Gå til innhold

Vile du betalt tilbake pengene?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss
Vel, skal man gjøre det regnestykket, og se hva han eventuelt har betalt i renter og avdrag osv., må man også ta med eventuell verdistigning på boligen under tiden, og betale ham ut i forhold.

Det må man vel ikke. Uavhengig av prissstigning er det rettferdig at han er med på å betale husleie den tiden han selv bor i huset. Om han selv ikke har bodd der, bør han få tilbake hele beløpet, men har han bodd der selv bør husleie trekkes fra. Trekker man fra husleien ser man på beløpet som en lån som ikke har sammenheng med boligen og i så fall er prisstigning helt irrelevant. Selvsagt ville jeg også ta med andre fellesgoder i regnestykker, som bil, innkjøp av mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det blir et regnestykke. Har for eksempel han betalt all maten mens hun har betalt avdrag og renter? Det er mye å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Ja, det blir et regnestykke. Har for eksempel han betalt all maten mens hun har betalt avdrag og renter? Det er mye å tenke på..

Jepp, men hvis man har hatt litt styring på økonomien sin bør man ha avklart disse tingene. Det er mye å ta hensyn til, men rett skal være rett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det - det bør avklares den dagen man låner pengene. Enten går det inn som samboers del av kjøpesum, ellers er det kun et lån fra eieren, og jeg forstod det vel som at det var det i denne saken.

Jeg ville i hvert fall ha betalt tilbake hele summen med riktig utregnet rente i forhold til lånetiden, og fått fyren ut av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl
Dette er en hypotetisk problemstilling. La oss si at du låner en stor sum av kjæresten, f.eks hundre tusen. Disse bruker du på å investere i f.eks egenkapital til bolig. Dere har ikke laget noen avtale på papiret, kun muntlig. Så finner du ut at kjæresten har vært utro, og han dumper deg. Du er forbannet. Betaler du pengene tilbake? Føler du at han er medeier i boligen, om enn ikke på papiret?

(Poster denne på skråblikk, siden jeg regner med at det kommer en del skråblikk og generaliseringer i tråden)

For det første hadde jeg ikke, under noen omstendigheter, lånt en så stor pengesum av kjæresten. Greit nok å låne en tohundrelapp i ny og ne, men hvis jeg hadde hatt behov for så mye penger hadde jeg heller gått til foreldrene mine.

Men, ettersom dette er en hypotetisk problemstilling; jeg hadde selvfølgelig betalt ham tilbake. Jeg hadde betalt ham nøyaktig den summen han valgte å låne meg, jeg hadde ikke hatt ønsker om å sitte igjen med følelsen av at en eks var medeier i mitt hus/leilighet eller hva nå enn jeg hadde valgt å bruke pengene på.

Denne gutten var antakeligvis en drittsekk, men jeg synker uansett ikke til et så lavt nivå at jeg lar være å betale tilbake de pengene han har lånt meg. Å la være å betale tilbake vil jeg sammenligne med å stjele (så fremt det var enighet om at pengene var ment som lån), og jeg har ingenting til overs for tyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der mistet du iallfall den respekten JEG hadde for deg. Utrolig at du skriver så stygt om ei du var kjæreste med en gang :fy_fy:

Respekt fra anonyme mennesker er ikke så veldig mye verdt i min bok.

De ranker omtrent like høyt som damer som er utro, lyver, sprer private detaljer fra samlivet til sine venninner, og som avslutter med å rundstjele deg.

20.000 er egentlig ikke all verden, men har man det trangt i en periode, så kan jeg love at det kjennes.

La meg si det slik: Jeg var nok kjæreste med henne, men jeg kan ikke se tilbake på hennes oppførsel det siste året før bruddet og si at det passer særlig godt sammen med en antakelse av at HUN var kjæreste med meg. Etter at man skiller lag, så kommer det selvsagt mye for en dag som folk ikke har villet nevne av frykt for at det skulle innebære at forholdet gikk i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt akkurat det jeg har lånt.

Problemstillingen sier ikke at lånet var kun for kjøp av leiligheten. Personen lånte penger og sto fritt til å bruke de som hun ville. Hun kunne like godt ha brukt pengene på aksjekjøp.

Derfor mener jeg at lånegiver har ingenting med verdien i leiligheten å gjøre. Hadde lånegiver vært ansvarlig da å dekke tapet ved aksjesalget også, for eksempel?

Jeg hadde betalt tilbake akkurat det beløpet jeg lånte, hverken mer eller mindre. Siden det ikke finnes noe skriftlig avtale så skal det mye til å bevise at det var avtalt renter på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt fra anonyme mennesker er ikke så veldig mye verdt i min bok.

De ranker omtrent like høyt som damer som er utro, lyver, sprer private detaljer fra samlivet til sine venninner, og som avslutter med å rundstjele deg.

20.000 er egentlig ikke all verden, men har man det trangt i en periode, så kan jeg love at det kjennes.

