Gå til innhold

Familiefar brutalt slått ned

Gjest Miss Antrop

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
Jeg las artikkelen og jeg synes det konkluderes med rasisme på et alt for tynnt grunnlag. Slik jeg ser det, konkluderes det med rasisme automatisk når mørkhudede er utsatt for kritikkverdige forhold. Jeg synes ikke vi er tjent med det. Det jeg imidlertid erfarer er at de fleste mørkhudede personer som blir pågrepet for kriminelle handlinger roper rasist til den som blir satt til å gjøre jobben.

Rasist er omtrent det verste man kan bli kallt her i Norge. Det har sammenheng med erfaringene etter krigen og den barnelærdommen alle er flasket opp med.

Når man så konkluderer med at rasismen er satt i system ved Sør-Trøndelag politidistrikt, oppleves det som svært provoserende. Og hva baserer man sine konklusjoner på? Jo, på det faktum at det gikk skikkelig galt under en pågripelse, og en tegning og en kopi av en avistegning.

Jeg synes ikke at det som skjedde i i Oslo er greit. Det er heller ikke greit at en mann dør under en pågripelse. Men hvis man uansett skal kalle alle som er involvert i disse hendelsene for rasister, ja da får vi på sikt en handlingslammelse så snart det blir snakk om å pågripe kriminelle med mørk hud. Det er dessuten ikke grunnlag for beskyldningene, og da mister vi fokus. For fokus skal være å bidra til at slike ting ikke skjer igjen. Ikke å sørge for at f.eks. som i Trondheim, at hundrevis av medarbeidere blir stemplet som rasister. Det blir bare mer hat av slikt.

Det blir mer rasisme for hver gang noen på sviktende grunnlag stempler andre som rasister. Hvis noen begynner å kalle deg for rasist, vil hatet ditt mot vedkommende vokse...helt til du blir en rasist.

Som en FRP- politiker en gang sa: "Det fantes ikke rasisme her i landet før negrene kom hit". Den kan du tygge litt på. Han begikk jo heldigvis politisk selvmord der og da, men han skapte ufrivillig en ettertenksomhet hos flere av oss andre. Jeg har fått en fornemmelse av å bli forskjellbehandlet på en negativ måte på grunn av hudfarge to ganger. Og begge gangene var det mørkhudede personer som sto for dette. Derfor er ikke jeg så overbevist om at det største rasistproblemet finnes blandt etnisk norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lynsjestemningen igang.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174626

Disse gutta skal ikke spares, her må mer blod flyte.

Populistpolitikere, bladsmørere, antirasister og KG-hylekor; la blodrusen starte jakten - la oss få enda fler hatuttalelser, her skal ingen spares.

Det er beklageligvis helt slik som media ønsker at det skal gå. Mer blod,- mer å skrive om og flere aviser å selge.

Selv har jeg alltid forsøkt å ha antirasistiske grunnholdninger og jeg har betraktet FRP som konflikthissere i innvandringsdebatten. Nå er jeg blitt mer bekymret for mine egne holdninger, for jeg kjenner at hver gang jeg hører mørhudede rope rasist etter folk som forsøker å gjøre en jobb på vegne av det offentlige, blir jeg mer og mer skeptisk til disse innvandrerne.

Jeg ønsker ikke at det skal bli slik, men jeg mener det er enkel psykologi at man ikke kan forvente sympati og hjelpsomhet fra noen man skjeller ut og kaller rasist. For hver eneste gang visse grupperinger kaller politifolk for rasister, jo mer logisk er det at politifolkene blir mer skeptisk til mørkhudede innvandrere.

