Gå til innhold

Røykedagbok for alle som vil være med

Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg slutter å røyke neste uke :o

Bestemte meg for en tid tilbake for at NÅ er det slutt. Har nå 3,5 pakker igjen - så er røyketiden for meg over.

Har forsøkt 2 ganger før - holdt i underkant av et år begge gangene. Er eg. ikke fysisk avhengig - det er psyken som knekker meg.

Var hos legen (for noe helt annet) i går, og fant en brosjyre som sier at de fleste som klarer å slutte, har forsøkt 2 eller flere ganger før. Så det er håp :lol:

Gruer meg som en hund, men gleder meg også. Jeg røyker under 10 om dagen nå, og har faste rutiner rundt hver røyk. Slik løser jeg det:

* Røyk på jobb (3 stk) erstattes med å ta heisen ned 7 etg. og gå opp igjen (må komme meg unna PCen)

* Røyk til og fra buss erstattes med røyketyggis i starten, vanlig tyggis/annet etterhvert.

* Kveldsrøyken er ikke problem, for den hater jeg uansett. Får finne på noe kos i stedet.

Problemet da er kafe-besøk, fest og utepils om sommeren. Noen som har gode råd for hva jeg kan gjøre?

Ellers har jeg bestemt at etter 14 dager belønnes jeg med hudpleie med peeling for å få bort røykehuden, og rens av alle dressjakker uansett om det egentlig "trengs" for å få bort lukta.

Dessuten skal jeg i gang med trening igjen - noe jeg har unnlatt å være på i snart et halvt år. SÅ bonusen min blir kjempebonus.

Ett problem igjen: Tidligere når jeg har sluttet har jeg lagt på meg 10 kilo. Usikker på hvordan jeg skal unngå det, så en del av røykedagboken min blir nok ukentlig vektregistrering for å forsøke å unngå det. Det er faktisk en gang derfor jeg "sprakk". Kunne ikke se annen måte å gå ned igjen i vekt på (og utseende er jo myyye viktigere enn helse :ler: ).

Jeg ønsker meg selv lykke til, og håper flere henger seg på dagboken - den er ikke ment for meg alene - da er det ikke noe gøy. Tar du utfordringen Cassandra-sinna-jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet da er kafe-besøk, fest og utepils om sommeren. Noen som har gode råd for hva jeg kan gjøre?

Du må slutte med tingene du nevner her :ler:

Har forsøkt å slutte selv 2 ganger før jeg også, og ble felt av utepilsen begge gangene :( Som for deg er psyken problemet mitt også, det fysiske behovet går rimelig fort over.

Jeg trenger nok litt mere tid til å motivere meg selv for et nytt forsøk, men ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd å slutte. Fylte kjøleskapet med knaskerøtter, men spiste bare godteri... Dessuten ble jeg så jæ***g sur at jeg måtte bare begynne på igjen, så jeg beholdt vennene mine.. :ler:

Må nok være sterkt motivert til å slutte ja.....

Det er IKKE jeg enda.

Men lykke til til deg hvertfall... Håper du klarer det! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger - det trengs :D

SLUTTE med utepils om sommeren??? :o

Huff og hoi - det går ikke an!!

Skjønner godt at dere ikke ivl slutte sammen med meg jeg, jeg har nå hatt snart 2 måneder og forberede meg psykisk på, og akkurat nå gleder jeg meg til å komme i gang. Det er så mange andre ting jeg heller vil gjøre enn å røyke.... Men gruer meg også, vet at det blir tøft. Og egentlig er jeg ikke motivert - har bare bestemt meg - så får vi se om jeg er sta nok...

Skulle ønske jeg kunne bli festrøyker - eller bare røyke av og til. Men tror ikke det går for meg. Det fungerer en periode, men så er det på han igjen. Har henta masse brosjyrer nå som viser hvor fryktelig dumt det er å røyke. Har tenkt å lese de hver dag i starten. Skal ikke plage dere med hva som står der - kjære røykere - men si fra om dere vil vite hvor jævlige dere ser ut inni, det kan jeg snart alt om.

Har nå 3 pakker igjen - så en gang neste uke er det slutt....... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilo Sissan.

Jeg har holdt opp å røyke nå i ca 2 mnd og 2 uker ca jeg.

Jeg var egentlig heller ikke veldig motivert, fikk bare ånden over meg, og fant ut at nå ble jeg med på kurs.

