Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #1 Skrevet 27. august 2007 For en stund siden ble det publisert en undersøkelse som konkluderte med at en realtivt stor gruppe unge menn mente at kvinner kan oppleve noen grad av sekxuell nytelse under voldtekt. Dette ble sterkt fordømt og sett på som bevis på kjønnsfiendtlige holdninger. Faktum er imidlertid at guttene hadde rett. Jeg skal gi min forsøksvise forklaring her og legger ved noen linker som dokumenterer påstanden. Det er faktisk ikke helt uvanlig at folk får orgasme eller opplever sterke seksuelle følelser ved voldtekt. Jeg tror at det dels har med masse adrenalin, masse følelser, ubeviste tenningsprsosser og fysisk stimulans å gjøre. Enorme adrenalinrush og rush av fykt kan i seg selv gi orgasme. Det er for eksempel ikke uvanlig at soldater i krig får ereksjon og ofte også orgasme. Det har da ikke noe å gjøre med å tenne på krig å gjøre, men at det enorme rushet "drar" med seg de seksuelle prosessene i samme slengen. Jeg har selv noen ganger merket meg at veldig sterke følelser av den ene eller andre typen som i utganspunktet er helt aseksuelle kan gi meg en halvslapp ereksjon. Anntagelig bare på grunn av blodgjennomstrømning og fordi hjernen blir forvirret. Når det gjelder fysisk stimulans og ubeviste tenningsprosesser så kan dere se for dere en ekstremt heterofil mann som får massasje av en annen mann. I slike situasjoner er det ikke unormalt at hetereofile menn får ereksjon. Det har da ikke noe å gjøre med at de tenner på menn eller ønsker sex, men at hjernen er så vant til å reagere seksuelt på berøring på innsiden av lår etc og at økt blodgjennomstrømning i kjønnsregionen gjennkjennes av hjernen som begynnende tenning. Når dette først er startet så kan hjernen ubevist fortsette selv som en automatisk prosess. Hvis dere tror slike prosesser ikke gjelder kvinner så tar dere feil. Jeg kjenner jenter som har blitt dritkåte av massasje de har fått fra profesjonelle massører de ikke tenner på overhodet. Med untak av at frykt og adrenalin i krig og lignende situasjoner kan gi orgasme så er resten mine egne teorier. Men, jeg har snakket med en sexolog som sa at orgasme under voldtekt eller forskjellige former for seksuelt misbruk absolutt er vanlig selv om det ikke er normen. Ofte vil det være det mest traumatiserende fordi mange føler skyldføelelse for å ha opplevd nytelse i forbindelse med voldtekten. I tilfeller som det jeg har beskrevet så vil det ikke kunne tolkes som seksuell nytelse i noen konvensjonell forstand, men kunn som en automatisk kroppslig prosess på linje med ufrivillige kramper eller lignende. Når det er sagt så er det heller ikke helt uvanlig at flere overgrepsoffere opplever en viss grad av mer konvensjonell tenning og nytelse ved et overgrep/voldtekt. Spesielt er det tilfelle hvis vi snakker om der det i utgangspunktet finnes en tenning, men offeret ikke ønsker å gå lenger eller det er press som får offeret til å bli med på å ha sex og spiller med på et vis. Samme sexolog sa også at det er svært vanlig å på forskjellig hvis fantasere om overgrepet i ettertid på forskjellig vis. Hverken det å oppleve en hvis grad av reel sexuell nytelse under en voldtekt eller det å fantasere om det i ettertid gjør det til mindre skadelige overgrep, snarere tvert i mot. Samtidig som man kan oppleve en slik nytelse så føler man seg jo presset eller tvunget til å gjøre noe svært intimt som man egentlig ikke ønsker. Det er i det og i tapet av kontroll og koblingen mellom frykt og seksualitet at traumene skapes. Problemet er at folk flest er for dumme til å holde alle disse tankene i hodet på en gang og at å ta det opp i praksis vil fungere som misforstått ammunisjon til å legitimere voldtekt i hodet til mange menn. Samtidig så er det problematisk å ikke ta det opp fordi de som opplever voldtek