Gå til innhold

En norsk far fikk kjønnslemestet sine to etnisk norske døttre


Noorgie

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Det er nok endel politikere som tror som du gjør også, dessverre, det er nok ikke enkelt å få bukt med det, men det går an !

..spørsmålet er vel heller hvor lenge politikerne skal trenere denne gangen, og hvor mange jentebarn som skal få livet sitt ødelagt mens de avventer.

Må bare beklage hvis du oppfatter meg som krass, men jeg er lei av tafatte politikere, og jeg er lei av at folk snakker og snakker og snakker..

Jeg vil se noe skje !

Med respekt å melde - på en og samme dag fikk vi forslag om:

Ny utlendingslov med tiltak mot blant andre ting mot tvangsekteskap.

En 6 eller 7 punkts tiltaksliste mot kjønnslemlesting som var så sterk kost at en av lederne for somalierne gikk ut og sa at hvis dette ble satt i verk så ville de flykte fra Norge (god tur ...).

Med andre ord er vi kanskje inne på noe.

I tillegg kommer uttalelser fra ekspertise på skader på barn og sier at helsepersonell og andre som kommer i kontakt med barn må bli mye mer "nervøse" når de ser et barn med skader som er uforenelige med annet enn ren mishandling. Denne eksperten (på torsdagsnyhetene) mente at en god del norsk helsepersonell misbrukte taushetsplikten til å la være å gjøre noe.

Spørsmålet er om VI vanlige nordmenn er villig til strengere helsevesen, kortere vei til barnevernet? Er vi villig til å la oss undersøke når vi har rent mel i posen i vissheten og tryggheten om at en slik undersøkelse av oss med en lavere terskel enn i dag kan medføre større sikkerhet for andre sine barn som faktisk blir mishandlet? Eller mangler vi - med rette eller uberettiget den nødvendige tillit til myndighetene, det være seg barnevern, politi eller helsevesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Med respekt å melde - på en og samme dag fikk vi forslag om:

Ny utlendingslov med tiltak mot blant andre ting mot tvangsekteskap.

En 6 eller 7 punkts tiltaksliste mot kjønnslemlesting som var så sterk kost at en av lederne for somalierne gikk ut og sa at hvis dette ble satt i verk så ville de flykte fra Norge (god tur ...).

Med andre ord er vi kanskje inne på noe.

Jeg håper du får rett, men som jeg sa: Jeg vil se noe skje ! Lover og regler har vi fra før, skal det være noen vits i dem, må de faktisk brukes !

I tillegg kommer uttalelser fra ekspertise på skader på barn og sier at helsepersonell og andre som kommer i kontakt med barn må bli mye mer "nervøse" når de ser et barn med skader som er uforenelige med annet enn ren mishandling. Denne eksperten (på torsdagsnyhetene) mente at en god del norsk helsepersonell misbrukte taushetsplikten til å la være å gjøre noe.

Ja, ikke sant ? Hvorfor tier de ? De, av alle, burde vite at praksisen sannsynligvis kommer til å fortsette, hvis de ikke sier fra ! Så hvorfor sier de ikke fra ?

Spørsmålet er om VI vanlige nordmenn er villig til strengere helsevesen, kortere vei til barnevernet? Er vi villig til å la oss undersøke når vi har rent mel i posen i vissheten og tryggheten om at en slik undersøkelse av oss med en lavere terskel enn i dag kan medføre større sikkerhet for andre sine barn som faktisk blir mishandlet? Eller mangler vi - med rette eller uberettiget den nødvendige tillit til myndighetene, det være seg barnevern, politi eller helsevesen?

Det virker veldig underlig å undersøke alle, når vi vet med rimelig sikkerhet hvor problemet sitter, men.. alle guttebarn undersøkes, så hvorfor ikke jentebarn ?

Det vil vel også gjøre det verre for risikogrupper å unndra seg denne undersøkelsen, når de ikke kan slå i bordet med "diskriminerende undersøkelser kun av jentebarn av ikke-vestlig opprinnelse", de vil miste endel av motargumentene sine..

Det overordnede målet er å få slutt på denne barbariske skikken uansett, og da må vi kanskje tolerere endel rare løsninger..