Har også forsøkt å slutte en 2-3 ganger før, med varierende hell... (har alltid startet igjen da..) (bortsett fra denne gangen!)

Og det som er helt sikkert, er at hver røykekutt er forskjellig fra den andre!

At du la på deg 10 kilo de forrige gangene, betyr ikke at du er dømt til å gjøre det nå! Min første gang la jeg ikke merke til noe forandring på vekta i det hele tatt, den andre gangen la jeg på meg så jeg ikke likte det! Også den tredje gangen, mens denne gangen har jeg kanskje vippet litt mellom ett par kilo til eller fra der jeg var, men holder meg under min egen grense.

Cafè-besøk og utepils ja... mitt store helvete de første fire-fem ukene!! Jeg opplevde flere ganger å måtte gå hjem tidligere en jeg noen gang har gjort før, fordi jeg ble enten sint eller bare skikkelig frustrert. Men da gjorde jeg det da! Egentlig ingen big deal!

Jeg har "måttet" slutte med pilsen for en periode, vet ikke om jeg noen gang kommer til å drikke vanlig pils igjen! Og det er bare slik det må være for meg, for jeg har aldri i mitt liv drukket en pils (spesielt utepils!!) uten å nyte en røyk samtidig! Jeg har sprukket på det før, og har nå funnet ut at jeg da får erstatte pilsen også da!

Drikker rusbrus når jeg er ute istedenfor øl, fordi jeg aldri har lagt meg til en vane om "rusbrus + røyk= supert", og derfor blir jeg heller ikke spesielt røyksugen når jeg drikker rusbrus. Kan til nød ta en Sol eller noe slikt øl, som er annerledes en vanlig pils, men holder meg helst unna det også pr dags dato.

Jeg kjøpte meg en "kamerat" jeg da!! :sjarmor: En liten sydd pute, som heter stress-pute eller noe slikt, satt å knadde og dro i den som desperat når suget og vanen var som værst, det funket på en merkelig måte for meg, jeg fikk overført "vanen" min til å være rettet mot denne kameraten istedenfor mot røyken. Og i dag trenger jeg den ikke, men har den alltid med meg i tilfelle jeg blir overmannet.

Kjøpte også røyketyggis som jeg alltid hadde tilgjengelig, trengte faktisk aldri å bruke den, men bare det å ha den der hjalp. Så om jeg fikk lyst å sprekke igjen (for jeg hadde en og en halv sprekk før jeg innså hva jeg dreiv med!) kunne jeg tatt en tyggis istedenfor en røyk.

Skriv ut den røykedagboken Sissan, og kryss av for hver dag, der får du hver dag informasjon om hva som skjer av endringer i kroppen din hver dag, det var virkelig motiverende for meg. Og jeg sleit seriøst denne gangen! Jeg har aldri hatt det så tøfft før under en røykekutt jeg! Hadde det jævlig fra dag èn og hver dag i fire-fem uker!! Hadde hver dag i alle disse ukene SERIØST lyst til å være en røyker! Men det VAR oppmuntrende å lese at nå slappet musklene rundt pusterøret av slik at jeg pustet lettere, og når jeg da kjente etter så kjente jeg faktisk at de gjorde det! Og det VAR deilig å kjenne at pusten gikk lettere! Og det samme med alt det andre som skjer!

Lykke til Sissan! Jeg støtter deg 100%, og denne gangen kan du støtte deg til meg! Uten redsel for å begynne å røyke igjen av det... :wink::ler:

Lykke til til andre som skal slutte også, det er deilig å være røykfri! Og jeg har faktisk blitt kvitt sterke plager jeg har gått med i 7-8 ÅR!!! som jeg aldri har funnet ut hva var, før jeg nå begynte å legge merke til at de var borte når jeg ikke røyket!

Legg merke til alle positive forbedringer, LET etter dem! Og verdsett dem høyere en di kanskje fortjener, men sett dem høyt fordet! Skyld alt jævlig på røyken! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Supert initiativ, Sissan! Jeg er med! :D

Men du, hvorfor vente til du har røyka ferdig de 3 pakkene da? Hvorfor ikke kutte nå med en gang? (hinte-overhodet-ikke-diskret)

Mine største fallgruver vil være:

-røykerommet på jobben sammen med morgenkaffen og rett etter lunch

-kaféturer og utepils-helt enig, denne blir jxxvlig!

