Gå til innhold

Voldtekt og orgasme

Fremhevede innlegg

Skrevet
Guttene som svarte i undersøkelsen om voldtekt og nytelse og som jo var representative for den unge mannlige befolkningen, ble unisont fordømt for groteske holdninger når det var debatt rundt undersøkelsen. De som reagerte på den måten bør revurdere sitt standpunkt og skylder menn i sin alminnelighet eller i hvert fall de som svarte i undersøkelsen en beklagelse. De konstaterte et faktum, de legitimerte ikke voldtekt.

Undersøkelsen viser ikke om de svarte som de gjorde på grunn av fordommer og uvitenhet, og tilfeldigvis gav svar som også samsvarer med fakta, eller om de visste at fysiske funksjoner kan føre til at enkelte kan føle fysisk nytelse under en situasjon de egentlig finner traumatisk - jeg tipper det finnes svar fra begge kategorier.

Jeg vil heller refse de som lagde en dårlig undersøkelse og ikke kan faget sitt godt nok, før jeg ber om unnskyldning. De som svarte riktig fordi de har empati nok til å sette seg inn i den voldtattes situasjon og kunnskap om fysiske funksjoner, vil nok skjønne det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sexologene baserer jo påstandene sine delvis på faglitteratur om voldtekt som baserer seg på intervjuer med voldtatte og delvis på den informasjonen de får fra egne klienter som har opplevd voldtekt. Hvis det ikke er godt nok for deg så vil du ha vanskelig for å tilegne deg kunnskap om noe som helst, men du kan jo google litt på problemstillingen, da finner du i hvert fall flere steder hvor voldtatte skriver inn om denne problemstillingen til rådgivere. Om du må snakke med noen IRL kan jeg nok ikke hjelpe deg.

Nei, det er nok dessverre ikke godt nok for meg i dette tilfellet. At det gjør det vanskelig for meg å tilegne meg kunnskap om noe somhelst syns jeg var et skikkelig barnslig utsagn fra din side. Jeg kan ikke tro alt jeg leser heller.

Men visst du leser en artikel på at en person har snakket med en som syns det er godt å spikre seg fast i armer og ben med 10toms spiker, og du hadde prøvd det og syns bare det var jævlig, hadde du hatt forståelse for det??

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det at man får orgasme er ikke det samme som at man nyter eller ønsker å bli voldtatt. Jeg har hørt om noe lignende som det ts skriver om, men det er ikke rart at det snakkes så lite om det, når det antakeligvis er så mye skyld involvert. Jeg har hørt om det i forbindelse med seksuelle overgrep mot barn. Det fins mange former for overgrep. Det er like mye et overgrep mot et barn om det ikke er vold eller trusler involvert, og det er bl.a. i slike sammenhenger jeg har hørt om dette med orgasme. Om det kan eksistere i sammenhenger hvor man blir mer direkte truet, har jeg ikke hørt om, men det kan sikkert stemme. Det gjør imidlertid ikke overgrepet noe bedre, tvert i mot. Det kompliserer det hele så mye mer, og gjør overgrepet grovere, spør du meg.

dette tror jeg også. jeg tror man kan få orgasme ved voldtekt, men mener det blir feil å bruke ordet nytelse.

Gjest voldtektsutsatt
Skrevet

Her må man skille mellom hva som er fysisk godt, og hva som er psykisk godt. Kroppen kan gi opphav til behagelige følelser under en voldtekt nettopp fordi det er det de erogene sonene som blir stimulert er laget for å gjøre. Så ja, det er mulig å føle nytelse under en voldtekt.

De psykiske aspektene, som ekstrem frykt, hjelpesløshet, avsky og ydmykelse, gjør derimot at det er svært vanskelig for jenta å oppnå orgasme under en voldtekt likevel. Det KAN skje, men det er estimert at dette skjer i mindre enn 1% av alle voldtekter, og da betyr det ikke at hun liker det som skjer i utgangspunktet - som regel har hun bare lett for å få orgasme ved stimuli i utgangspunktet.

Som regel er det de som opplever fysisk nytelse i forbindelse med overgrepet som får sterkest skyldfølelse etterpå, fordi de tror at de "var med på det" eller "likte det litt også" selv om de psykisk sett bare ville dø under overgrepet.

Hilsen voldtektsoffer - som ikke følte noen nytelse i det hele tatt, bare smerte, frykt og hjelpesløshet.

