Gå til innhold

En norsk far fikk kjønnslemestet sine to etnisk norske døttre


Noorgie

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg har lest startinnlegget her, likeså har jeg lest svarene, men jeg må si at trådstarters manglende vilje (eller evne, hva vet jeg) til å forstå hva andre enn han selv mener gjør at jeg mister lysten til å delta i debatten.

Hva med din evne og vilje til å forstå hva trådstarter mener da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si en ting, kjønnslemlestelse er forkastelig om den blir utført av hvite, sorte eller gyldenbrune, og straffen for å gjøre det bør være lik for alle.

Ja er den nå egentlig det i den virkelige verden?? Den ideelle verden er for meg totalt irrelevant her fordi den eksisterer bare i hodet på de som ikke seriøst ønsker å stanse de flere hundretalls overgrep som forekommer pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er den nå egentlig det i den virkelige verden?? Den ideelle verden er for meg totalt irrelevant her fordi den eksisterer bare i hodet på de som ikke seriøst ønsker å stanse de flere hundretalls overgrep som forekommer pr år.

Jeg tror du skal være litt forsiktig med å påstå at noen ikke er villig til å gjøre noe bare fordi om de ikke tenker likt med deg.

Jeg ser at du fortsetter å forvrenge utsagn, jeg gidder derfor ikke delta. Hva jeg mener om saken vet jeg godt selv, det holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med din evne og vilje til å forstå hva trådstarter mener da...

Ja, hva med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal være litt forsiktig med å påstå at noen ikke er villig til å gjøre noe bare fordi om de ikke tenker likt med deg.

Jeg ser at du fortsetter å forvrenge utsagn, jeg gidder derfor ikke delta. Hva jeg mener om saken vet jeg godt selv, det holder for meg.

Ja det er jo flott at vi virkelig får gjort noe som berger jentene da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, hva med den?

Det ser bare litt dumt ut når du kritiserer trådstarter for å ikke ha vilje eller evne til å forstå hva andre mener, når du selv kanskje ikke har forstått hva trådstarter mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_
Så trådstarter, hva skal vi gjøre? Løfte skjørtene på alle fargede jenter for å sjekke om de er "inntakt" der nede?

Hvorfor ikke løfte på skjørtene til alle? Ved et eller annet tidspunkt må vi til en gynekolog uansett, like greit å få etablert at det faktisk ikke er livsfarlig å bli sjekket "der nede". Burde da ikke være så vanskelig å få inn en kvinnelig lege eller sykepleier til å gjøre et par rutinekontroller? Mange unge gutter får jo hjelp til underlivsrelaterte problemer, som for trang forhud etc., mens for jenter blir det å sjekke underlivet sett på nærmest som et overgrep. Det kan muligens også bidra til å avdekke andre forhold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser bare litt dumt ut når du kritiserer trådstarter for å ikke ha vilje eller evne til å forstå hva andre mener, når du selv kanskje ikke har forstått hva trådstarter mener.

Og jeg syns det blir for dumt når du går til angrep uten å i det hele tatt bidra til debatten...

Goggen jeg forstår at du brenner for dette, men jeg mener allikevel at du må akseptere at det er flere innfallsvinkler til problemet.

Det kan godt være at du har satt deg inn i problemstillingen og at du ser alle sidene av saken... Lykke til i "kampen" videre, holdningene du viser her gjør at det er noen andre enn deg som får min støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ja når det gjelder meg er du sterk og klar i hva som burde skje i ettertid!!

Har du tenkt tanken at det kan tolkes som et rasistisk utsagn at mine overgrep mot mine hvite døttre skulle medføre både straff og tap av foreldrerett, mens sorte unge jenter, jaja det kan vi liksom ikke gjøre noe med!! Hvor er logikken?

Jeg har skrevet FLERE GANGER i denne tråden at det er på tide å ta av pysehanskene og tenke nytt. Jeg har støttet forslag om å nekte pass, og jeg har også sagt at dersom den eneste måten å hindre dette på er å sjekke jentenes underliv så må vi gjøre det. Skulle det PÅ TROSS av disse forholdsreglene fremdeles skje overgrep må de som medvirker til det eller lar være å beskytte barna mot dette (nemlig foreldrene, tantene og onklene) bli straffet for det.

For meg spiller det ingen rolle om de som gjør dette er hvit, grønn eller svart - det er en straffbar handling og det er på tide at vi gjør grep for å hindre at det skjer istedenfor å være så redd for å trø for nære andres kultur og religion at vi lar være å forhindre og straffe forbrytelser.

SÅNN: er dette tydelig nok for deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet FLERE GANGER i denne tråden at det er på tide å ta av pysehanskene og tenke nytt. Jeg har støttet forslag om å nekte pass, og jeg har også sagt at dersom den eneste måten å hindre dette på er å sjekke jentenes underliv så må vi gjøre det. Skulle det PÅ TROSS av disse forholdsreglene fremdeles skje overgrep må de som medvirker til det eller lar være å beskytte barna mot dette (nemlig foreldrene, tantene og onklene) bli straffet for det.

