Gå til innhold

Jeg vil bli lærer..


estrella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frøken Freken ii
er det gode muligheter for å få jobb i ungdomsskolen hvis man ikke har fordypet seg i matte,norsk eller engelsk?.. ansetter de lærer som bare underviser i feks smafunnsfag, gym, krl osv? :)

Ja! Det er like gode muligheter for deg med fagene samfunnsfag, gym og rle, hvis det er det skolene trenger. Trenger ikke skolene mattelærer, men gymlærer kan du ha matte så mye du vil, men det er ikke det de da trenger. Mange skoler mangler lærere i matematikk og norsk, så det kan være lurt å spre fagene sine litt. Men som sagt så kommer det helt an på hva slags type lærere skolen mangler.

Nei, nye regler krever minst 60 stp i fag slik som matte, norsk og engelsk for å kunne undervise i ungdomsskolen. Det skal sies, dette gjelder kun for de nyere kullene, så jeg med mine 20 stp i matte vil kunne undervise i matte på ungdomsskolen. Nå er det dog slik at man har egne fordypningsfag som f. eks heter 'matte på ungdomsskolen' og 'matte på barneskolen', så det er svært lite sannsynlig at man blir ansett uten disse fordypningene.

I ungdomsskolen har jeg uansett opplevelsen av at de som oftest kun ansetter de med fordypning i de ulike fagene, eventuelt med høyere utdannelse/videreutdanning i de enkelte fag. Velger man ikke gym, er det sjeldent man blir lærer i det på ungdomsskolen, da dette ikke er et av de obligatoriske fagene ved allmennlærerutdanningen. Gym er dog et eget fordypningsfag, på lik linje med f. eks engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Dette var en ny ordning som tredde i kraft fra 1.august i år som krever at alle nyansettelser på ungdomsskolen krever at man har 60 stp i fagene matematikk, norsk og engelsk. Du med 20 stp i matte, kan ikke undervise i dette på ungdomsskolen. Du mangler du 40 stp for å kunne undervise i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle som vurderer å bli lærer å først jobbe som vikar i et år eller to. Da får dere et lite innblikk i hva jobben innebærer. Selv trivdes jeg svært godt på lærerskolen, storkoste meg ute i praksis osv, men når jeg kom ut som utdannet lærer så ble ting helt feil for meg. Jeg jobbet i to år, så orket jeg ikke mer. Nå har jeg en helt annen jobb og har begynt å trives på jobb igjen.

Jeg sier ikke at læreryrket er et dårlig valg. Men det er veldig lurt å prøve seg ut i yrket før man starter på en lang utdanning. Det har man dessverre ikke mulighet til i alle yrker, så sånn sett er lærerjobben enkel å teste ut før man setter i gang med en årlang forpliktelse.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke lærer, håper jeg...?!

Jeg er lærer, og jeg er fornøyd med lønna mi, fritida og ikke minst er det veldig gøy :) (det var ikke jeg som skrev det over, men måtte kommentere det)

Endret av Frøken Freken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer, og jeg er fornøyd med lønna mi, fritida og ikke minst er det veldig gøy :) (det var ikke jeg som skrev det over, men måtte kommentere det)

Jeg reagerte nå mest på alle skrivefeilene i det innlegget jeg kommenterte.

Men må i tillegg kommentere: Hvis du synes du har mye fritid som lærer så burde du kanskje jobbe litt hardere? En lærer skal ikke ha mer fritid enn andre arbeidstakere. De ekstra "feriene" er avspasering. Så dersom du iløpet av året jobber mindre enn en vanlig arbeidstaker så er det kanskje grunn til å se litt på arbeidsinnsatsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte nå mest på alle skrivefeilene i det innlegget jeg kommenterte.

Men må i tillegg kommentere: Hvis du synes du har mye fritid som lærer så burde du kanskje jobbe litt hardere? En lærer skal ikke ha mer fritid enn andre arbeidstakere. De ekstra "feriene" er avspasering. Så dersom du iløpet av året jobber mindre enn en vanlig arbeidstaker så er det kanskje grunn til å se litt på arbeidsinnsatsen?

