Gå til innhold

er du i mot NRK lisensen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest NRK-tilhenger
Men i befolkningen så vil de fleste bare betale 100kr literen for en sjampoflaske.

Det spiller ingen rolle hva befolkningen, eller markedet, er villig til å betale for en sjampoflaske. En bedrift kan ikke overleve uten å få dekket inn alle kostnader. Derfor blir det meningsløst å hevde noe annet enn at bedriftens reklamekostnad er en del av prisen du betaler for en vare. Alskens bedriftsøkonomisk babbel om variable kostnader og markedets betalingsvilje endrer ikke på dette faktum. Kapitalister kan fortsatt ikke trylle.

Dessuten er sjampo et veldig godt eksempel på at det ikke er noen vesensforskjell mellom fjernsynslisens og reklamekostnader. Sjampo er et produkt hvor reklamens andel av produktets totale kostnad er ekstremt høy. Det er et produkt man i praksis ikke kan la være å bruke regelmessig. Og dermed er det i praksis en reklamekostnad man ikke kan la være å betale regelmessig.

Når det gjelder alt snakket om "gode samfunnsargumenter" så er det helt klart at NRK er godt for noen grupper. De som er i maktposisjon er veldig glade for et talerør som kan påvirkes. Media har stooor innflytelse på folk, har du innflytelse på media, har du sterk innflytelse på velgerskaren. Veldig bra etter krigen, samtidig som teknologien også rettferdiggjør statlig kontroll over kringkastingsfrekvenser.

Nå tenkte jeg først og fremst at det er bra for de nedre klasser at en stor statlig allmennkringkaster forhindrer at de øvre klasser, gjennom kapital- og annonsemakt, får den fulle og hele kontrollen med massemedia. Og at balanse mellom de øvre og nedre klassers ytringsmakt er et samfunnsargument.

jeg liker heller ikke anakronismer, og jeg liker ikke NRK.

NRK, eller snarere en stor statlig allmennkringkaster, er da ingen anakronisme. En anakronisme vil være et gufs fra klassesamfunnets begredelige historie, slik som et helprivat kommersielt fjernsynssystem vil være.

Nå er ikke NRK på kinanivå, så dette er et mindre praktisk problem. Jeg sier derfor ikke at vi skal avlive NRK, men det er mulig å avlive lisensplikten. NRK-tilhenger har misforstått når vedkommende ikke har fått med seg at det fins andre alternativer enn å legge ned kanalen og å betale lisens.

Det er nok heller du som har misforstått, når du tror poenget er å bevare NRK som kanal. Mitt forsvar for fjernsynslisensen dreier seg ikke om å bevare NRK. Det dreier seg om å bevare en stor statlige allmennkringkaster. At NRK som kanal kan overleve kommersielt er mindre interessant i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg grønn på NRK-lisensen - rett og slett fordi jeg aldri ser på NRK!! Hvorfor skal jeg betale for noe jeg ikke bruker?? :frustrert::kjempesinna::sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Nå tenkte jeg først og fremst at det er bra for de nedre klasser at en stor statlig allmennkringkaster forhindrer at de øvre klasser, gjennom kapital- og annonsemakt, får den fulle og hele kontrollen med massemedia. Og at balanse mellom de øvre og nedre klassers ytringsmakt er et samfunnsargument.

..dette må da være bønna ? :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Drit i heile Stats-knalene, det er jo så gale som det kan bi..!!

Bare det at Ola normann bare godtar og godtar og godtar !!

Stats-kanalene sku vært stoppa og stengt ned for lenge siden.!

Signer lisensstopp.info

På tide at vi sammler oss for å holde tilbake lisenspenger !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neandertaler

Ned med NRK og stopp påtvinget lisens!!

Galskapen har gått for langt!!!

Folk må stå samla for å få stoppa NRK !!!

Det er ikke nokk med bare småprat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_S_*

Det jeg synes er verst med lisensen er at de som bor litt utenfor sentrale strøk, som mine besteforeldre, de får inn KUN NRK1... Ikke NRK2 eller NRK3, de må like fullt betale FULL lisens. Det synes jeg er litt for ille!

Jeg bor i en større by, men ser ALDRI på NRK... (ser lite TV generelt sett men). Tror NRK lisensen er den sureste regninga jeg får, spesielt om man i tillegg er student. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lisensen kan de stappe der solen aldri skinner, vond lukt strømmer ut og enkelte pleier med vaselin. Makan til urettferdig avgift skal man lete jævlig lenge etter, og ikke minst så provoserer det grundig at de krever inn en avgift med forhøyet grunnlag som ble akseptert av stortinget fordi den skulle dekke vesentlige utbyggingskostnader. Noen år etterpå har de ikke gjort dette i det hele tatt med disse pengene, men søker igjen om å forhøye avgiften for å få dekket samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra med en statlig, ikke-kommersiell og nesten reklamefri almenkringkaster, og faktisk så syns jeg det går mye bra på NRK. Så jeg betaler lisensen min uten særlig store motforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..har ett spørsmål. Om man skulle være så dum å ikke kjøpe seg en slik digital decoder til bakkesendinger, og kun eier ett tv (ingen satellittmottaker/videospiller eller noe annet utstyr som kan ta inn tvsignaler).