For meg spiller det ingen rolle om de som gjør dette er hvit, grønn eller svart - det er en straffbar handling og det er på tide at vi gjør grep for å hindre at det skjer istedenfor å være så redd for å trø for nære andres kultur og religion at vi lar være å forhindre og straffe forbrytelser.

SÅNN: er dette tydelig nok for deg nå?

Ja, det ser jo ut som vi er helt enige nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det bare vært slik at vi hadde blitt behandlet likt som foreldre, men dessverre er nok dette bare teori i dagens Norge. Jeg vil faktisk gå til det ekstreme og påstå at det kan er rasistisk at svarte jenter ikke har den samme beskyttelsen som hvite jenter her i Norge. Hadde dette vært mine to hvite jenter så kan jeg garantere at dette hadde ikke blitt tatt nådig opp av alle offentlige instanser fra helse, via barnevern til politi og domstoler.

Hvorfor bryr ikke samfunnet seg like mye om de svarte unge jentene som det ville gjort om de var etniske norske jenter?????????????

Så du tror om du hadde gjort dette, så hadde Stortinget bestemt at det ville bli innført obligatorisk sjekk av nordnorske småjenters underliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring burde bare stoppes. Med alle midler og for enhver pris. Det er umenneskelig og grusomt.

Allikevel er problemstillingen med sammenligning med en etnisk norsk far for enkel. Selv om vi ikke liker det kulturelle aspektet, løser vi ikke problemet om vi ikke tar hensyn til det.

(Og slutt å kalle det religiøst - dette har ikke noe med islam å gjøre, men med historie og kultur. Likevel kan nok de religiøse lederne stoppe dette ved fatwa, men det ønsker de ikke.)

I den somaliske kulturen er det slik at kvinner som ikke er omskjært kan bli utstøtt fra samfunnet, få problemer med å skaffe seg en mann, og være mindre respektert mv. For oss som lever i et samfunn som ligger 100 år foran Somalia utviklingsmessig er dette kanskje detaljer og bagateller, og vi tenker kanskje "klar deg sjæl da". Og noen jenter gjør jo det. Men det krever et nettverk som ikke alle jenter/kvinner har. Grunnet vår til dels feilslåtte integreringspolitikk i årtier finnes mange jenter/kvinner som er født og oppvokst i Norge, men like fullt har hele sitt sosiale system i grupperinger fra et annet land. For dem er det ikke så lett å bryte ut, for dem er det ikke et opplagt alternativ å finne nye venner og familie.

Dette vet foreldrene også, og jeg er overbevist om at foreldre som bor i Norge ikke nødvendigvis ønsker å omskjære jentene sine, men gjør det ut av gruppe/sosialt press.

Hva mener jeg? I motsetning til TS mener jeg man ikke skal starte med fengselsstraffer, men med ordentlig og pålagt integrering av kvinnene i det norske samfunnet. De kan i dag isoleres av sine menn, med kultur som begrunnelse, og får ikke kunnskapen om omskjæring mv. som vi forsøker å formidle. Fengsling gjør dagene enda vanskeligere for de aktuelle familiene, og kan medføre straff / internjustis for de jentene som velger å melde fra. Ikke bra.

Denne diskusjonen KAN ikke tas uten å ta hensyn til at det ER forskjell på en somalisk far og en norsk far. En norsk far som krever omskjæring (forøvrig er det ofte mødrene som initierer omskjæringen....) er bare grusom og sadistisk, og bryter loven med vilje. En somalisk mann følger noe han er opplært/oppdratt til å mene at er riktig, og som er helt normalt i det samfunnet han lever i. Man kan ikke omprogrammere slike "vitener" uten å sette inn vesentlig større ressurser (og ja, med sanksjonsmuligheter) enn det som gjøres i dag. Å bare dytte dem i fengsel, vil sannsynligvis også medføre et hat mot norske myndigheter og en større mangel på respekt for det norske samfunnet blant disse folkegruppene. Ikke særlig klokt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Denne diskusjonen KAN ikke tas uten å ta hensyn til at det ER forskjell på en somalisk far og en norsk far. En norsk far som krever omskjæring (forøvrig er det ofte mødrene som initierer omskjæringen....) er bare grusom og sadistisk, og bryter loven med vilje. En somalisk mann følger noe han er opplært/oppdratt til å mene at er riktig, og som er helt normalt i det samfunnet han lever i.

