Gå til innhold

Familiefar brutalt slått ned


Gjest Miss Antrop

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*
Politiet tilkalte nok en politibil, kassebil, men før den kom til stedet hadde noen praiet en taxi.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174423

Politiet kom til stedet.Ba om assistanse fra en taxi.Vitner rundt hadde allerede praiet en taxi som kjørte mannen, politiet kjørte før eller etter taxien ned til legevakten

Politiet handlet korrekt!

Hva rører seg i huet på en som ikke vil ta med en nedslått blødende og da skadet mann!?

Hva slags respekt har han for yrket sitt!? Dette er så uhørt at jeg har ikke ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Thea_*

På TV2 nyhetene nå kl.21.00 så sier to stk. sykepleiervitner at ambulansemannskapet så på mannen på avstand, slang dritt og dro!

Univ.Syk,.i Oslo avd. Ullevåls ledekse påstår at ambulansepersonalet vurderte mannen som OK.

A)For det første så sier vitnene at de ikke tok på mannen engang

B)For det andre så om dem gjordet det, så gjordet dem en grov feiltolkning av situasjonen!

Dette er en skam og bare helt tragisk :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selvsagt klar over at du er plktig til å rapportere dette? Det er et grovt lovbrudd å la en pasient i en kritisk tilstand ikke bli fraktet til loven. Både de og du har brutt helsepersonelloven om dette er sant. Du har brutt dne om du ikke rapporterte dem. Siden du ikke skriver noe om det, så er jeg redd du faktisk ikke gjorde noe med saken. Da er du like ille, om du godtar slikt. Og godtar man slikt har man ingenting i helsevesenet å gjøre.

Takk for konklusjonen. Jeg har en juridisk utdannelse i tilleg til utdannelsen jeg har påbgynt innen medisin. Det vil si at jeg er fullstendig klar over hvilke plikter og rettigheter jeg er underlagt. Saken ble rapportert til direktøren av helseinstitusjonen, som brakte saken videre. Utfallet av saken vet jeg ikke.

Men akkurat der og da var det viktigere for meg å få ambulansepersonellet til å kjøre brukeren til en annen helseinstitusjon for å få behandling. Saken ble rapportert senere samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også intervjuet med sykepleierne som var vitner. Jeg synes det er skikkelig ille hvis det stemmer at han ikke ble undersøkt før ambulansen forlot han. Hvis ambulansepersonellet bare så mannen på avstand, har de ikke gjort en medisinsk vurdering. I tillegg kan det tyde på at ikke hele sannheten har kommet frem. Dette er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig trist og disse to ambulansesjåførene har ingenting i dette yrket å gjøre.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å påstå at det ikke tar mer enn 20 sekunder å undersøke en pasient som har vært utsatt for det denne mannen ble, er å undervurdere andre mennesker. Bare det å ta pulsen tar noe tid. Sjekke åndedrett, pupiller, etc, etc er ting som gså tar tid.

For meg virker det som om lederen for Ambulansetjenesten kommer med løgner hun VET må bli avslørt. Så entydige konklusjoner som hun har gjort synes vanskelig med den informasjonen hun har hatt.

Kansje bør også hun forlate sin stilling sammen med de 2 aktuelle personene på bilen (eller er det slik at helsepersonell er fredet for enhver pris ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta kortere tid enn 20 sekunder å bekrefte en hodeskade. Det tar mer enn 20 sekunder å utelukke en hodeskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak som får mye blest i media. Min erfaring med slike saker (nrår man har stått på baksiden selv), er at det som regel er mye man ikke vet, og som ikke kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak som får mye blest i media. Min erfaring med slike saker (nrår man har stått på baksiden selv), er at det som regel er mye man ikke vet, og som ikke kommer frem.

Og han har sikkert ikke vært så høflig da han ba gjengen om å roe ned fotballspillingen, heller. Men uansett: Ali fikk seg en skikkelig trøkk og skulle hatt behandling. Problemet var at han møtte på forutinntatte ambulanse- og politifolk.

Og de ante ikke hvilke ressurser Ali hadde i bakhånd: En kjent artist-samboer, en respektert NORSK svigerfar, og sykepleiere blant vitnene. I tillegg til smarte folk som tok opp video og tok bilder.

Og når du står så sterkt, så spiller det ingen rolle hvor mye drittsekk du er til vanlig. Her er det Ali - Ambulanse/Politi: 14-0!

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ali fikk seg en skikkelig trøkk og skulle hatt behandling. Problemet var at han møtte på forutinntatte ambulanse- og politifolk.

Mitt poeng er at ja, de kan ha gjort en grov feilvurdering. Men det trenger ikke skyldes hverken rasisme eller forutinntatthet.

Nå fremstilles saken i media slik at enhver hvit GARANTERT ville blitt tatt med. Men NEI, det er ikke sikkert. For det kommer helt ann på hvordan hele historien er.

Snakker generelt nå, for jeg kjenner ikke hele historien i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner saken kun ut fra det jeg har sett/ lest i mediene, og tar derfor visse forbehold.

Det virker som om dette er en sak der noen har gjort en for dårlig jobb. I tillegg er det noen som har problemer med holdninger.

Det som imidlertid er en trend, er at hver gang det skjer noe kritikkverdig som rammer en mørkhudet person, så roper "alle" at dette er rasistisk motivert. Ut fra det jeg har lest om denne saken, finner jeg ikke grunnlag for å hevde det. Selv om saken i seg selv er kritikkverdig løst.

Man kan også dra en parallell til Obiora- saken i Trondheim, der hele hylekoret konkluderer med at dette er rasisme,- til og med satt i system. Men dette motiveres kun av det faktum at tragedien rammet en mørkhudet person.

Hvem er det som er hissigst med å rope rasisme hver gang mørkhudede rammes? Jo, det ytterliggående vesntreradikale som Rødt og kommunistene. De samme folkene som mener Blitz er ved sin fulle rett når de pælmer brostein i hodet på politifolk. Disse er kun ute etter å svekke politiets tillit blant folk flest, og jeg mener de opptrer meget forutsigbart i disse sakene.

Jeg mener at det selvfølgelig skal gjøres alt som er mulig for at disse tingene ikke skal skje igjen, men å kalle denne saken for rasistisk motivert, ser jeg ikke at det finnes grunn til.

sitat fjernet

Advokat Raja var raskt ute og korsfestet politiet i denne saken. Det har jo blitt hans oppgaver her i livet. Det er etter min mening ikke grunn til å kritisere politiet her. Politiets ansvar er å sørge for at en skadet person kommer til medisinsk vurdering. Det hadde de gjort, og da er primæroppgaven deres å prioritere de etterforskningsmessige sider av saken. Det betyr at når Ambulansen er kommet, så er det helsevesenet som har det fulle ansvaret. Både for de medisinske vurderingene, og å sørge for adekvat behandling.

Politifolk har ikke kompetanse til å overprøve ambulansepersonellets vurderinger av skadeomfang når de først er kommet til stedet.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at eventuell historie kan påvirke bedømming av en sak. La oss si at en tenåring daglig ringer 113 for å tulle. Dette vil selvsagt påvirke seriøsiteten. Eller om noen ved 10 anledninger har banket opp ambulansefolk i agressiv rus, uten selv å være skadet eller samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Krølle_*

Er det ikke flere ganger i denne tråden trekt frem det faktum at han IKKE var en kjenning av dem fra før? Det er rett og slett en løgn de har farbrikert som en slags tåpelig unnskyldning....!!!

Han var ikke agressiv, og grunnen til at han tisset på seg var at man mister all kontroll ved slike massive hjerneskader... Og dette er noe alt helsepersonell har kunnskap om..!

I tillegg løy de om at de undersøkte han på stedet...

Og kom med grusomme kommentarer om at "toget har gått for deg", og.. "bare la ham ligge og sprelle"...

Fordømt inkompetente idioter.. Håper de blir bannlyst fra helsevesenet 4ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139630

Ingen mediastorm, ingen hylende minoritetsadvokat, ingen sjokkerte anti-rasister, ingen TV-innslag, ingen tilsynssak eller rasismekommisjon, ingen sympatierklæringer fra PK-ere, ingen krav om granskninger eller straffeforfølgelser, bare en dritkjedelig hvit nordlending.

Her er det flere eksempler:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/09/508408.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1517714.ece

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...NYHET/707040026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at eventuell historie kan påvirke bedømming av en sak. La oss si at en tenåring daglig ringer 113 for å tulle. Dette vil selvsagt påvirke seriøsiteten. Eller om noen ved 10 anledninger har banket opp ambulansefolk i agressiv rus, uten selv å være skadet eller samarbeidsvillig.

Ikke en medisinsk bedømming. Samme om fyren hadde vært en drittsekk skal ambulansepersonell kunne gjøre en korrekt medisinsk vurdering uten å kall vedkommende "gris" etc.

Hva som ligger bak den aktuelle saken, inkompetanse, rasisme e.l er ikke godt å si. Faktum er at det bør tas et oppgjør internt på Ullevål, spesielt tatt i betraktning at man forsvarer den medisinske vurderingen som ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen tvil om at ambulansepersonellet handlet feil i denne saken. De vurderte feil og de oppførte seg dårlig. Selv om mann blir tisset på skal man forholde seg rolig og vise pasienten respekt. Jeg tror likevel ikke det er rasisme. Det finnes mange eksempler på at etnisk norske også har blitt offer for feilvurderinger og nedlatende oppførsel.