Og vi andre, som sitter på sidelinja, bør absolutt forsøke å besinne oss.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG

Så det skjer bare med de ikke hvite? Jeg forventer at disse såkalte anti rasistene går Meget stille i dørene etter dette. Hadde de vært noe anstendighet i dem så hadde de bedt om unnskyldning ovenfor ambulanse personnellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[url=http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1929583.ece]

Kan ikke annet enn si meg enig med Anne Holt her, får virkelig håpe denne saken får større etterspill for de involverte i toppledelsen både på Ullevål og i politiet enn det har til nå. Vi kan virkelig ikke være bekjent at slikt skal skje i dagens samfunn i Norge, uavhengig om man er hvit eller farget.

Etterspill bør det få slik at man i lignende saker fra tidligere og i fremtiden kanskje kan unngå dette. Folk som sitter i lederposisjon bør legge seg mer flat og ikke "kaste opp" slike tåpelige bortforklaringer.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en medisinsk bedømming. Samme om fyren hadde vært en drittsekk skal ambulansepersonell kunne gjøre en korrekt medisinsk vurdering uten å kall vedkommende "gris" etc.

Hva som ligger bak den aktuelle saken, inkompetanse, rasisme e.l er ikke godt å si. Faktum er at det bør tas et oppgjør internt på Ullevål, spesielt tatt i betraktning at man forsvarer den medisinske vurderingen som ble gjort.

Selvsagt bør det tas et oppgjør, og selvsagt skal man ikke si slik. Mitt poeng er at det ikke er selvsagt at det er rasisme, og at feilvurderinger kan skje i de fleste jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så på TV2 nyhetene kl 21. Denne saken ble sammenlignet med Rodney King saken i USA. Hvor 4 politifolk banket opp en farget mann. Hvordan er det mulig å sammenligne disse to episodene?

Det er trist at dette har blitt en sak om rasisme. Det er et hån mot alle de hvite som har blitt sviktet av norske ambulanser og av norsk helsevesenen generelt. Hvilken støtte har de fått? Burde ikke denne saken heller sette søkelys på feilvurderinger og dårlig oppførsel i helsevesenet generelt, istedet for å fokusere på rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann ligger i koma etter en hjerneblødning. Ambulansepersonalet ankommer stedet, ser ham ligger der og fossblø fra ansiktet og i følge vitner kalte ham en "j***a gris", for så å bare kjøre fra ham. Dersom han skulle dø kommer en kvinne til å miste sin samboer og et barn må leve resten av livet uten sin far. Og her går folk og uffer og okker seg over at det såkalte "rasismekortet" blir dratt frem i tide og utide.

Hvorvidt dette er rasisme eller ei kan verken du, jeg, noen her inne, vitnene eller ledelsen ved Ullevål Universitetssykehus vite noe som helst om. Dette er det kun de som kjørte ambulansen som vet og dersom det skulle være tilfelle at deres oppførsel var rasistisk motivert kommer de nok neppe til å selv innrømme det med det første. Så hvorvidt dette var rasisme eller ei er det ingen andre enn dem som vet. Alt annet, både for og mot, blir bare spekulasjoner og synsing.

Det har skjedd at også etnisk norske mennesker har blitt nektet hjelp av helsetjenester og politi. Dette har jeg faktisk vært vitne til selv. Å si at "dette kan umulig være rasisme, fordi det skjer jo også med norske" er utrolig søkt. Ambulanseførernes oppførsel kan ha helt andre motiver og grunner enn for eksempel personen som avbestilte en ambulanse på vei for å hente en gammel og syk mann som lå nærmest bevisstløs i sin egen leilighet.

Jeg sier ikke at det som har skjedd her ER rasisme, det har jeg ikke noe som helst grunnlag for å uttale meg om. Det kan godt ha vært det, men det kan også være at så ikke er tilfelle. Jeg var ikke der og jeg vet heller ikke hva som foregikk oppi ambulansepersonalets hoder der og da. Det vet nok ingen andre her inne heller.