-gode laange middager med en røyk underveis og til slutt

Har hele tiden innbilt meg at jeg ikke er avhengig og at jeg røyker kun for det sosiale, men det er nok kun inne i hodet mitt gitt. For jeg ER jo avhengig, hadde jeg ikke vært det hadde jeg jo slutta for lengst.

Akkurat nå er det 48 timer siden jeg tok mitt (forhåpentligvis for alltid) SISTE trekk. Fxxxtti dæven så lyst som jeg har på en røyk akkurat nå!!!!!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Ja, det er kjipt med den første utepilsen når man har blitt ikke-røyker. Jeg har vært røykfri i over et år og gledet meg ikke til den første utepilsen i fjor på grunn av røyken. Jeg har ikke holdt meg unna pilsen på grunn av at jeg har blitt ikke-røyker, men drukket pils som før. For meg var det viktig at jeg kunne gjøre akkurat de samme tingene som jeg gjorde som røyker. Det jeg har funnet ut er at det beste med den første utepilsen er sol og gode venner. Det beste med pils er å nyte den sammen med gode venner, ikke røyken. Jeg må si at jeg var tvilende til at jeg skulle se slik på det, men heldigvis har det blitt slik.

Lykke til som ikke røykere alle sammen. Etter en stund blir livet minst like bra som før.

Nå er det fredag ettermiddag og jeg skal drikke øl, uten røyk selvfølgelig. :briller: ikke :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 1 pakke igjen... Hvorfor jeg ikke kutter med en gang? Vel - psykisk vil jeg anta. Jeg forbereder meg.

2 dager igjen, tenker jeg nå. Grue grue :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

For å si det slik, nyt de siste 2 dagene, Sissan!

Vi blir sikkert glade for at vi har slutta å røyke, bedre helse, lukter ikke vondt, sparer penger osv, men i dag er det helt FOR J&/¤"VLIG! :hoho::hoho:

(flimmerhårene i halsen er på vei tilbake, urgh!)

Tror faktisk du er litt lur jeg, som bestemte deg for å røyke x pakker før du slutter. Da vet du når det skal skje og kan motivere deg. Dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tvi. Det er nå .... 27 timer og 17 minutter siden jeg tok min siste røyk... og det går ganske bra.

Fikk kjempevondt i magen i går, etter litt mye tyggis (vanlig og Nicorette) og drops, men det justerer seg nok etterhvert. Må se om jeg kan finne noe å putte i munnen som ikke gjør at jeg legger på meg og som ikke gir meg vondt i magen..... Og så svetta jeg sånn i natt!! Og fryser hele tiden.

Ellers var jeg så heldig å ha et lite batteri i lommen i går når jeg gikk ut, så det er plassert der jeg pleide å ha røyken. Det klør nemlig mellom fingrene i situasjoner der jeg pleide å røyke. :ler:

Det er merkelig - jeg tenkte mer på røyk i går enn jeg noensinne har gjort mens jeg røykte. Men sånn er det kanskje?

Ikke jævlig enda, men jeg er avventende.

Ellers har jeg nå oppnådd følgende positive virkninger i kroppen min:

- Blodtrykk og puls har sunket til normal. Temperatur i hender og føtter har økt til normal.

- Mengden av kullos i blodet er lavere, og mengden oksygen i blodet er normal igjen.

- Risikoen for hjerteinfarkt er blitt lavere

- Jeg blir skikkelig irritert over småting.

:blunke:

Ikke dårlig det på litt over et døgn?

Juhuuuu!! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle prøve hjelpe til litt. La inn dette innlegget til Jennifer da hun skulle slutte å røyke..

Hvis du får lyst til å røyke tenk på all den dritten du får i deg bare av en sigarett..arsenikk ( rottegift ) bly..ammoniakk...tjære...kullos etc

Hva er logikken i å trekke dette ned i lungene våre som vi faktisk trenger for å kunne puste???

