Gå til innhold

Kiler i magen ...

Lilith

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Her har jeg ikke vært på en stund ... :sjenert: Noen av dere har sikkert sett meg rundt på KG, jeg snoker fremdeles her og benytter meg av foraene, men akkurat dagboka har måttet lide i det siste. Jeg føler egentlig at dagene mine er ganske kjedelige, og jeg har ikke så mye å fortelle.

Alt går stort sett bra, bortsett fra et lite tilbakesteg mht nattesøvn. A nekter å sove i egen seng om natten og vil bare sove mellom oss i dobbeltsenga - helst med en pupp i munnen. Litt slitsomt, men det går greit. Ellers gjør vi ikke så mye. Står opp sent, går på kino eller en tur i parken, lager middag, bader, ser på tv. Ganske kjedelig, med andre ord ;)

I helgen skal As fetter døpes. A og jeg blir ikke med iom at vi ikke har bil og ingen har plass til oss, men mannen skal. Må nesten det, ettersom han er fadder! Men A og jeg benytter oss av anledningen og blir med mamma og pappa på hytta i stedet. Gleder meg!

Håper alle dere har det bra! Lover å bli litt mer aktiv i dagbokforumet ... :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre fra deg igjen, selv om jeg har sett deg rundt forbi ;)

Gratulerer med A som er 4 mnd! :hoppe:

Og så vil vi gjerne høre om kjedelige hverdager også :kose: Gjør ikke akkurat så mye artig selv. Håper dere finner ut av sovinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å ha deg tilbake i dagbøkene :kose:

Hurra for 4 måneder allerede!

Kjedelige hverdager er vel det går i hos meg også, så jeg sluker med glede andres kjedelige dager også jeg altså ;)

Jeg skal på babykino for første gang på torsdag, er litt spent. Håper lillegutt oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, alle! :klem:

Åh, helgen var fantastisk! Bare avslapping og avlastning, og A sov til og med godt om natta! Det varte selvfølgelig ikke, så her hjemme sover han i dobbeltsenga igjen, men, men.

Ellers har guttungen blitt en skikkelig pratmaker! Kan ligge og "skravle" leeeeenge om gangen. Utrolig koselig :rødme:

I går var jeg og mannen på fancy-schmancy restaurant og koste oss mens bestemor satt barnevakt. Var fantastisk på restauranten, da vi kom hjem så bestemor ganske frynsete ut, stakkar. Etter en god start med bad, grøt og soving hadde visst A skreket nonstop i en time helt til vi kom hjem. Da jeg løftet ham opp, stoppet han sporenstreks og smilte som en sol :roll: Koselig at han var glad for å se meg, men litt problematisk at han er en sånn mammadalt at han ikke kan passes av andre noen timer! Lille kranglefant ...

Nå ligger han på sofaen og prater - "blablabla lala blfr pfuuu blblblblffffff ..." Skjønningen! *elsk* :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere koser dere selv om det er litt soveproblemer da :)

Stakkars bestemor, men hun har vel opplevd verre enn det før ;) Koselig å være mamma da, når han blir så glad for å se deg :biggrin:

Babling er veldig kos... :) Moro når de finner fram til nye lyder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, slitsomt å styre sånn med sovingen. Får håpe dere finner ut av det.

Koselig med babling ja. Her er det også mye babling, men i det siste har han oppdaget hyl. Morsomt å høre på og umulig å være sur og lei når en blir vekt av sånt :ler:

Kjedelig at han oppførte seg sånn når dere hadde barnevakt da. Har han sett bestemoren sin mye? Vi har gjerne passet på at lillegutt har sett barnevaktene ganske mye før de skal passe han, sånn at vi er sikre på at han kjenner dem.

Nå er det ikke så ofte vi har hatt barnevakt, men det har fungert veldig bra for oss i hvert fall. Men alle unger er jo forskjellige.

Ha en fin kveld :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere koser dere selv om det er litt soveproblemer da :)

Stakkars bestemor, men hun har vel opplevd verre enn det før ;) Koselig å være mamma da, når han blir så glad for å se deg :biggrin:

Babling er veldig kos... :) Moro når de finner fram til nye lyder :)

Ja, det er jo litt koselig at han er mammadalt også ... :sjenert:

Nye lyder, ja! Utrolig morsomt når han skravler i vei og oppdager hvordan han kan bruke stemmen :ler:

Uff, slitsomt å styre sånn med sovingen. Får håpe dere finner ut av det.

