Gå til innhold

Jeg vil bli lærer..


estrella

Anbefalte innlegg

Jeg går nå mitt andre på videregående, barn og ungdom, jeg stortrives med det. Jeg har da funnet ut at det er lærer jeg vil bli.

Er det noen her som vil fortelle meg litt om hvordan det er å bli lærer(utdanningen)?

Jeg har mest lyst og bli lærer på barneskolen, men dere som er lærere, eller skal bli, hvilken skole valgte dere(barneskole, ungdomskole, vg skole)?

Er du lærer på en offentlig, eller privat? Er det en religiøs skole?

Hvorfor valgte du religiøs skole, hvis du gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å bli lærer må du først ha generell studiekompetanse, for deretter å ta allmennlærerutdanning. Det kan du ta ved omtrent alle høgskoler i landet. Jeg tror ikke du kan søke på grunnlag av Realkompetanse. Allmennlærerutdanningen gir deg kompetanse til å undervise i hele grunnskolen (1. til 10. klasse). Utdanningen går over fire år, men det har vært snakk om å utvide den til fem år bl.a. for å øke kompetansen til lærerne. Jeg tror det også har vært snakk om å lage en utdanning for barneskole, og en egen for ungdomsskole.Det finnes en egen ungdomsskolelærerutdanning bl.a. ved Høgskolen i Vestfold.

Skulle du ombestemme deg og ønske å undervise i videregående må du ta en universitetsutdannelse. Bl.a. ved Universitetet i Oslo finnes en egen lærerutdanning. Med den kan du undervise fra og med 5. klasse og oppover.

Lykke til!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå selv tredje året på allmennlærerutdanningen i Oslo. Dette er noe jeg har hatt lyst til å bli siden jeg var seks år. Vær obs på at i Oslo er allmennlærerutdanningen lagt opp annerledes i forhold til andre steder i landet, noe som gjør at man ikke kan bytte til andre høgskoler (hvis det skulle være ønskelig etter f. eks første året) før i tredje studieår.

Jeg er selv 20 år, går som sagt nå tredje året. De to første årene i Oslo har bestått av de obligatoriske fagene matte, KRL, norsk og pedaogikk, samt dramakurs og GLSM-kurs (grunnleggende lese-, skrive og matteopplæring). Tredje og fjerde året får vi velge egne fag her på skolen. Selv har jeg valgt et intigrert studium av naturfag og samfunnsfag for mitt tredje år. Det vil si at jeg har begge fagene samtidig og at disse to utfyller hverandre. Før ble dette kalt NSM (natur, samfunn og miljø) og var en obligatorisk del av utdanningen. Jeg vil da få kompetanse i kjemi, fysikk, biologi, samfunnsfag, geografi og historie. Et meget spennende fag jeg trives veldig godt med! Siste året kan det hende jeg reiser til England for å ta engelsk der, jeg har ikke helt bestemt meg enda. Det vil da bli som en del av det studiet jeg går nå.

Selv er jeg ganske så fornøyd med studiet, eneste er at jeg synes det kan være litt for mange eksamener tett opp i hverandre (vi hadde 22 eksamener på to år, utenom oligatoriske innleveringer og slike ting og praksis). Men de skal visst revurdere en del av studiet og jeg håper at det da blir bedre for de studentene som kommer etter meg. Selv føltes det litt i perioder som om jeg kastet meg fra en eksamen til en annen og at flyten av studiet ble dårlig. I år har jeg motsatt opplevelse, men det kan også ha noe med at jeg har valgt fag som jeg er genuint interessert i og det er litt godt å begynne på noe helt nytt. Selv om jeg er glad i skolen, kan også jeg gå litt lei av enkelte fag. Det er da fint å få litt avstand til noen av de obligatoriske fagene, selv om alle fagene i seg selv er svært spennende. Selv gjenoppdaget jeg matte de to første årene, men jeg skal ikke legge skjul på at det krevdes en god del jobbing fra min side.

Selv har jeg et sterkt ønske om å jobbe i barneskolen. Men det kan godt hende at jeg ønsker å undervise i den videregående skolen etterhvert som jeg blir eldre. Da kan det hende jeg tar et fag på universitet, eventuelt bygger på bachelorgraden min som jeg får gjennom den utdanningen jeg tar nå og får meg en mastergrad. Men det har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg vet ihvertfall at jeg antagelig kommer til å ta engelsk litteratur senere på universitetet, samt spes. ped (spesialpedagogikk).