og nytelse/orgasme i forbindelse med det opplever ekstra skyldfølelse fordi de tror at dette var unikt for dem og at det gjør dem annsvarlige for voldtekten. Løsningen er kanskje å innsistere på at alle som opplever voldtkekt burde ta en tur innom en sexolog fordi sexologen anntagelig vil ta opp temaet og da kan offeret få bearbeidet den siden av det, mens kunnskapen om dette holdes unna den brede offentligheten. Men, jeg vet ikke helt, dette er veldig vanskelige spørsmål. Som ett illustrerende eksempel på hvordan et offer kan oppleve noen grad av nytelse i forbindelse med en voldtekt kan dere se for dere en jente på 14 som frivilig har sex med læreren sin og i ettertid skjønner hvor galt det var for henne og får psykiske problemer. Hun vil anntageligvis i ettertid kunne se at når de hadde sex så var det en følelse av at noe var galt der som hun ikke helt klarte å gripe. Overgrepet ligger ikke i den seksuelle opplevelsen, men de overtådte grenesene. http://www.a-womans-touch.com/article/8/57...uring_rape.html http://health.ivillage.com/mentalhealth/mh...0,,97px,00.html http://www.the-clitoris.com/f_html/abuse.htm http://en.allexperts.com/q/Rape-Counseling-1570/help-3.htm Noen skylder disse gutta en beklagelse
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #2 Skrevet 27. august 2007 To av linkene virket plutselig ikke, men de andre to gjør det i hvert fall og dere kan jo google rape and orgasm selv og se hva dere finner
Amalie_85 Skrevet 27. august 2007 #4 Skrevet 27. august 2007 Tror ikke noe på det like vel jeg........ Jeg kan ikke forstå at noen kan nyte en voldtekt!!!!! Det er smerte og et rush som TS kaller det som ikke jeg kan se har noe godt med seg.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. august 2007 #5 Skrevet 27. august 2007 (endret) Det at man får orgasme er ikke det samme som at man nyter eller ønsker å bli voldtatt. Jeg har hørt om noe lignende som det ts skriver om, men det er ikke rart at det snakkes så lite om det, når det antakeligvis er så mye skyld involvert. Jeg har hørt om det i forbindelse med seksuelle overgrep mot barn. Det fins mange former for overgrep. Det er like mye et overgrep mot et barn om det ikke er vold eller trusler involvert, og det er bl.a. i slike sammenhenger jeg har hørt om dette med orgasme. Om det kan eksistere i sammenhenger hvor man blir mer direkte truet, har jeg ikke hørt om, men det kan sikkert stemme. Det gjør imidlertid ikke overgrepet noe bedre, tvert i mot. Det kompliserer det hele så mye mer, og gjør overgrepet grovere, spør du meg. Endret 27. august 2007 av Frk Åberg
milla-mor Skrevet 27. august 2007 #7 Skrevet 27. august 2007 Det at man får orgasme er ikke det samme som at man nyter eller ønsker å bli voldtatt. Jeg har hørt om noe lignende som det ts skriver om, men det er ikke rart at det snakkes så lite om det, når det antakeligvis er så mye skyld involvert. Jeg har hørt om det i forbindelse med seksuelle overgrep mot barn. Det fins mange former for overgrep. Det er like mye et overgrep mot et barn om det ikke er vold eller trusler involvert, og det er bl.a. i slike sammenhenger jeg har hørt om dette med orgasme. Om det kan eksistere i sammenhenger hvor man blir mer direkte truet, har jeg ikke hørt om, men det kan sikkert stemme. Det gjør imidlertid ikke overgrepet noe bedre, tvert i mot. Det kompliserer det hele så mye mer, og gjør overgrepet grovere, spør du meg. ja, det er noe sånt jeg også har hørt. ikke av noen som ble slått ned, og voldtatt i en busk, men av noen som har blitt misbrukt over en lengre periode. det førte til at vedkommende aldri turte å anmelde forholdet... fordi det er så utrolig mange misforståelser knyttet til dette med å "nyte" et overgrep. samme greia med overgrep mot gutter. "jamen, han hadde stå, så da ønsket han jo sex. ergo: ikke noe overgrep...".
