Gå til innhold

Er mange kvinner redde for verktøy?


Gjest Verdens verste husmor

Anbefalte innlegg

De fleste menn får skrumptiss av kvinner som gjør "maskuline" ting, har jeg inntrykk av, derfor holder man slikt for seg selv.

Det er en grunn til det...

Jeg er enig i at verktøykasser og maskuline aktiviteter er turn-off når de utføres av kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til det...

Jeg er enig i at verktøykasser og maskuline aktiviteter er turn-off når de utføres av kvinner.

En mann som dette ville fort få løpepass hos meg :ler:

Jeg ville foretrukket en mann som ville være sammen med meg for personligheten og hjernen min, og ikke avhengig av om jeg kunne klare å henge opp et bilde selv eller ikke.

Jeg hadde forresten en mann som før han traff meg, broderte finurlige mønstre på olabukseslengen til folk og tok betalt for det. Dette var i syttiåra, og han var ikke utpreget feminin om jeg må få si det. Burde det vært et turn-off for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evig singel
Vi holder på med oppussing hjemme hos oss, og i dag var det listing og maling av lister som sto på tapetet.

Mannen var ikke hjemme, og utålmodig som jeg er tok jeg sag og hammer i egne hender. ;)

Mens jeg sto ute og saget til noen lister kom det noen kvinnelige bekjente forbi, og de ble stående :overrasket: å se på mens jeg sagde.

Da jeg endelig ble oppmerksom på dem og hilste, var de veldig imponerte over mitt "håndlag" med gjæresagen... Det hadde ikke de turt å gjøre, var kommentaren deres. Og da var det min tur å bli :overrasket: ...

Vel ferdig med kappingen var det på tide å spikre listene opp på veggen, noe jeg var i full gang med da en venninne stakk innom. Hun var veldig imponert over mitt "håndlag" med hammer og spiker... det hadde ikke hun begitt seg ut på...

Til slutt ringte en venninne mens jeg malte listene, og også hun uttrykte stor beundring for at jeg "klarer" å gjøre denne typen oppgaver.

Jeg vet at jeg ikke er unik på noen som helst måte. Ikke er jeg spesielt "handy", jeg klarer ikke engang å tegne en rett strek ved hjelp av en linjal, men å traktere en hammer eller en sag er ikke akkurat så veldig vanskelig da...

Er det så mange "hjelpesløse" kvinner som ikke kan bruke en hammer eller en sag, eller vil de bare ikke gjøre det selv? Hva gjør de da når de må henge opp et bilde eller en hylle? Roper på mannen eller nabomannen?

Er det slik at kvinnen er idemakeren, mens mannen er utføreren?

Enda et fenomen jeg ikke skjønner. ;)

Et annet fenomen jeg ikke forstår, er hvorfor naboen må klippe gressen når det regner ute, men det er en annen diskusjon... :ler:

Denne kjente jeg meg igjen i du. Ikke alle mine venninner er slik, men jeg tar meg i å tenke..huff så hjelpeløse de er. Jeg gjør alt selv, og det er bare i de mest ekstreme tilfellene jeg har spurt en venninne om å hjelpe meg å holde når noe har blitt for tungt...men....jeg hadde som regel klart det bedre selv...fordi jeg må instruere dem hele tiden...

Jeg har en vanvittig stor verktøykasse og det er nesten ikke det verktøy jeg ikke har...både menn og kvinner blir imponert...og

jeg har størst verktøykasse av mine akademikere bekjente av menn også....nå må jeg understreke at jeg er veldig feminin til tross for dette, men har alltid hatt interesse for å skape ting og gjøre ting selv med hendene...og har praktisk talt vokst opp i hobbyrommet til faren min...men...så jeg er noe så sjeldent som en akadmiker med praktisk sans :-)...Ikke for å skryte men jeg er faktisk ordentlig flink :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evig singel

De fleste menn får skrumptiss av kvinner som gjør "maskuline" ting, har jeg inntrykk av, derfor holder man slikt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hverken sy eller snekre. :ler:

Ikke jeg heller, så da er vi to.