Jeg håper, men jeg har mine tvil, om at vi har effektive virkemidler mot dette her, på samme tid neste år.

Jeg vil også gjerne se at at overgrep oppdages, rapporteres inn, at foreldrene blir straffet, og at barnevernet overtar barna. Før dette skjer, har man ingen reel likebehandling av eksempelvis norske og somaliske familier.

Selvsagt kan man drive med informasjon, stands på gardermoen, krisetelefoner mm. Men hvis man ikke har alvorlig med ris bak speilet (som faktisk blir brukt), vil praksisen bare fortsette, fordi de vet at de ikke risikerer noe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det overordnede målet er å få slutt på denne barbariske skikken uansett, og da må vi kanskje tolerere endel rare løsninger..

Jeg håper, men jeg har mine tvil, om at vi har effektive virkemidler mot dette her, på samme tid neste år.

Jeg vil også gjerne se at at overgrep oppdages, rapporteres inn, at foreldrene blir straffet, og at barnevernet overtar barna. Før dette skjer, har man ingen reel likebehandling av eksempelvis norske og somaliske familier.

Selvsagt kan man drive med informasjon, stands på gardermoen, krisetelefoner mm. Men hvis man ikke har alvorlig med ris bak speilet (som faktisk blir brukt), vil praksisen bare fortsette, fordi de vet at de ikke risikerer noe !

Jeg driter 100% i om vi får en eneste straff. Jeg vil heller håpe at vi kan si at vi har forhindret eks antall lemlestelser. Straff er dessverre i mine øyne en total falitterklæring - da har vi ikke klart å redde jenten(e) fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal vi bruke hjertet eller hjernen her?

Straff i slike tilfeller virker lite preventivt - så spørsmålet blir:

Hva er viktigst; finne og straffe de som har gjort det mot den lille jenta eller forhindre at det skjer i fremtiden med andre jenter?

Hva risikerer foreldrene som får barna sine omskjært ? Jeg vil tro de veier faktisk straff her i norge (pr dags dato, ingen) mot kulturell straff (tap av ære og respekt.. kanskje andre momenter ?) i opprinnelseslandet sitt, og i sitt nærmiljø i Norge.

Så lenge ære og respekt vinner, vil praksisen fortsette !

Mer informasjon til foreldrene vil kanskje gjøre at de får kvaler med hva de holder på med, men det vil ikke veie tyngst..

Tror faktisk ikke fengselsstraff vil være noen stor vekker, verre vil det kanskje være at barnevernet overtar barna, eller at foreldrene mister statsborgerskapet.

Tror det er rimelig naivt å tro at man får bukt med problemet med informasjon, holdningskampanjer, og andre "myke midler", og bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg driter 100% i om vi får en eneste straff. Jeg vil heller håpe at vi kan si at vi har forhindret eks antall lemlestelser. Straff er dessverre i mine øyne en total falitterklæring - da har vi ikke klart å redde jenten(e) fra dette.

Jeg vil heller ikke at ett eneste jentebarn til blir vansiret, men hva skal vi gjøre da ? Kanskje vil informasjon, holdningskampanjer hjelpe, in the long run, men hvor mange jentebarn er skjært opp til da ?

Gidder ikke lete opp noen link nå, har postet en link en annen plass her, i frankrike har de klart å få dritten til å stoppe opp, stort sett. Der bruker de både informasjon og lovverket/domstoler..

For å si det brutalt: Hvor mange jentebarn skal vansires, fordi vi er uvillige til å ta i bruk en lov vi faktisk har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg mener de er så egnet til å være foreldre når de gjør sånt ... men det er altså etter min mening bedre å hindre at det skjer.

Nå har vel ikke denne (u)skikken noen direkte sammenheng med deres evner som gode foreldre i andre av livets aspekter egentlig? Ikke at dette i seg selv har noe med debatten som sådan å gjøre heller, men jeg reagerte på utsagnet ditt.

Det kan du godt mene, men med alle respekt er det litt ignorant og løser ikke problemet. Du kan nok redde en eller to, men du kan ikke avslutte tradisjonen. Og jeg kaller det kulturell ondskap og tradisjonell kvinneundertrykkelse i et samfunn som ligger 100 år bak vårt.