Skrevet
Nei, jeg tror ikke du mente at det var da "bra" å voldta noen. Og selv om jeg leser det du har skrevet, klarer ikke jeg å tro at det er ett faktum. I mitt hode gir det ingen mening at det kan være noe form for nytelse, av noen form, skam kommer nok uansett nytelse eller ikke når en person bli voldtatt!

Nei, og det er jo forståelig at du ikke tror på det. En del av meg vil heller ikke tro på det, fordi det virker så utenkelig at man skulle reagere slik.

Likevel har jeg hørt om slike tilfeller før, og "nytelse" er vel ikke et dekkende ord for hva som skjer. Men vi har kropper som i blant reagerer annerledes enn man skulle tro, annerledes enn man skulle ønske og ville.

Og for all del, dette skjer jo med svært, svært få.

Skrevet
Nei, det er nok dessverre ikke godt nok for meg i dette tilfellet. At det gjør det vanskelig for meg å tilegne meg kunnskap om noe somhelst syns jeg var et skikkelig barnslig utsagn fra din side. Jeg kan ikke tro alt jeg leser heller.

Men visst du leser en artikel på at en person har snakket med en som syns det er godt å spikre seg fast i armer og ben med 10toms spiker, og du hadde prøvd det og syns bare det var jævlig, hadde du hatt forståelse for det??

En fagruppe som baserer sin kunnskap om et fenomen på tusentalls intervjuer de siste 50 årene og det som blir fortalt dem direkte av menneskene som har opplevd det selv og som de har i terapi er ikke sammenlignbart med en eller annen avissartikkel. Skjønner du ikke forskjellen? Herregud. Hvis du ikke aksepterer et slikt kunnskapsgrunnlag, direkte intervjuer utført av mengdevis av forskjellige universitetsansatte med tusenvis av mennesker som har opplevd et fenomen og forteller direkte om det, da vil du ha et problem med å tillegne deg kunnskap. Du vil jo ikke kunne akseptere tilsvarende kunnskapsgrunnlag i andre tilfeller heller. Du MÅ jo ha førstehåndskunnskap for å kunne akseptere noe som fakta. Det er ikke barnslig å si, det er en konstatering av hva det fører til om du benyter den samme normen for kunnskapstilegnelse i andre tilfeller.

Skrevet
En fagruppe som baserer sin kunnskap om et fenomen på tusentalls intervjuer de siste 50 årene og det som blir fortalt dem direkte av menneskene som har opplevd det selv og som de har i terapi er ikke sammenlignbart med en eller annen avissartikkel. Skjønner du ikke forskjellen? Herregud. Hvis du ikke aksepterer et slikt kunnskapsgrunnlag, direkte intervjuer utført av mengdevis av forskjellige universitetsansatte med tusenvis av mennesker som har opplevd et fenomen og forteller direkte om det, da vil du ha et problem med å tillegne deg kunnskap. Du vil jo ikke kunne akseptere tilsvarende kunnskapsgrunnlag i andre tilfeller heller. Du MÅ jo ha førstehåndskunnskap for å kunne akseptere noe som fakta. Det er ikke barnslig å si, det er en konstatering av hva det fører til om du benyter den samme normen for kunnskapstilegnelse i andre tilfeller.

Lærer jeg matte, lærer jeg det på grunnlag av at jeg ikke vet om det. Hadde jeg ikke visst noe om voldtekt kunne jeg kanskje tro på det. Men av egenerfaring klarer jeg ikke å forstå at noen kan få orgasme når de blir voldtatt. Så jeg vet ikke om det er førstehåndskunnskap nok for det at jeg har så sperre med å forstå at noen kan få det!!!!!!!

Skrevet
Lærer jeg matte, lærer jeg det på grunnlag av at jeg ikke vet om det. Hadde jeg ikke visst noe om voldtekt kunne jeg kanskje tro på det. Men av egenerfaring klarer jeg ikke å forstå at noen kan få orgasme når de blir voldtatt. Så jeg vet ikke om det er førstehåndskunnskap nok for det at jeg har så sperre med å forstå at noen kan få det!!!!!!!

Det er desverre komplett irrasjonelt av deg, logisk sett. Man må kunne akseptere fenomener som strider mot egen erfaring og forestillingsevne dersom man har et så godt grunnlag for det. Mennesker opplever ekstremt mange ting på ekstremt mange forskjellige måter.