Jeg skjønner at det er mye tradisjon og kultur i dette, men jeg mener tortur er tortur. Om du kaller det religion, kultur eller ondskap spiller liten rolle. For jentene som blir utsatt for dette er det et alvorlig overgrep uansett. Vi kan ikke få gjort noe med jentene som bor i Somalia, annet enn å si vår mening om det. Men jentene som vokser opp i Norge burde vi klare å beskytte mot dette. Det har vært forbudt i 10 år, ingen er blitt dømt, likevel vet alle at det foregår. Noe må gjøres, og vi kan ikke fortsette å bare jatte med om kultur.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det er mye tradisjon og kultur i dette, men jeg mener tortur er tortur. Om du kaller det religion, kultur eller ondskap spiller liten rolle. For jentene som blir utsatt for dette er det et alvorlig overgrep uansett. Vi kan ikke få gjort noe med jentene som bor i Somalia, annet enn å si vår mening om det. Men jentene som vokser opp i Norge burde vi klare å beskytte mot dette. Det har vært forbudt i 10 år, ingen er blitt dømt, likevel vet alle at det foregår. Noe må gjøres, og vi kan ikke fortsette å bare jatte med om kultur.

Det kan du godt mene, men med alle respekt er det litt ignorant og løser ikke problemet. Du kan nok redde en eller to, men du kan ikke avslutte tradisjonen. Og jeg kaller det kulturell ondskap og tradisjonell kvinneundertrykkelse i et samfunn som ligger 100 år bak vårt.

Å beskytte jentene her og akseptere at det fortsetter i somalia er vel i beste fall dobbeltmoral? Jeg tror også det er umulig på generelt grunnlag.

Jeg jatter ikke!!!! Men jeg ser at ikke vår fantastiske kultur bare kan lovfestes og dermed oppfattes som korrekt av alle bakgrunner som måtte finne på å plassere sin tå i NOrge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Å beskytte jentene her og akseptere at det fortsetter i somalia er vel i beste fall dobbeltmoral?

Har jeg sagt vi skal akseptere det i Somalia? Jeg sa at vi får ikke gjort noe, rent konkret, med hva som skjer i Somalia, men ettersom det er forbudt i Norge så bør det være mer enn en sovende lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har jeg sagt vi skal akseptere det i Somalia? Jeg sa at vi får ikke gjort noe, rent konkret, med hva som skjer i Somalia, men ettersom det er forbudt i Norge så bør det være mer enn en sovende lov.

For å endre dette fenomenet må man endre oppfatningen av kultur. Enten ved bedre integrering i Norge (som jeg ikke ser så mange tegn til at er satt ekstra fokus på nå), eller ved å endre oppfatningen i landet disse menneskene kommer fra.

Hvorfor tror du vi kan gjøre så mye mer her i Norge enn i Somalia? Fordi du bare vil straffe, og ikke lære opp. Smart, og har aldri vært utprøvd før. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å endre dette fenomenet må man endre oppfatningen av kultur. Enten ved bedre integrering i Norge (som jeg ikke ser så mange tegn til at er satt ekstra fokus på nå), eller ved å endre oppfatningen i landet disse menneskene kommer fra.

Hvorfor tror du vi kan gjøre så mye mer her i Norge enn i Somalia? Fordi du bare vil straffe, og ikke lære opp. Smart, og har aldri vært utprøvd før. :forvirret:

Joda, mens vi utdanner og forstår opp og ned i mente og tror og mener det beste for å være politisk korrekte, så skamferes den ene unge jenta etter den andre i hundretall hvert år. Det er mulig dine intensjoner er gode, det har den norske stat også hatt i flere tiår, men hva har det hjulpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mens vi utdanner og forstår opp og ned i mente og tror og mener det beste for å være politisk korrekte, så skamferes den ene unge jenta etter den andre i hundretall hvert år. Det er mulig dine intensjoner er gode, det har den norske stat også hatt i flere tiår, men hva har det hjulpet?

Skal vi bruke hjertet eller hjernen her?

Straff i slike tilfeller virker lite preventivt - så spørsmålet blir:

Hva er viktigst; finne og straffe de som har gjort det mot den lille jenta eller forhindre at det skjer i fremtiden med andre jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å endre dette fenomenet må man endre oppfatningen av kultur. Enten ved bedre integrering i Norge (som jeg ikke ser så mange tegn til at er satt ekstra fokus på nå), eller ved å endre oppfatningen i landet disse menneskene kommer fra.

Jeg mener at det er satt ekstra fokus på integrering ved å innføre ny lov, introduksjonsloven. Hensikten med denne loven er bl.a. å unngå at kvinnen blir låst til hjemmet, men at hun får delta i samfunnet på lik linje med mannen. Om den vil ha effekt er kanskje tidlig å si, men ut fra det jeg har sett så tror jeg at langtidseffekten vil være positiv.

Goggen, hvilke konkrete tiltak er det du vil ha? Kan du ramse dem opp fra "A-Å" - og samtdig forklare hvorfor din løsning er den (eneste) rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...