Når du søker må du også ha minst 3 i norsk og matte for å komme inn på allmennlærerutdanningen.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli lærer må du først ha generell studiekompetanse, for deretter å ta allmennlærerutdanning. Det kan du ta ved omtrent alle høgskoler i landet. Jeg tror ikke du kan søke på grunnlag av Realkompetanse. Allmennlærerutdanningen gir deg kompetanse til å undervise i hele grunnskolen (1. til 10. klasse). Utdanningen går over fire år, men det har vært snakk om å utvide den til fem år bl.a. for å øke kompetansen til lærerne. Jeg tror det også har vært snakk om å lage en utdanning for barneskole, og en egen for ungdomsskole.Det finnes en egen ungdomsskolelærerutdanning bl.a. ved Høgskolen i Vestfold.

Skulle du ombestemme deg og ønske å undervise i videregående må du ta en universitetsutdannelse. Bl.a. ved Universitetet i Oslo finnes en egen lærerutdanning. Med den kan du undervise fra og med 5. klasse og oppover.

Lykke til!

Jeg vil også bli lærer, og planen min er å ta påbygg tredje året. Da får jeg studiekompetanse.. Fikk beskjed om at det gikk greit. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går siste året på lærer nå og er ikke i tvil om at det er barnetrinnet jeg vil jobbe på.

Det er helt fantastisk...

De to første årene hadde jeg fagene matte, GLSM, KRL, norsk og pedagogikk. Disse var felles for alle lærere på skolen jeg gikk på. Og selvsagt praksis! Det er der en lærer mest!

3. og 4. året kunne vi velge selv, utfra de fagene skolen tilbø. Det 3. året måtte være skole, undervisningsrelatert.

Jeg valgte naturfag og matte 3. året og spesialpedagogikk det siste.

Hvis du skal på barneskolen vil jeg anbefale spes.ped som fag, noe som vil hjelpe deg veldig i skolehverdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppa

Jeg går også lærerutdanning. Veldig spennende, men føler egentlig at de før meg har sakt det meste. Du får spørre hvis det er noe du lurer på.

Jeg vil også bli lærer, og planen min er å ta påbygg tredje året. Da får jeg studiekompetanse.. Fikk beskjed om at det gikk greit. ??

Det går greit, men husk også at du må ha minst 3 i matte og norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går også lærerutdanning. Veldig spennende, men føler egentlig at de før meg har sakt det meste. Du får spørre hvis det er noe du lurer på.

Det går greit, men husk også at du må ha minst 3 i matte og norsk.

Er virkelig ikke kravet høyere enn det ved de norske lærerutdanningene? Hm...ikke rart alle kommer inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig rart at en ikke må ha bedre enn 3 i matte og norsk.. Det burde vært minst 4, helst 5, synst jeg(det tyder på at jeg har 5 i begge fagene, hehe:P).. men de skal jo lære videre matte og norsk som regel, så da er det litt rart hvis de ikke kan bedre enn 3..

Det var kanskje litt frekt sagt..det var ikke slik ment=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man får 3 i matte betyr dermed ikke at personen er dårlig i matte, det er flere faktorer som spiller inn enn som så. Jeg er en av de som hadde 3 i matte fra vgs. På ungdomsskolen lå jeg mellom en meget sterk 4'er og en ok 5'er. Men pga blant annet mobbing lå jeg ganske nede og skolen ble egentlig bare et sted jeg levde meg gjennom - noe som også vistes på karakterene. Jeg sier ikke at jeg ikke har skyld i det selv, men det var en faktor som spilte inn og som gjorde at jeg gjorde det dårligere enn ellers. Jeg fikk gode i karakterer i mange av de andre fagene, men det var også fag jeg gjerne ikke hadde med den klassen jeg mistrivdes i.

Og det er heller ikke slik at det bare er å flyte gjennom lærerhøgskolen. Fordi jeg også valgte bort matte på videregående, til fordel for andre fag, har det ført til at jeg har vært nødt til å jobbe beinhardt med studiene i forhold til matte. For det er ikke slik at man bare kan flyte gjennom studiene og så er man ferdig. Man har ganske mange eksamener, spesielt i matte er eksamenene hyppige og store, noe som har gjort at man ikke kan ligge på latsiden. Og det luker bort svært mange av de studentene dere kanskje da mener ikke holder mål. I tillegg til at man bruker bestått/ikke bestått på eksamen, der bestått tilsvarer en god C.