Rasisme eller ikke: dette er en grov feilvurdering som muligens kan koste en mann livet. Slike blemmer har skjedd ganske mange ganger nå. Hvordan kan man egentlig føle seg trygg på at helsepersonellet til enhver tid faktisk er i stand til å gjøre den jobben de er satt til når det nærmest er snakk om liv og død? At det blir gjort så grove feilvurderinger som kan være til fare for menneskers liv er rett og slett skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her går folk og uffer og okker seg over at det såkalte "rasismekortet" blir dratt frem i tide og utide.

Kanskje fordi et hvert individ med et modikum av intellekt vet at å skrike ulv for mye gjør at det ikke lengre virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme eller ei, forandrer det sakens kjerne? En mann blir forlatt av folk som jobber i helsetjenesten mens han ligger i en park med hjerneblødning og blod fossende nedover ansiktet. I aller verste tilfelle kan det være at han ikke overlever, alt på grunn av en helt vanvittig feilvurdering. Og i tillegg får han dritt slengt i trynet av ambulansepersonale, noen som en faktisk forventer skal opptre profesjonelt i en slik sammenheng.

Jeg er faktisk enig i at rasisme ofte kan bli brukt feilaktig, men det er uansett ikke til å stikke under en stol at det faktisk i aller høyeste grad forekommer mye hets av innvandrere blant etniske norske i dette landet. Det med å rope ulv er en dør som kan svinge begge veier: dersom innvandrere konstant føler at de møter en vegg av fremmedfrykt og generalisering overalt hvor de enn går, kan det føre til at de oppfatter enhver irrasjonell og nedlatende handling myntet mot seg selv som rasisme- også i tilfeller hvor dette ikke forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom media hadde beskytta dama fra seg selv frem til det værste hadde lagt seg hadde hun nok ikke dratt frem rasismekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinske feilvurderinger er utrolig trist, men ikke akkurat noen nyhet. Det har skjedd før, og vil skje igjen. Om man skal se pragmatisk på det. Det var ikke ambulansefolkene som påførte mannen skaden! Ser ut til at en del har glemt dette.

Selv skjønner jeg ikke hvorfor de rundt ham ikke fikk ham raskere på legevakten, siden det var så selvsagt at han var så syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skjønner jeg ikke hvorfor de rundt ham ikke fikk ham raskere på legevakten, siden det var så selvsagt at han var så syk.

De regnet vel med at ambulansepersonellet gjorde jobben sin. Da ambulansen kjørte sin vei, fikk de Farah inn i en drosje såpass kjapt at politiet ikke rakk å ta ham med.

Hva er det forresten du forsøker å insinuere? At skaden ikke er så alvorlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det forresten du forsøker å insinuere? At skaden ikke er så alvorlig?

Forsøker ikke å insinuere noe som helst! Men det tok vel ca 2 timer før han kom seg dit.

Om en av mine venner var så skadet at jeg selv trodde det var svært alvorlig, og man befinner seg noen minutter unna legevakten, så skal jeg love deg det hadde tatt kortere tid.

De gir intervjuer i media om hvor ille det var at ambulanen dro når han var så hardt skadet, og da lurer jeg på hvorfor de ikke tok han dit raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En mann ligger i koma etter en hjerneblødning.

dette er en grov feilvurdering som muligens kan koste en mann livet.

Feil og feil. Han lå ikke i koma, og han er ikke i fare for å miste livet. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ligger i en park med hjerneblødning og blod fossende nedover ansiktet. I aller verste tilfelle kan det være at han ikke overlever,

Det var da svært til fargelegging.... Det var ikke "fossende blod" nedover ansiktet, og som sagt: mannen kommer til å overleve. Jeg skjønner poengene dine, men du renger ikke overillustrere dem ved å overdrive. Det blir det samme som å rope "ulv", skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, disse sykepleierne som nå i ettertid er så fryktelig etterpåkloke, DE burde da vel ringt 113 hvis de så at det sto så dårlig til med ASli? Faktum er vel at heller ikke de trodde at skaden var så alvorlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...