Gå til innhold

når er det tidligeste en baby kan begynne i barnehagen?


Gjest nimbus

Anbefalte innlegg

Hva synes dere? Hvis man ikke har noen mulighet til å være hjemme, når kan man tidligest sende et barn i barnehagen? Lurer på det både rent praktisk og etisk, egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste barnehager går jo ut med at de har tilbud til bar fra 0-6år, men vet om mange som har en grense på at babyer må være så så gammle, vet ikke om det varierer fra 6-8 mnd ca.

jeg ser ikke problemet i å ha en 8mnd i bhg. Vet om mange som har vært i en situasjon der de var nødt til å begynne så tidlig i bhg. Det er nok foreldrene som synes det er tøffest.

Ellers så må man heller fine en dagmamma da visst man synes det er bedre, men det er nok ikek alle av de heller som tar i mot for småe barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at nedre grense er 8mnd noen steder og 10 mnd andre steder.

Men har man dagmamma kan man vel egentlig velge selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det ingen nedre aldersgrense. Ring kommunen din og hør da vel!

Og etisk? Hm, jeg vil ikke si det er uetisk å sende en baby i barnehagen. Men at du får blikk fra folk rundt deg og sånn, det må du kanskje (dessverre) regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er forskjellig fra sted til sted, om det er kommunal eller privat osv. Så sjekk med kommunen.

Videre; ei venninne av meg sendte sønnen i barnehage fra han var 6 mnd. Hun er alenemor, og har nesten ingen mulighet for avlastning. Jeg har absolutt INGEN problemer med å respektere henne for å få avlastning og mer penger i kassa, for å si det sånn.

Men så var det en barnehage jeg jobbet i.. Der var det et foreldrepar med tre barn i barnehagen, som alle hadde begynt lenge før de ble ett år (rundt 7-8 mnd). Begge foreldrene hadde toppjobber, MASSE penger... Og barna ble levert TIDLIG og hentet SENT - så de var der så lenge som overhode mulig.

Der må jeg innrømme at jeg har problemer med å ikke "dømme"...

Så så lenge man vil ha barnet i barnehagen av andre grunner enn ren selvopptatthet (som jeg mener det er når man velter seg i penger, men velger å ha barna i barnehagen 10 timer daglig), ser jeg ikke ned på noen. Kanskje er jeg fordomsfull?

Endret av Sans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte for litt siden om en jente som begynte i barnehage da hun var 8 mnd.

Tragisk å institusjonalisere et barn så tidlig.. :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt en på 8,5 mnd til tilvenning. Gikk kjempefint det. :) Foreldrene hadde ingen mulighet til lengre permisjon, og er barna så små legger man jo tilrette for dem. Husker jeg gav h*n banan med skje mens de andre barna fikk fruktbiter..og så sov h*n selvsagt mer.Ikke alle aktiviteter h*n kunne delta på, men h*n fikk male sitt første bilde som 9 mnd :) Vi har jo plikt til å gjøre hverdagen til de små best mulig, også om det er en så liten en! De andre barna var også veldig flinke til å vise hensyn og omsorg for denne lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Man kan alltdi klare å være hjemme lenger, om man må. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Man kan alltdi klare å være hjemme lenger, om man må. Snakker av erfaring.

Uff, da må jeg være veldig skadet, for jeg gikk i barnehage fra jeg var 9mnd.

Lillegutt stortrives når vi tar han med i åpen barnehage, så selv om han er "bare" 8mnd, så er han veldig klar for sosialt samvær med andre barn.

Vi merker tydelig at han kjeder seg hjemme over lengere tid.

Har desverre ikke fått barnehageplass, hvis ikke hadde vi nok begynt tilvenning når han hadde blitt 10mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤bella¤
Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Skulle gjerne sett dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Man kan alltdi klare å være hjemme lenger, om man må. Snakker av erfaring.

Tror mange barn rundt 2 år kjeder vettet av seg hjemme. Mange har SÅ godt av å sosialisere seg med barn i barnehagen.

Dessuten så er det ikke dermed sagt at ungen må være i barnehagen fra 7-17 selv om ungen er i barnehagen.

Personlig mener jeg at 10mnd er det tidligste jeg ville vært komfortabel med å sette barnet i barnehage, men det er for oss, ikke for andre. Så hva andre måtte velge legger jeg meg ikke opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Man kan alltdi klare å være hjemme lenger, om man må. Snakker av erfaring.

Det klarer man sikkert, men prisen kan bli høyere enn man er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gaja ii
Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Man kan alltdi klare å være hjemme lenger, om man må. Snakker av erfaring.

Så hva betyr det når min unge på litt over et år

-ikke har ytret et klynk når vi har gått fra henne

-nærmest nekter å bli med oss hjem hvis vi henter henne tidlig

-er sur om morgenen hvis vi drøyer for lenge med å dra avgårde,

-hyler på lørdagen når vi sier at barnehagen er stengt

-spiser bedre i barnehagen enn hun noen gang har gjort hjemme (har endelig fått bollekinn og rund babymage)

Vi kunne valgt å ha henne hjemme lenger, det er heller ikke noe problem å levere sent og hente tidlig. Men når ungen tydelig viser at hun ønsker å være hele dager i barnehagen, så betaler vi de pengene for at hun skal få leike med andre unger og få skikkelig stimuli.

Det kan godt være at enkelte barn bør være hjemme til de er 3, men absolutt ikke alle.

Jeg tror personlig jeg ville ventet til min unge var 8 mnd før jeg sendte henne i barnehagen, men tror også hun kunne hatt det fint med f.eks. halvdagsplass fra 6 mnd. Men man må nesten se an sin egen unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva betyr det når min unge på litt over et år

-ikke har ytret et klynk når vi har gått fra henne

-nærmest nekter å bli med oss hjem hvis vi henter henne tidlig

-er sur om morgenen hvis vi drøyer for lenge med å dra avgårde,

-hyler på lørdagen når vi sier at barnehagen er stengt

-spiser bedre i barnehagen enn hun noen gang har gjort hjemme (har endelig fått bollekinn og rund babymage)

1 åringer er de letteste å tilvenne i bhg, men også de litt yngre enn det. Jeg vet ikke om noen i den alderen som ikke trives der, men det er klart dagene trenger ikke vare fra åpning til stengetid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg sønnen min går var den yngste 4 mnd. Mamma'n var alenemor og skoleelev på vgs. Det gikk veldig bra med barnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vise jo nyere forskning at barn under tre år (og iallefall babyer) kan ta skade av barnehage.

Hvilke skader er det snakk om??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...