Gjest Don Giovanni Skrevet 4. januar 2008 #61 Del Skrevet 4. januar 2008 Dette er en hypotetisk problemstilling. La oss si at du låner en stor sum av kjæresten, f.eks hundre tusen. Disse bruker du på å investere i f.eks egenkapital til bolig. Dere har ikke laget noen avtale på papiret, kun muntlig. Så finner du ut at kjæresten har vært utro, og han dumper deg. Du er forbannet. Betaler du pengene tilbake? Føler du at han er medeier i boligen, om enn ikke på papiret? (Poster denne på skråblikk, siden jeg regner med at det kommer en del skråblikk og generaliseringer i tråden) Vi har ikke så mye viktigere enn vår egen integritet. Et lån er et lån og skal tilbakebetales. Hva den andre parten har gjort må stå for dennes regning. Vi er bare ansvarlige for det vi selv gjør mot andre, ikke det andre gjør mot oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #62 Del Skrevet 4. januar 2008 Vi har ikke så mye viktigere enn vår egen integritet. Et lån er et lån og skal tilbakebetales. Hva den andre parten har gjort må stå for dennes regning. Vi er bare ansvarlige for det vi selv gjør mot andre, ikke det andre gjør mot oss. Veldig godt sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nolita Skrevet 4. januar 2008 #63 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg hadde nok betalt tilbake det jeg skyldte, men tviler på at jeg hadde satt meg i en slik posisjon.. Men kjenner jeg samboeren min rett (men det vet man jo aldri siden han har vært utro i dette tilfellet.. så er aldri godt å vite) så hadde han nok sett på pengene som tapt i det han lånte de til meg.. Men hadde nok prøvd å få ordna opp i diverse, tror ikke pengene hadde vært det første jeg hadde tenkt på hadde slikt skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsessepaien Skrevet 5. januar 2008 #64 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg har lånte 40000 av sambo for et år tilbake og de pengene skulle jg begynne og betale tilbake når jeg fikk mulighet, men et halvt år etter at jeg fikk de sa han at han hadde tenkt på det og formålet med pengene var at jeg kunne gjøre noe jeg ble lykkelig av og siden jeg hadde oppnådd det ville han heller se mitt happy face hver dag enn og få tilbake pengene sine. Men hvis det skulle skjedd at vi gikk fra hverandre uansett grunn hadde jeg betalt de tilbake, men vi hadde måtte finne en betalingsplan som hadde fungert for oss begge. Men tanken på hevn hadde nok lurt bakerst i hodet mitt ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ekstremanalyse Skrevet 6. januar 2008 #65 Del Skrevet 6. januar 2008 Hvis du tåler å bli konfrontert med at du har stjålet penger fra eksen din, er det eneste logiske å stjele. Det fins ingen logiske grunner til å gi fra seg penger om en ikke må. Don Giovanni prater piss. Han kan sikkert ikke forklare i detalj hva integritet vil si, og hvorfor det er viktig. Si at penga stammer fra løsøre som samboern din tok og gjerne påstå at han skylder deg mer, slik at samboern må tenke seg om før han hyrer advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #66 Del Skrevet 7. januar 2008 Hvis du tåler å bli konfrontert med at du har stjålet penger fra eksen din, er det eneste logiske å stjele. Det fins ingen logiske grunner til å gi fra seg penger om en ikke må. Don Giovanni prater piss. Han kan sikkert ikke forklare i detalj hva integritet vil si, og hvorfor det er viktig. Si at penga stammer fra løsøre som samboern din tok og gjerne påstå at han skylder deg mer, slik at samboern må tenke seg om før han hyrer advokat. Spørsmålet er ikke juridisk, men etisk. Hvis du ikke har en etikk, så er det selvsagt ingen grunner til at du skal betale tilbake. Det finnes ingen juridisk sanksjonsmuligheter overfor brudd på en muntlig avtale om tilbakebetaling av lån. Men det finnes sosiale sanksjoner. Det har sine sider å være en kjent tyv og løgner, blant annet at ingen vil låne deg penger eller hjelp deg på andre måter, når du er kjent som en person som ikke er til å stole på. Jeg tror forøvrig at selv om Giovanni skulle ønske å ville forklare sammenhengen mellom holdninger, verdier og handlinger, og betydningen av å vite om seg selv og andre at de henger sammen, så ville han kaste bort tida, for de begrepene er antakelig også meningsløse for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #67 Del Skrevet 7. januar 2008 Respekt fra anonyme mennesker er ikke så veldig mye verdt i min bok. De ranker omtrent like høyt som damer som er utro, lyver, sprer private detaljer fra samlivet til sine venninner, og som avslutter med å rundstjele deg. 20.000 er egentlig ikke all verden, men har man det trangt i en periode, så kan jeg love at det kjennes. La meg si det slik: Jeg var nok kjæreste med henne, men jeg kan ikke se tilbake på hennes oppførsel det siste året før bruddet og si at det passer særlig godt sammen med en antakelse av at HUN var kjæreste med meg. Etter at man skiller lag, så kommer det selvsagt mye for en dag som folk ikke har villet nevne av frykt for at det skulle innebære at forholdet gikk i dass. Så anonyme gjester stiller ifølge deg på lik linje med de som er utro, lyver og stjeler? Vanligvis har jeg respekt for dine meninger, og vi er ofte enige i saker her inne, men denne gangen synes jeg du