Å beskytte jentene her og akseptere at det fortsetter i somalia er vel i beste fall dobbeltmoral? Jeg tror også det er umulig på generelt grunnlag.

Jeg jatter ikke!!!! Men jeg ser at ikke vår fantastiske kultur bare kan lovfestes og dermed oppfattes som korrekt av alle bakgrunner som måtte finne på å plassere sin tå i NOrge.

Jeg tenker litt i disse baner: Om de somaliske flyktningene får beskjed før de kommer hit/har kommet hit om at her i landet gjelder disse reglene, vi undersøker alle landets pikebarn med jevne mellomrom og foreldre av lemlestede barn straffes, så vet de om det. Velger de allikevel å gjennomføre, så gjør de med bevisst sinn og får ta straffen som kommer. De er ikke dumme selv om de kommer fra en annen kultur.

Når da x antall somaliske personer opplever at vi står for det vi sier, og at lovene følges så blir denne skikken kanskje sakte men sikkert borte her til lands.

Da vil på sikt ikke de jentene som ikke omskjæres holdes utenfor i miljøet her eller i hjemlandet heller, fordi normen vil bli å IKKE være omskåret.

Noen barn vil oppleve å miste foreldrene sine, fordi disse blir puttet inn, men det kan redde hundrevis, om ikke tusenvis av andre småjenter fra å lide samme skjebne.

Norske barn opplever også å miste foreldrene sine ved omsorgssvikt, hva er forskjellen?

Om man kunne få alle europeiske eller nordiske land til å innføre samme praksis, så ville muligens holdningsendringer etter hvert ta form og også spre seg til opprinnelseslandene?

Ikke vet jeg, men det er i hvert fall en tanke som slo ned hos meg mens jeg leste i denne tråden.

Problemet er at ingen er blitt tatt. Vi er for feige, skylder på taushetsplikt, manglende retningslinjer etc. Loven har eksistert i 10 år - ingen har blitt straffet. Det betyr at vi ikke har noen form for mekanismer til å avsløre eller forhindre disse overgrepene pr dagens dato.

Og så vidt jeg vet så gjelder vel ikke taushetsplikten så lenge menneskers liv og helse står på spill... eller?

Det tragiske er at mens vi sitter musestille og er opptatt av å være politisk korrekte, så blir altså småjenter ødelagt for livet.

Hvor lang tid skal vi gi de som utfører torturen før vi begynner å reagere?

Foreldre som utfører dette vet at det er ulovlig, derfor blir det ofte utført i utlandet.

At ingen er blitt straffet etter 10 år er bare et signal til de om at i Norge synes man omskjæring er helt ok.

Politisk korrekthet har bidratt til mange forferdelige skjebner.

Bra skrevet!

synes det burde være obligatorisk sjekk av alle jenter feks en gang pr år,slik kan man lett oppdage omskjæring. burde ikke være så vanskelig å få til et slikt system.

og dersom foreldre tidligere har vært straffet for omskjæring av barna sine burde de nektes å ta med barna på ferie til hjemlandet

Enig. Det ville ikke reddet dem som allerede er omskåret ved undersøkelsen, men det vil kunne redde andre senere...

Med respekt å melde - på en og samme dag fikk vi forslag om:

Ny utlendingslov med tiltak mot blant andre ting mot tvangsekteskap.

En 6 eller 7 punkts tiltaksliste mot kjønnslemlesting som var så sterk kost at en av lederne for somalierne gikk ut og sa at hvis dette ble satt i verk så ville de flykte fra Norge (god tur ...).

Med andre ord er vi kanskje inne på noe.

:Nikke:

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Jeg vil heller ikke at ett eneste jentebarn til blir vansiret, men hva skal vi gjøre da ? Kanskje vil informasjon, holdningskampanjer hjelpe, in the long run, men hvor mange jentebarn er skjært opp til da ?

Gidder ikke lete opp noen link nå, har postet en link en annen plass her, i frankrike har de klart å få dritten til å stoppe opp, stort sett. Der bruker de både informasjon og lovverket/domstoler..