Er ikke andre fornøyd med fritida si da? Det står ikke at jeg har mer enn andre, men at jeg er fornøyd med den fritida jeg har... Men nå vet jeg at det skal jeg ikke være;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er like gode muligheter for deg med fagene samfunnsfag, gym og rle, hvis det er det skolene trenger. Trenger ikke skolene mattelærer, men gymlærer kan du ha matte så mye du vil, men det er ikke det de da trenger. Mange skoler mangler lærere i matematikk og norsk, så det kan være lurt å spre fagene sine litt. Men som sagt så kommer det helt an på hva slags type lærere skolen mangler.

Dette var en ny ordning som tredde i kraft fra 1.august i år som krever at alle nyansettelser på ungdomsskolen krever at man har 60 stp i fagene matematikk, norsk og engelsk. Du med 20 stp i matte, kan ikke undervise i dette på ungdomsskolen. Du mangler du 40 stp for å kunne undervise i matte.

Det er helt riktig, men dette gjelder for alle som begynte på lærerhøgskolen fra høsten 2007. Dette var det store diskusjoner om, og husker blant annet at vi fikk et notat (fra depatementet som bekrefter det jeg sier her), men jeg kan bare ikke finne det igjen, ellers skulle jeg nå ha visst til det. Men joda, det stemmer det, men det var et eller annet med at det ikke hadde tilbakevirkende kraft eller så, jeg husker ikke ordlyden korrekt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig, men dette gjelder for alle som begynte på lærerhøgskolen fra høsten 2007. Dette var det store diskusjoner om, og husker blant annet at vi fikk et notat (fra depatementet som bekrefter det jeg sier her), men jeg kan bare ikke finne det igjen, ellers skulle jeg nå ha visst til det. Men joda, det stemmer det, men det var et eller annet med at det ikke hadde tilbakevirkende kraft eller så, jeg husker ikke ordlyden korrekt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Da skal jeg jaggu sjekke det ut :) Der jeg jobber fikk vi beskjed om at det ikke har tilbakevirkende kraft for de som var i arbeid, men at dersom de skifta jobb til en annen kommune, så ville det gjelde. Også for alle som gikk ut av høgskoler og skulle inn i nye jobber måtte ha 60 stp.

Endret av Frøken Freken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg jaggu sjekke det ut :) Der jeg jobber fikk vi beskjed om at det ikke har tilbakevirkende kraft for de som var i arbeid, men at dersom de skifta jobb til en annen kommune, så ville det gjelde. Også for alle som gikk ut av høgskoler og skulle inn i nye jobber måtte ha 60 stp.

Eg har også fått beskjed om at regelen bare gjeld for dei som går i 1. og 2. klasse på lærarskulen nå, og studentar som kjem etter dei. Regelen kan ikkje ha tilbakeverkande kraft. At kommunen går ut og seier at han gjeld dersom du skiftar arbeidsstad (til ein annan kommune) er noko som eg synest luktar litt :ler: Tenk, ein måte å halde på lærarane sine på!

Men er det nokon andre som veit 100 % sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også fått beskjed om at regelen bare gjeld for dei som går i 1. og 2. klasse på lærarskulen nå, og studentar som kjem etter dei. Regelen kan ikkje ha tilbakeverkande kraft. At kommunen går ut og seier at han gjeld dersom du skiftar arbeidsstad (til ein annan kommune) er noko som eg synest luktar litt :ler: Tenk, ein måte å halde på lærarane sine på!

Men er det nokon andre som veit 100 % sikkert?

Hehe, sant nok. Men her jeg bor er det nedskjæringer, så strengt tatt tror jeg ikke det hadde gjortden enkelte skole så mye om noen av lærerne fant jobber andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest_therese_*

Hei!

jeg har tenkt å ta allmennlærerutdanninga til høsten. Jeg kom meg inn med 3,2 i snitt. jeg lurer på om det er et vanskelig studie? har mest lyst til å undervise i fag som samfunnsfag, kunt og håndverk, mat og helse og gym. Mest lyst undervise i praktiske fag men vil ha den kompetansen til å undervise i alle fag. Men jeg lurer på om denne utdanningen er for vanskelig for meg.

kan dere hjelpe meg? er det et vanskelig studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest utlogget
Jeg går nå selv tredje året på allmennlærerutdanningen i Oslo. Dette er noe jeg har hatt lyst til å bli siden jeg var seks år. Vær obs på at i Oslo er allmennlærerutdanningen lagt opp annerledes i forhold til andre steder i landet, noe som gjør at man ikke kan bytte til andre høgskoler (hvis det skulle være ønskelig etter f. eks første året) før i tredje studieår.