Ikke desto mindre så har jeg elektrisk drill og jeg kan både skru sammen en bokhylle og en kjøpmannsdisk og jammen klarte jeg ikke å henge opp en del taklamper selv også. (Språket det medførte før jeg endelig fikk dem til å henge på plass skal jeg ikke si noe om :ler: )

Jeg skulle mer enn gjerne taklet symaskin og verktøykasse bedre enn jeg gjør, men jeg er det som på godt norsk kalles en kløne. Av en eller annen grunn blir ting jeg klipper/sager/syr/spikrer eller limer alltid skakke og skjeve. Derfor gjør jeg det ikke. Men jeg roper ikke på nærmeste mann heller. Derimot blar jeg opp i "gule sider" og tyr til telefonen og får assistanse av en eller annen håndverker. Enkelte ting er det best å betale seg ut av, -det kan bli for dyrt å gjøre det selv.

Men jeg kan skifte hjul på bilen, altså - og jeg klarte i sin tid å bytte frontlykt på min gamle bil som ikke var så stappfull av skummel elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

damer da, det er vel like turn off for menn som det er turn off for oss damer at mennene bruker lip gloss, kjole, rouge, og begynner å hviine over den dødsgode maskaraen han prøvde i forrige uke, eller om de superdigge høye hælene fra jimmy choo som er aldeles fortryyllleendeee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdens verste husmor
(med vilje skal jeg nå hoppe over å beskrive utseendet mitt som "meget feminint og sexy", evt "litt mandig, med bart og sjøstøvler"- fordi jeg ikk fatter hva utseendet skulle ha å gjøre med praktisk sans, selv om det nevnes i annethvert innlegg.)

Utseende kom fram fordi det var en gjest som mente at kvinner som trakterte verktøy var lite feminine generelt sett, og derfor ble det relevant. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor
damer da, det er vel like turn off for menn som det er turn off for oss damer at mennene bruker lip gloss, kjole, rouge, og begynner å hviine over den dødsgode maskaraen han prøvde i forrige uke, eller om de superdigge høye hælene fra jimmy choo som er aldeles fortryyllleendeee.

Skal du foreta en sammenligning, så sammenlign heller kvinner som håndterer verktøy med menn som håndterer støvsuger og mopp... Og da blir det ikke så ille vel...?

En mann som støvsuger og vasker er ikke mindre maskulin fordi han gjør rent, så hvorfor skal en praktisk anlagt kvinne være mindre feminin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skal du foreta en sammenligning, så sammenlign heller kvinner som håndterer verktøy med menn som håndterer støvsuger og mopp... Og da blir det ikke så ille vel...?

En mann som støvsuger og vasker er ikke mindre maskulin fordi han gjør rent, så hvorfor skal en praktisk anlagt kvinne være mindre feminin?

er det å vaske så innmari feminint? da har jeg lært meg noe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor
Skal du foreta en sammenligning, så sammenlign heller kvinner som håndterer verktøy med menn som håndterer støvsuger og mopp... Og da blir det ikke så ille vel...?

En mann som støvsuger og vasker er ikke mindre maskulin fordi han gjør rent, så hvorfor skal en praktisk anlagt kvinne være mindre feminin?

er det å vaske så innmari feminint? da har jeg lært meg noe nytt..

Jeg skrev vel at en mann ikke ble mindre maskulin av å vaske (som jo tradisjonelt sett er regnet for å være kvinnfolkarbeid), så hvorfor skal en kvinne bli mindre feminin fordi hun er praktisk (som tradisjonelt sett er regnet for å være mannens oppgave=?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

nå er jeg vant til begge deler, men for en gutt kan det være rene styggedommen. det skjønner jeg jo, de vil jo ha noe for sg selv, noe de kan mestre selv så de ikke føler seg helt komplett idiot. helt ærlig da, hadde du likt om mannen din begynte å gå med feminine høyhælte sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marion_*
Det er en grunn til det...

Jeg er enig i at verktøykasser og maskuline aktiviteter er turn-off når de utføres av kvinner.

