Gå til innhold

er du i mot NRK lisensen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Men du er pliktet til å betale lisens.Hva med oss andre som betaler da?Tror du vi betaler regningene våres med glede?

Om alle betaler lisensavgiften så kanskje den går ned.Vi er et samfunn og jeg liker dårlig mennesker som snyter på skatten og liker dårlig de som er trygdemissbrukere og må si at det ikke er noe bedre med dem som unngår NRK lisens

Jeg betaler lisens - med glede. Etter et slikt besøk - som riktignok ikke ble invitert inn - registrerte jeg oss på lisensbetaling til ektefellens ramaskrik i protester. Nå har jeg vært lisensbetaler i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det irriterer meg at jeg må betale for kanaler jeg aldri ser på.

Jeg betaler lisens, men aldri med glede.

Er det noen som betaler regninger med iver og glede?

Ingen ser på NRK, men alle snakker om programmene som blir sendt der...........

Det der er så veldig merkelig :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig utrivelig å ha folk som kommer bankende på døra for å sjekke om jeg har TV. Sett at dere hypotetisk ikke hadde TV. Ville dere likt at en stor kar kom og forlangte å titte inn i leiligheten din, hvor du kanskje har strap-on liggende på stuegulvet og håndjern på glassbordet ved siden av fjernkontrollen?

Det er faktisk som oftest pensjonister som går rund å spørr og de er hyggelige.

Ingen av dem spør om å få komme inn for å se, det har dem ikke tillatelse til å gjøre.

De spør om du har TV og om du har betalt lisens, og dette gjør dem på en hyggelig måte.

Tror du at dem sender en gedigen kraftkar med et øye og bolekropp? NRK lisens innkreverne er ikke torpedoer altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler lisens - med glede. Etter et slikt besøk - som riktignok ikke ble invitert inn - registrerte jeg oss på lisensbetaling til ektefellens ramaskrik i protester. Nå har jeg vært lisensbetaler i mange mange år.

Beklager Blondie65,jeg missforstod deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler min lisens med glede fordi staten ellers uansett ville ha krevd inn alt den kan i skatter og avgifter. Vi blir tynet fra alle hold og det er klart de alltids ville ha funnet på ennå en løsning der vi som skattebetalere ville ha måttet betale i en eller annen form uansett.

Det er derfor ganske tåpelig å lage en slik liste synes jeg.

Dessuten: håper på mindre sport i TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit med lisens for nrk, men da burde det for pokker være frivillig!!

Har aldri hatt nrk, tven er kjøpt og betalt og de andre kanalene jeg har betaler jeg jo for (parabol). Hvorfor i svarte skal jeg betale for noe jeg ikke har???

Og alle de som sjekker om du har tv er ikke hyggelige, jeg hadde en her som bare gikk rett inn i stua og glodde rundt seg. Og min lisens var allerede betalt!!! Han fikk så hatten passet, forbanna drittsekk. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
http://www.opprop.no/opprop.php?id=nrkstop

gi din støtte for en lisensfri tv-kanal

Dette er en side av og for fjortiser. Hvilke noenlunde voksne individer skriver som dette?

Det er verdt forsøket å sette opp kampen mot kanalen som robber oss for penger uten å gi oss et valg.

Robber oss for penger? Har man en ukelønn på 75 kroner betaler man vel ikke lisens åkke som?

Snikreklame, sponsorer og dyr avgift er stikkordene når man tenker på NRK.

Tror ikke konseptet å tenke nødvendigvis er disse kidzas sterke side.

I altfor lang tid har dette selskapet vært eiere av makten og monopolet, og nå er det på tide at vi gjør en innsats som de kloke forbrukerene vi er.

Er det bare meg som synes ordet "kloke" ikke passer inn i denne suppa?

Still deg sterk i kampen mot å gi brukere et valg - hva vil du betale for; en dyr lisens på en kanal som misbruker kundene sine, eller kunne du kanskje ha spart pengene til noe mer nyttig?

Det er vel kampen for å gi brukerne et valg de mener vil jeg tro. Misbruker kundene sine? De kidsa, de kidsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg er imot nrk-lisensen.

hadde en tv som kun funket til å se på video (ja, dette var the old days), men måtte likevel betale lisens. fordi jeg hadde tv... men ingen kanaler... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man betalt lisens etter antall brukere, og ikke per husstand, hadde nok jeg vurdert å begynne å betale. Men ca 2500/år for èn person er for dyrt. Og siden jeg er lite hjemme, har jeg kuttet ut hele TVen. Hadde det vært halv lisens for alene-boere, hadde jeg nok betalt og hatt TV. For jeg setter pris på NRK og det brede tilbudet man får der. Men som vanlig blir alene-boerne diskriminert...

Endret av Bex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noe bedre innspill fra kidsa her ?

Men dette er noe helt annet enn det opprinnelige oppropet - som såvidt jeg forstår ikke ønsker at NRK skal finansieres av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja helt klartr i mot, fordi lisensen er påtvunget, Det må være med den som med andre varer og tjenester i et fritt ikke komunistisk samfunn.

En kan velge om en vil betale for å se NRK.

Alt annet er komunistisk, med dagens teknologi er de en enkel sak å skille NRK ut som betalings kanal.

Så slipper vi som ikke vil høre eller se NRK å betale for noe vi ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Det kanskje mest provoserende med statskanalen er egenreklamen for Norsk Tipping, nrk er den eneste kanalen som har lov til å drive med reklame og pushing av pengespill her i landet, og det utnytter de til fulle.