dummer deg ut. Det må være lov for folk å påpeke at de synes det er respektløst å henge ut kjøresten sin som hore, uten at du skal angripe gjesten for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #68 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Du må huske , mann42 , at noen mener at bare kvinner(de selv) har lov til å gi utrykk for negative følelser rundt et forhold /brudd , og at når et forhold blir slutt så er det alltid fordi mannen er en drittsekk . Nei, slik er det ikke. Her reageres det utelukkende fordi han gikk ut og kalte henne hore. Slikt aksepterer vi ikke. Endret 8. januar 2008 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #69 Del Skrevet 7. januar 2008 Vanligvis har jeg respekt for dine meninger, og vi er ofte enige i saker her inne, men denne gangen synes jeg du dummer deg ut. Det må være lov for folk å påpeke at de synes det er respektløst å henge ut kjøresten sin som hore, uten at du skal angripe gjesten for det. Signerer! Har også vanligvis respekt for mann42 sine meninger og synes de virker reflekterte. Men 1) det sier veldig mye om en når en velger å være så bitter og henge ut en eks-kjæreste på denne måten, og 2) det å henge ut gjesten forstreker mitt inntrykk. Jeg har lånt penger og betalt tilbake på tross av utroskap. Men må innrømme at jeg tenkte tanken om hevn når jeg var som mest såret. I ettertid synes jeg på en måte at jeg fikk hevnen min når jeg viste meg som mye større enn ham og betalte tilbake med renter på tross av det han gjorde mot meg. I dag har vi no hard feelings. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #70 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Så anonyme gjester stiller ifølge deg på lik linje med de som er utro, lyver og stjeler? Vanligvis har jeg respekt for dine meninger, og vi er ofte enige i saker her inne, men denne gangen synes jeg du dummer deg ut. Det må være lov for folk å påpeke at de synes det er respektløst å henge ut kjøresten sin som hore, uten at du skal angripe gjesten for det. Skulle jeg vært enig i dersom det var så at hun var gjenkjennbar, men det er hun faktisk ikke. Men joda, det er respektløst. Det skyldes at jeg faktisk ikke har respekt for henne. Tillegg: Jeg driter i hva en anonym person mener om meg personlig. Du kan få si akkurat hva du vil, til krampa eller moderatoren tar deg, og det spiller ingen verdens rolle. Det er hva jeg mener om respekt fra anonyme. Men at du er anonym gjør deg selvsagt ikke til noen snylter, tyv eller løgner. Bare likegyldig så lenge det er meg personlig du vil ha en mening om. Kom tilbake når du har en identitet, så man vet hva du står for. Endret 7. januar 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 7. januar 2008 #71 Del Skrevet 7. januar 2008 (endret) Nei, slik er det ikke. Her reageres det utelukkende fordi han gikk ut og kalte henne hore. Slikt aksepterer vi ikke. Jeg vet ikke jeg hva du kaller mennesker som mener de kan gjøre opp sin personlige gjeld med naturalia - trodde det var selve definisjonen på hore å selge sine seksuelle tjenester for penger . Nå tror jeg vel egentlig ikke mann42 (uten at jeg vet hva mann42 egentlig mente ) mente om sin forhenværende X at hun er en hore , men satt på spissen kan man anse denne typen oppførsel som prostitusjon . og hvem er "vi" ? Endret 8. januar 2008 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #72 Del Skrevet 7. januar 2008 Skulle jeg vært enig i dersom det var så at hun var gjenkjennbar, men det er hun faktisk ikke. Men joda, det er respektløst. Det skyldes at jeg faktisk ikke har respekt for henne. Tillegg: Jeg driter i hva en anonym person mener om meg personlig. Du kan få si akkurat hva du vil, til krampa eller moderatoren tar deg, og det spiller ingen verdens rolle. Det er hva jeg mener om respekt fra anonyme. Men at du er anonym gjør deg selvsagt ikke til noen snylter, tyv eller løgner. Bare likegyldig så lenge det er meg personlig du vil ha en mening om. Kom tilbake når du har en identitet, så man vet hva du står for. Det er ikke SÅ vanskelig å kjenne igjen deg. Dermed er det heller ikke så vanskelig å skjønne hvem du snakker om. Uten at jeg trenger å si mer. Skuffende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #73 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er ikke SÅ vanskelig å kjenne igjen deg. Dermed er det heller ikke så vanskelig å skjønne hvem du snakker om. Uten at jeg trenger å si mer. Skuffende! Og hva om noen kjenner ham igjen? Har offeret taushetsplikt for at man har blitt rippet for 20 000 fordi man stolte på at partner ville tilbakebetale et lån når man har vært grei mot partner som trengte penger? Han sier ikke at hun var en hore, han sier at hun var det hvis hun mente at hun ikke trengte å gjøre opp for lånet fordi de hadde et seksuelt forhold. Og dersom hun ikke mente at lånet skulle gjøres opp, mener han hun er en tyv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 8. januar 2008 #74 Del Skrevet 8. januar 2008 Tråden er ryddet. - Nigo (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. januar 2008 #75 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Skuffende! rettelse: slettet overspent og hissig innlegg. Endret 9. januar 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå