Gå til innhold

Noen som jobber med dyr her?


Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ang denne laaaange veterinærutdannelsen. Den er 6 år, og sett i perspektiv så skal du jo jobbe i iallfall 30 år. Så da er det vel ikke så lenge:) Det viktigste er jo uansett at man har en jobb man trives i, uansett hvor lang utdannelse det er snakk om.

Det fins mange forskjellige jobber hvis man vil arbeide med dyr, det kommer jo også an på hvilke dyr du vil arbeide med. Bonde er jo et flott yrke! Ellers er det jo mange muligheter innen hest og hestehold. Nå dukker det jo opp mange jobber i relasjon til hund og katt også, mange alternative utdannelser som f eks homeøpat, kiropraktor, akupunktør, massør, adferdsterapeut, frisør osv. Mange av disse samarbeider tett med veterinærklinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang denne laaaange veterinærutdannelsen. Den er 6 år, og sett i perspektiv så skal du jo jobbe i iallfall 30 år. Så da er det vel ikke så lenge:) Det viktigste er jo uansett at man har en jobb man trives i, uansett hvor lang utdannelse det er snakk om.

Det fins mange forskjellige jobber hvis man vil arbeide med dyr, det kommer jo også an på hvilke dyr du vil arbeide med. Bonde er jo et flott yrke! Ellers er det jo mange muligheter innen hest og hestehold. Nå dukker det jo opp mange jobber i relasjon til hund og katt også, mange alternative utdannelser som f eks homeøpat, kiropraktor, akupunktør, massør, adferdsterapeut, frisør osv. Mange av disse samarbeider tett med veterinærklinikker.

Ja jeg er enig i det, men mitt tilfelle er litt spesielt :) jeg er allerede 28 år, har 5 år på høgskole og et fett studielån. jeg ønsker nå å omskolere meg og vil da finne noe som tar 1, max 2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er enig i det, men mitt tilfelle er litt spesielt :) jeg er allerede 28 år, har 5 år på høgskole og et fett studielån. jeg ønsker nå å omskolere meg og vil da finne noe som tar 1, max 2 år...

Da bør du bli dyrepleier!

Du burde kontakte noen som jobber frivillig med omplasserte dyr slik at du får praksis.

Da er det lettere å få jobb når du er ferdig utdannet dyrepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips :)

jeg har selv tenkt masse på dyrepleier, men jeg er litt skeptisk av disse grunnene: det virker som at noen steder må dyrepleieren sitte i kassa, ta telefoner, rydde og vaske... og bare det. andre steder gjør de litt mer, men da virker det som de gjør de "kjipe" oppgavene som vetrinærene ikke tar selv? noen steder virker det veldig greit å være dyrepleier, men det virker utrolig varierende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg er dyrepleier :hund:

Kan jo fortelle litt hva det er jeg gjør på "min" klinikk. :katt:

Altså, av faste ting så er det:

*mottak av dyr

*utlevering av dyr

*varetelling

*bestilling av varer

*telefonkontakt med kunder

*assistere under alle undersøkelser og operasjoner

*gjøre klart til operasjon

*administrere narkose under operasjon

*holde orden på venterom

*fôrveiledning

*ta meg av dyr etter operasjon

*kloklipping

*alt av pelsstell (vi tilbyr bad og klipp av hunder, klipp av tover på katt... har gått på opplæring hos hundefrisør i Oslo)

*enkel kontroll etter operasjon (se at operasjonssår osv ser bra ut)

*fjerning av tannstein både med og uten ultralydapparat

*gir ormekur

*tar meg av urinprøvetaking og testing av de forskjellige verdiene

*sentrifugering av blodprøver og urinprøver

*sjekker for midd, lopper og lus i mikroskop

*sjekker ut KG forumet :fnise:

Ting jeg gjør mer sjelden er:

*vaksinering/div sprøyter (abortsprøyter, covinan osv)

*ørerens

*blodprøvetaking

*sette veneflon

*enkel sårbehandling

Så det er nok ikke bare telefonvakt du er som dyrepleier! ;)

Dessuten så har du mange muligheter som dyrepleier innen andre steder enn på en klinikk :smile:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest vet

Det er meg som er veterinær igjen, det hjelper lite å være dyrepleier hvis det er veterinær du vil bli til slutt, du må fremdeles gå de 6 åra på veterinærstudiet. Du får sikkert noen tilleggspoeng, men så vidt jeg vet må du fremdeles ta alle eksamener på vet studiet. Nå er det skjedd ganske mange endringer i opptakskravene de siste åra, så jeg vet ikke helt hvordan det er nå. Det kan du jo sjekke på www.veths.no.

Du er da ikke for "gammel" til å begynne på vetstudiet, ei i min klasse var 37 år da hun var ferdig. hun jobba som bioingeniør ved siden av studiet da, og brukte 8 år på studiet.

Du kan også utdanne deg til veterinærsykepleier. Skolen ligger i Danmark, men du kan ta alle praksisperiodene på en klinikk i Norge. Det er foressten mitt inntrykk at det begynner å bli vanskeligere å få jobb som dyrepleier/veterinæsykepleier nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
:D !!!!

Hvor lang er veien fra dyrepleier til vetrinær sånn etterutdanningsmessig....? :)

Ble du glad nå da :ler:

Det kommer nok litt ann på om du blir autorisert dyrepleier eller lisenssert dyrepleier før du evt.bestemmer deg for å videre/etterutdanne deg til veterinær, men vet ikke om det har noe å si uansett altså Men som h*n over her skriver så er det bedre å gå rett på veterinærutdanningen om du vil bli veterinær :)

Norges veterinærhøgskole har etablert sitt eget Senter for etter- og videreutdanning - SEVU.

Gå inn her å se om det står noe mere der!

http://www.veths.no/templates/Page.aspx?id=7658

Forøvrig kan du kikke litt her inne når det hjelder utdannelse innen dyrepleier, men dette er i Danmark: http://www.ceukolding.dk/

Når det gjelder utdannelse i Danmark for å bli veterinær er det vel Den Kongelige Veterinær og Landbohøjskole i København mener jeg å huske.

Forøvrig så er jeg enig i det gjest veterinær skriver :Nikke:

Edit:nå virker linken til Kolding i Danmark

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeg er dyrepleier
Forøvrig kan du kikke litt her inne når det hjelder utdannelse innen dyrepleier, men dette er i Danmark: http://www.ceukolding.dk/

Her har jeg studert og det er en utrolig fin skole!

Kan utdanne deg på NVH i Oslo også

Jeg jobber på en smådyrsklinikk (gnagere mm)og oppgavene mine er dem samme som Silmarill sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DYREPLEIER
Da bør du bli dyrepleier!

Du burde kontakte noen som jobber frivillig med omplasserte dyr slik at du får praksis.

Da er det lettere å få jobb når du er ferdig utdannet dyrepleier.

Det var sånn det var før men dette kravet er fjernet. Nå er det bare gode karakterer som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest DYREPLEIER
Det var sånn det var før men dette kravet er fjernet. Nå er det bare gode karakterer som teller.

Jeg mener selvfølgelig når du skal inn på skolen ikke når du skal søke jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Stina Merethe
Tja, jeg selger plater til stressede Osloinnbyggere som danser til Britney og snerrer når jeg gir dem kvittering. Teller det?

Ikke så mye! Hvor langt tid brukte du på å temme kundene kan jeg spørre om. :)

Seriøst så lurer jeg på hvor mange år det tar for å bli dyrepleier.Har 1 års jobberfaring i dyrebutikk på sommern.Korter det ned på tiden på skolebenken? Noen som har peiling her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...