Gå til innhold

Røykedagbok for alle som vil være med


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

*fortsatt tøffest i verden - men med ukul hoste* :kul:

Hvordan gjorde du det Sofia? Hadde du pause fra "røykesituasjoner" i starten? Jeg tør ikke gå på kafe eller bar nå - annet enn røykfrie kaffebarer.... Og jeg som elsker kafe.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhhh.....jeg vet hvordan du har det nå. Fælt, ikke sant.

Ja, faktisk, jeg holdt meg borte i 2-3 uker. Jeg sa til mine røykende venninner, OK...ser dere om etpar uker. Nå er jeg heldig og de aller fleste vennene mine røyker ikke, og ingen i familien min, mor/far, søsken, røyker. Og så ringte jeg faktisk røyketelefonen. De er superproffe og du får lov til å være både lei deg og oppgitt.

Jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg klarte det. Jeg hadde bare super-bestemt meg, og tenkte at: det er nå eller aldri, altså. Det er steinhardt i begynnelsen, men dæven nå....nå er jeg konge!!!! Og så hadde jeg ikke røyk tilgengelig i hele tatt. Da hadde jeg nok sprukket. Især etter krangler med eksen og diskusjoner med barna, så kjente jeg hysterisk trang til å gå på trappen og STOR-røyke. Med begge hendene...samtidig. Hehe...Men ikke FAEN altså.... Jeg husker en gang jeg ringe til mamma tidlig på morgenen etter å ha hatt en diskusjon med sønnen min, og da gråt jeg i telefonen...og hulket frem....og så har jeg ikke røyk engang....bbuuuhhhuuuuu.... Så bra da!...sa bare mamma...lekende irriterende lett. Og det hadde hun jo jaggu helt rett i!

Husk at når røyketrangen melder seg, så varer det faktisk bare i to-tre minutter og så går det iallefall en time til neste gang. Da må du bare finne på noe den lille stunden, ring til en venninne, napp øyenbryn...hehehehe (ja, uansett hva)... Men iallefall, ikke bare sitt og kjenn etter eller tenk på hvor godt det hadde vært med en røyk. Du må bare fokusere på noe annet.

Nå er det gått 6 måneder og jeg har fortsatt lyst på røyk. Men det går over. Jeg ønsker ikke å røyke igjen. Ta vare på negative minner. Eks. Jeg stod ved kopimaskinen på jobb, og da kom en kollega og stilte seg helt ved meg, hun er type alltid perfekt kledd, sminket, irriterende elegant, slank, pen, MEN....da hun stilte seg ved siden av meg, så STANKET det røyk av henne, sikkert nettopp vært til pause. Og jeg tenkte, ja du skal bare stå der å være så flott og fin du bare vil, men fyttirakkern som du stinker. Og det gjør ikke jeg....og igjen...tralllalllallllaaa....

Så den tenker jeg på og jeg vet at jeg lukter godt.....alltid!

Sissan. Jeg har lest mange innlegg du har skrevet og jeg har ofte tenkt at du må være en flott dame med sunne interesser og fornuftige tanker. Jeg ønsker deg virkelig lykke til. Og vet du...en venn av meg sa at han synes jeg var blitt både mere pen og sexy (er det mulig dah...) etter at jeg sluttet. Du har en stolthet over deg nå, sa han. Og ja....jeg er stolt, jeg har vært storrøyker i mange år, og jeg har eeeelsket å røyke, digget det, og har ikke skjønt hvorfor noen virkelig ville slutte med noe så godt. Og for meg har det jo vært en "venn" gjennom 22 år, through sick an sin, through thick and thin. Jeg har jo alltid hatt røyken, gjennom brudd, tunge krangler, triste dager, glade dager, ferier, tenåringsfylla, kjærlighet, sex, hat og glede.....røyken har vært den "røde tråden" som jeg har kunnet stolt på, alltid.

Men nå sier jeg stolhet i stemmen. Vet du, jeg røyker ikke.

Det skal du også klare å gjøre, stå på!

Jeg ser at dette innlegget også..ble langt. Men dersom jeg kan hjelpe deg så er jo det helt toppers ikke sant. Så enn så lenge, jeg tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Bare kjapt innom før jeg drar på påskeferie... men vi klarer den også, vi!

God-og røykfri- påske!!!