Skrevet
Det er desverre komplett irrasjonelt av deg, logisk sett. Man må kunne akseptere fenomener som strider mot egen erfaring og forestillingsevne dersom man har et så godt grunnlag for det. Mennesker opplever ekstremt mange ting på ekstremt mange forskjellige måter.

Ved andre erfaringer kan jeg godt se andres synspunker, men ikke her. Det sperrer totalt for å tro noe slikt.

En dårlig sammenligning kan være en karusell, jeg syns sånt er kjempe gøy men ikke min samboer, og jeg kan forstå hvorfor. Så selv om jeg i denne saken får helt sperrer for å forstå det betyr ikke at jeg har sperrer for andres opplevelser i andre saker! Som du sier "mennesker opplever ektremt mange ting på ekstemt mange forskjellige måter", så å stemple meg som ikke forstående for noe som helst, bare fordi jeg motsier denne saken, gjør deg like ille som meg da. Kan ikke du heller da tilegne deg annen kunnskap?

Gjest Veldig anonym nå
Skrevet

Jeg kan iallfall bekrefte at det er mulig å få orgasme under et overgrep som barn. Jeg har selv opplevd det. Nå var jeg så stor at jeg visste hva orgasme var. (Ja, jeg var tidlig ute) Det var bare en forferdelig situasjon jeg ville ut av, men ikke ante hvordan jeg skulle håndtere. Orgasmen ga ingen nytelse, men var kun en fysiologisk opplevelse. Det har medført at jeg i mange år ikke klarte å få orgasme sammen med en mann, kun alene. Først i de siste årene har det løsnet.

Skrevet

Mulig at noen få kvinner har en fetish for voldtekt, men tviler på at de fleste vil nyte det og enda mindre sjangse for at de får noen orgasme... Kanskje de har partnere og barn? Det er vel de de bekymrer seg for, og ikke om å få orgasme med en motbydelig fyr som går rundt og voldtar folk.

Skrevet
Mulig at noen få kvinner har en fetish for voldtekt, men tviler på at de fleste vil nyte det og enda mindre sjangse for at de får noen orgasme... Kanskje de har partnere og barn? Det er vel de de bekymrer seg for, og ikke om å få orgasme med en motbydelig fyr som går rundt og voldtar folk.

Hvis du tenker i de banene så har du nok misforstått det som har blitt skrevet i tråden. Her har det ikke vært snakk om å like voldtekt, ei heller å tenne på det. Det har vært diskutert to scenarier. Der hvor kroppens automatiske system responderer på fysisk stimulans og "gires" opp av ekstrem frykt. Der hvor en jente i utgangspunktet var tent, men ikke ville ha samleie, men blir med på sexen av frykt og derfor kan ha seksuelle følelser iblandet traumatiske følelser i en forvirret blanding.

Ingen av disse alternativene har med å like å bli voldtatt å gjøre. Anntagelig vil de seksuelle følelsene gjøre opplevelsen enda verre. Det vil øke skyldfølelsen og kombinasjonen av vonde følelser og seksuelle følelse har en tendens til å gjøre de vonde følelsene verre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kroppen kan i overgrepssituasjoner reagere helt uavhengig av hvordan overgrepet oppleves psykisk. Og dette fører nok i mange tilfeller til at skyldfølelsen hos offeret kan øke, fordi det var jo godt for dem og. Selv om det egentlig bare var kroppen som "hadde det godt". Det er nok ikke så uvanlig som man tror, spesielt med tanke på overgrep mot barn/ungdom. Det oppleves nok da som et dobbelt svik, fra overgriper og fra sin egen kropp..

Skrevet

Det var en sak for en stund siden hvor en mann fikk seksuell tenning av at noen banket ham opp. Han ville at de skulle fortsette. Har aldri hørt om noe lignende før eller siden og ser ikke at det skulle ha noe som helst med sm i konvensjonell forstand å gjøre, men like fult så kom det frem i retten at han tente på det og ønsket mer av det. Dere kan jo se om dere finner saken.

Skrevet
Det at man får orgasme er ikke det samme som at man nyter eller ønsker å bli voldtatt.

Enig! Om kroppen kanskje reagerer på samme måte som ved en orgasme (lik en mann kan plutselig få ereksjon i krig) er noe HELT annet enn at man får orgasme i nytelsens forstand ved voldtekt!

Skrevet

Må bare kommentere dette...

