Gå til innhold

Noen som jobber med dyr her?


Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Huff da. Jeg har dessverre ikke noen erfaring med denslags yrker, men jeg vil anta at litt sommerjobbing i dyrebutikk ikke har noen innvirkning på hvor mange studiepoeng du må ta for å oppnå en god utdannelse innen faget. En ting du kan gjøre for å korte ned utdanningstiden, men som er svært krevende, er å ta mer enn anbefalt mengde (stort sett 30) studiepoeng per semester. Går det at å kombinere eventuelle obligatoriske fag et semester med enkelte fag du vet du må ta uansett, blir jo utdannelsen litt raskere unnagjort. Det er som sagt krevende, men som regel gjennomførbart.

Jeg kan forresten ikke temme kundene, dessverre. Her om dagen var det faktisk en som siklet på kronestykkene sine. Makan til villdyr. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lille_*

Hei.

Jeg så det var en vetrinær som hadde svart litt i denne tråden, så jeg skriver heller her enn å starte en helt ny tråd.

Jeg er 19 år, går på Bjørknes dette året, og har tenkt på å studere både medisin og vetrinærmedisin. Jeg har aller mest lyst til å studere vetrinærmedisin, men det er bare det at jeg dessverre er hyperallergisk mot hester, høy og alt mulig annet som finnes på en gård. Allergisymptomene er snuelignende, hevelse i svelget, røde og rennende øyne osv. Det er helt sikkert mulig å kurere med allergimedisin, men jeg har ikke sett behovet for det all den tid jeg ikke omgåes hester og befinner meg på en bondegård.

Som liten var jeg også svært allergisk mot hund, katt og andre pelsdyr, men dette har jeg heldigvis vokst av meg. Vurderer å skaffe hund i løpet av de nærmeste årene og er genuint interessert i dyr og dyrehold.

Tror dere mine allergiplager vil gjøre det vanskelig for meg å bli veterinær? Jeg er så veldig usikker og har heller ikke lyst til å eventuelt avbryte utdanningen for helsens skyld. Min mor avskriver selvfølgelig veterinærutdannelsen, ettersom jeg er allergisk, men jeg slår meg ikke helt til ro med dette.

Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
.....

Dessuten så har du mange muligheter som dyrepleier innen andre steder enn på en klinikk :smile:

Hvilke andre muligheter har du etter 2-årig dyrepleierutdannelse?

Er det muligheter for videre kursing/spesialisering, fx innen adferd eller ernæring?

Dere som er veterinær/dyrepleier, hvilket forhold har dere til dyr?

Jeg vurderer å utdanne meg til vet/dyrepleier. 100 grunner for, noen grunner imot, blant annet tenker jeg på de "triste" sidene ved jobben også, fx når noen kommer for å avlive friske dyr osv. Hvordan taker dere slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg så det var en vetrinær som hadde svart litt i denne tråden, så jeg skriver heller her enn å starte en helt ny tråd.

Jeg er 19 år, går på Bjørknes dette året, og har tenkt på å studere både medisin og vetrinærmedisin. Jeg har aller mest lyst til å studere vetrinærmedisin, men det er bare det at jeg dessverre er hyperallergisk mot hester, høy og alt mulig annet som finnes på en gård. Allergisymptomene er snuelignende, hevelse i svelget, røde og rennende øyne osv. Det er helt sikkert mulig å kurere med allergimedisin, men jeg har ikke sett behovet for det all den tid jeg ikke omgåes hester og befinner meg på en bondegård.

Som liten var jeg også svært allergisk mot hund, katt og andre pelsdyr, men dette har jeg heldigvis vokst av meg. Vurderer å skaffe hund i løpet av de nærmeste årene og er genuint interessert i dyr og dyrehold.

Tror dere mine allergiplager vil gjøre det vanskelig for meg å bli veterinær? Jeg er så veldig usikker og har heller ikke lyst til å eventuelt avbryte utdanningen for helsens skyld. Min mor avskriver selvfølgelig veterinærutdannelsen, ettersom jeg er allergisk, men jeg slår meg ikke helt til ro med dette.

Håper på svar :-)

Ang allergi mot høy etc så behøver ikke det å bli et problem når du skal ut i jobb, men det er jo et problem i studietiden. Da kan du ikke unngå å komme i nærkontakt med hester, kyr, sauer osv.

De fleste veterinærer jobber faktisk ikke på klinikker eller i veterinær praksis, men i kontorstillinger i f eks Mattilsynet eller som tilssynsveterinærer på slakterier. Man har jo endel andre fag enn bare sykdommer på dyr, f eks miljøhygiene, som gjør at en god del veterinærer jobber med helt andre ting enn alm praksisarbeid.