På den ene siden preker staten om hvor fryktelig det er med spilleavhengighet, på den andre siden gjør det den kan for å få folk hektet, på en kanal du må ha.

Det må vel være enhver markedsførers våte drøm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvilepuls
Det kanskje mest provoserende med statskanalen er egenreklamen for Norsk Tipping, nrk er den eneste kanalen som har lov til å drive med reklame og pushing av pengespill her i landet, og det utnytter de til fulle.

På den ene siden preker staten om hvor fryktelig det er med spilleavhengighet, på den andre siden gjør det den kan for å få folk hektet, på en kanal du må ha.

Det må vel være enhver markedsførers våte drøm ?

Det er bare kynisme, enkelt og greit. Implementert av folk som snakker varmt om etikk og rettferdighet. Du finner haugevis av slike motsigelser i Norsk Politikk, og offentligheten.

Angående reklamepåstandene- og hvor vår NRK-venn går seg bort: Du har rett i at alle kostnadene en bedrift har dekkes av det totale antall kjøpere av sjampoen vi diskuterer, så lenge bedriften ikke drives med tap.

Prisen jeg må betale derimot, avgjøres ikke av reklamebudsjettet, den avgjøres kun av de variable kostnadene ved å produsere sjampo, og betalingsviljen til sjampokjøperene.

Hvis du investerer 10 millioner i en sjampofabrikk og derfor trenger mer betalt per sjampoflaske, så blåser jeg i det. Jeg kjøper ikke sjampo til over 100 kr literen, enkelt og greit. Og den betalingsviljen forandrer seg ikke om du blåser opp de faste kostnadene.

De variable kostnadene forandrer seg heller ikke om du øker reklamebudsjettet.

Bottom line: du som produsent, produserer sjampo. Sett at det koster 98 kr å produsere flaske nr. 300 000. Det koster 99 kr å produsere flaske nr 310 000 pga effektivitetstap. Det koster 100 kr for flaske 315 000 og 101 kr for flaske nr. 325 000.

Men i befolkningen så vil de fleste bare betale 100kr literen for en sjampoflaske.

Da taper du penger hvis du øker literprisen eller produserer mer sjampo. Det spiller ingen rolle hva du har av faste kostnader. Denne sammenhengen gjelder uansett.

Hvis du bruker for mye penger på reklame, så er det ikke forbrukerne som nødvendigvis må betale mer. Det er overskuddet ditt som blir mindre, evt underskuddet større og du går konk.

Skulle nok valgt et annet eksempel for å hevde at NRK-lisensen ikke er noe annet enn hva vi godtar til vanlig i dagliglivet.

Når det gjelder alt snakket om "gode samfunnsargumenter" så er det helt klart at NRK er godt for noen grupper. De som er i maktposisjon er veldig glade for et talerør som kan påvirkes. Media har stooor innflytelse på folk, har du innflytelse på media, har du sterk innflytelse på velgerskaren. Veldig bra etter krigen, samtidig som teknologien også rettferdiggjør statlig kontroll over kringkastingsfrekvenser.

Så det er helt klart gode samfunnsargumenter- for enkelte. Jeg liker ikke propaganda i sin alminnelighet, jeg liker heller ikke anakronismer, og jeg liker ikke NRK. Dette er grunner til at jeg ikke er blant disse enkelte som setter pris på disse samfunnsargumentene.

Nå er ikke NRK på kinanivå, så dette er et mindre praktisk problem. Jeg sier derfor ikke at vi skal avlive NRK, men det er mulig å avlive lisensplikten. NRK-tilhenger har misforstått når vedkommende ikke har fått med seg at det fins andre alternativer enn å legge ned kanalen og å betale lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når nrk-lisensen ble pålagt, så var jo faktisk nrk den eneste kanalen nordmenn hadde tilgang på. nå har man jo flust, og jeg kjenner ingen som ser på nrk. vel, datteren min ser av og til på barne-tv, men dèt er det flere kanaler enn nrk som tilbyr.

det aller mest latterlige er at man må betale for å få ha tv, uavhengig om man noensinne ser på nrk, eller andre kanaler. tv`en i seg selv er grunn nok til å kreve lisens. hallo?

det var til og med snakk om at nrk ville kreve ekstra lisens for alle med pc, i tilfelle de så nrk på nettet. og i dette tilfellet ville det også holdt å bare eie en pc. internett, eller ei...

dette fikk de ikke lov til, da. hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesentlige i dette tilfellet er om man vil beholde NRK, og evnt finansiere det gjennom skatteinntekter?

Eller om man rett og slett vil fjerne det?

(Ingen grunn til å tro at NRK vil bestå om man fjerner subsidiene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR:

-NRK har bygd ut og tilrettelagt sendenettet som i stor grad muliggjør bruken av TV- og radiotilbudet- også for andre kanaler enn NRK-kanaler

-Jeg synes det er verdt å betale for kvalitetssikret og reklamefri TV og radio for barn. Fra første desember vil NRK ha et alternativ til andre barnekanaler, når NRK Super starter sine sendinger.

-Personlig synes jeg NRK gir meg et godt og variert tilbud jeg ikke finner andre steder, og da spesielt på radiosida.

-NRK har hatt muligheten og gutsen til å satse på nye talenter som aldri hadde fått sjansen hos konkurrentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...