Så jeg mener faktisk at det er helt greit slik det er i dag. I tillegg er det slik at man 3. og 4. studieår kan velge mellom å fordype seg i matte for barneskolen eller matte for ungdomsskolen hvis man ønsker det, det samme gjelder i norskfaget. De som velger disse fagene er gjerne genuint opptatt av faget og blir som oftest også satt til å arbeide i disse fagene når de er ferdigutdannet.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg mener faktisk at det er helt greit slik det er i dag. I tillegg er det slik at man 3. og 4. studieår kan velge mellom å fordype seg i matte for barneskolen eller matte for ungdomsskolen hvis man ønsker det, det samme gjelder i norskfaget. De som velger disse fagene er gjerne genuint opptatt av faget og blir som oftest også satt til å arbeide i disse fagene når de er ferdigutdannet.

Mvh Yvonne :duskedame:

Er det greit? Se hvordan norske elever scorer på matte. Se på motivasjonen. Matte er et hat-fag i norsk skole. Jeg mener en av måtene å forandre det er å forbedre matte-lærerne. Jeg mener at allmennlærere uten fordypning i matte ikke bør undervise i faget. De har rett og slett ikke nok formell kompetanse. De kan være dyktige lærere fordet, noen er sikkert kjempeflinke - men det bør stilles minstekrav til kompetanse i alle fag. Spesielt i de grunnleggende ferdigheter. Og hvem som underviser i hva på en skole avgjøres av mer enn bare hvilke fag en lærer er genuint opptatt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit? Se hvordan norske elever scorer på matte. Se på motivasjonen. Matte er et hat-fag i norsk skole. Jeg mener en av måtene å forandre det er å forbedre matte-lærerne. Jeg mener at allmennlærere uten fordypning i matte ikke bør undervise i faget. De har rett og slett ikke nok formell kompetanse. De kan være dyktige lærere fordet, noen er sikkert kjempeflinke - men det bør stilles minstekrav til kompetanse i alle fag. Spesielt i de grunnleggende ferdigheter. Og hvem som underviser i hva på en skole avgjøres av mer enn bare hvilke fag en lærer er genuint opptatt av...

Jeg mener ikke at lærerne ikke skal ha kompetanse i faget - selvsagt skal de det. Men det stilles minstekrav, ikke bare gjennom et minstekrav i karakterer fra videregående, men også gjennom eksamener. Gjennom fokus over to år i matematikkfaget så øker man også kompetansen, alle allmennlærere (snakker ikke om ufaglærte her) må bestå matematikkfaget for å bli lærere, det er ikke slik at lærerne er ufaglærte i faget. Jeg er derimot enig at det burde bli enda bedre undervisning og oppfølgning av faget gjennom utdanningen. Nå er det også snakk om å øke allmennlærerutdanningen fra fire til fem år. Det er ikke slik at når jeg går ut av allmennlærerutdanningen så har ikke jeg kompetanse i matte. I ungdomsskolen er det mer vanlig å ansette lærere med ekstrautdanning eller yteligere spesialisering i faget, slik det gjelder alle andre fag. Uansett, så gir allmennlærerutdanningen 30 studiepoeng i matematikkfaget, i tillegg til 10 poeng i grunnleggende lese-, skrive- og matteopplæring. De obligatoriske fagene er jo der for at vi ikke skal gå ut uten noe som helst kompetanse i fagene. Men diskusjonen man derimot kanskje burde ta opp, er hvor mye fokus hvert fag skal ha, eventuelt hvor mange studiepoeng man skal få i hvert fag og hvordan opplegget skal være i utdanningen. For her mener jeg det helt klart er rom for forbedringer. Også når det gjelder etterutdanning.

Så jeg er ikke fullstendig uenig med deg, men ikke helt enig heller.

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er lærarutdanna med 6 år i bransjen bak meg. Og eg er heilt einig i at folk bør sleppe å undervise i fag dei ikkje er trygge på. Det hadde garantert vore fleire elevar med motivasjon for faga dersom lærarane hadde fått jobbe med fag dei sjølve er trygge på.

Dessuten er eg tilhengar av å dele utdanninga i ei for barneskule og ei for ungdomsskule, minst, gjerne ei utdanning spesialisert på mellomtrinnet også. Som lærar i ungdomsskulen trengte eg ikkje så mykje grunnleggande lese og skriveopplæring, men desto meir om evaluering og veiledning, sosialarbeid og psykologi.

