Gå til innhold

Er mange kvinner redde for verktøy?


Gjest Verdens verste husmor

Anbefalte innlegg

Gjest Verdens verste husmor

Vi holder på med oppussing hjemme hos oss, og i dag var det listing og maling av lister som sto på tapetet.

Mannen var ikke hjemme, og utålmodig som jeg er tok jeg sag og hammer i egne hender. ;)

Mens jeg sto ute og saget til noen lister kom det noen kvinnelige bekjente forbi, og de ble stående :overrasket: å se på mens jeg sagde.

Da jeg endelig ble oppmerksom på dem og hilste, var de veldig imponerte over mitt "håndlag" med gjæresagen... Det hadde ikke de turt å gjøre, var kommentaren deres. Og da var det min tur å bli :overrasket: ...

Vel ferdig med kappingen var det på tide å spikre listene opp på veggen, noe jeg var i full gang med da en venninne stakk innom. Hun var veldig imponert over mitt "håndlag" med hammer og spiker... det hadde ikke hun begitt seg ut på...

Til slutt ringte en venninne mens jeg malte listene, og også hun uttrykte stor beundring for at jeg "klarer" å gjøre denne typen oppgaver.

Jeg vet at jeg ikke er unik på noen som helst måte. Ikke er jeg spesielt "handy", jeg klarer ikke engang å tegne en rett strek ved hjelp av en linjal, men å traktere en hammer eller en sag er ikke akkurat så veldig vanskelig da...

Er det så mange "hjelpesløse" kvinner som ikke kan bruke en hammer eller en sag, eller vil de bare ikke gjøre det selv? Hva gjør de da når de må henge opp et bilde eller en hylle? Roper på mannen eller nabomannen?

Er det slik at kvinnen er idemakeren, mens mannen er utføreren?

Enda et fenomen jeg ikke skjønner. ;)

Et annet fenomen jeg ikke forstår, er hvorfor naboen må klippe gressen når det regner ute, men det er en annen diskusjon... :ler:

Endret av Verdens verste husmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baby-E

Hos oss jeg jeg den handye. Har alltid vært vandt med å måtte gjøre ting på egenhånd. Mannen har ti tommeltotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er en kombinasjon. Klart jeg klarer like bra som ham hvis jeg gidder å prøve, men for det første "vet han best" tror han selv, og tar over hvis han er i nærheten. For det andre hadde jeg aldri fått høre slutten på det hvis jeg faktisk hadde gjort noe feil. For det tredje er det som regel helt greit for meg å gjøre noe annet og mer lystbetont hvis han har mulighet for å ta det innen rimelig tid. Har han ikke det, så gjør jeg det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Jeg eier min egen drill og mitt eget skrallesett, og jeg monterer gjerne møbler eller henger opp bilder. Jeg har sågar satt opp endel av stakittgjerdet der vi bodde før, satt opp panel og hjulpet mannen med både å legge parkett og montere kjøkken.

Gjæresaga har jeg lært å bruke, men jeg er ikke helt komfortabel med å holde på med den alene ennå. Men det ordner seg, for jeg skal lage egne rammer, og da mener jeg egne.

Jeg kjenner faktisk endel menn som ikke kan håndtere en gjæresag.

Ellers er det jeg som bruker traktorklipperen hos oss, siden mannen er allergisk mot gress.

Er det spørsmål om tekniske ting, ropes det alltid på meg. Mannen skjønner ikke opp ned på en bruksanvisning, og tålmodighet er et fremmedord for ham. Så innstallasjon av parabol, ny TV, DVD, funksjoner på en ny mobiltlf osv - det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør en god del hjemme jeg, flatpakker er det somregel meg som setter sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Jeg har også møtt på rare kommentarer når folk skjønner at jeg har gjort noe "handy" i hjemmet. Og en del bare antar at det er samboeren som har gjort ting. Veldig rart. Syns en del jenter oppfører seg mye mer hjelpeløst enn de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Før ba jeg alltid mannen om hjelp, rett og slett fordi han gjør alt kjappere enn meg og dessuten har en formening om hvilke skruer som skal brukes og hvordan det skal gjøres og sånn. Nå har forlengst gitt opp det, og hvis jeg finner verktøyet hans/mitt, være seg batteridrill eller whatever, så gjør jeg småjobber selv. Vi restaurerer, og jeg håndterer div sager og spikerpistol hvis jeg må, dessuten er jeg etterhvert en kløpper til å kitte vinduer. Når det er sagt: jeg er ei ordentlig kløne når det kommer til å slå ut gamle spiker fra planker/lister. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå har jeg bodd alene i en del år og alltid interessert meg for tekniske ting så for meg er det like naturlig å montere et nytt støpsel, fikse et tett sluk (salmiakk ... hvis det ikke hjelper med salmiakk skyldes det at du ikke har brukt nok ...), montere hyller og borre hull eller male et strøk eller 5 som det er å sy gardiner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok, så du liker verktøy, er kvinne og bor sammen med en kvinne. Hm.

Vel, anyway, jeg liker rett og slett ikke verktøy. Det er stygt, tar opp mye plass og er vanskelig og ikke minst kjedelig å bruke. Dessuten er det så sjelden man bruker slikt at man trenger bruksanvisning for hver gang.

Grunnen til at jeg ønsker at menn skal ta seg av dette er fordi jeg finner så uinteressant og fryktelig kjedelig. Jeg mister alt av humør og glede når jeg ser på en verktøykasse.

Når min bil stopper langs veien (god forbid) eller noe skjer i leiligheten, er det første jeg gjør å tilkalle menn. Så kommer de og fikser det. Så sier jeg at jeg kan gjøre dem en tjeneste an annen gang, og da humrer de alle sammen som om de liksom tenkte på noe spesielt. Jeg tilbyr meg gjerne å betale for alt av slike tjenester men ofte vil menn gjøre det som en venne- eller nabotjeneste.

