Gå til innhold

Hva må til for at det blir jul for deg?


La Guapa

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så koselig å høre om hvordan dere opplever julen og hva dere husker som ekstra fint.

Jeg begynner:

For meg er julen:

*spente barn første desember :nisse:

*adventsstake og adventstjerne

*Julemusikkplata til Chet Atkins (pappa spilte den hver jul)

*Kongerøkelse

*adventsenglene mamma satte frem da vi var små og som jeg har nå.

* julekaker

*Julemiddagslukt i huset:-)

*pyntet juletre

Når dette er på plass er det jul:-)

Mitt fineste juleminne:

Mamma og pappa sendte oss alltid i seng før de pyntet huset.

Vi bodde i et stort , gammeldags hus da vi vokste opp, så det var ikke få kasser med pynt :fnise:

Da vi la oss var huset bare pyntet litt med adventspynt...men når jeg sto opp tidlig på julaften....ja da stakk jeg føttene i tøflene,og tuslet ned den lange trappen til hallen.

Døren til stuen sto på klem og der inne i mørket var det lys....

Juletreet, stort og grønt og duftende....med utallige kuler i alle farver :tree:

Det var uvanlig høyt under taket i huset vårt så treet var virkelig stort....og uendelig vakkert.

Jeg blir litt rørt når jeg skriver om det nå også, for jeg er så glad for at mamma og pappa klarte å skape en sånn magi rundt det å våkne på julaften.

Ved å la treet stå tent hele natten (eller etter at de hadde fått stupt i seng sånn i 2-tiden :ler: ) lot de oss få en deilig julefølelse der nede i den ellers så mørke stuen....og jeg kunne stå og riktig nyte jule-følelsen som fylte hjertet...

For meg er dette et minne jeg alltid vil ta med meg, og som jeg forhåpentlig vis får delt med mine små.

Her hjemme er ikke barna med å pynter tre....og det får stå tent hele natten :smile:

håper dere vil dele noen av deres juleminner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes skikkelig magisk ut :)

.. jeg har også bare gode minner fra julen hos mor og far - de laget en spesiell julestemning som jeg har prøvd å overføre til min egen familie de siste årene .. Ungene mine - som etterhvert er blitt voksne elsker å feire julen hjemme med oss - og iår skal også eldstemann være med oss .. gleder meg skikkelig.

Jeg har satt meg opp på en lang juleferie iår ... ser fram til noen rolige og fine dager :)

Det jeg synes er viktigst med julen er å opprettholde tradisjoner. Jeg har tatt noen av mors tradisjoner og blandet med mine egne - dermed har vi skapt vår egen måte å feire jul på :tree:

De viktigste tradisjonene mine er:

:nisse: Kalender til "ungene" :ler:

:nisse: Pyntingen lille julaften - da pyntes treet, lages risgrøt/riskrem, dekker til middag i spisestuen og til kaffe på salongbordet - det dekkes med fineste porselen, krystall, servietter, blomster og lys på stive damaskduker.

:nisse: Tur til kirkegården og på besøk til familiemedlemmer lille julaften ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke jul uten ett stk overlesset juletre, duften av ribbe i ovnen, og Disney-tegnefilmer på julaften formiddag. Og gjerne litt kongerøkelse i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver

Jeg må være sammen med familien min, som jeg alltid er. Har gjerne andre gjester i tillegg, men de faste fem må være tilstede.

Pynte treet lille julaften. Begynner en time før Grevinnen og Hovmesteren. Pappa banner og sverter nedi esken med juletrepynt og juletrebelysning, blir rød i ansiktet og hisser seg opp fordi belysningen ligger i en krøll :ler: Når den er vel oppe, pyntes treet. Først plukkes de gamle kurvene og tingene ut pg henges opp. Min mor har et ønske om et stilrent juletre, men jeg og søstrene mine tvinger på alle de gamle tingene, som ikke matcher.

Treet pyntes halvveis før vi ser på Grevinnen og Hovmesteren, etterpå pyntes treet ferdig. Stjernen skal på til slutt. Var alltid et sant helvete før om hvem som skulle sette den på, men ni-åringen er nå blirr for tung, så pappa kan ikke løfte henne opp. Derfor blir det nok pappa eller jeg i år også, ettersom vi er høyest ;)

Det er nok de to tingene. Jeg er fornøyd bare jeg er hjemme, og treet blir slik jeg "må" ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme hjem til mamma og pappa på lille julaften, da er mamma i full gang med sine ca 100 esker med pynt og jeg skal pynte juletreet. Julesanger spilles på stereoen og vi ser på Nrk sitt lille-julaften program. På julaften må jeg ha med tre nøtter til Askepott, Disney-tegnefilmer også går alle fire i kirken.

I år blir det spennende, for det er første året jeg bor i hus og vi skal feire her. Så nå er det jeg som må lage god julestemning, håper at det blir like koselig som vi er vant til :).