Lykke til alle de som studerer, og tru meg, det de lærer dekke maks 15% av det de skal jobbe med. 1.året blir beintøft! Lær alt de kan av dei eldre på jobben, dei gjer kanskje ting ansleis enn de har lært, men ofte på den måten det fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er et hat-fag i norsk skole. Jeg mener en av måtene å forandre det er å forbedre matte-lærerne. Jeg mener at allmennlærere uten fordypning i matte ikke bør undervise i faget. De har rett og slett ikke nok formell kompetanse. De kan være dyktige lærere fordet, noen er sikkert kjempeflinke - men det bør stilles minstekrav til kompetanse i alle fag.

Joda, sant nok, men selv om en person har 3 i matte fra vgs betyr det ikke at den personen ikke kan bli en god mattelærer!

Ja, det må stilles krav til alle lærerne, men de kravene må stilles under utdanningen, og ikke til karakterene fra videregående, for de er ikke alltid representative. En mattelærer med 6 i matte fra vgs kan være elendig mattelærer, hvis han eller hun mangler de personlige egenskapene eller evnene som trengs for å bli en god lærer.

Dessuten er det ofte sånn at de lærerne som er for gode i faget sitt gjerne er dårlige til å lære fra seg, fordi de kan så mye at de ikke greier å "senke" seg til lavere nivå når de forklarer ting, - dette gjelder vel spesielt jo høyere "opp" i skolen man kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bra det svaret fra deg Yvonne ang karakterene i matte^^

På barneskolen forstod jeg ikke en dritt av matten, og jeg har heller aldri lært meg gangetabellen(den var flau:-P). På ungdomskolen gikk det og rett vest, men det hadde en del med jeg var så utrolig sjenert, og jeg tørde ikke å spørre om hjelp osv..

I 10klasse gikk jeg ut med 3 i matte, på eksamen og standpunktkarakter.

I fjor, første året på vgs fikk jeg 5 på eksamen og standpunktkarakter. Jeg forstod matte plutselig og jeg ble overlykkelig(dermed jobbet jeg enda hardere). I år har jeg valgt bort praksis i barnehagen, og har 7 timer med matte hver fredag, den matten jeg egentlig skal ha på allmenn påbygg(tar den heller i år, slik jeg kan fordype meg i matte neste år, når jeg tar påbygg).. Og det er vanskeligt, men jeg får det til, MEN vi har en utrolig lærer! Hun er helt nyutdannet, og er kjempeflink:-D

Så jeg satser på å få til 4 i matte, men det er et vanskelig fag, så jeg blir ikke sur hvis jeg "kun" får 3..

Nå har jeg mest lyst å bli lærer i norsk, engelsk og krl. Og det er fordi jeg elsker å lese og skrive, og har aldri hatt problemer med norsk når det kommer til grammatikk. Engelsk er favorittspråket mitt da^^ Elsker det! Og krl er spennendes:-P

Jeg drømmer om å bli lærer på Danieløsen barneskole på Sotra da, så hvis jeg får det til så vil jeg heller ha kristendom istedenfor krl(altså du kan sammenligne det mer med bibellære da:P).. :-)

Men takk for alle svarene! Kjekt å se at de som har valgt denne retningen trives med det, det gjør meg sikrere på valget mitt:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig ikke kravet høyere enn det ved de norske lærerutdanningene? Hm...ikke rart alle kommer inn!

Tja. Både i Bergen og på Stord er kravet et gjennomsnitt godt over 4 etter vgs. Mange kommer ikke inn og må gå på den kristne høgskolen NLA. Lærerutdanningen ved HiO tror jeg (var ihvertfall) en av de letteste å komme inn på, den har også dessverre et ganske dårlig rykte. Jeg var medlem i Pedagogstudentene før, og HiO fikk suverent flest klager. Jeg gikk der første året mitt selv, og er glad jeg forflyttet meg for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sant nok, men selv om en person har 3 i matte fra vgs betyr det ikke at den personen ikke kan bli en god mattelærer!

Ja, det må stilles krav til alle lærerne, men de kravene må stilles under utdanningen, og ikke til karakterene fra videregående, for de er ikke alltid representative. En mattelærer med 6 i matte fra vgs kan være elendig mattelærer, hvis han eller hun mangler de personlige egenskapene eller evnene som trengs for å bli en god lærer.

Dessuten er det ofte sånn at de lærerne som er for gode i faget sitt gjerne er dårlige til å lære fra seg, fordi de kan så mye at de ikke greier å "senke" seg til lavere nivå når de forklarer ting, - dette gjelder vel spesielt jo høyere "opp" i skolen man kommer.

