Gå til innhold

Vile du betalt tilbake pengene?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Dette er en hypotetisk problemstilling. La oss si at du låner en stor sum av kjæresten, f.eks hundre tusen. Disse bruker du på å investere i f.eks egenkapital til bolig. Dere har ikke laget noen avtale på papiret, kun muntlig. Så finner du ut at kjæresten har vært utro, og han dumper deg. Du er forbannet. Betaler du pengene tilbake? Føler du at han er medeier i boligen, om enn ikke på papiret?

(Poster denne på skråblikk, siden jeg regner med at det kommer en del skråblikk og generaliseringer i tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Siden en så stor sum vil vises på kontoutskrifter o.l., ville jeg betalt summen tilbake. Man vil ha store problemer med å overbevise en dommer om at summen var en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skal du gjøre deg til tyv fordi han har gjort seg til løgner?

Jeg ville aldri lånt pengene i første omgang fordi jeg ville stilt meg i en posisjon der jeg ble avhengig av han. Skulle det vært gjort en slik investering i min bolig måtte han kjøpt seg inn som medeier mot en andel som tilsvarte det han investerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville betalt tilbake. at han var utro har jo overhodet ingenting med dette lånet å gjøre... javel, så var han en dritt, men det er søren meg ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg tviler også på at jeg hadde lånt en så stor sum av kjæresten min, men OM så var tilfelle... Tja, jeg hadde sikkert i sinne tenkt at han ikke skulle få dem igjen. Men så hadde fornuften tatt meg og jeg hadde innsett at det er bedre å betale tilbake og bli ferdig med hele fyren :) Det er noe med å heve seg over de laveste hevntankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette med venninnene mine, og de fleste mente at de pengene kunne han bare glemt. Men KG er jo kjent for sin høye moral. ;) Selv kunne jeg nok i sinne tenkt at de pengene får han aldri, ha ha ha! Men når sinnet hadde kjølt seg, hadde jeg nok betalt pengene tilbake likevel. Men det spørs på hvor sinna jeg hadde vært og hvor god råd han hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Har vært i omtrent samme situasjon, men med en langt mindre pengesum. Betalte ikke tilbake fem flate øre til den ekle jævelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i omtrent samme situasjon, men med en langt mindre pengesum. Betalte ikke tilbake fem flate øre til den ekle jævelen.

Jeg er egentlig i mot hevn, men jeg kan tenke meg at det føltes godt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Det spørs jo også hva han ser på som hevn.

Hvis han ikke regnet med å få pengene tilbake, ville det være over hans standard hvis han får dem tilbake. Dermed ville han blitt nokså flat i maska når han så at dama han hadde sviktet faktisk hadde ryggrad nok til å betale tilbake. På en måte en liten hevn det også.

Regner med at siden typen hadde 100 000 kroner å låne ut uten videre, så hadde han så mye penger at det ikke spilte noen rolle rent økonomisk om han fikk dem tilbake eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie Wonka

Synes det er litt merkelig å "låne" penger av kjæresten, og ikke dele eller motta dem. Aldri opplevd å måtte betale tilbake fra kjærester, tror de synes det er hyggelig å kunne hjelpe. Men hadde problem med en ex som lettet bankkontoen min i tide og utide, så da jeg kom til å vrake bilen hans når jeg lånte den, var det svært beleilelig å kunne si at jeg var blakk etter hans tokter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i lignende situasjoner to ganger tidligere (men med mindre beløp) og den ene gangen betalte jeg alt, og den andre betalte jeg den delen av beløpet jeg mente at jeg faktisk skyldte. Har noen ganger tenkt at jeg kanskje burde gi faen, men tror ikke jeg hadde fått meg til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så at noen nevnte at det liksom var så høy moral på kg... altså at folk lot som om de alltid var så korrekte. men det går vel mer på at man vil bli kvitt beistet, enn at man er så snill og flott? ingen av mine ekser hadde latt meg få beholde en såpass stor sum, "bare" fordi de var utro... er det ikke da mye, mye greiere å betale det man faktisk skylder, enn å ha en dum eks pesende etter pengene sine hele tiden?

en venninne av meg kjøpte bil til typen, men tok den tilbake når det ble slutt. synes dèt kanskje blir noe av det samme... at folk ikke klarer å skille mellom føleleser og fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri satt meg i en situasjon hvor jeg skyldte andre enn banken en slik sum.

Uansett så er jeg hverken sleip eller en tyv, så selv om noen har såret meg, så hadde jeg uansett gjort opp for meg, uansett hva det gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte ca 30.000 til eksen min i løpet av årene vi var sammen. Når det ble slutt så nektet han å betale tilbake. Siden jeg var så drittsekk som dumpet han og fant en ny kjæreste, så skulle ikke han betale meg fem flate øre. Mm.

Etter en god del masing så innså jeg at han ikke var verdt pengene. Greit, så kostet det 30.000 å bli kvitt idioten..men det var det jaggu verdt.

Det er meget mulig at han synes han fikk en god hevn av å ikke betale det tilbake, men jeg synes fortsatt at han bare er patetisk og smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=

Jeg hadde betalt tilbake. Selv om han har vært utro er ikke hevn for utroskapet verdt å ha på seg å ha stjålet 100 000 for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb
Jeg tviler også på at jeg hadde lånt en så stor sum av kjæresten min, men OM så var tilfelle... Tja, jeg hadde sikkert i sinne tenkt at han ikke skulle få dem igjen. Men så hadde fornuften tatt meg og jeg hadde innsett at det er bedre å betale tilbake og bli ferdig med hele fyren :) Det er noe med å heve seg over de laveste hevntankene.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei. :smilbla:

uansett; låner man bort penger til kjærester anser jeg det som tapt uansett. man gir det egentlig bort. sånn vil jeg tenke.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt tilbake, men når jeg hadde anledning innen for rimelighetens tid - men hva det er er en helt annen diskusjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...