Må man fortsatt betale lisens da ?

Ikke kom med den der at "det er jo bare dumt, når de slukker de gamle sendingene, får du ikke inn noe". Jeg vil bare vite hvor skeivt denne avgiften egentlig rammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn på NRK-lisensen - rett og slett fordi jeg aldri ser på NRK!! Hvorfor skal jeg betale for noe jeg ikke bruker?? :frustrert::kjempesinna::sinna:

Helt enig :Nikke:

Det hadde vært helt ok med en "reklamefri" kanal som man betalte for hvis man kunne velge om man ville ha denne kanalen eller ikke. Men å tvinge alle som har tv til å betale burde ikke vært lov :kjefte:

Dessuten liker jeg ikke lisensinnkreverene sine metoder når de går rundt å ringer på hos folk. De lyver så det renner av dem angående hva man må betale lisens for og hva som ikke er lisensbelagt f.eks. tvkort på PC, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest seriøst

Jeg kan godt skrive under på at jeg alltid vil ha reklamefri kanal. Statsfininansiert reklamefri kanaler er de beste kanalene i de aller fleste land faktisk, selv om folk er veldig hypp på å disse disse. Regner med det er samme folka som gnåler om dyr bensin og dyr alkohol... så vet ikke hvor seriøst jeg skal ta slike opprop mot lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt skrive under på at jeg alltid vil ha reklamefri kanal. Statsfininansiert reklamefri kanaler er de beste kanalene i de aller fleste land faktisk, selv om folk er veldig hypp på å disse disse. Regner med det er samme folka som gnåler om dyr bensin og dyr alkohol... så vet ikke hvor seriøst jeg skal ta slike opprop mot lisens.

Det var en helt elendig sammenligning.

Om man ikke kjøper verken dyr bensin eller dyr alkohol, så slipper man ihvertfall å betale for det !

Det er bedre å sammenligne lisensen med ett tvangsabbonemang på for eks. Aftenposten. Dette abbonemanget får man "med på kjøpet", når man skaffer seg en postkasse..

Den eneste måten å slippe å betale for dette abbonemanget, er å kvitte seg med postkassen. Det betyr jo også at man ikke får mye nyttepost som man faktisk vil ha, men det finnes ingen annen løsning !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinelise
Nei, jeg er for lisensen. Jepp.

Jobber du i lisenskontoret eller NRK, eller er du av dem som må holde på allt slik det var samme hvor galt det er? "Slik har det alltid vært og det er trygst og godt!"....

Da forstår du nok de av russerne som vil tilbake til komunist diktaturet og...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest anen gjest

NRK = SubsidieTV

..hadde folk kunnet velge vekk de kanalene de ikke ville se på og dermed betale for, ville nrk gått under.

NRK har ikke livets rett i fri konkurranse, dette vet selvsagt sosialistene. Derfor krever de en avgift av alle, for å holde liv i en obskuritet..

En skal heller ikke glemme muligheten for å bruke kanaler for å "bre sitt budskap" ut til folket. En veldig fiffig ordning, egentlig, folk må betale for å bli utsatt for propaganda.. !

Ubetalelig. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante Kniker

Jeg betaler lisensen min med glede. Det finnes ingen norske kanaler som er i nærheten av å matche NRK på kvalitet, og jeg synes det er verdifullt i seg selv å kunne se på TV en hel kveld uten å bli minnet på hvor gøy det er å ha mensen hvis man bruker rett bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK har ikke livets rett i fri konkurranse, dette vet selvsagt sosialistene. Derfor krever de en avgift av alle, for å holde liv i en obskuritet..

...omtrent som 'sosialistene' finansierer ny opera i Oslo og sponser mesteparten av billettpengene med skattebetalernes penger? Kan heller ikke huske noen lisensreduksjon fra en Høyreledet regjering... De herjer visst fælt, alle disse skapsosialistene i partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Demokrat
..hadde folk kunnet velge vekk de kanalene de ikke ville se på og dermed betale for, ville nrk gått under.

Skal liksom folk bli utsatt for å velge også nå? Og hva hvis de velger feil, hvem skal ta ansvaret for det?

Nei, det er mye bedre at politikerne legger føringer for hva vi skal se og ikke se. De er valgt av folket fordi de vet best. Det kalles demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...