En annen grunn til å boikotte tobakk er måten tobakkselskapene i årevis har holdt tilbake informasjon om bl.a hvor mye skade røyking gjør, samt jugd om inneholdet av div stoffene i sigaretter ( du får i deg 3 ganger så mye av det som står på pakkene). Det verste syns imidlertid jeg er at de tilsetter smaker i sigarettene slik at barn skal like de, slik som sjokolade og te smak. Videre er det mange barn som arbeider på tobakkplantasjene som bl.a Tiedemann kjøper tobakk fra... Stoffer som brukes på tobakksplantene forurenser også jorda og dermed vannet til de som bor der..produksjonen av dette er veldig vanlig i uland...og de er fattige fra før.. så de har ikke så mye å stille opp med når det gjelder forurenset vann... derfor er det veldig mange mennesker som blir syke av dette...

Ja, dette var jo oppmuntrende lesning, nei... MEN det er fakta.

Har røyka litt før jeg og, men syns nå etter all informasjon at det rett og slett blir for dumt...når det er sagt så er det er veldig trist grunn til at jeg har satt meg inn i dette. Mamma døde av lungekreft for 5 år ( herregud er det allerede 5 år siden) siden, bare 44 år gammel. Bare fordi hun hadde røyka, tenk så forbanna unødvendig.. i sin beste alder, hadde akkurat blitt bestemor ( jeg fikk barn 4 uker før dette) og endelig kunne nyte fruktene av det hun hadde sådd.. Og se noen du elsker sakte bli kvalt unner jeg ingen å oppleve..Lungekreft er noe av det verste man kan dø av..

Ønsker dere alle lykke til med røykeslutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Tenker mye på hva slags dritt jeg får i meg nå, ja....

Men dessverre fungerer ikke skremselshistorier på meg. Selv om jeg er over 30 er jeg fremdeles på mange måter udødelig i mitt eget hode.... Har selv sittet på sykeleiet til mennesker som dør av røyking - og gått ut og tatt en røyk uten problemer...

Det er de positive tingene jeg OPPNÅR ved å slutte å røyke som motiverer meg fra dag til dag nå. Ikke alle de negative tingene jeg UNNGÅR. Men det kan jo selvsagt være annerledes for andre. ER uansett snart gjennom min 4 dag som røykfri, og alt går bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kutten! :D

Jeg har også vært best hjulpet med å tenke på alle de positive tingene som skjer og som jeg oppnår.

Tenkte dessuten også myyyye mer på sigaretter og røyking den første perioden jeg sluttet en jeg noengang har gjort mens jeg røyket, og det gir seg selv om det virker som det holder på leeeeenge... (for noen ihvertfall.. :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sissan. Du skal få etpar gode råd fra meg også. Jeg sluttet 20. oktober 2002 og har altså snart 6 mnd. dag!! (stolt). Jeg har røkt i 22 år og røkte MYE...mellom 20-30 pr dag, mere i helgene.

Et godt tips til deg er at du nå de første ukene skal drikke så mye vann du bare klarer og så litt til. 3-4 liter om dagen, minst. Da renser du kroppen hurtig for nikotin, og suget blir mindre. Jeg drakk ikke cola på nesten 2 måneder (og jeg er colaholiker) for jeg måtte alltid røyke og drikke cola samtidig. Så dersom du er sånn kaffe og røyk menneske, så anbefaler jeg å kutte på kaffen en stund fremover. Og så hadde jeg tannpirkere tilgjengelig i alle lommer og skuffer og vesker. Slik at jeg kunne fomle med noe i munnen. Og drikk mere vann.

Det som har fått meg til å klare å holde meg, er uten tvil pengene. Jeg har hver eneste dag nå i 6 månender lagt penger i en skål. 30.- på mand.-torsd. og 40.- fred. - sønd. Det blir ca. 1.000.- i mnd og jeg har altså til nå spart kr. 6.000.- Og jeg røkte jo for mere enn det, så jeg merker jo også at økonomien er bedre, selv om jeg altså sparer. Disse pengene er MINE penger, og skal ikke gå til mat og strøm. Jeg har handlet klær, vært hos dyr frisør, skal til Oslo til helgen for resten av røykepengene. Jeg skal fortsette å spare for det er himmelsk å ha disse ekstrapengene til meg selv.

Og hver dag...når jeg står opp og ser meg i speilet på badet, så sier jeg. Du er den tøffeste i verden for du har sluttet å røyke. Skryt av deg selv Sissan, det hjelper. For det ER tøft og DU er tøff.

En annen ting. Dersom noen tilbyr deg en røyk. Si: Neitakk jeg røyker ikke. Da får du full respekt. Dersom du sier: neitakk jeg har nettopp sluttet, så blir det tyning og erting. Kom igjen, En røyk kan du jo ta....