For å si det brutalt: Hvor mange jentebarn skal vansires, fordi vi er uvillige til å ta i bruk en lov vi faktisk har ?

Da får jeg presisere litt:

Straff i seg selv hjelper lite hvis vi ikke har delt ut informasjon om at det er straffbart, at vi vil undersøke jenter, at den type misforståelse av religiøs utfoldelse ikke blir akseptert i dette landet, etc.

Altså: straff i seg selv hindrer ikke kjønnslemlestelse.

Slutt forresten å kalle det omskjæring - det er noe man i jødiske og andre samfunn gjør på gutter og hindrer ikke deres seksuelle utfoldelse, selv om man med rette kan diskutere denne praksisen også - men ikke sammenligne de to, det er bare tull.

For å hindre kjønnslemlestelse må vi faktisk jobbe intensivt på mange plan og aller helst ser jeg at vi ikke får dommer på dette siden fengsling er en tragisk løsning.

Imidlertid, hvis vi etter tiltaktslisten, informasjonskampanjer og undersøkelser av jenter fremdeles konstanterer at kjønnslemlestelse foregår så må vi selvsagt anmelde, tiltale, dømme og straffe de foreldrene, religiøse lederne, onklene eller hvem det nå er som har gjort dette og/eller medvirket til det.

Dersom man finner "foreldede forhold" som har skjedd FØR tiltaksplanen fra denne uken settes i verk skal det fremdeles straffes siden det fortsatt er like ulovlig selv om vi ikke hadde tiltakspakken - loven er 10 år gammel.

Jeg er altså for straff - men jeg er kanskje naiv nok til å håpe at trussel om straff vil være nok til å hindre dette, spesielt i kombinasjon med før nevnte tiltaksplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Nå har vel ikke denne (u)skikken noen direkte sammenheng med deres evner som gode foreldre i andre av livets aspekter egentlig? Ikke at dette i seg selv har noe med debatten som sådan å gjøre heller, men jeg reagerte på utsagnet ditt.

Øh ...

Skal det gjelde spesialregler for utlendinger?

Hvis jeg er en god mor når jeg er edru så forandrer det ikke det det faktum at jeg er elendig forelder når jeg drikker. Altså må barnevernet gripe inn hvis jeg ikke kan begrense mitt alkoholinntak.

Hvis somaliske og andre foreldre er perfekte foreldre til hverdags, unntatt når de begynner med kirurgiske inngrep på barnas underliv, så er de vel like fullt ikke skikket til å være foreldre fordi deres religiøse og/eller kulturelle overbevisning faktisk er i strid med å være en god forelder. Dessuten må vel barnevernet uansett gripe inn dersom begge foreldrene blir buret inn?

Jeg skjønner ikke helt hva du reagerte på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh ...

Skal det gjelde spesialregler for utlendinger?

Hvis jeg er en god mor når jeg er edru så forandrer det ikke det det faktum at jeg er elendig forelder når jeg drikker. Altså må barnevernet gripe inn hvis jeg ikke kan begrense mitt alkoholinntak.

Hvis somaliske og andre foreldre er perfekte foreldre til hverdags, unntatt når de begynner med kirurgiske inngrep på barnas underliv, så er de vel like fullt ikke skikket til å være foreldre fordi deres religiøse og/eller kulturelle overbevisning faktisk er i strid med å være en god forelder. Dessuten må vel barnevernet uansett gripe inn dersom begge foreldrene blir buret inn?

Jeg skjønner ikke helt hva du reagerte på ...

Det du sier er jo da i bunn og grunn at somaliske foreldre i utgangspunktet ikke er gode foreldre.

Jeg reagerer på dette fordi i deres hoder gjør de dette med de beste intensjoner for døtrene sine, ikke for å være jævlige, selv om det i vår verden regnes for barbari og ikke noe annet.

Og det er bevisste, og antakelig gjennomtenkte handlinger, ikke som hos en forelder som har sykdommen alkoholisme, som jo faktisk er syk og trenger hjelp og som faller i alkoholens grep igjen og igjen til tross for at h*n vet at dette ikke er til barnas beste.