Stor klem - J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for et flott innlegg Sofia!! Du "reddet" meg nok litt. Du skjønner - jeg har påskefri noen dager - alene hjemme. Nydelig vær, så jeg sitter på verandaen og leser aviser og soler meg. Jeg røyker ALLTID når jeg er på verandaen, og har tenkt mye på det i dag. Nå skal jeg slutte å tenke på det med en gang, bare for å bli like flink som deg.

JA -det er fælt nå.

Men jeg har vært 100% røykfri i 12 dager nå, og hosten begynner å gi seg. Har ikke hatt abstinenser i det hele tatt - alle vonde stunder har vært psykisk betinget.

Var på sykkeltur i går, og opplevde at det ikke gjorde noenting å bli anpusten, for det medførte ikke sliming/hosting.... Vil ikke ødelegge det nå.

Jeg må nok også holde meg unna kafeer og uteliv i noen uker til. Det betyr ikke ut i påsken, noe som nok går greit... Jeg må jo være ute i solen da, det er den største utfordringen så langt.

Tror kanskje jeg har det litt lettere enn deg også pga. mangel på abstinens. Jeg røyket 20-25 Tiedemans rød på det verste. Sluttet å røyke i august 2000 og holdt meg røykfri til juni 2001. Når jeg sprakk, gikk jeg ikke tilbake til gamle vaner fullt ut, men har røyket 10-12 Barclay om dagen siden. Men det er ikke lett allikevel!!

Jeg har heller ikke røyk tilgjengelig. Det hadde IKKE gått! Og merker som deg at spesielt etter krangler (har bare hatt en da :blunke: ) med kjærsten er det eneste jeg vil å røyke på verandaen alene. Blir ikke det samme å gå på badet og drikke et glass vann liksom... :ler: Men jeg klarte den også. Føler meg ikke helt konge enda - men litt prins kanskje?

Takk for gode ord og mye motivasjon. Håper jeg også blir mer sexy :ler: og stolt når jeg har klart det.

Jeg er ihvertfall kjempeimponert over deg, du har rett til å være stolt!!!

Takk igjen for motivasjon og glimt i øyet i situasjonen jeg er i!

En ting til (til de som måtte ha et svar):

HVORDAN får jeg bort tanken på at "når jeg har klart det en stund (eks. et halvt år), da kan jeg ta meg en røyk på fest av og til"....?

Jeg VET at jeg ikke kan det, for jeg har sprukket på det før. Men av og til er tanken det eneste som får meg videre. Kan noen fortelle meg at det på et eller annet tidspunkt er helt ok å gå ut på fest uten å røyke?At det etter en stund er bedre? Må si at jeg gleder meg til totalrøykeforbudet på utesteder, selv om jeg er imot overformynderi. Det vil gjøre det myyye enklere for meg ihvertfall....

Det ble langt for meg - takk for svar og deltakelse så langt.

Dette er ikke ment å være en dagbok kun for meg, bare bra om flere røykesluttere hiver seg på, så kan vi trøste hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går heeelt greit å gå ut og feste uten å røyke!

(selv om jeg fremdeles holder meg unna øl, og sjelden drikker meg full, så kan jeg drikke andre ting, kan bli brisen uten at det er det minste problem lenger.)

Har holdt opp i tre mnd nå, og det er verken problemer på kafe, ut å danse og drikke eller andre fester! Helt sant! :D

Bare hold ut!

Og den tanken at "jeg kan sikkert ta meg en røyk nå..." etter å ha sluttet en stund, den har jeg også sprukket på før. Så nå må jeg bare klare å skyve den teite tanken vekk, og tenke på at det er røykeavhengigheten min som får meg til å tenke det, ikke meg! :wink:

(for det sa kursledern min på røykesluttkurset, og ho har selvsagt rett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

*sitter på knærne med hendene foldet over hodet - bedende blikk i øynene*

- Gi meg eeeeeen røyk 'a.... Pliiis!

Hadde Tiedeman gjort jobben sin nå, hadde de solgt sigaretter enkeltvis. Jeg vil nemlig ikke sprekke ved å kjøpe en 10-pack, men hadde jeg fått tilgang til bare en bitteliten........ da altså.....

Men ellers har jeg det fint, og har vært røykfri i over 3 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 uker uten røyk?