Selvfølgelig er det irrasjonelt, følelser ER irrasjonelle! Det kan være vanskelig å akseptere fenomener som strider mot egen erfaring når det gjelder ting som voldtekt. Mennesker opplever ekstremt mange ting på ekstremt forskjellige måter, og da må også du akseptere at noen ikke vil forstå dette til tross for at det finnes kunnskapsgrunnlag for det.

Skrevet

Påstanden om at orgasme hos det kvinnelige offer skjer i særlig grad under en voldtekt, er ganske fjern. Det er ikke umulig at det skjer en og annen gang, men så sjelden at jeg tror det er like greit å se bort fra det. Voldtektsforbrytere er elendige elskere.

At kjønnsorganene reagerer på stimulering, er en annen sak. Det er ganske vanlig, en konsekvens av kjønnsorganenes fysiologi. Man kan bli våt, og seksuelt opphisset. Men det er ganske langt fra slike reaksjoner til noe som det er mulig å kalle nytelse.

Så hvis noen har sagt at de tror at et voldtektsoffer kan oppleve en grad av nytelse under overgrepet, så mener jeg at det er sludder, og de fortjener ikke noen unnskyldning for at jeg sier det. Idioter.

• 3 uker senere...
Skrevet

Folk er veldig forskjellige, og reagerer dermed på veldig forkjellige måter. Så jeg kan ikke si at "sånn er det", men jeg kan si noe om hvordan jeg fungerer. Nytelse, kåthet, å bli tent kommer fra psyken, ikke fysisk berøring. Om jeg egentlig ikke har lyst kan ikke noe som helst fysisk stimuli få meg tent. Følsomheten i de erogene sonene er der, men det er ikke snakk om nytelse, det føles ekkelt og veldig ubehagelig, og da mener jeg ikke bare psykisk sett men også fysisk sett. Kroppen responderer ikke på det på en seksuell måte. Jeg tror kanskje dette gjelder i større grad for kvinner enn for menn. F.eks hvor mange kvinner er det ikke som sliter med å få orgasme? Det er jo en kjent sak at det er i hodet det sitter. Det fysiske avhenger i stor grad av det psykiske. Jeg tror menn i mindre grad har dette problemet. Jeg vil tørre å påstå at menn responderer mer på det fysiske uavhengeig av psyken. (korriger meg om jeg tar feil..)

En annen ting er at voldtekter er veldig forskjellige. Dersom man f.eks har møtt en mann som man i utgangspunktet liker og flørter med, og dermed er litt tent, men som man overhodet ikke har tenkt å ha sex med på det tidspunktet, og han så forgriper seg - ja, da kan jeg skjønne at man kan føle et snev av "nytelse". Fordi kroppen og psyken egentlig er klar for det, men så er vi også utstyrt med en fornuft, og fornuften sier at dette vil du ikke. Da er det klart at det blir et virvar av følelser, der kroppen vil, men du vil ikke. Og dette fører garantert til mye skyldfølelse hos offeret.

Så spørsmalet er hva tenkte disse guttene da de deltok i undersøkelsen? Tenkte de på denne typen voldtekt eller så de for seg scenariet (satt litt på spissen) der det kommer en mann snikende ut fra en mørk bakgate og voldtar en tilfeldig. For hvis de tenkte det sistnevnte fortjener de så absolutt ingen unnskyldning! På bakgrunn av det jeg skrev innledningsvis går det ikke an å forbinde nytelse med en sånn voldtekt overhodet! Da jeg gikk hjem fra byn for to uker siden og ble voldtatt av en fremmed man i en mørk trapp, helt uten forvarsel, er nytelse det siste ordet jeg vil forbinde med det. Selvom han berørte erogene soner og var inne i meg, noe som vanligvis føles godt, reagerer kroppen helt anneledes på en sånn berøring i en sånn situasjon. Fordi kroppens reaksjoner avhenger av det psykiske. Og jeg vil ikke kalle frykten og redselen for et rush, men snarere en opplevelse av sjokk. Jeg tror man må ha opplevd det for å forstå det fullt ut, men jeg håper likevel ingen får oppleve det jeg har.

Jeg tror det er viktig at om en skal komme med påstander som "kvinner kan føle nytelse under voldtekt" og lignende, så må man også presisere hviken form for voldtekt man snakker om...

• 3 år senere...
Skrevet

tror dette skjedde men en veninne av meg... føler selv at mine one night stand ble litt rare nå.

Skrevet

tror dette skjedde men en veninne av meg... føler selv at mine one night stand ble litt rare nå. Noen som vet hvor man kan finne evt artikkel om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...