Jeg er selv 20 år, går som sagt nå tredje året. De to første årene i Oslo har bestått av de obligatoriske fagene matte, KRL, norsk og pedaogikk, samt dramakurs og GLSM-kurs (grunnleggende lese-, skrive og matteopplæring). Tredje og fjerde året får vi velge egne fag her på skolen. Selv har jeg valgt et intigrert studium av naturfag og samfunnsfag for mitt tredje år. Det vil si at jeg har begge fagene samtidig og at disse to utfyller hverandre. Før ble dette kalt NSM (natur, samfunn og miljø) og var en obligatorisk del av utdanningen. Jeg vil da få kompetanse i kjemi, fysikk, biologi, samfunnsfag, geografi og historie. Et meget spennende fag jeg trives veldig godt med! Siste året kan det hende jeg reiser til England for å ta engelsk der, jeg har ikke helt bestemt meg enda. Det vil da bli som en del av det studiet jeg går nå.

Selv er jeg ganske så fornøyd med studiet, eneste er at jeg synes det kan være litt for mange eksamener tett opp i hverandre (vi hadde 22 eksamener på to år, utenom oligatoriske innleveringer og slike ting og praksis). Men de skal visst revurdere en del av studiet og jeg håper at det da blir bedre for de studentene som kommer etter meg. Selv føltes det litt i perioder som om jeg kastet meg fra en eksamen til en annen og at flyten av studiet ble dårlig. I år har jeg motsatt opplevelse, men det kan også ha noe med at jeg har valgt fag som jeg er genuint interessert i og det er litt godt å begynne på noe helt nytt. Selv om jeg er glad i skolen, kan også jeg gå litt lei av enkelte fag. Det er da fint å få litt avstand til noen av de obligatoriske fagene, selv om alle fagene i seg selv er svært spennende. Selv gjenoppdaget jeg matte de to første årene, men jeg skal ikke legge skjul på at det krevdes en god del jobbing fra min side.

Selv har jeg et sterkt ønske om å jobbe i barneskolen. Men det kan godt hende at jeg ønsker å undervise i den videregående skolen etterhvert som jeg blir eldre. Da kan det hende jeg tar et fag på universitet, eventuelt bygger på bachelorgraden min som jeg får gjennom den utdanningen jeg tar nå og får meg en mastergrad. Men det har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg vet ihvertfall at jeg antagelig kommer til å ta engelsk litteratur senere på universitetet, samt spes. ped (spesialpedagogikk).

Når du søker må du også ha minst 3 i norsk og matte for å komme inn på allmennlærerutdanningen.

Mvh Yvonne :duskedame:

Hei!

Jeg tenker å ta allmenlærerutdanninga jeg også. Jeg søkte på "lærer" her på forumet og fant blant annet innlegget ditt. Mye bra og relevant spørsmål!

Jeg begynte på bachelor i journalistikk i høst og fant ut at det ikke passet meg, mye på grunn av livssituasjonen min (alenemor med to barn) for dette er et studie som krever at i tilleg til mye pensumlesing jeg må være i farta til enhver tid å finne stoff å skrive om og vi jobber mot altfor korte deadline. Det er utrolig spennende og morsomt, men det ble for mye for min hverdan som alne mor for 2, så jeg lurer på om allmennlærerutdanninga er mer "stabilt studie"?

Takknemlig for flere innspill :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_økonom

Er det noen som jobber som "økonomi" lærere i VGS?

Jeg går på mitt siste år på en bachelor i "økonomi og administrasjon" og har lyst til å bli lærer.

Er det behov for lærere med den utdanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som jobber som "økonomi" lærere i VGS?

Jeg går på mitt siste år på en bachelor i "økonomi og administrasjon" og har lyst til å bli lærer.

Er det behov for lærere med den utdanningen?

Dette lurer jeg også litt på. Studerer siv.øk (5-årig altså), men lurer av og til på om det heller er lærer jeg burde bli. Vil likevel ikke begynne på et lærerstudie, da jeg gjerne har lyst på litt erfaring i jobblivet der ute før jeg evt. blir lærer. Men er det noe håp for en siv.øk. å få en full stilling? Hva kan man undervise i? Kan matte være aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...