AMEN!!! Jeg hadde en professor i fysikk i matte på vgs. Hun tok gjerne delstykkene a, b, c, d og e i ett stykke. Tror ikke hun hadde et snev av pedagogikk i seg. Uten min kjære far, så hadde nok ikke jeg klart å komme meg ut med en 4er i matte for å si det sånn (Takk Pappa!) :)

Jeg har 1,9 i matematikk fra lærerhøgskolen. Selv om jeg har god karakter, underviser jeg nå i fag jeg virkelig "brenner" for og har fordypning i: K&H, KRL, NO2 og ENGELSK. Jeg føler selv at jeg ikke er en god nok matematikklærer fordi jeg ikke har samme entusiasme for dette faget, som språk- og kreative fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja. Både i Bergen og på Stord er kravet et gjennomsnitt godt over 4 etter vgs. Mange kommer ikke inn og må gå på den kristne høgskolen NLA. Lærerutdanningen ved HiO tror jeg (var ihvertfall) en av de letteste å komme inn på, den har også dessverre et ganske dårlig rykte. Jeg var medlem i Pedagogstudentene før, og HiO fikk suverent flest klager. Jeg gikk der første året mitt selv, og er glad jeg forflyttet meg for å si det sånn.

Da jeg søkte var snittet på HiO det høyeste med godt over fire i snitt. Jeg er dog ikke helt fornøyd med studiet mitt, eller skolen for å være helt konkret, men tror mye ha forbedret seg på de årene jeg har gått der.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Det er egentlig veldig rart at en ikke må ha bedre enn 3 i matte og norsk.. Det burde vært minst 4, helst 5, synst jeg(det tyder på at jeg har 5 i begge fagene, hehe:P).. men de skal jo lære videre matte og norsk som regel, så da er det litt rart hvis de ikke kan bedre enn 3..

Det var kanskje litt frekt sagt..det var ikke slik ment=)

er det gode muligheter for å få jobb i ungdomsskolen hvis man ikke har fordypet seg i matte,norsk eller engelsk?.. ansetter de lærer som bare underviser i feks smafunnsfag, gym, krl osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det gode muligheter for å få jobb i ungdomsskolen hvis man ikke har fordypet seg i matte,norsk eller engelsk?.. ansetter de lærer som bare underviser i feks smafunnsfag, gym, krl osv? :)

Nei, nye regler krever minst 60 stp i fag slik som matte, norsk og engelsk for å kunne undervise i ungdomsskolen. Det skal sies, dette gjelder kun for de nyere kullene, så jeg med mine 20 stp i matte vil kunne undervise i matte på ungdomsskolen. Nå er det dog slik at man har egne fordypningsfag som f. eks heter 'matte på ungdomsskolen' og 'matte på barneskolen', så det er svært lite sannsynlig at man blir ansett uten disse fordypningene.

I ungdomsskolen har jeg uansett opplevelsen av at de som oftest kun ansetter de med fordypning i de ulike fagene, eventuelt med høyere utdannelse/videreutdanning i de enkelte fag. Velger man ikke gym, er det sjeldent man blir lærer i det på ungdomsskolen, da dette ikke er et av de obligatoriske fagene ved allmennlærerutdanningen. Gym er dog et eget fordypningsfag, på lik linje med f. eks engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nye regler krever minst 60 stp i fag slik som matte, norsk og engelsk for å kunne undervise i ungdomsskolen. Det skal sies, dette gjelder kun for de nyere kullene, så jeg med mine 20 stp i matte vil kunne undervise i matte på ungdomsskolen. Nå er det dog slik at man har egne fordypningsfag som f. eks heter 'matte på ungdomsskolen' og 'matte på barneskolen', så det er svært lite sannsynlig at man blir ansett uten disse fordypningene.

I ungdomsskolen har jeg uansett opplevelsen av at de som oftest kun ansetter de med fordypning i de ulike fagene, eventuelt med høyere utdannelse/videreutdanning i de enkelte fag. Velger man ikke gym, er det sjeldent man blir lærer i det på ungdomsskolen, da dette ikke er et av de obligatoriske fagene ved allmennlærerutdanningen. Gym er dog et eget fordypningsfag, på lik linje med f. eks engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

okei skjønner. men om jeg går to år vanlig allmennlærerutdanning tar tredje året med idreet. så deretter søker jeg idrettshøgskolen og får en master i idrett.. har jeg da gode mulighter til å bli idrettslærer på vgs? og hva er ca snittet for å komme inn på en slik master? tusen takk for gode svar så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...