Gå til innhold

Boikotte julen?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Har du vurdert å gjøre det? I såfall hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har vurdert å boikotte av tre grunner:

1: Julen er materialistisk. Det ser ut til at presangene er det viktigste, og ikke ro, kjærlighet og ettertanke, ting som jeg anser som langt viktige enn materialisme.

2: Julen skal være en familietid - og det er det jo. Problemet er bare at man ofte blir stresset, fordi man føler at alt skal gjøres innen visse rammer. Og stress medfører lett krangling og sure miner. I stedet for hygge og ro blir det mer tvangs"hygge" og tvangs"ro".

3: Mange mennesker har rett og slett ikke råd til å feire slik aom "alle" andre gjør, eller de har kanskje ikke familie. For mange er julen en sår og ensom tid, full av økonomiske bekymringer, stress og familiekrangler.

Hva tenker dere om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kunne jeg aldri tenke meg. Jula er den høytiden jeg liker best. Gleder meg til jula hele året omtrent =P Er alltid så god stemning og gode følelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er hva man gjør den til selv. Jeg lar meg ikke stresse av folk rundt meg eller kjøpepress.

Nei, jeg har ikke vurdert å boikotte julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å gjøre det? I såfall hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har vurdert å boikotte av tre grunner:

1: Julen er materialistisk. Det ser ut til at presangene er det viktigste, og ikke ro, kjærlighet og ettertanke, ting som jeg anser som langt viktige enn materialisme.

2: Julen skal være en familietid - og det er det jo. Problemet er bare at man ofte blir stresset, fordi man føler at alt skal gjøres innen visse rammer. Og stress medfører lett krangling og sure miner. I stedet for hygge og ro blir det mer tvangs"hygge" og tvangs"ro".

3: Mange mennesker har rett og slett ikke råd til å feire slik aom "alle" andre gjør, eller de har kanskje ikke familie. For mange er julen en sår og ensom tid, full av økonomiske bekymringer, stress og familiekrangler.

Hva tenker dere om saken?

Jeg tenker at enhver får gjøre som de selv ønsker med den saken. Hvis du føler for å boikotte julen, så gjør du det. Men jeg håper at de som ikke syns julen er noe stas, kan la være å gi andre dårlig samvittighet fordi de syns det er koselig å gi/få materialistiske julegaver eller tvangskose seg med familie og nære venner.

Videre syns jeg at det er sunt med noe som bryter opp hverdagen, det er sunt med merkedager og tradisjoner. Jeg er veldig glad for at julen gir meg et "tvangsmessig" påskudd til å spise middag eller drikke kaffe med slektninger jeg ellers sjeldent ser, og jeg syns det er fint med alle disse tingene som jeg gjør hver jul og som jeg har gjort hele livet. Sikkert meningsløst og dumt, men det gir meg glede i livet.

Det er trist med alle dem som ikke har noen hyggelig jul, men du kan ikke for alvor mene at folk skal slutte å feire jul fordi noen ikke har det så hyggelig i jula?

I såfall bør folk slutte å gifte seg - det er ikke alle som er så heldig at de treffer "den rette". Folk bør slutte å få barn - det er ikke alle som kan få barn, og folk bør slutte å jobbe i sympati med uføretrygdede og arbeidsløse som kanskje føler seg enda mindre verdt når andre er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på det, av samme grunner som du (+ det religiøse aspektet), men aldri virkelig vurdert det, for jula er viktig for meg - ikke av religiøse grunner, men fordi jeg synes det er en hyggelig tradisjon.

Jeg velger å la min jul ikke være for preget av materialisme, selv om jeg naturligvis gir presanger. Jeg velger også å la julen være en rolig tid, og unngå dumme krangler om hvor engelen etter oldefar skal henge på treet. At julen ikke er en hyggelig tid for mange mennesker, er naturligvis trist. I min familie inviterer vi de i vår krets som ikke har noen å feire med, til å feire med oss. Det er veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker julen så jeg har aldri vurdert å boikotte den.

I vår familie er julen den tiden vi tilbringer mest tid sammen på kortest tid, og vi koser oss med god mat og drikke. Det kan nok bli mye julegaver til tider, men siden vi er en liten familie prioriterer vi hverandre og gjør det vi kan for at mottakerene skal bli glade.

Vi er kanskje ikke så flinke til å vise hverandre at vi er glade i hverandre til daglig (selv om vi har blitt flinkere med årene). Vi er ingen "klemmefamilie", men i julen synes jeg vi er veldig flinke til å vise at vi setter pris på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på nesten samme tanken selv. Men det er bare i forhold til gavehysteriet. Det føles jo som galskap å drive å kjøpe en masse ting til hele familien som de overhodet ikke trenger eller ønsker seg. Og bruke en haug med penger på unyttig stæsj og tull, når store deler av verdens befolkning sulter og lider. Jeg blir faktisk ganske kvalm av hele greia. Kunne godt tenke meg til å feire jul uten gaver, i hverfall ikke til de voksne. Sende pengene til noen som faktisk trenger dem. Men får jeg noen med meg på det??? Det må da bli noe igjen av julen dersom vi fjerner gavene? God mat, familiebesøk, kirke, julesanger og sånt. :filer: Litt rart ville det sikkert blitt, men jeg kunne faktisk tenke meg å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på det, ja, og samboer og jeg kommer nok til å slutte å feire jul selv.