La meg si det slik: Jeg var nok kjæreste med henne, men jeg kan ikke se tilbake på hennes oppførsel det siste året før bruddet og si at det passer særlig godt sammen med en antakelse av at HUN var kjæreste med meg. Etter at man skiller lag, så kommer det selvsagt mye for en dag som folk ikke har villet nevne av frykt for at det skulle innebære at forholdet gikk i dass.

Du er jo ikke hakket bedre enn henne selv slik du utaler deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kkleppej
Jeg ville ha betalt tilbake beløpet, men ville også sett ann den økonomiske fordelingen generelt. Dersom dette er det eneste han har betalt på boligen ville jeg trukket husleie for hver måned han hadde bodd der.

Du ville da kanskje delt verdiøkningen også på to, eller ville du tatt hensyn til det i "husleieberegningen"?

Jeg har et par leieboere som har betalt inn husleieforskudd. Jeg har jo ikke tenkt på det tidligere, men de har ikke betalt noe tillegg for flott utsikt. Det skulle vel gå greit å trekke det av forskuddet? Tror du ikke det?

Poenget mitt er; så lenge det ikke er avtalt husleie blir det tyveri å trekke noe fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Du ville da kanskje delt verdiøkningen også på to, eller ville du tatt hensyn til det i "husleieberegningen"?

Jeg har et par leieboere som har betalt inn husleieforskudd. Jeg har jo ikke tenkt på det tidligere, men de har ikke betalt noe tillegg for flott utsikt. Det skulle vel gå greit å trekke det av forskuddet? Tror du ikke det?

Poenget mitt er; så lenge det ikke er avtalt husleie blir det tyveri å trekke noe fra.

Jeg ville aldri ha latt en samboer flytte inn til meg uten å på forhånd avtale husleie, men på en annen side ville jeg aldri lånt 100 000 av min samboer, uten å ha en skikkelig skriftlig avtale. Så jeg bør kanskje ikke uttale meg om en situasjon jeg aldri ville ha havnet i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke hakket bedre enn henne selv slik du utaler deg!

Hvis du hadde guts til å ha en brukeridentitet, så tror jeg jammen jeg ville sendt deg en PM og spurt deg om hvorfor du tar det så tungt at jeg ikke viser respekt for en som best kan beskrives som tyv, løgner, utro og ryktespreder? Men det har du jo ikke, så jeg kan jo spørre deg her, selv om det blir lovlig OT. Hva bryr du deg for? Jeg skal ikke spekulere over hva det er ved deg som gjør at det faller deg så tungt for brystet, men det skulle vært artig å visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må huske , mann42 , at noen mener at bare kvinner(de selv) har lov til å gi utrykk for negative følelser rundt et forhold /brudd , og at når et forhold blir slutt så er det alltid fordi mannen er en drittsekk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen mener at man ikke skal dele slikt med omverdenen på tross av brudd og på tross av at den andre part gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske , mann42 , at noen mener at bare kvinner(de selv) har lov til å gi utrykk for negative følelser rundt et forhold /brudd , og at når et forhold blir slutt så er det alltid fordi mannen er en drittsekk .

Ooopsann. Sorry, my bad. :sjokkert::fred::pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og noen mener at man ikke skal dele slikt med omverdenen på tross av brudd og på tross av at den andre part gjør det.

Tja, jeg ser det mer sånn at jeg deler min livserfaring, og poengterer at det ikke er så mye bra å si om folk som spaserer bort fra løfter og forpliktelser. Siden jeg er veldig anonym her, og ikke oppgir noe faktainfo om meg selv, så tror jeg neppe at min ex fra mange år tilbake, vil kunne identifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt fra anonyme mennesker er ikke så veldig mye verdt i min bok.

De ranker omtrent like høyt som damer som er utro, lyver, sprer private detaljer fra samlivet til sine venninner, og som avslutter med å rundstjele deg.

20.000 er egentlig ikke all verden, men har man det trangt i en periode, så kan jeg love at det kjennes.

La meg si det slik: Jeg var nok kjæreste med henne, men jeg kan ikke se tilbake på hennes oppførsel det siste året før bruddet og si at det passer særlig godt sammen med en antakelse av at HUN var kjæreste med meg. Etter at man skiller lag, så kommer det selvsagt mye for en dag som folk ikke har villet nevne av frykt for at det skulle innebære at forholdet gikk i dass.

Søte, snille Mann 42. Jeg ser på deg som en oppegående og reflektert person, men her ser jeg innmari mye bitterhet.

Det kan være vanskelig, men du vil gjøre deg selv en stor tjeneste om du tilgir denne eksen din (ikke for hennes skyld, men for din egen) og ikke tenker noe mer på henne. Gjort er gjort, spist er spist. Fortiden kan aldri endres, uansett hvordan man vrir og vender hodet. La det fare! Du kan ikke gå rundt med henne i bagasjen din. Pust tankene om henne inn i en diger ballong og la den fly ;) (Du selv alene er ansvarlig for din lykke, HUN var aldri det)

Avsporing, men dog...

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysan, det var veldig pent og hyggelig av deg. Og uten å utbrodere det så veldig så vil jeg bare si pent takk for de orda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...