Gå til innhold

Toddler pjatt!


Grace

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk vært hos både fastlege og gynekolog, og skal snart til jordmor! :ler:

Men grunnen til at jeg går til gynekologen, er at jeg ble henvist dit av fastlegen for å ta regelmessige UL (pga medisinene jeg tar som øker risikoen for ryggmargsbrokk) de første månedene.

Fastlegen min mente også at jeg ville ha nytte av å snakke med jordmor, så jeg ble henvist til dit... Er sikkert forskjellig praksis overalt mht. til jordmor.

Synes jeg har vært ganske heldig jeg også. Vært trøtt og litt kvalm bare (sånn i tillegg til ømme pupper, ekstrem vannlatingstrang, uren hud...) :ler: Men sånt kan man leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg får oppfølging av gynekolog er at jeg sannsynligvis skal være med i et forskningsprosjekt for gravide PCOS-kvinner. Jeg får svar til onsdag på om jeg får være med eller ikke. Kommer an på prøveresultatene mine. Gyn. sa det skal veldig mye til for å ikke kunne bli med, så jeg tror det er ganske sikkert. Da vil jeg få en tettere oppfølging av gynekologen, og hun mente at det i utgangspunktet ikke ville være nødvendig å følges opp av fastlegen i tillegg. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre i forhold til det. Har ikke time hos fastlegen igjen før i desember (uke 24), så jeg har god tid til å bestemme meg.

Ellers løper jeg også oftere på do nå enn før jeg ble gravid. I tillegg har jeg matlyst som en elefant, jeg kan spise hele døgnet om det skulle være. Prøver å spise mest mulig frukt mellom måltidene (i stedet for usunne ting eller mer mat), slik at jeg ikke skal legge på meg så alt for mye. Godteri spiser jeg ikke annet enn i helgene. Så sånn sett er jeg flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger sier så mye rart :) Jeg ville stolt på hva jeg selv følte. Jeg føler at det er riktig å gå til jordmor, og vil egentlig anbefale alle å gjøre det. En jordmor kan gi deg så mye mer enn en lege kan med tanke på forberedelse på fødsel osv. Det er trossalt deres fagfelt. Leger har ikke graviditet og fødsel som spesialfagfelt. De har også mye bedre tid, og bruker tiden på å prate om det du vil.

Jeg går ikke til lege i heletatt, jeg. Så lenge jeg er frisk og fin, så gidder jeg ikke. Hadde jeg hatt en dyktig og hyggelig fastlege jeg trives med, så kan det være jeg hadde gått der innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer heller ikke til å gå til legen. Ja, bare den første påkrevde legekontrollen og så enda en påkrevd en rundt uke 37. Ellers måtte det kun være for å få sykmeldinger om det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal til jordmor i morgen tidlig. Gruer meg som fy....

Hun var ikke kjempehyggelig når jeg snakket med henne akkurat så jeg håper hun er bedre i morgen.

Har snakket litt med mannen om alternativer om det ikke er noe bedre der i morgen, men får vel se hvordan det går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at jeg slipper kvalme jeg. Eller - har litt på ettermiddagen i første trimester (som er over heldigvis), og en del trøtthet. Med en liten i huset fra før, blir det ikke tid til å sove på ettermiddagene som jeg gjorde i første svangerskap, og det har faktisk gått bra. Hadde de verste trøtte/kvalm ettermiddag-ukene i sommerferien, det var god planlegging tror jeg. Med 10-12 timers nattesøvn og en dupp på ettermiddagen gikk det greit :fnise: , og nå er jeg i "det gode" trimesteret og lever som normalt.

UNNTATT den helsikes bekkenløsningen. Gruelig vondt, flyr til kiropraktor non stop (dyrt!!) og håper og ber om å ikke bli sykemeldt alt i 4. måned, DET har jeg liten lyst til!! Noen her som har prøvd osteopati mot bekkenløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag og hørte fosterlyden for første gang, det var kjempegøy! Første tegn på at det virkelig er liv der inne :) Hurra!