Koselig med babling ja. Her er det også mye babling, men i det siste har han oppdaget hyl. Morsomt å høre på og umulig å være sur og lei når en blir vekt av sånt :ler:

Kjedelig at han oppførte seg sånn når dere hadde barnevakt da. Har han sett bestemoren sin mye? Vi har gjerne passet på at lillegutt har sett barnevaktene ganske mye før de skal passe han, sånn at vi er sikre på at han kjenner dem.

Nå er det ikke så ofte vi har hatt barnevakt, men det har fungert veldig bra for oss i hvert fall. Men alle unger er jo forskjellige.

Ha en fin kveld :hug:

Ja, han har sett bestemoren masse! Var på hytta sammen med dem fra torsdag til mandag, så han vet godt hvem hun er, men likevel var det ikke bra nok. Pupp skal det være! :roll:

Babbel og hyl er veldig koselig - klarer ikke være sint, jeg heller, når jeg vekkes av sånt.

Ha en fin kveld, du også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk! I går skulle jeg forsøke å innføre leggetid klokka 20. A var trøtt som en strømpe som vanlig, så etter badet hans gikk vi på soverommet, og jeg ammet ham i senga vår til han sovnet. Tenkte at vi i det minste skulle holde ham der inne hvor det er stille og mørkt, så kanskje han skjønner at etter bad og stell er det natta. Vel! 1) Han ville ikke sove, og 2) Mannen skjønte ikke hvorfor vi skulle innføre leggetid.

Dermed: Jeg måtte inn til A og amme/trøste hver halvtime fram til jeg la meg selv, og i løpet av natta våknet han hver annen time. Da ammet jeg ham til han sovnet og la tilbake i senga hans. EN positiv ting er at han godtok å bli lagt i egen seng etter hver amming. Men vi sov jo dårlig, begge to, og han er pottesur i dag. Men sove? Neineinei! Argh.

Og mannen synes jo det er grusomt at sønnen hans griner, og vil helst bare ha smil og latter. Da er det litt vanskelig å være streng og få til et leggerituale. Jeg blir en sånn barnemishandlende drittkjerring. Men det er ikke HAN som må amme hele natten og som klamrer seg til sengekanten fordi ungen skal ligge på tvers på min side av senga! Jeg VIL ha kvelden og natten tilbake - i hvert fall litt!

Vel, jeg kjemper videre. Det siste døgnet har vært et helvete, men jeg får prøve en ukes tid i hvert fall.

*dobbeltsukk*

Edit: Ja, for problemet er jo at han har blitt vant til å sovne med puppen i munnen og blir illsint når jeg nekter ham det. Men han må jo bare lære seg til å sovne uten pupp!

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke godt å ha det sånn. Vi har hatt våre dager (eller helst netter) som har vært sånn vi også.

Tror det er lurt å ikke gi seg nå. Før eller senere kommer han til å sovne i egen seng. Det gjelder bare og ikke gi seg. Da jeg bestemte meg for at nå skulle småtten slutte å sovne i vår seng med puppen i munnen, gav jeg meg ikke på det, til tross for at det ble mye grin. Men etter to måneder (huff, det er lenge) begynte det å bli skikk på det. Gikk selvfølgelig opp og ned i den perioden, men sakte og sikkert fremover, og etter et par måneder ble det sånn at han som oftest var grei å legge. Det kommer til å bli bedre hos dere også. Selv om det ikke føles sånn nå...

Og ang. idiotiske mannfolk, så er du ikke alene om det heller... Mannen her er liksom mest lekepappa... :sukk:

Håper dere får det til snart :kose:

Det viktigste er som sagt ikke å gi seg. Legg ham våken, gå fra ham, gå inn til ham igjen når han gråter, men ikke helt med en gang. Ligger han bare og sutrer - la ham ligge litt. Blir det hylskrik, så gå inn til ham. Men la ham få sjangsen til å roe seg selv litt.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imli sier mye klokt :)

Skjønner at det er et h.... akkurat nå, men tenk på at det blir bedre! Kjempevanskelig å ikke gi seg, men er nok det som må til.

Synes samboeren bør hjelpe deg! Ta en alvorsprat med ham og forklar viktigheten av dette. Blir jo lettere å få til legginga hvis dere er to om det. Mener også å ha lest at det kan være gunstig at far legger/går inn til barnet, da han ikke gir barnet lyst på pupp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, ikke godt å ha det sånn. Vi har hatt våre dager (eller helst netter) som har vært sånn vi også.