Gratulerer! :hoppe:

Da er du ferdig med det verste!

Vær også obs på at nå er det lett å sprekke. Det er lett å tenke at ettersom du nå har klart deg i tre uker så gjør det ikke noe om du røyker en liten en. Men slike tanker må jages vekk!

Vekk, vekk, vekk! :evil:

Har du begynt å legge merke til de som fremdeles røyker? Hvordan huden deres ser ut? For ikke å snakke om tennene!

Spander snart en time hos tannlegen igjen og få renset opp. Det er virkelig også motiverende!

Du er flink Sissan. Stå på.

Du er en ikke-røyker i sjel og sinn. Jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Takker og bukker for gratulasjoner*

Stolt av meg selv!!! Yes I am.

Jeg er en ikke-røyker. Jeg er en ikke-røyker. Jeg er en ikke-røyker.

(Men gud så lyst jeg har på bare en liten en)

Jeg kjenner nok nettopp det du sier Litago. Det er lett å sprekke nå, for jeg har jo klart det, og tror nok at bare en liten en hadde fått meg overbevist om at jeg virkelig har klart det (teit - ikke sant?).

Aline sa til meg at det er røykeavhengigheten min og ikke meg som har lyst på den lille... Jeg blir stadig flinkere til å skille disse to "personlighetene" og gikk gjennom en ildtest i dag, i møte med en kollega som jeg glatt kunne "bommet" "bare en" av... Jeg gjorde det IKKE. Tok meg en Läkerol i stedet.... *klapper seg selv på hodet*

Leser heller ikke daglig om hva som skjer med kroppen min lenger, slik jeg gjorde i starten... Kanskje litt dumt, men jeg blir litt lei av å fokusere så veldig på det hele tiden.... Stort sett tenker jeg ikke på at jeg ikke røyker lenger....

OM jeg legger merke til de som røyker??? Gjett om jeg gjør?

Har en følelse av at 90% og ikke 30% av norges befolkning røyker. Veksler mellom å trekke meg unna dem pga. at sigarettene lukter vondt, og å stille meg oppå dem og snuuuuuuse inn!

Men jeg ser ikke den dårlige huden deres. Gjett om jeg har sett etter!! Syns mange røykere ser akkurat ut som mange ikkerøykere jeg... Merker ikke forskjell på min egen hud heller faktisk. Men jeg merker at jeg har bedre luktesans. Har blitt veldig "snusete". Har kjøpt svibler til kontoret, så nå dufter hele kontoret mitt nydelig (jeg kan ikke huske at svibler luktet på 5 meters avstand - har alltid måttet helt innpå dem)...

Hvite tenner har jeg alltid hatt, men en dyprens hos hudpleier skal jeg unne meg i starten av mai. Får peelet av all dritten som sikkert ligger der og etser enda...

Jeg er flink - jeg er flink - jeg er en ikke-røyker. tralallalallalallalla.

Sier jeg det nok ganger blir det sant!!

Du er en ikke-røyker i sjel og sinn. Jeg vet det.

Takker og bukker. Jeg vet det nok innerst inne også. Av og til er det bare veldig langt inn.... :ler:

I helgen skal jeg til svigers. De røyker med beggen henda.... Det KAN bli en utfordring, men jeg tror ikke det. Det er nemlig ikke så vanskelig å se på dem at de er røykere (stygt sagt men sant).... Men kryss fingre og send noen viljestyrke-vibrasjoner til meg allikevel....

Hvordan går det med Jasmin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er!!!

Lykke til i helga, om det blir for ille så får du enten banne litt til sambon eller sende hat-meldinger til meg!!! :wink: bare får å få det ut på annen måte en å ta en røyk mener jeg, for sååå svak er du jo ikke!! :wink:

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tilfeldigvis innom røykedagboka.. og der sto navnet mitt gitt,,

Nei ikke for og være grell mot dere flinke..men denne jenta sprakk..:)

MEN.. jeg prøver igjen !:)... snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla
En ting til (til de som måtte ha et svar):

HVORDAN får jeg bort tanken på at "når jeg har klart det en stund (eks. et halvt år), da kan jeg ta meg en røyk på fest av og til"....?