Men i Oslo kan ikke menn slikt. Og man spør ikke naboer om hjelp da blir man sett på som brysom. Menn i Oslo er litt feminine og de kan ikke verktøy, lyspærer, persienner, markiser eller andre tekniske ting. Dette gjelder spesielt menn som har studert ved Universitetet i Oslo, de er mest lost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er vel forskjellig fra person til person. Jeg har en mann som absolutt hater slikt arbeid. I går brukte jeg endel timer på badet vi holder på å bygge. Skjærte gipsplater, på med membran, fuget flisene og bestemte meg for å starte med sparklingen i taket i dag. Så da blir det frem med sandpapir og maling også. Drittarbeid, men det må gjøres ;)

Det er jeg som har satt sammen absolutt alt av ting og tang som er flatpakket. Jeg malte terrassen her forleden,og det var også jeg som pusset ned og malte trappen.

Noe av arbeidet er ok,men jeg gjør det mest fordi jeg ønsker å få det gjort..... skulle min mann gjort det så hadde ingenting skjedd, bortsett fra at han leide inn folk som da vil ha penger for et stk arbeid som vi fint kunne gjort selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene og har et velutstyrt verktøyskrin. Jeg hadde ikke peiling i begynnelsen, men har lært mye. Neste skritt blir å legge nytt gulv selv. Det er ganske fint å være "handy". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har også møtt på rare kommentarer når folk skjønner at jeg har gjort noe "handy" i hjemmet. Og en del bare antar at det er samboeren som har gjort ting. Veldig rart. Syns en del jenter oppfører seg mye mer hjelpeløst enn de burde.

Den første samboeren min var ikke så flink med praktiske ting, så da var det jeg som fikset forstoppelsen i vasken og slike ting.

Nå er jeg sammen med en spm er veldig praktisk anlagt, så nå gjør han mye, særlig tekniske ting, rett og slett fordi han elsker det. Men jeg er flinkere til å lese bruksanvisninger og jeg er en racer til å montere ting, så det våger han ikke å starte på uten meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Handy, menn blir jo riktig irriterte f.eks. om vi vet bedre om biler enn de... Men jeg klarer ikke la være når vi står der, femti mil unna alt og ikke kan språket i landet engang.

Har litt problemer med å skifte sikringer, men ellers klarer jeg det meste innenfor visse grenser. Faren min lærte meg slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
Er det spørsmål om tekniske ting, ropes det alltid på meg. Mannen skjønner ikke opp ned på en bruksanvisning, og tålmodighet er et fremmedord for ham. Så innstallasjon av parabol, ny TV, DVD, funksjoner på en ny mobiltlf osv - det er meg.

:ler: Det er det samme her, også når det gjelder flatpakkede møbler. Flatpakkede møbler er det absolutt verste han gjør, da forlater han som regel åstedet i pur forbannelse og så monterer jeg det ferdig med hjelp av barna til å holde o.l.

Ellers tar jeg gjerne skrutrekkern eller hammeren i egen hånd for å få gjort ting. Har også fjernet en hekk helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en del jenter oppfører seg mye mer hjelpeløst enn de burde.

Jeg vet. Det er så utrolig trist. Synes generelt mange jenter later som de er dummere enn de er. Er blitt litt trendy å være dum og deilig (vekker beskytterinnstinktet hos menn...?)

Jeg har en bestefar som var snekker, så jeg har brukt mye verktøy i oppveksten. Broren min var inne med bestemor, og bakte mye, mens jeg snekkerte! Så kan bygge både det ene og det andre, jeg.

Så, liker godt verktøy, jeg. Skal snart kjøpe meg en slipemaskin...

Skifte dekk synes jeg alle bør kunne. Men nå er jeg ganske selv-hjulpen, da. Bor alene, så da må man jo bare. Men det er to ting jeg absolutt ikke gjør, rensker ikke sluk (avløpsåpner) og hater mus (ville ringt pappa om jeg noen gang må tømme en musefelle...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Mann_*
Jeg bor alene og har et velutstyrt verktøyskrin. Jeg hadde ikke peiling i begynnelsen, men har lært mye. Neste skritt blir å legge nytt gulv selv. Det er ganske fint å være "handy". :)

Nja...det er litt ufeminint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er blitt litt trendy å være dum og deilig (vekker beskytterinnstinktet hos menn...?)

Trendy, ja håper det. Jeg er slik uansett.

Jeg er kvinne og synes virkelig ikke at det passer seg med kvinner som kjøper inn slipemaskiner og verktøykasser til seg selv. Det er så ukvinnelig som det kan få blitt.

Verktøy, slipemaskiner og etc. er for brutale, maskuline traktorkvinner med anløp til bart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å klare ting selv, og om en kvinne eller mann trenger vinkelsliper eller drill så vær så god.

Selv klarer jeg fint å skru sammen møbler, henge opp bilder etc. Men jeg kan verken sy gardiner eller skifte dekk. (det første gjør mamma, det andre bensinstasjonen.... :sjenert: ) og ingen av delene har jeg HITTIL hatt noe insitament til å lære meg.

men - når jeg etterhvert må pusse opp i huset mitt, så ser jeg definitivt for meg at jeg selv må fram med verktøy, så fremt jeg ikke har enormt med penger og kan betale håndverkere for alt mulig. Og det er nokså tvilsomt.

At det skal være lite feminint å kunne håndtere verktøy er noe stort tull - like stort tull som at det er lite maskulint å sy el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Folk er mer redd for meg med verktøy, enn jeg er for verktøy. Jeg har en tendens til å ta litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...