Også kom jeg akkurat på når vi var små, da pyntet mamma og pappa juletreet etter vi hadde lagt oss på lille julaften. Husker godt den magiske stemningen på julaften morgen, når jeg forsiktig gikk ned trappa til stua og så det ferdig tente treet. Gode minner :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg begynner å glede meg til jul allerede!

For første gang på flere år, skal jeg ikke jobbe i jula, og det gleder jeg meg til. Det er vanskeligere å få den store julestemningen når man jobber mange av dagene fra man er ferdig med siste eksamen, til julaften, og en del vakter i romjula også. Jeg har problemer med å si nei, men i år sier jeg tvert nei for en gangs skyld.

Må også ha på "Absolute Christmas" en god del, særlig når vi pynter treet (på lille julaften). Dessverre er det en del tvilsomme sanger der, men det er tradisjon. Har heldigvis begynt å få julefølelse av Bugge Wesseltofts "It's nowing on my piano" også.

Lukten av granbar er helt avgjørende, og jeg gleder meg så til vi skal ha vårt eget tre for første gang. Tidligere har jeg vært en nomade hos diverse familie i jula.

"Tre nøtter til Askepott" må til, ja. Men begynner nesten å få litt dårlige minner til den nå, siden jeg de siste julene har sittet febrilsk med de siste julegavene (hjemmelagede) rundt det tidspunktet. Men satser på å være tidligere ute i år.

Man må også lage noe kaker i juleøyemed. Ikke så farlig om resultatet blir spist opp underveis, bare man har stått i lukten og hørt på julemusikk. Men satser i år på å kjøpe inn noen fine kakebokser, og virkelig fylle dem.

Kjenner nesten at det kribler i magen nå. For en gangs skyld skal jeg ha tid til både juleforberedelser og ordentlig julekos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå! For en koselig tråd!

For meg blir det ikke jul uten:

- Mammas hjemmebryggede juleøl

- Mammas hjemmelagde marsipan og peppermyntekonfekt (som lages hjemme hos mamma i lag med søstrene mine)

- Sølvguttene

- Disneyfilmer og "Hjemme Alene"-filmene (jeg tror jeg kan se i hvertfall eneren i blinde og si alle replikkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Akkurat passe pyntet juletre uten flagg

* AKkurat passe skeivt tre som modern klager over og fadern blir litt fornærmet over

* Liten hundehjerne i stor hundekropp som velter treet x antall ganger

* Sette ut grøt til fjøsnissen så han ikke blir arg ;)

* Julesanger på CD og piano

* Tegnefilmer

* Stå opp tidlig på morgenen, tenne lysene på juletreet og fyre i ovnen

* Røkt svinekam

* Askepott (jadda...)

* Familie og god stemning

* Hente treet i egen skog med hest

* Kjøre til kirken med hest og slede

Dette var en god blanding av hva som er jul for meg og gode barndomsminner...

(Jeg kan ikke fatte at jeg svarer på denne tråden i oktober.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinduskarmen

Å for en herlig tråd! Blir helt rørt og salig inni meg :sjenert:

Julestemning for meg starter med den siste julehandelen på stappfulle kjøpesentere med stressede mennesker og julemusikk i bakgrunnen. Videre er det masse julekos i å sitte på gulvet og pakke inn julegaver mens man hører på julemusikk og plystrer med.

Men selve jula starter ikke før pappa har tatt inn juletreet og ribba står i ovnen. Vår tradisjon er å pynte huset og juletreet på fredags ettermiddag, og så slappe av med en bit ribbe i lefse og Grevinnen og hovmesteren. Den deilige blandingen av ribbe og granbar bringer virkelig frem julestemningen.

Jeg har alltid hjulpet bestemor med å pynte hjemme hos henne så det må også til. :nisse:

Men jeg får ikke julestemning uten snø.....

Endret av Vinduskarmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer i julestemning når juletrelysene skinner - utrolig deilig å våkne om morgenen, og lysene fra juletreet skinner i stua, og det fortsatt er mørkt ute (ja, vi bør skru lysene av om natta... vet det)

Levende lys og julemusikk.

Dekket langbord hver dag til alle måltidene (vi får huset fullt hvert år).

Lukten av peis, mat, stearinlys og juletre i salig blanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar og Lillehamer Julebrus, fordi jeg er fra Hedemark og dette er den beste!

Legge kranser på gravene til familie,

levende lys og julemusikk.