Jeg VET at jeg ikke kan det, for jeg har sprukket på det før. Men av og til er tanken det eneste som får meg videre. Kan noen fortelle meg at det på et eller annet tidspunkt er helt ok å gå ut på fest uten å røyke?At det etter en stund er bedre? Må si at jeg gleder meg til totalrøykeforbudet på utesteder, selv om jeg er imot overformynderi. Det vil gjøre det myyye enklere for meg ihvertfall....

For min del så var det tanken på at "når jeg har klart det en stund kan jeg ta meg en røykk på fest av og til" som hjalp meg til å bli røykfri. Jeg passet hele tiden på å utvide perioden. Først tenkte jeg at når jeg har vært røykfri i tre mnd så kan jeg ta en røyk på fest, så et halvt år, så et år og nå minst 5 år. Jeg håper da at om 5 år så har jeg overhodet ikke lyst på en eneste røyk. Jeg må tilstå at i sene nattetimer etter litt mye rødvin så får jeg av og til lyst på røyk, men jeg har ennå ikke tatt noen (det skal jeg heller ikke gjøre).

Ja Sissan, det går an å gå på fest og det er akkurat like moro som før. Jeg var nettopp på en fest hvor det ikke var lov til å røyke inne, alle måtte ut i regnværet. I slike tilfeller føler jeg meg av og til litt overlegen.

Jeg tror det er like greit å kaste seg ut i det først som sist; gå på fest og ha det gøy, så slipper du å sitte hjemme å spekluere på hvordan det vil gå. Vær bare forberedt på at du den første gangen vil tenke veldig mye på røyk. En annen ting er at dagen derpå som røykfri er myyyyye bedre enn som røyker.

Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg slutta å røyke for et år siden jeg da....ble gravid og DA var det ikke vanskelig å slutte å røyke altså!!Slutta på dagen og jeg skal IKKE begynne med det igjen...vil være et godt forbilde for sønnen min nå.

Men uansett er det nok lurt å slutte å røyke FØR man blir gravid...dessuten kan røyk føre til nedsatt fruktbarhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Skavvise... godt over 2 måneder nå, og jeg er fremdeles røykfri! :D Hvordan går det med deg, Sissan?

Skal innrømme at det har vært litt tøft til tider. Særlig på fest (dvs jeg har holdt meg unna en del fester i det siste slik at jeg ikke skal bli fristet) og når jeg har vært på laange gode middager med mye god vin, da hadde det vært så godt med en sigg.

Faktisk hadde jeg planlagt å sprekke for et par uker siden, men fikk det ikke til! :hoho::hoho: Jeg hadde bestemt meg for å ta EN sigarett en kveld, men så ombestemte jeg meg for det luktet så vondt. Vet ikke helt om det er god eller dårlig viljestyrke, men det betyr da ihvertfall at jeg har holdt meg.

Nå har det gått såpass lang tid at jeg kan lage meg en liste over alle fordelene med å ha sluttet:

- får MASSE komplimenter fra ikke-røykende venner som er stolte av meg :-D

- det lukter mye bedre av hår og klær etter en tur ut på byen

- det er ofte en god del ledige plasser i ikke-røyke avdelinger på cafeer og puber ;-)

- jepp, jeg får bedre råd! selv om økonomi ikke var et poeng sånn i starten så merker jeg det veldig godt

- luktesansen min er sterkt forbedret

- jeg er i bedre form selv om jeg ikke trener mer!

- følelse av kontroll, av det å mestre og å klare det en bestemmer seg for!

Så i går feiret jeg verdens røykfrie dag med å kjøpe en blomst til meg selv, jeg.

Hvordan går det med dere andre sluttere?

*stor røykfri klem til allesammen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fire og en halv måned uten røyk nå!! :sjarmor::sjarmor:

Er kjempestolt og kooooser meg uten røyk!!

hender jeg tenker på at "i fjor når jeg gjorde dette, da røyka jeg da... hmm... " men det blir liksom med det, har ikke spesielt lyst på, bare tenker på det av og til.

Sissan, hvordan går det med deg og røykslutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Takk, jente 29 :-D

Og jeg tenker innimellom det samme som deg Aline, men nå er det slutt med all røyking for min del - for alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Trulselinemor

JEG SLUTTET FOR 10 ÅR SIDEN. :hoppe:

JEG VIL ØNSKE DEG EN KJEMPE FIN 17 MAI. KOS DEG! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...