For det første så er vi ikke kristne, for det andre så har vi ikke sansen for det ekstremt materielle fokuset ved julen - for ikke å snakke om sløseriet. I tillegg har jeg ikke sansen for den ubevisste bruken av religiøse symboler i en høytid som folk flest ikke lenger forbinder med noe religiøst. Det virker hovedsaklig som om folk flest feirer jul pga tradisjon og fordi det er kos. Det er ikke godt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt tankegangen med hverken første eller siste poenget til Pax. Fordi noen ikke har det fint i julen, er det feil å feire jul i det hele tatt for alle andre? Da ville jeg heller gjort noe fint for disse menneskene på julaften, f.eks laget istand fest for ensomme mennesker (det finnes mange slike, og de som arragnerer tar gjerne imot hjelp). Eller noe så enkelt som å invitere hjem til seg folk man vet ellers ville ha sittet alene.

Det at det har blitt for materialistisk er noe man lett kan gjøre noe med selv. Jeg synes julen handler om familie og god mat, og det har jeg og mannen min tenkt til å innføre i familiene våre igjen. Vi er lei av å måtte reise hit og dit for å feire jul med ulike familemedlemmer. Vi er alle i slekt, og da burde man kunne feire jul sammen (vi er heldige og har ingen som ikke kan være i samme rom). Vi vil at julegaven skal være at de kommer til oss, og kanskje at de har med noe godt til middagen. En liten gave er koselig, men det trenger aldeles ikke å være noe stort, så lenge det er gitt med omtanke. Vi ser på å kjøpe hus, og et av kravene vi har er en spisestue med plass til hele slekten. Da kan folk velge å komme til oss eller la vær, alt etter som de selv vil. Vi er lei av å måtte reise til 4 ulike hjem for å møte familien! Og så kan vi selvfølgelig modefisere ettersom det trengs og familiene våre begynner å skjønne poenget.

Og dessuten skal det være syv sorter kaker fordi jeg elsker å bake. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker hovedsaklig som om folk flest feirer jul pga tradisjon og fordi det er kos. Det er ikke godt nok for meg.

Det høres jo ut som de beste argumentene for en fest. Jeg er selv kristen, men grunnene mine for å feire jul er nettop fordi det tradisjon, og fordi det er utrolig koselig. Hva mener du at skal til for at man skal kunne feire jul? Evnt en annen fest/høytid hvor slekten samles for å spise god mat og nyte hverandres selskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at skal til for at man skal kunne feire jul?

Evnt en annen fest/høytid hvor slekten samles for å spise god mat og nyte hverandres selskap?

Hvis man skal feire jul, som jo er en kristen høytid, så bør man også inkorporere kristne seremonier og holde et kristent fokus. Hvis man kun vil fokusere på familie og kos, så trenger man ikke å pynte med engler og stjerner, eller å høre på kristne julesanger. Man trenger ikke feire jul i det hele tatt - faktisk burde man ha respekt nok for en religion til å holde seg borte fra dens seremonier og feiringer hvis man ikke bekjenner seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal feire jul, som jo er en kristen høytid, så bør man også inkorporere kristne seremonier og holde et kristent fokus. Hvis man kun vil fokusere på familie og kos, så trenger man ikke å pynte med engler og stjerner, eller å høre på kristne julesanger. Man trenger ikke feire jul i det hele tatt - faktisk burde man ha respekt nok for en religion til å holde seg borte fra dens seremonier og feiringer hvis man ikke bekjenner seg til den.

Jul er ikke en kristen høytid, det stammer fra hedensk tid, "jol", en slags midtvintersfeiring etter det jeg har hørt. Jeg går ikke i kirken i julen, men spiser god mat, gir gaver til dem jeg er glad i, slapper av og tilbringer tid med dem... Jeg pynter med engler og stjerner og nisser. Engler er vel et religiøst symbol, men for meg er det også veldig knyttet til julen. De ser søte ut, og jeg pynter med dem uten å tenke så mye over at de er forbundet med Jesus' fødsel. Tror mange i Norge har det sånn som meg i dag, hvor mange er tross alt personlig kristen? Og hvorfor er stjerner et kristent symbol?

Jeg får altså ikke feire jul fordi jeg ikke er kristen? Unnskyld meg, ikke meningen å være skarp, men la nå folk få legge hva de selv vil i feiringen! Og som sagt så er det feil av de kristne å legge "monopol" på julefeiringen!