Egentlig ingen god sammenligning. At barna i begge tilfelle trenger hjelp er vi enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da får jeg presisere litt:

Straff i seg selv hjelper lite hvis vi ikke har delt ut informasjon om at det er straffbart, at vi vil undersøke jenter, at den type misforståelse av religiøs utfoldelse ikke blir akseptert i dette landet, etc.

Altså: straff i seg selv hindrer ikke kjønnslemlestelse.

Enig med du, men informasjon/kampanjer uten straff er jo situasjonen vi har idag, det er lett å se at det ikke har ført til stort.. ?

Slutt forresten å kalle det omskjæring - det er noe man i jødiske og andre samfunn gjør på gutter og hindrer ikke deres seksuelle utfoldelse, selv om man med rette kan diskutere denne praksisen også - men ikke sammenligne de to, det er bare tull.

Beklager ! Blandet der.. Liker praksisen der også dårlig, men det var ikke meningen å sammenligne de to.

For å hindre kjønnslemlestelse må vi faktisk jobbe intensivt på mange plan og aller helst ser jeg at vi ikke får dommer på dette siden fengsling er en tragisk løsning.

Vel, da tror jeg du tror på en utopi.

Imidlertid, hvis vi etter tiltaktslisten, informasjonskampanjer og undersøkelser av jenter fremdeles konstanterer at kjønnslemlestelse foregår så må vi selvsagt anmelde, tiltale, dømme og straffe de foreldrene, religiøse lederne, onklene eller hvem det nå er som har gjort dette og/eller medvirket til det.

Jeg vil at vi skal begynne nå ! Jeg tviler på at foreldrene, og de som står bak inngrepene, er helt uvitende om at denne praksisen er ulovlig. Jeg syns det er helt horribelt at nye jentebarn skal utsettes for ny lidelse fordi en 10år gammel lov ikke har vært særlig "markedført". Vi trenger med andre ord å statuere noen eksempler nå, samtidig som vi setter i verk "myke tiltak". Vi trenger ikke vente på at de nye tiltakene skal få effekt, vi har allerede ventet i 10år. Kjønnslemlestelse var like ulovlig den dagen loven ble innført, som den er idag.

Dersom man finner "foreldede forhold" som har skjedd FØR tiltaksplanen fra denne uken settes i verk skal det fremdeles straffes siden det fortsatt er like ulovlig selv om vi ikke hadde tiltakspakken - loven er 10 år gammel.

:klappe:

Jeg er altså for straff - men jeg er kanskje naiv nok til å håpe at trussel om straff vil være nok til å hindre dette, spesielt i kombinasjon med før nevnte tiltaksplan.

Det må være reell straff, lovbrudd har allerede skjedd, i hopetall. Vi har ikke noe annet valg enn å dømme dem som har brutt loven ! Hvis vi ikke gjør det, har vi ikke ett rettssamfunn.

Utfordringen er å skaffe bevis, og vitner som tør å snakke. Men jeg nekter å tro at man ikke kan få dømt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
og dersom foreldre tidligere har vært straffet for omskjæring av barna sine burde de nektes å ta med barna på ferie til hjemlandet

Tror heller vi sier at foreldre som tidligere har vært straffet for grov barnemishandling, blir fratatt barna. Det er nøyaktig det som ville skjedd med etnisk norske foreldre, så hvorfor i all vide verden skal somaliske foreldre behandles annerledes i samme situasjon ?

Det må tas hensyn til barnas beste, alltid. Å blande inn etnisitet, kultur og tradisjon, er helt vilt !

NB ! Siden jeg allerede har fått påpakk, så gir jeg deg påpakk; det heter kjønnslemlestelse, ikke omskjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vet at dette dessverre forekommer blant enkelte foreldre fra enkelte kulturer. Det er likefullt forbudt i Norge, og det finnes til og med en egen handlingsplan mot det. Jeg tror derfor at verken du, som etnisk norsk far, eller andre med en en annen kulturell bakgrunn ville sluppet unna med det hvis det ble oppdaget. Dere ville alle (heldigvis) fått det samme sanksjonene mot dere.

Herregud at det går ann å være så naiv.hvor gammel er du bada?

Bare fordi det er ulovlig så skjer det ikke?tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...