Tror det er lurt å ikke gi seg nå. Før eller senere kommer han til å sovne i egen seng. Det gjelder bare og ikke gi seg. Da jeg bestemte meg for at nå skulle småtten slutte å sovne i vår seng med puppen i munnen, gav jeg meg ikke på det, til tross for at det ble mye grin. Men etter to måneder (huff, det er lenge) begynte det å bli skikk på det. Gikk selvfølgelig opp og ned i den perioden, men sakte og sikkert fremover, og etter et par måneder ble det sånn at han som oftest var grei å legge. Det kommer til å bli bedre hos dere også. Selv om det ikke føles sånn nå...

Og ang. idiotiske mannfolk, så er du ikke alene om det heller... Mannen her er liksom mest lekepappa... :sukk:

Håper dere får det til snart :kose:

Det viktigste er som sagt ikke å gi seg. Legg ham våken, gå fra ham, gå inn til ham igjen når han gråter, men ikke helt med en gang. Ligger han bare og sutrer - la ham ligge litt. Blir det hylskrik, så gå inn til ham. Men la ham få sjangsen til å roe seg selv litt.

Takk for råd og tips! :klem: Tok du opp T når han skrek i senga si, eller bare snakket til ham og prøvde å roe ham? Hvor mye skulle til før du ga deg og ammet ham i søvn igjen? Og hvordan gjør dere det med soving på dagtid? Mange spørsmål ... Det er så vanskelig å vite hvor man skal trekke grensene og når det er "greit" å gi opp slaget akkurat den kvelden.

imli sier mye klokt :)

Skjønner at det er et h.... akkurat nå, men tenk på at det blir bedre! Kjempevanskelig å ikke gi seg, men er nok det som må til.

Synes samboeren bør hjelpe deg! Ta en alvorsprat med ham og forklar viktigheten av dette. Blir jo lettere å få til legginga hvis dere er to om det. Mener også å ha lest at det kan være gunstig at far legger/går inn til barnet, da han ikke gir barnet lyst på pupp...

Ja, ser for meg at det blir "litt" slitsomt fremover, men jeg er i grunnen innstilt på det. Det hadde bare vært så innmari mye kjekkere om mannen også var med på det, for nå føler jeg meg bare vanskelig og sær fordi jeg ikke vil slenge puppen ut i tide og utide. Når det gjelder å stå opp og roe ham om natta, har vi hatt den samtalen mange ganger og blitt enige om at det er han som skal prøve å roe ham ned først, men det skjer aldri. Han påstår at han ikke hører når A våkner! Det tror jeg rett og slett ikke på. Hadde ikke jeg ligget ved siden av ham, tror jeg han hadde hørt det helt fint ...

Vel, vel ... :sukk: Dårlig stemning i heimen nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får skværet opp, det er så mye bedre å være "på lag" når man står overfor sånne utfordringer.

Og så ønsker jeg deg lykke til i natt! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen måtte jeg ta ham opp for å roe ham, og som regel ende jeg med å amme ham i søvn. Holdt på med legging, grining, bæring og byssing, legging, grining igjen osv. mellom en og to tmer hver kveld. Kom litt an på hvor mye overskudd jeg hadde... Noen få ganger sovna han av seg selv, men som regel måtte jeg bare amme ham i søvn. Når han våkna om natta, ble han med i senga vår. Etterhvert ble det oftere og oftere at han sovna av seg selv, og jeg begynte å legge ham tilbake etter amming om natta. Han har aldri vært vanskelig å få til å sovne i egen seng etter amming om natta, bare om kvelden.

På dagtid sover han bare i vogn. Før måtte jeg trille ham i søvn, nå kan jeg godt bare legge ham ut i vogna, så sovner han av seg selv (som oftest ;) ). Men jeg triller som regel likevel - har blitt en vane :)

Håper dere får bedre netter snart :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det står respekt av at du prøver å innføre litt rutiner, jeg. Du får stå på ditt, så blir det nok en ordning til slutt :klemme:

Har ikke så mange gode råd, da alle babyer er forskjellige. Her sovnet T gjerne ved puppen før leggetid, men da dagen kom og hun ikke gjorde det lenger, så gikk det likevel greit å legge henne i senga. Av og til sovner hun med en gang hun får smokken, mens andre ganger må jeg inn og stryke henne i panna, gi smokken, synge litt og si natta før jeg går ut igjen. Hvis hun gråter hysterisk eller er redd, så tar jeg henne selvsagt opp. Men stort sett roper hun litt og gråter litt på trass, av sinne fordi hun ikke vil sove ;)

Du hører kanskje på gråten om han gråter av trass og sinne eller redsel og tristhet? Det tok lang tid før jeg hørte forskjell på gråtinga til T :sjenert: , men nå vet jeg hvor lenge jeg kan la henne gråte før jeg tar henne opp, alt etter hvorfor hun gråter.