Jeg forundrer meg over er disse sykepleierne som var på stedet som nå er så opprørt. Hvorfor gjorde ikke de mer for å overtale ambulansen til å ta med den skadde mannen? Hvorfor ringte de ikke 113 med en gang ambulansen forlotot stedet for å rekvirere en ny ambulanse? Hvis de på det tidspunktet mente at mannen hadde en alvorlig hjerneskade? De ville vel vært tøffe nok til det når de nå er så tøffe når de kritiserer saken i media? Kanskje de også var i tvil om alvorlighetsgraden på det tidspunktet?

Noe annet som sjokkerer meg er at noen politikere uttaler seg om denne konkrete saken, og antyder rasisme, før saken er ferdig gransket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en interessant betraktning om saken fra dagens BT.

http://www.bt.no/meninger/kommentar/rossav...ticle393565.ece

Jeg las artikkelen og jeg synes det konkluderes med rasisme på et alt for tynnt grunnlag. Slik jeg ser det, konkluderes det med rasisme automatisk når mørkhudede er utsatt for kritikkverdige forhold. Jeg synes ikke vi er tjent med det. Det jeg imidlertid erfarer er at de fleste mørkhudede personer som blir pågrepet for kriminelle handlinger roper rasist til den som blir satt til å gjøre jobben.

Rasist er omtrent det verste man kan bli kallt her i Norge. Det har sammenheng med erfaringene etter krigen og den barnelærdommen alle er flasket opp med.

Når man så konkluderer med at rasismen er satt i system ved Sør-Trøndelag politidistrikt, oppleves det som svært provoserende. Og hva baserer man sine konklusjoner på? Jo, på det faktum at det gikk skikkelig galt under en pågripelse, og en tegning og en kopi av en avistegning.

Jeg synes ikke at det som skjedde i i Oslo er greit. Det er heller ikke greit at en mann dør under en pågripelse. Men hvis man uansett skal kalle alle som er involvert i disse hendelsene for rasister, ja da får vi på sikt en handlingslammelse så snart det blir snakk om å pågripe kriminelle med mørk hud. Det er dessuten ikke grunnlag for beskyldningene, og da mister vi fokus. For fokus skal være å bidra til at slike ting ikke skjer igjen. Ikke å sørge for at f.eks. som i Trondheim, at hundrevis av medarbeidere blir stemplet som rasister. Det blir bare mer hat av slikt.

Det blir mer rasisme for hver gang noen på sviktende grunnlag stempler andre som rasister. Hvis noen begynner å kalle deg for rasist, vil hatet ditt mot vedkommende vokse...helt til du blir en rasist.

Som en FRP- politiker en gang sa: "Det fantes ikke rasisme her i landet før negrene kom hit". Den kan du tygge litt på. Han begikk jo heldigvis politisk selvmord der og da, men han skapte ufrivillig en ettertenksomhet hos flere av oss andre. Jeg har fått en fornemmelse av å bli forskjellbehandlet på en negativ måte på grunn av hudfarge to ganger. Og begge gangene var det mørkhudede personer som sto for dette. Derfor er ikke jeg så overbevist om at det største rasistproblemet finnes blandt etnisk norske.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg las artikkelen og jeg synes det konkluderes med rasisme på et alt for tynnt grunnlag. Slik jeg ser det, konkluderes det med rasisme automatisk når mørkhudede er utsatt for kritikkverdige forhold. Jeg synes ikke vi er tjent med det. Det jeg imidlertid erfarer er at de fleste mørkhudede personer som blir pågrepet for kriminelle handlinger roper rasist til den som blir satt til å gjøre jobben.

Rasist er omtrent det verste man kan bli kallt her i Norge. Det har sammenheng med erfaringene etter krigen og den barnelærdommen alle er flasket opp med.

Når man så konkluderer med at rasismen er satt i system ved Sør-Trøndelag politidistrikt, oppleves det som svært provoserende. Og hva baserer man sine konklusjoner på? Jo, på det faktum at det gikk skikkelig galt under en pågripelse, og en tegning og en kopi av en avistegning.

Jeg synes ikke at det som skjedde i i Oslo er greit. Det er heller ikke greit at en mann dør under en pågripelse. Men hvis man uansett skal kalle alle som er involvert i disse hendelsene for rasister, ja da får vi på sikt en handlingslammelse så snart det blir snakk om å pågripe kriminelle med mørk hud. Det er dessuten ikke grunnlag for beskyldningene, og da mister vi fokus. For fokus skal være å bidra til at slike ting ikke skjer igjen. Ikke å sørge for at f.eks. som i Trondheim, at hundrevis av medarbeidere blir stemplet som rasister. Det blir bare mer hat av slikt.

:Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...