Gjest TS Skrevet 27. august 2007 #8 Skrevet 27. august 2007 Det at man får orgasme er ikke det samme som at man nyter eller ønsker å bli voldtatt. Jeg har hørt om noe lignende som det ts skriver om, men det er ikke rart at det snakkes så lite om det, når det antakeligvis er så mye skyld involvert. Jeg har hørt om det i forbindelse med seksuelle overgrep mot barn. Det fins mange former for overgrep. Det er like mye et overgrep mot et barn om det ikke er vold eller trusler involvert, og det er bl.a. i slike sammenhenger jeg har hørt om dette med orgasme. Om det kan eksistere i sammenhenger hvor man blir mer direkte truet, har jeg ikke hørt om, men det kan sikkert stemme. Det gjør imidlertid ikke overgrepet noe bedre, tvert i mot. Det kompliserer det hele så mye mer, og gjør overgrepet grovere, spør du meg. Og det er jo det jeg også skriver. Dere får heller gjøre deres eget research da siden dere fortsatt ikke tror på det. Men, å bare stå fast på at dette ikke er slik uten å utforske temaet nærmere er helt idiotisk når noen hevder å finne informasjon som motsier det. Kjør rundt på alskens sider for voldtatte og se hva dere finner. Skriv inn deres egne spørsmål og se hva slags svar dere får. Og at jeg er mann, hvilken rolle skulle det spille? Hva vet dere forøvrig om hva jeg eventuelt selv har opplevd av overgrep koblet med seksuell opphiselse. En av linkene går forøvrig til en sak som handlet om voldtekt av en mann.
Gjest TS Skrevet 27. august 2007 #9 Skrevet 27. august 2007 Tror ikke noe på det like vel jeg........ Jeg kan ikke forstå at noen kan nyte en voldtekt!!!!! Det er smerte og et rush som TS kaller det som ikke jeg kan se har noe godt med seg. Det fører definitivt ikke noe godt med seg og det sier jeg jo. Det er selvfølgelig ikke snakk om å legitimere voldtekt, det kan du jo lese deg til i innlegget mitt lett som bare det. Det er kunn snakk om å observere ett faktum. Virkeligheten er slik den er enten du liker det eller ikke.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. august 2007 #10 Skrevet 27. august 2007 (endret) Og det er jo det jeg også skriver. Dere får heller gjøre deres eget research da siden dere fortsatt ikke tror på det. Men, å bare stå fast på at dette ikke er slik uten å utforske temaet nærmere er helt idiotisk når noen hevder å finne informasjon som motsier det. Kjør rundt på alskens sider for voldtatte og se hva dere finner. Skriv inn deres egne spørsmål og se hva slags svar dere får. Og at jeg er mann, hvilken rolle skulle det spille? Hva vet dere forøvrig om hva jeg eventuelt selv har opplevd av overgrep koblet med seksuell opphiselse. En av linkene går forøvrig til en sak som handlet om voldtekt av en mann. Har jeg sagt meg uenig med deg? :klø: (siden du siterte meg, mener jeg) Jeg syns dette er interessant, og det skulle ikke forundre meg om noen opplever dette. Jeg er forøvrig helt enig i at kjønnet ditt ikke spiller noen rolle. Du skriver jo også at det ikke gjør overgrepet noe bedre, så jeg oppfatter ikke at du bruker dette som noen unnskyldning akkurat. Innser at jeg burde sitert Amalie i mitt første innlegg, så jeg ikke ble misforstått. Endret 27. august 2007 av Frk Åberg
Gjest TS Skrevet 27. august 2007 #11 Skrevet 27. august 2007 Til Milla-mor: Jeg mente ikke at du men de andre var uenige selv om det kan se slik ut av innlegget hvor jeg siterer deg. Bare litt klønete redigering. Hvis dere andre tviler, ta kontakt med en sexolog og spør!!!!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #12 Skrevet 27. august 2007 Til Milla-mor: Jeg mente ikke at du men de andre var uenige selv om det kan se slik ut av innlegget hvor jeg siterer deg. Bare litt klønete redigering. Hvis dere andre tviler, ta kontakt med en sexolog og spør!!!! Enda mer surr. Førken Åberg mente jeg.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #13 Skrevet 27. august 2007 Joda, du har rett; enkelte kan oppleve fysisk nytelse under en voldtekt selv om de opplever voldtekten som veldig traumatisk, men hva er det egentlig du vil frem til? Hva er det vi skal diskutere her?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #14 Skrevet 27. august 2007 Noen skylder disse gutta en beklagelse Hvilke gutter, og hva skal de få en beklagelse for?
