Gjest bente85 Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Idag tenkte jeg at jeg skulle lage meg en pakke med lasagne. Ved en feiltakelse hadde jeg tatt karbonadedeig istedenfor kjøttdeig. Uoppmerksomme meg merket ikke dette før jeg var hjemme igjen. Jeg satte i gang med å steike denne deigen. Stekte den vel mellom 10-15 minutter før jeg satt den til avkjøling på plata med lokket på. Så gikk jeg og satte meg for å se på tv-en i ca. en halv times tid. Når tvprogrammet var ferdig, gikk jeg tilbake for å lage lasagne sausen. Sausen stod på platen i noen minutter, slik at den ble varm og jeg tok karbonadedeigen oppi. Da alt var klart for å ha oppi formen, kjente jeg at det var en rar lukt fra det som var i kjelen. Hadde ikke kjent en sånn lukt før. Skal det forresten lukte noe spesielt av slik deig? Så jeg fortsatte og hadde oppi formen, og jeg kjente lukta. Tilslutt smakte jeg på noe av kjøttet, en bit, men merket ingenting. Men kunne det være at kjøttet ikke var godt nok stekt? Deretter satte jeg formen i oven for 30 minutter. Etter min mamma hadde fortalt meg at den skulle ha stått inne i 45 minutter tilsammen. Det kunne jo ikke jeg vite, det stod jo ingenting om det på hvordan man skulle lage dette. En stund etter at jeg hadde spist, kjente jeg at jeg måtte på badet. Hadde diare. Avfallet som kom ut var helt forferdelig, det så ut som det var mat som ikke var skikkelig fordøyd. Det var helt suppe og fargen var brun og ekkel. Hva skyldes dette? Kunne det være denne lasagnen, eller en kaffekopp jeg hadde tatt 3-4 timer tidligere med noe fløte i og sukkerbit? Har ikke merket noe tegn til at jeg må på do igjen, så da er det bra nå da sikkert. Men frister ikke å spise den lasagnen igjen.
Gjest bente85 Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Og jeg var jo til og med på do etter den kaffekoppen, så det kunne det ikke ha vært..
Devana Skrevet 11. september 2007 #3 Skrevet 11. september 2007 Ville jo vært litt rart om det var lasagnen med tanke på at den burde jo ikke ha kommet seg nedover i tarmen så fort. Men karbonadedeig skal IKKE lukte noe spesielt, jeg har i hvertfall aldri opplevd det. Håper du er bedre nå
Gjest bente85 Skrevet 11. september 2007 #4 Skrevet 11. september 2007 Men gikk sikkert en time eller to fra jeg spiste til jeg var på do. Så kanskje det var god nok tid? Er jo ikke normalt og få slik diare uten videre heller.. Ja, er bedre nå heldigvis.
Gjest Pet Skrevet 11. september 2007 #5 Skrevet 11. september 2007 Sjekket du ikke datoen på karbonadedeigen?
Gjest bente85 Skrevet 11. september 2007 #6 Skrevet 11. september 2007 Det er nok godt mulig at jeg gjorde. Jeg er veldig forsiktig med slikt som kan ha gått ut på dato, så derfor ser jeg etter. Men det smaket jo ikke noe galt av den heller. Smaket som kjøttdeig egentlig. Det kan jo hende at den ikke var godt nok stekt allikevel.
Gjest Elfrida Skrevet 11. september 2007 #7 Skrevet 11. september 2007 Hvis den ikke var tilstrekkelig varmebehandlet når du stekte den så ble den det i løpet av 30 minutter i ovnen.
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #8 Skrevet 12. september 2007 Elfrida, det var det jeg også tenkte at den ble sikkert varm nok etter å ha stått i ovnen så lenge. Men jeg skjønner det ikke.. Kanskje det bare var tilfeldig, eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2007 #9 Skrevet 12. september 2007 Jeg får diare av kaffe, gjerne innen alt fra 1-6 timer etterpå.
Rainbow Brite Skrevet 12. september 2007 #10 Skrevet 12. september 2007 Kan sausen ha inneholdt meieriprodukter som var dårlig? I og med at du først kjente lukten da sausen kom inn i bildet? Karbonadedeig er jo forøvrig renere og sunnere enn vanlig kjøttdeig, så med mindre den var gått ut på dato...? :klø: Hva med osten da? Var den gått ut på dato? Eller grønnsakene? kan noen av de ha vært dårlige? Kan jo hende du var såpass uheldig å få bedervet kjøtt... Eller at det rett og slett ble for tung for magen etter 6 kopper kaffe..? Bra du føler deg bedre nå i allefall!
Gjest Reven Skrevet 12. september 2007 #11 Skrevet 12. september 2007 Du ble dårlig to timer etter middagen. det er slett ikke usansynlig at det har med middagen å gjøre, men så kort tid etter middagen går det heller opp enn ned, for å bruke pene ord. Tenk igjennom hva du åt og drakk tidligere på dagen. Kan noe av de ha vært dårlig?
