Gå til innhold

Den mest irriterende skrivefeilen?

Gjest Kristin_

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin_

Hva slags skrivefeil skjærer dere mest i øynene? Det kan også være sinnsyke forkortelser.

Personlig er det hvet, som i "Jeg hvet det" som jeg synes er verst.

Hvist er også ganske ille (Hvist du ikke gjør som jeg sier hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre ;) ) men blir ikke mye brukt synes jeg.

Har dere noen "favoritter" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Værre og værst! Og de du nevner. Det er liksom så vanlige ord, man bruker dem jo nesten hver gang man skriver noe, så jeg "forventer" kanskje at folk lærer seg akkurat disse basisordene mer enn jeg regner med at alle skal stave alle fremmedord riktig... Veldig mye å/og-feil er også slitsomt å lese, det blir vanskeligere å få flyt i tekten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

(men jeg kan legge til, som en digresjon, at jeg har jobbet med forlagsfolk som faktisk skriver alle de nevnte skrekkeksemplene feil... Heldigvis var vedkommende ellers veldig dyktig og hyggelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

Helt enig i "værst".

Ikke så glad i "vennine" heller.

Og som nevnt et annet sted "sexuell" eller "sexualitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Hvet

Vist/viss

Intrissert

- og sikkert mange flere.

Irriterende er det kanskje ikke, men jeg stusser litt når jeg ser det.

Det jeg synes er mer irriterende er når det ikke brukes punktum og avsnitt, og til dels komma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skriver "dem" i stedet for "de". Jeg får assosiasjoner til verste østkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thea_*

Jeg får helt fnatt av dem som konstant skriver ord med dobbelkonsonant med enkel konsonant.

Jeg får også fnatt av dem som skriver sjip (kip)

Her har jeg problemer og lurte på om noen kan skrive det som er riktig?

FØDTSEL

AKKURATT

INTERRESSANT

JÅT (som i båt,jolle)

GENERELL

KRIMINELL

VENNINNE

KAMMERAT

ABBONEMENT

KOMMUNE

KOMMUNAL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Jeg får helt fnatt av dem som konstant skriver ord med dobbelkonsonant med enkel konsonant.

Jeg får også fnatt av dem som skriver sjip (kip)

Her har jeg problemer og lurte på om noen kan skrive det som er riktig?

FØDTSEL

fødsel

AKKURATT

akkurat

INTERRESSANT

interessant

JÅT (som i båt,jolle)

yacht? (mulig fornorskningen også er lov)

GENERELL

generell ja

KRIMINELL

riktig det også

VENNINNE

og dette

KAMMERAT

kamerat

ABBONEMENT

abonnement

KOMMUNE

riktig

KOMMUNAL

riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

-Det at noen blander hver og vær er veldig irriterende.

-Og/å-feil. Jeg har sett at mange (ofte veldig unge) nesten bare bruker å.

-Feil bruk av doble konsonanter, som å skrive altid og ommtrent.

-Også er det noen som skriver: "Jeg skal være samme han etterpå" Samme??? Det heter sammen med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri forstått de som skriver "hvordan bil liker du?" Det heter da vitterlig "Hvilken bil liker du?" eller "Hva slags bil liker du?"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

hehe mye bra her ja

isje er en utrolig irriterende skrivefeil også

Jeg liker ikke når folk skriver sambo heller jeg, hva pokker det, en slags dansehybrid av samba og mambo? To bokstaver ekstra, og det ville blitt riktig stavet også... grr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Kristin: Skrives ikke KOMUNAL slik jeg skrev det nå?

Det heter KOMMUNE men jeg bare tror at KOMUNAL skrives med en M ?

-----------

Jeg blir fullstendig gal når jeg ser noen skrive dette feil

Høyesterettsjustitiarius

Ullernchausseen

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest puselabb
hehe mye bra her ja

isje er en utrolig irriterende skrivefeil også

Jeg liker ikke når folk skriver sambo heller jeg, hva pokker det, en slags dansehybrid av samba og mambo? To bokstaver ekstra, og det ville blitt riktig stavet også... grr...

Det er bare en kortere form for samboeren min. Jeg bruker det noen ganger. Fikk det fra andre KG-brukere. Syntes først det så veldig rart ut, men så fant jeg ut at det bare ble enklere å skrive det på den måten. "Samboeren min bla bla..." ble så tungt. Men jeg vurderer å slutte med det. For det hverken ser eller høres helt bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Kristin: Skrives ikke KOMUNAL slik jeg skrev det nå?

Det heter KOMMUNE men jeg bare tror at KOMUNAL skrives med en M ?

-----------

Jeg blir fullstendig gal når jeg ser noen skrive dette feil

Høyesterettsjustitiarius

Ullernchausseen

:ler:

Kristin: DU har rett, jeg gikk inn på ordboka og fant ut at det er med to som du skrev ;)

Altså:

kommunal kommuna'l a1 som gjelder en kommune k-e tjenestemenn / k-t selvstyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kristin_
Det er bare en kortere form for samboeren min. Jeg bruker det noen ganger. Fikk det fra andre KG-brukere. Syntes først det så veldig rart ut, men så fant jeg ut at det bare ble enklere å skrive det på den måten. "Samboeren min bla bla..." ble så tungt. Men jeg vurderer å slutte med det. For det hverken ser eller høres helt bra ut.

Jeg har flere ganger fått lyst å skrive at jeg og kjærst var ute på kino bare for å vise hvordan det skjærer i øynene :D

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og når folk skriver hvem i stedet for hvilket :overrasket:

Like irriterende som "hvordan" i stedet for "hva slags/hvilken". :sur:

"Isje" er forresten et dialektord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eg kjem med skrivefeil som irriterar meg, vil eg kommentera ein liten ting. Ser at det er enkelte som irriterar seg over folk som skriv VISS. Då må eg få seia at på nynorsk heiter det faktisk viss! PÅ bokmål heiter det hvis. Så eg håpar ingen irriterar seg over at nynorskbrukarar skriv viss, for det er faktisk heilt korrekt. ;)

Her kjem nokre skrivefeil som eg blir irritert over:

Værst, værre osv.

Hvordan musikk liker du? Og andre liknande, meiningslause setningar, med feil bruk av spørjeord!

Særskriving: Mobil telefon, sjokolade kake, fjell sko o.l. Kor vanskelig kan det vera å skriva slike ord som eitt ord, slik dei blir uttalt? Det er jo kun ein ting det er snakk om, ikkje to!

Manglande bruk av punktum, komma, stor bokstav etter punktum. Ingen bruk av avsnitt. Blir slitsomt å lesa!

Skjede, i staden for kjede. Det blir jo rett og slett eit heilt anna ord! (Kom ikkje på fleire gode eksempel i farten). Men det gjeld dei som ikkje veit forskjell på kj- og skj/sj - lyden. Det fører til mange rare ord...

Igjenn, kjekks, epple, avsluttning akurat, aparat ovv. Bruk av dobbel konsonant der det ikkje skal vera, og omvendt!

venninde. Ord med to n-ar etter kvarandre, som blir skrive som nd.

Nyskjerrig. Ord som skal skrivast med gj, som blir skrive som kj.

Feil bruk av og/å.

Dette var dei tinga eg kom på i farten, men eg kan lova at det er mange fleire skrivefeil eg irriterar meg over. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...