Stakkars deg....

Og jeg sier bare, nåde den som roter i mine verktøykasser og ikke legger ting på plass! :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det å vaske så innmari feminint? da har jeg lært meg noe nytt..

Det var regnet som kvinnfolkarbeid for ikke så lenge siden, og regnes vel for det fremdeles av enkelte. Dermed blir den sammenligningen atskillig mer relevant enn den med menn i høye hæler og lipgloss. Kvinner som kan slå i en spiker må jo ikke nødvendigvis kle seg som anleggsarbeidere og spytte skrå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer meg fint på egenhånd med alt jeg har av verktøy, men jeg lærte ganske tidlig at er det en mann tilstede så er det hans jobb. Det har med å føle seg som mann å gjøre. Min bestemor sa også at det er menns jobb å åpne syltetøyglass, selv om vi får det til selv. Om det er alt som skal til for at dere slår dere på brystkassa og føler dere tøffe, så greit for meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg klarer meg fint på egenhånd med alt jeg har av verktøy, men jeg lærte ganske tidlig at er det en mann tilstede så er det hans jobb. Det har med å føle seg som mann å gjøre. Min bestemor sa også at det er menns jobb å åpne syltetøyglass, selv om vi får det til selv. Om det er alt som skal til for at dere slår dere på brystkassa og føler dere tøffe, så greit for meg. :ler:

Din bestemor har sikkert mange gullkorn men dette var ikke noen av de. ;) Min kjære mann hater arbeid som innebærer at verktøykassen må frem. Mens jeg liker slikt. Om jeg skulle overlatt slikt arbeid til han så hadde det aldri blitt gjort. Jeg føler meg ikke mere kvinnelig når jeg vasker og baker mislykkede kaker. Så hvorfor skal min mann føle seg mer som mann når han må håndtere en verktøykasse? Å late som om jeg er dum og inkompetent for at en mann skal føle seg lur det er noe jeg ikke gjør.

Når det gjelder å åpne syltetøyglass så er et hardt dunk i bordet med syltetøyglasset alt som skal til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady M

[quote name

Når det gjelder å åpne syltetøyglass så er et hardt dunk i bordet med syltetøyglasset alt som skal til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i huset er verktøykassa min! Jeg har ønsket meg drill i mange år, men ingen tar meg seriøst. :ler: Det er jo litt tungt å skru med håndkraft alltid.

Og jeg er en kløpper på Ikea-møbler.

Tips for åpning av syltetøyglass: Ta en boksåpner og løft lokket akkurat nok til at det kommer luft inn, så er det kjempelett å skru.

Og skrukorker: Ta grep om korken med nøtteknekker, så går det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nei. Dere må ikke fortelle verden at dere kan å montere en kommode eller åpne syltetøyglass på egen hånd! Da taper dere jo alt snev av kvinnelighet... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godt tak..
Tips for åpning av syltetøyglass: Ta en boksåpner og løft lokket akkurat nok til at det kommer luft inn, så er det kjempelett å skru.

Og skrukorker: Ta grep om korken med nøtteknekker, så går det lett.

Jeg er glad jeg er såpass til kar at jeg åpner dem uten hjelpemidler, har vel sjelden eller aldri problemer med dem, må være hvis de er våte av kondens da, men det er bare å tørke av og vri i vei..

Korker; enkelt ! Ta godt tak i korken, og vri flaska ! Barnelærdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jeg er glad jeg er såpass til kar at jeg åpner dem uten hjelpemidler, har vel sjelden eller aldri problemer med dem, må være hvis de er våte av kondens da, men det er bare å tørke av og vri i vei..

Korker; enkelt ! Ta godt tak i korken, og vri flaska ! Barnelærdom..

Men man skal heller ikke late som kvinner ikke har mindre styrke enn menn fordi vi ønsker å åpne glass selv. Løsningen blir da å bruke hjelpemidler, hvis man ikke er sterk nok til å åpne den aktuelle korken. Noen styrkekonkurranse mellom kjønnene blir uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...