Alle prøver var fine, fortsatt litt lavt blodtrykk (sviiiimmel) men kvalmen og trøttheten er mye bedre, så nå begynner endelig graviditeten å bli litt koselig...

Kiloene sniker seg jammen på da men, har gått opp 2,5-3 kilo siden før jeg ble gravid allerede. Buksene er blitt trange i livet også, helt tydelig større mage nå! Det er jo bare koselig da, men dessverre veier ikke barnet eller livmoren så mye som 3 kilo enda... :sjenert:

Og jeg som sleper meg avgårde og trener aerobic/step minst 3-4 ganger i uken da... Ikke spiser jeg noe særlig mer enn vanlig heller. Begynner å få litt panikk for hvor mye jeg kommer til å gå opp ja... Huff!

Har dere andre gått opp noe i vekt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å høre hjertelyd!

Jeg vet ikke om jeg har lagt på meg noe enda, jeg har desverre ikke vekt hjemme. Men jeg har nok det :) Magen har blitt synlig større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg har gått opp et par kilo, men det får jeg aldri vite. På første kontroll spurte legen hva som er min matchvekt, og bare noterte det opp. Han veide meg altså ikke. Regner med jeg veide mer enn det i utgangspunktet - har vært sløv i sommer - så jeg får ikke vite hvor mye jeg egentlig går opp i løpet av svangerskapet. Litt dumt, men så lenge jeg har et normalt svangerskap bryr jeg meg ikke så alt for mye om akkurat vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg har gått opp et par kilo, men det får jeg aldri vite. På første kontroll spurte legen hva som er min matchvekt, og bare noterte det opp. Han veide meg altså ikke. Regner med jeg veide mer enn det i utgangspunktet - har vært sløv i sommer - så jeg får ikke vite hvor mye jeg egentlig går opp i løpet av svangerskapet. Litt dumt, men så lenge jeg har et normalt svangerskap bryr jeg meg ikke så alt for mye om akkurat vekta.

Samme her... Bare sa hva jeg pleide å veie, men tror det var litt feil. Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt action i monja heimen den siste tiden. Var til legen igjen idag pga en del smerter i magen og lav hcg verdi på blodprøve. Fikk en ny UL, og det legen mente kunne være en MA viste seg å være et sterkt og fint foster (legen insisterte på å kalle det en baby og ikke et foster) på 1,5 cm. Det var tydelig med armer og bein og et sterkt fint hjerte.

Men det var og en tom fostersekk. Usikkert om det har vært noen utvikling i den, eller om det har vært tom hele tiden. Uansett var den tom nå og det er bare en baby der inne.

Og i morgen er jeg 9+0 allerede. Inne i min 10. uke :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt action i monja heimen den siste tiden. Var til legen igjen idag pga en del smerter i magen og lav hcg verdi på blodprøve. Fikk en ny UL, og det legen mente kunne være en MA viste seg å være et sterkt og fint foster (legen insisterte på å kalle det en baby og ikke et foster) på 1,5 cm. Det var tydelig med armer og bein og et sterkt fint hjerte.

Men det var og en tom fostersekk. Usikkert om det har vært noen utvikling i den, eller om det har vært tom hele tiden. Uansett var den tom nå og det er bare en baby der inne.

Og i morgen er jeg 9+0 allerede. Inne i min 10. uke :hjerte:

Oi oi! Det var vel litt for spennende kan jeg tenke meg.

Kanskje du har hatt tvillinger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da, Monja, at du har en sprell levende liten en i magen! Ingen vits i å tenke på det som eventuelt kanskje har vært. Jeg vet så alt for godt hvordan det er å ha en lege som sier kanskje MA pga smerter og lav HCGstigning. Har vært der selv.

Snart er du over de 12, det er jo en lettelse det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...