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #12 Skrevet 12. september 2007 Jeg får diare av kaffe, gjerne innen alt fra 1-6 timer etterpå. Jeg tåler kaffe, det er ikke det som er problemet.
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #13 Skrevet 12. september 2007 Kan sausen ha inneholdt meieriprodukter som var dårlig? I og med at du først kjente lukten da sausen kom inn i bildet? Karbonadedeig er jo forøvrig renere og sunnere enn vanlig kjøttdeig, så med mindre den var gått ut på dato...? :klø: Hva med osten da? Var den gått ut på dato? Eller grønnsakene? kan noen av de ha vært dårlige? Kan jo hende du var såpass uheldig å få bedervet kjøtt... Eller at det rett og slett ble for tung for magen etter 6 kopper kaffe..? Bra du føler deg bedre nå i allefall! Jeg brukte jo melk som var en dag gammel, og jeg smakte på den også, men den smakte ikke vondt heller. Mamma sa at kjøttet som blir brukt i karbonadedeig er mye renere, og det er ikke helt tilbredt. Altså at man skal tilsette vann og krydre. Men det skal jo ikke være grunnen. Jeg er bombesikker på at jeg sjekket datoen på karbonadedeigen, men jeg husker heller ikke. Osten kjøpte jeg samme dag. Og jeg mener jeg smakte på en liten bit, kjente ingenting da heller. Jeg drakk ikke 6 kopper kaffe, kun et krus. Pappa mente at det faktisk var noe galt med deigen. Jeg brukte ikke grønnsaker utenom, kun rundstykker. Det samme skjedde med meg idag også ja, jeg spiste av den lasagnen. Fikk diare. Rakk ikke badet, så halvveis i trappa begynte det å komme. Det endte med at jeg fikk masse i undertøyet og shortsen jeg hadde på meg. Restene av lasagnen er nå kastet. Men jeg føler at magen er bitte litt romlete.
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #14 Skrevet 12. september 2007 Du ble dårlig to timer etter middagen. det er slett ikke usansynlig at det har med middagen å gjøre, men så kort tid etter middagen går det heller opp enn ned, for å bruke pene ord. Tenk igjennom hva du åt og drakk tidligere på dagen. Kan noe av de ha vært dårlig? Det tok vel 1,5 time fra jeg hadde spist til jeg måtte på do sånn ca. Før på dagen hadde jeg spist 2 boller, drukket litt brus, og litt kaffe. Er det jeg kan huske i hvert fall.
Gjest Gjest_Gurken_* Skrevet 12. september 2007 #15 Skrevet 12. september 2007 Diare er noe en kan få av og til. Kanskje var det noe du spiste, kanskje ikke Hvilken rolle spiller det? Hvorfor analyserer du ihjel et tilfelle av diare? Man kan få diare av og til og det er ikke farlig, ok?
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #16 Skrevet 12. september 2007 Gjest_Gurken_*: Ja, jeg vet det at man kan få diare av og til. Men som oftest skal man jo ikke ha det. Hva det var som er årsaken, er det jo ingen som vet. Men man kan spekulere, det har man lov til.. Faktisk om noe skjer flere ganger, så må man få lov til å tenke over det?
Kylling Skrevet 12. september 2007 #17 Skrevet 12. september 2007 (endret) Jeg skjønner jo at du vil vite hva og hvorfor lasagnen gav deg diare. Jeg tror nok det må ha noe med kjøttet å gjøre. Hvis ikke du plutselig har utviklet melkeallergi? :klø: Men man reagerer kanskje ikke på kokt melk da? Endret 12. september 2007 av m@msen
chardonnay Skrevet 12. september 2007 #18 Skrevet 12. september 2007 Eller kanskje det var fiber, eller løk eller hemoroider, eller graviditet, eller noen av de andre ting du har nevnt i tidligere tråder som gir deg problemer med magen?
Gjest bente85 Skrevet 12. september 2007 #19 Skrevet 12. september 2007 (endret) Jeg skjønner jo at du vil vite hva og hvorfor lasagnen gav deg diare. Jeg tror nok det må ha noe med kjøttet å gjøre. Hvis ikke du plutselig har utviklet melkeallergi? :klø: Men man reagerer kanskje ikke på kokt melk da? Reagerer ikke på melk nei. Endret 12. september 2007 av m@msen
Drua Skrevet 12. september 2007 #20 Skrevet 12. september 2007 Jeg får nesten alltid vondt i magen av lasagne, pasta bolognese, mais, løk, taco/meksikansk mat, indisk mat, thai-mat, og det meste som enten inneholder tomatsaus eller mye krydder. Helt "normalt" for meg. Jeg har ømfintlig mage
Fremhevede innlegg