Se på deg selv om en Ikke-røyker og ikke en som holder på å slutte å røyke. Sammenligne deg med venninner som ikke røyker. Ville "hun" ha tenkt på røyk nå?...NEI!....så da skal ikke du det heller.

STÅ PÅ....klart du klarer det.

Sommeren og utepils....det tar vi når vi kommer dit. Jeg har jo tenkt at jeg nok aldri mere kan dra på ferie. Men klart jeg kan. Det er jo millioner av ikke-røykere som drar på ferie. Og nå er vi jo ikke-røykere du og jeg. Så klart vi kan drikke utepils og dra på ferie..... No big deal...

Og forsett med dagboken. Jeg skal komme innom å se hvordan du klarer deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jamila

Å, for et flott innlegg Sofia! Du er flink som har klart det! Men jeg skjønner at det er håp for oss alle som prøver ;-)

Jeg er nå på min 11. dag som ikkerøyker i dag, og er kjempestolt! :briller: Sliter fryktelig i perioder, men liker bedre fordelene enn ulempene. Hvordan er formen din i dag, Sissan? Jeg har hosta så fælt i helga atte...atte....men men. Det kan jo bare bli bedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig kommentar Jamila.

Hosten ja. Den er grusom i begynnelsen og værre blir det når man begynner å hoste opp ting og tang...(orker ikke beskrive det engang). Det du/dere må tenke på da, det er at kroppen går gjennom en "renselse", den skiller ut giften og kvitter seg med den. Så når du hoster og føler deg ille, så er det et meget godt tegn. Det betyr at kroppen snart er fri for nikotin og annet fanteri.

Snart vil dere merke at formen er bedre. Nå kan jeg løpe i trapper uten å få en "nær-døden-opplevelse". Og jeg føler meg både penere og "renere". Huden min har blitt bedre og jeg er piggere i kroppen. Skikkelig deilig.

Så stå på, og syng i kor. Vi er tøffe jenter, vi er de tøffeste i verden....tralllalalalaaa.... (hehehehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Synger med!! "traallalalallaaalaala tralala tralaaaaalala" osv.... :hoho:

Vi er tøffest i hele verden!!!

Hvordan er formen din, Sissan??Du gir deg vel ikke?

Forresten har hosten min avtatt nå i dag (forhåpentligvis er det ikke midlertidig), og det er 15 dager siden jeg ble røykfri :-D

Ha en strålende dag :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - har vært lenge borte!

Takk for kjempefine og motiverende innlegg.

Når har jeg vært røykfri i straksens én uke.

:D Og det går fint. Har hatt to problemer: tirsdag før trening (røyker alltid da) og i dag når jeg ville ha kaffe latte ute i solen. Det ble kaffe latte og nicotinelle INNE i mørket i stedet.... Ellers ingen savn.

Har spist hemningsløst med godteri. Lovet meg selv at jeg kunne det i den første uken, så nå er det tilbake til normal. Har hatt massse vondt i magen pga. for mye dent og tyggis. Oppblåst som aldri før :ler: - ikke særlig kult.

Hoster grums ja. MASSSSE guffent grums. Hoster hele tiden - litt sånn tørr hoste - og av og til er den IKKE tørr.

:tunge1:

Har kuttet litt på kaffen. Har ikke pleid å røyke og drikke kaffe samtidig, det har bare blitt sånn.

Drikker masse vann som det er - flere liter om dagen. Skal jeg fylle på mer, slipper jeg å jobbe for da må jeg sitte på do konstant :ler: . Men har vært på helsekost og kjøpt noe middel som skal rense kroppen. Har begynt med det i dag, så jeg aner ikke om det virker. Har mareritt om å svette tjære... :ler:

Leser masse om hva som skjer i kroppen, men nå skjer det ikke mer på 2 uker *sukk*. Det gjør jo det da, men ikke i kalenderen...

Ellers tenker jeg "så dum du er" hver gang jeg ser en røyker. Det er ikke alltid det hjelper - har tatt meg i å se lengselsfylt etter en sneip på 1 cm + filter :hoho: . Men denne gangen SKAL jeg klare det.

Lalallalalalalalal sammen med Jamila og Sofia.

*Ser meg i speilet - retter opp ryggen - og forteller meg at jeg er tøffest i verden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...