Endret av _lene_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja... jeg tenker av og til at det kanskje hadde vært fint å reise bort i jula, og slippe hele greia.

grunnen til det er at ensomheten blir så tydelig i denne tida. det er bare mine foreldre å besøke for meg og mine barn.

men advent er fin, synes jeg. da baker vi og pynter i huset. jeg har etterhvert lært å fokusere på det jeg/vi har, og ikke på det vi ikke har, så vi har det stort sett ok. men det at vi er så alene, det er sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jul er ikke en kristen høytid, det stammer fra hedensk tid, "jol", en slags midtvintersfeiring etter det jeg har hørt. Jeg går ikke i kirken i julen, men spiser god mat, gir gaver til dem jeg er glad i, slapper av og tilbringer tid med dem... Jeg pynter med engler og stjerner og nisser. Engler er vel et religiøst symbol, men for meg er det også veldig knyttet til julen. De ser søte ut, og jeg pynter med dem uten å tenke så mye over at de er forbundet med Jesus' fødsel. Tror mange i Norge har det sånn som meg i dag, hvor mange er tross alt personlig kristen? Og hvorfor er stjerner et kristent symbol?

Jeg får altså ikke feire jul fordi jeg ikke er kristen? Unnskyld meg, ikke meningen å være skarp, men la nå folk få legge hva de selv vil i feiringen! Og som sagt så er det feil av de kristne å legge "monopol" på julefeiringen!

Jeg er uenig i flere punkt her, så jeg skal ta det systematisk:

1. Den julen vi feirer i dag er i bunn og grunn en kristen feiring, selv om den kan ha elementer fra førkristne feiringer. Det ser vi av fortellinger om Jesus i flere media, julegudstjenester, kristne julesanger og kristne julesymboler.

2. Den førskristne feiringen vi hadde i Norge var midvintersblotet. Jeg tror det er veldig få - bortsett fra kanskje Bifrost - som feirer noe slikt i dag. Det er kjempeflott om folk feirer f.eks solsnu i stedet, men da blir det ikke riktig å kalle det jul, feire det 24., ha kristne symboler eller annen form for feiring som tilhører den kristne julen.

3. Mange har det som deg i Norge, uten tvil. Antagelig flertallet. og det er nettopp den ubevisste feiringen av en religiøs høytid jeg reagerer på. Ved julefeiring er stjernen et kristent symbol, siden den symboliserer Betlehemsstjernen.

4. Det er ingen som nekter deg å feire jul akkurat slik du vil. Trådstarter spurte om noen av oss har vurdert å boikotte julen, og i såfall hvorfor, og jeg svarte på det ved å forklare hva jeg reagerer på med julen.

5. Ja, kristendommen har "monopol" på den kristne høytiden jul, vil jeg tro. På samme måte som jødedommen har "monopol" over Hanukka og islam over Ramadan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er en koselig td, i mørketiden. Ville aldri boikottet den nei. Selv om det blir litt ekstra god mat, bruker jegh ikke så veldig mye mer enn en vanlig helg, Kjøper ikke inn masse ting som ikke blir spist, Kjøper heller ikke spesielt dyre gaver, og gir kun til familie, ikke venner og kjente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen syns julen er for materialistisk, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke gjør noen grep utenat man trenger å avblåse hele greia. Med litt omtanke kan man fint greie å gi gaver som ikke preges av meningsløst sløseri. Jeg syns det er utrolig hyggelig med denne anledningen til å gi meningsfulle gaver til de jeg er glad i, i allefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris:

Såvidt jeg har hørt så la kirken feiringen av Jesus fødsel bevisst slik til at den sammenfalt med midtvintersfesten. Kirken valgte med andre ord denne tiden som sin viktigste høytid for å fortrenge en hedensk feiring og dermed festne sitt grep.

Dessuten er det mange juletradisjoner av nyere dato, for eksempel julenisser, juletrær, julestrømper etc. som ikke har noe med kristendommen spesielt å gjøre. Folk skaper sine egne tradisjoner. Mange har en annen religion eller er troløse i dagens samfunn, skal man da også kanskje få mindre fridager, siden julen per definisjon ikke er "helligdager"?

Jeg skal vedde på at det ikke er religion som står i sentrum for 95% av nordmennene. Selvfølgelig, flere er kristne, og "feirer"/tenker på Jesus, men det julen først og fremst handler om for de fleste er som nevnt familiesamvær, mat, gaver, og kanskje ettertanke også, om ikke nødvendigvis i forhold til Gud/Jesus.

Forøvrig blir det vel håpløst å diskutere dette noe videre, siden vi tydeligvis har et veldig forskjellig livssyn. Det er som du også påpeker, allerede på siden av temaet her... Men med røtter i og elementer fra eldre nordiske/norrøne feiringer synes jeg ikke du kan si at kristendommen har monopol på feiringen.

Det ville forresten vært morsomt, om du, som jeg antar er kristen ender opp med å boikotte julen fordi høytiden ikke er kristen nok for deg lengre... Du sier forresten at ingen kan nekte folk å feire julen slik de vil, men det irriterer deg jo tydeligvis likevel...at folk legger noe annet i feiringen enn det DU oppfatter som riktig

Endret av _lene_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...