Synge inn julen i kirken,

kongerøkelse

gå i penklær nesten hele tiden

Sølvguttene

Fakkler utenfor hos folk som har/venter gjester

Julevinduer med rød teip og "snø"

Juleduker og julegardiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jul for meg er:

Å begynne å pynte så smått i begynnelsen av desember

Adventskalender (kanskje barnslig, men må til, hehe)

Bake julekaker siste uken før jul

Skrive julekort

Pynte treet hos mormor og morfar bittelille julaften

Utveklse gaver med de vi ikke skal være med på julaften på lille julaften

Pynte treet hos oss selv + svigers eller foreldrene mine på lillejulaften, og se "grevinnen og hovmesteren"

Se tre nøtter til askepott og spise snop fra julestrømpen på selve julaften

Spise risengrynsgrøt på formiddagen

Lukten av pinnekjøtt som sprer seg i huset, spise julemiddag med familien

Nå er jeg ikke så opptatt av gavene lengre, alltid hyggelig å få noe man har ønsket seg, men ikke den samme intense spenningen som når man var liten. Ett år husker jeg jeg fikk feber på lillejulaften og lå syk på julaften fordi jeg hadde gledet meg sånn, hehe...og på førstedag stod jeg alltid tidlig opp og beundret gavene :)

Er også fint og stemningsfullt med alle lysene fra pynten når det er mørkt ute. Så har vi alltid 1. juledagsfrokost sammen med masse godt pålegg. Og fiskemiddag hos mormor og morfar senere på dagen :)

I romjulen har jeg de siste 4 årene vært på fjellet med kjæresten og hans familie :)

Jeg har mange gode juleminner. Men husker spesielt fra jeg var liten at jeg og min søster pyntet pepperkakehus og juletre med mamma og pappa på lillejulaften, og så lå jeg lenge uten å få sove natt til julaften, for jeg visste at mamma og pappa holdt på å ordne med julestrømpen min og gledet meg til alle gavene dagen etter :)

Julen er generelt en fin tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir slett ikke jul uten at faren min setter på juleplaten til Hans Rotmo, etter selv å ha skrålet "det var fuglekveld i skogen!" og antatt at vi andre synes det er like morsomt som ham selv.

Det blir heller ikke ordentlig jul før jeg har pyntet juletreet på lillejuleaften, gjerne akkompagnert av Anita Skorgans juleplate eller et trivelig radioprogram.

Jeg må også ha festet julelys på treet ute og julenek til fuglene, i god avstand fra områder kattebeistene rekker opp til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets deiligste og koseligste tid....

Forberede adventskalenderene til ungene

Bake julekaker sammen med barna

Lage julegaver

Pynte littegranne 1. desember

Tyvsmake på julebrusen i all hemmelighet ...

Pakke gaver med en kaffekopp og en ørliten cognac og høre på julemusikk :kaffe:

Se på *Santa and the 3 bears* - (barndomsninne)

Høre Putti Plutti Pott 20 ganger sammen med barna - og liker det!

Bruke altfor mye penger på julegaver - og liker det!

Jul med Snekker Andersen på dukketeater på Torshov - sett den 6 år på rad og blir IKKE lei - den er helt herlig!

Invitere til julegrøt 2-3 dager før juleaften for å utveksle gaver

FOR en deilig tid vi har foran oss :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marit

For meg begynner julegledene allerede i oktober/november med tradisjoner som lefsebakst og slakting av julegrisen. Så står vi en hel dag og steiker karbonader og kjøttkaker, mamma, bestemor og jeg. Og ikke minst så syr vi julerullen! Da er det julemusikk på cd-spilleren og jeg føler virkelig hvordan jeg er en del av år med tradisjoner på familiegården.

1. desember/1 søndag i advent henger jeg opp adventsstjerne og julegardiner på kjøkkenet! -og jeg gleder meg til julekalender på tv (ser dessverre trist ut i år, noe som innebærer at jeg muligens må kjøpe skomakergata på DVD?)

Jeg må ha minst 7 slag med kaker (selv om jeg ofte kaster halvparten) herunder nevnes:

Smultringer (lages sammen med ei god venninne for 3 år på rad), Kransekake og marsipan (sammen med ei anna venninne)

Strull (farmor på 83 år lager til alle sine tre barnebarn)

Sarah Bernard (samboerens favoritt)

Brente mandler (kan under tvil gå som kake?) og

"de enkle": berlinerkranser, serinakaker, coktailkaker og brune pinner.

Og til gubben: en stor porsjon med boller, uten rosiner!

Jeg skriver julegavelister og koser meg med å finne gaver som jeg tror folk setter pris på!

Jeg skriver julekort og sender i posten til gamle venner som jeg ikke har så mye kontakt med lenger! (Det bruker jeg gjerne flere kvelder på med gløgg, julemusikk, sprakende peisvarme og levende lys).

Og jeg har julemusikk både i bilen og på mp3spilleren!

Bittelillejulaften lager jeg dørdekorasjon og henter bresk(einer) og furu til juledekorasjonene og gjør i stand disse.

Lille julaften pynter jeg huset. Gubben kommer hjem fra siste dag på jakt og hjelper til med å pynte juletreet som jeg har hentet i skogen hos mamma og pappa.

Så setter vi oss forran tv'en med julegløgg, julekaker og Nrk1!

Og roen senker seg alt er fint og "julete", det knitrer i peisen og jeg er klar for julehøytidelighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...