På dagtid sover hun i vogna. I begynnelsen måtte jeg trille for å få henne til å sove, men nå sovner hun av seg selv, og det er bra godt. Nå vil hun ikke sove andre steder på dagtid, og det er jo stort sett en fordel :) Bortsett fra når det er snøstorm ;)

Imli sier mye klokt :jepp: Selv føler jeg at jeg babler usammenhengende, men skylder på ammetåka fortsatt :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får skværet opp, det er så mye bedre å være "på lag" når man står overfor sånne utfordringer.

Og så ønsker jeg deg lykke til i natt! :klemmer:

Ja, satser på at vi får ordnet opp - skulle bare ønske vi slapp å ha disse kranglene i det hele tatt ...

Takk for lykkeønskinger! :klem:

I begynnelsen måtte jeg ta ham opp for å roe ham, og som regel ende jeg med å amme ham i søvn. Holdt på med legging, grining, bæring og byssing, legging, grining igjen osv. mellom en og to tmer hver kveld. Kom litt an på hvor mye overskudd jeg hadde... Noen få ganger sovna han av seg selv, men som regel måtte jeg bare amme ham i søvn. Når han våkna om natta, ble han med i senga vår. Etterhvert ble det oftere og oftere at han sovna av seg selv, og jeg begynte å legge ham tilbake etter amming om natta. Han har aldri vært vanskelig å få til å sovne i egen seng etter amming om natta, bare om kvelden.

På dagtid sover han bare i vogn. Før måtte jeg trille ham i søvn, nå kan jeg godt bare legge ham ut i vogna, så sovner han av seg selv (som oftest ;) ). Men jeg triller som regel likevel - har blitt en vane :)

Håper dere får bedre netter snart :klemmer:

Hm ... Ja, jeg ammet ham i søvn etter stellingen i natt. Han våknet da jeg la ham over i senga hans og ble litt grinete, men han ga seg etter litt synging og prating - og nå sover han! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre når han våkner ... får prøve med smokk, kanskje, og hvis ingenting funker, amme ham igjen.

Vi har liksom ikke noe annet sted han kan sove om dagen, annet enn sofaen. Bor i bygård, så vogna står ute i bakgården. Men han sover når vi triller, da.

Håper også nettene ordner seg! :klem:

Synes det står respekt av at du prøver å innføre litt rutiner, jeg. Du får stå på ditt, så blir det nok en ordning til slutt :klemme:

Har ikke så mange gode råd, da alle babyer er forskjellige. Her sovnet T gjerne ved puppen før leggetid, men da dagen kom og hun ikke gjorde det lenger, så gikk det likevel greit å legge henne i senga. Av og til sovner hun med en gang hun får smokken, mens andre ganger må jeg inn og stryke henne i panna, gi smokken, synge litt og si natta før jeg går ut igjen. Hvis hun gråter hysterisk eller er redd, så tar jeg henne selvsagt opp. Men stort sett roper hun litt og gråter litt på trass, av sinne fordi hun ikke vil sove ;)

Du hører kanskje på gråten om han gråter av trass og sinne eller redsel og tristhet? Det tok lang tid før jeg hørte forskjell på gråtinga til T :sjenert: , men nå vet jeg hvor lenge jeg kan la henne gråte før jeg tar henne opp, alt etter hvorfor hun gråter.

På dagtid sover hun i vogna. I begynnelsen måtte jeg trille for å få henne til å sove, men nå sovner hun av seg selv, og det er bra godt. Nå vil hun ikke sove andre steder på dagtid, og det er jo stort sett en fordel :) Bortsett fra når det er snøstorm ;)

Imli sier mye klokt :jepp: Selv føler jeg at jeg babler usammenhengende, men skylder på ammetåka fortsatt :nigo:

Ja, får bare prøve å være standhaftig :)

Som regel (regler er til for å brytes) prøver jeg å ikke ta ham opp når han gråter i senga, for jeg er ganske sikker på at han bare er selskapssyk og vil ha puppen - og noen ganger er han rett og slett forbanna :fnise: Men når han er utrøstelig og ikke reagerer på prat og kos, tar jeg ham opp - og ammer for å roe ham ned. Da er det ikke noe annet som funker.

Synes ikke du er usammenhengende! Godt å høre andres erfaringer med dette, for det er jammen ikke lett å vite om man er helt på jordet alltid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...