Amalie_85 Skrevet 27. august 2007 #15 Skrevet 27. august 2007 Det fører definitivt ikke noe godt med seg og det sier jeg jo. Det er selvfølgelig ikke snakk om å legitimere voldtekt, det kan du jo lese deg til i innlegget mitt lett som bare det. Det er kunn snakk om å observere ett faktum. Virkeligheten er slik den er enten du liker det eller ikke. Nei, jeg tror ikke du mente at det var da "bra" å voldta noen. Og selv om jeg leser det du har skrevet, klarer ikke jeg å tro at det er ett faktum. I mitt hode gir det ingen mening at det kan være noe form for nytelse, av noen form, skam kommer nok uansett nytelse eller ikke når en person bli voldtatt!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2007 #16 Skrevet 27. august 2007 Joda, du har rett; enkelte kan oppleve fysisk nytelse under en voldtekt selv om de opplever voldtekten som veldig traumatisk, men hva er det egentlig du vil frem til? Hva er det vi skal diskutere her? Jeg ville først og fresmt bare få frem en forståelse av at slik er det. Ut fra reaksjonene i pressen på undersøkelsen jeg refererte til så virket det jo som om knapt noen trodde at det var tilfellet. Sånn sett er det ikke noe å diskutere rundt akkurat den siden av saken hvis alle her er enige, men det er de jo åpenbart ikke ut fra et par av svarene her. Dernest så ønsket jeg at folk skulle tolke svarene fra undersøkelsen i den rette kontekst og ikke som en legitimering av voldtekt. Fra tidligere debatt på kvinneguiden om den saken så vet jeg at den gjengse forståelsen av den saken er annerledes her på forumet.
Amalie_85 Skrevet 27. august 2007 #17 Skrevet 27. august 2007 Hvis dere andre tviler, ta kontakt med en sexolog og spør!!!! Jeg tror ikke jeg hadde trodd noe mer på det visst en sexolog hadde sagt det, hadde en som er voldtatt og opplevd orgasme under voldtekten sagt det så kunne jeg heller trodd på det!
Gjest Peachbud Skrevet 27. august 2007 #18 Skrevet 27. august 2007 Det er bare 1/10 kvinner som får orgasme ved kun penetrering. De fleste trenger stimulering av klitoris for å komme. Dette gjelder for vanlig sex. I og med at voldtekt nok sjelden inkluderer langvarig stimulanse av klitoris tror jeg rent teknisk det er ekstremt sjelden at kvinner opplever orgasme under voldtekt. I tillegg kommer selvsagt den psykolgiske biten. I svært sjelden tilfeller kan det nok forekomme at kvinnen får orgasme. Det betyr ikke at hun nyter det eller ønsker å bli voldtatt. Kanskje kan det føre til enda større skyldfølelse og gjøre opplevelsen enda mer traumatisk.
Gjest TS Skrevet 27. august 2007 #19 Skrevet 27. august 2007 Hvilke gutter, og hva skal de få en beklagelse for? Guttene som svarte i undersøkelsen om voldtekt og nytelse og som jo var representative for den unge mannlige befolkningen, ble unisont fordømt for groteske holdninger når det var debatt rundt undersøkelsen. De som reagerte på den måten bør revurdere sitt standpunkt og skylder menn i sin alminnelighet eller i hvert fall de som svarte i undersøkelsen en beklagelse. De konstaterte et faktum, de legitimerte ikke voldtekt.
Gjest TS Skrevet 27. august 2007 #20 Skrevet 27. august 2007 Jeg tror ikke jeg hadde trodd noe mer på det visst en sexolog hadde sagt det, hadde en som er voldtatt og opplevd orgasme under voldtekten sagt det så kunne jeg heller trodd på det! Sexologene baserer jo påstandene sine delvis på faglitteratur om voldtekt som baserer seg på intervjuer med voldtatte og delvis på den informasjonen de får fra egne klienter som har opplevd voldtekt. Hvis det ikke er godt nok for deg så vil du ha vanskelig for å tilegne deg kunnskap om noe som helst, men du kan jo google litt på problemstillingen, da finner du i hvert fall flere steder hvor voldtatte skriver inn om denne problemstillingen til rådgivere. Om du må snakke med noen IRL kan jeg nok ikke hjelpe deg. Det er ikke 1 av 10 men 3 av 10 som får orgasme ved vaginalt samleie. Poenget er jo heller ikke at så mange skulle få orgasme, men at en forholdsvis stor anndel opplever en eller annen grad av seksuelle nytelse paralelt med andre grusome følelser. Forøvrig så vil mange som kan få noen grad av opphilse under et overgrep også lettere kunne få orgasme på grunn av det ekstreme adrenalinrushet. Tenk bare på soldater i krig som relativt jevnlig opplever dette utelukkende på grunn av adrenalin og uten noen som helst fysisk stimulans.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå