Gå til innhold

Når veileder vurderer helt annerledes enn sensorene!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Masterstudenter jobber med oppgavene sine i henhold til veileders råd og vurderinger. Flere av de jeg studerer sammen med har levert inn sine Masteroppgaver - og har fått høre fra sine veiledere at de har gode opgaver og veileder har angitt at h*n vurderer det vitenskapelige arbeidet til en f.eks. B. Når så sensur faller og ekstern + intern sensor har vurdert oppgaven har det skjedd at det ble stryk!

Hvordan kan slikt skje? Hva annet kan studenten gjør enn å forholde seg til sin veileder?

Selv leverer jeg inn Masteroppgaven til jul men etter å ha hørt slike historier stusser jeg ved påliteligheten til karaktersystemet.

Har noen her erfaringer fra tilsvarende?

http://www.universitas.no/?sak=5443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår problemstillingen, men jeg tror ikke det er vanlig at det oppstår så store sprik som i dette tilfellet selv om jeg kjenner til et par lignende tilfeller der studenter har fått betydelig dårligere karakter enn forespeilet av veileder. Det som i de sakene jeg kjenner har vært felles er at veileder og student har blitt for tett knyttet og veileder har mistet objektiviteten i forhold til å vurdere sin egen students arbeider. Det vanlige er jo at man diskuterer med veileder hva man tenker rundt sin egen oppgave og får forklart ting som kanskje ikke kommer så godt frem i selve oppgaven. Fordi da veileder vet hva studenten tenker og egentlig mener ser de ikke at dette kanskje ikke er klart og tydelig nok i det skriftlige arbeidet.

For tette bånd mellom veileder og student kan være et tveegget sverd, så ofte kan det være lurt å få opgaven vurdert av en uavhengig tredjeperson før levering hvis man er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får veilederne lov til å antyde karakter på ei oppgave?