Poenget mitt er vel egentlig at du godt kan bli veterinær selv om du er allergisk, men at du da begrenser dine jobbmuligheter litt etterpå. Hvis jeg hadde vært så allergisk tror jeg nok jeg ville valgt en annen utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dytt...

Hvilke andre muligheter har du etter 2-årig dyrepleierutdannelse?

Er det muligheter for videre kursing/spesialisering, fx innen adferd eller ernæring?

Dere som er veterinær/dyrepleier, hvilket forhold har dere til dyr?

Jeg vurderer å utdanne meg til vet/dyrepleier. 100 grunner for, noen grunner imot, blant annet tenker jeg på de "triste" sidene ved jobben også, fx når noen kommer for å avlive friske dyr osv. Hvordan taker dere slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, har noen spørsmål her som jeg håper noen kan svare på. :)

Hvor mye tjener en dyrepleier sånn ca?

Hvor andre steder enn på en klinikk kan man jobbe?

Man trenger studiekompentanse? Og etter dette er det 2 år?

Er det kortere utdannelse i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Annonse

Gjest lillagubban

Dytter :)

Gira på å søke dyrepleier neste år, kjekt om noen som har gått det eller har peiling kunne svare her?

Mye info finnes her du som spør over her:

http://www.dyrepleier.com

http://www.veths.no

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-KeyValue=35603

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dyrepleier

http://utdanning.no/yrker/ukens_yrke/ukens_yrke_dyrepleier

Jeg er også veldig nysgjerrig på andre karriereveier enn å jobbe på smådyrsklinikk.. jobber innen dyrevern, dyrehager, ridehester og travhester, dyrepensjonat osv, Jeg har snakket med en som jobber som dyrepleier og hun svarte:

"Det er mange kurs man kan gå på som dyrepleier, f.eks. i fôring, massasje, anestesi, preoperative og postoperative rutiner, kurs i tannpleie og hudsykdommer osv. osv, men du kan ikke videreutdanne deg fra dyrepleier til noe "høyere" (med unntak av veterinær, men da må du gå alle årene på vet.). "

Er også veldig interessert i å høre fra andre som jobber med dyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Dyrepleier tar 2 år og du må ha ganske høyt snitt for å komme inn. Studiepoengene ligger nå på 53,6. Har selv lyst til å bli det men har desverre for lavt snitt for å komme inn..:( Men har så veldig lyst til å jobbe med dyr, men aner ikke om andre yrker med dyr involvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Leste et sted at en dyrepleier tjener ca. 260 000 i året, tar du utdanningen i Danmark må du avtale praksisplass i Norge(evt.danmark) før du kommer inn. dette er et inntakskrav. Når du har tatt utdanningen i Danmark får du ikke samme autorisasjon som utdanningen i Norge og man kan tjene litt mindre. I Danmark tar de inn ca 60 søkere fra Norge/Sverige årlig. Man slipper heller ikke noen år på veterinærstudiet selv om man går dyrepleier. Man må ta hele den utdanningen selv om man har erfaringen fra dyrepleier yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Susi_*
Men lang utdannelse... :(

Dyrepleierutdannelsen er vel 3-åring,som sykepleier? Begge gir bachelorgrad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrepleier tar 2 år og du må ha ganske høyt snitt for å komme inn. Studiepoengene ligger nå på 53,6. Har selv lyst til å bli det men har desverre for lavt snitt for å komme inn..:( Men har så veldig lyst til å jobbe med dyr, men aner ikke om andre yrker med dyr involvert...

Jeg jobber med dyrebeskyttelsen her i byen, du tjener ikke en krone på det,men om du har en annen jobb i tillegg, på en dyrebutikk eller lignende, får du jo masse dyrestell i hverdagen, dessuten er det frivillige arbeidet veldig givende.

Selv er jeg desverre arbeidsledig og har veldig lyst til å jobbe på en dyrebutikk,men foreløpig er det ingen som vil ha meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Litago_*

Finnes en god del jobber med dyr, men da må man ofte være villig til å flytte på seg. Er ikke stort med det her i Norge desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Dytter litt igjen.. :)

Hei, har noen spørsmål her som jeg håper noen kan svare på.

Hvor mye tjener en dyrepleier sånn ca?

Hvor andre steder enn på en klinikk kan man jobbe?

Man trenger studiekompentanse? Og etter dette er det 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kit_*
Jeg driver et hunde- og kattehotell. Mye jobb, men utrolig givende

Jeg kunne godt tenke meg å jobbe på et kattehotell. Er det lett å få jobb på et slikt sted, eller er det slik at innehaveren stort sett tar seg av jobbingen selv?

Ønsker ikke å utdanne meg til dyrepleier, da jeg ikke liker "blod og sånt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...