tatt på, og slekta kommer. Gavene er ikke viktige lengre, men en koslig bonus=) Jeg og sambo drar til våre egne familier og sover der fra julaften til første nyttårsdag. Ellers feirer vi alltid 1.juledag hos farfar. kjenner jeg gleder med nå...snart adventstid med julestjerne og adventslys=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vet det finnes en nyere tråd som handler om hva som gjør jula magisk, men jeg synes denne er litt annerledes, så jeg tar opp denne igjen.

Tradisjoner er en veldig viktig del av jula, og for min del er det blant annet

- Et ekte grantre med granlukt som pyntes lille julaften :)

- Ribbe

- Noe av julepynten til mamma MÅ opp for at det skal bli jul

- Bing Crosby, Frank Sinatra og Dean Martin som synger julesanger

- Å være hjemme hos familien min, og få bestemor og bestefar på besøk på juleaften

- Vasking av huset, spesielt kjøkkenet, det har alltid vært min oppgave :)

- Julekakebaking

- Julefilmer som Alene hjemme, Grinchen, Miracle on 34th street osv

- Julegavehandel! Jeg elsker å gå rundt og lete for å finne gaver som passer til de jeg skal gi til.

- Grevinnen og hovmesteren :)

- Nå glemte jeg nesten snø, tror jeg har innfunnet meg litt med at det ikke er så mye av den i desember lenger.

- Julekalenderen min, A Christmas Carol delt opp i 24 små bøker :)

For min del er juleforberedelsene det beste, og lille juleaften er nok kanskje høydepunktet.

Det beste juleminnet mitt... Hmmm, det er mye, men her er to:

Mamma og pappa pleide også å pynte juletreet etter at jeg og broren min hadde lagt oss på lille juleaften, slik at det stod ferdigpyntet med lys juleaften morgen :) En gang da jeg var liten våknet jeg imidlertid opp på "natten" (klokka var vel sikkert ikke mer enn ti), fordi jeg måtte på do. Da tok mamma meg med inn i stua slik at jeg fikk sett treet. Å, det var så magisk! Der stod treet pyntet med lys og englehår, og det var mørkt ute, stille, det snødde, og det var jul!

Det andre minnet mitt er også fra lille juleaften. Da var jeg litt eldre, og hadde begynt å pynte juletreet sammen med mamma og pappa. Da vi var ferdige, huset var pyntet, og vi skulle til å ta frem god mat og julepålegg, ringte det på døren. Det var en nabo som kom med julegaver, så vi slapp henne inn så hun kunne få spise sammen med oss. Så ringte det på igjen- og igjen, og igjen, og igjen- plutselig var nesten hele nabolaget på besøk og satt og spiste sammen oss :) Det var en veldig, veldig koselig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...