Gå til innhold

Er mange kvinner redde for verktøy?


Gjest Verdens verste husmor

Anbefalte innlegg

Hadde du sett hvordan jeg ser ut, så hadde du nok (forhåpentligvis) klart å endre stereotype din av jenter som klarer seg selv. :)

Er en skikkelig jåle, jeg, bruker kjoler og alt. Til hverdags... :overrasket:

Tror ikke noen ser på meg som noe annet enn superfeminin.

Skal jeg få leilgiheten min akkurat sånn jeg vil, må jeg gjøre endel selv, for har ikke råd til å leie noen. Og vil jo at den skal være perfekt. Er faktisk en deilig følelse å ha pusset opp et rom :)

Er man dum og deilig fra naturens side, så er det lite å få gjort med det. Men skal være seg selv!

Jeg bekymrer meg mer over de som later som de er dumme... Bekymringsfullt at kvinner ønsker å sette seg selv i en underlegen posisjon i fohold til mennene, etter 100 års intensiv kvinnekamp. Men det er bare min mening! Og litt off topic, beklager TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det sambo som er handy - handy nok for oss begge i grunnen. Jeg er vel litt "redd" verktøy fordi jeg ikke har peiling og derfor helst holder meg unna. Jeg har aldri drevet noe særlig med verktøy, har ingen interesse for det og det har bare blitt slik.

Nå er det er sagt så ville jeg gjerne kunne delta i en eventuell oppussing om vi flytter til et sted som er vårt og som vi kan gjøre hva vi vil med. Da må bare sambo finne tålmodigheten til å lære meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Enkelte menn vil ikke ha kvinner som klarer seg selv, de ønsker seg en kvinne som er hjelpeløs og avhengig av en sterk mann til å passe på seg.

Bare traktorlesber som bruker hammer, og vet hva en drill er. ;) Kvinner er sarte sjeler som ikke skal vite noe om det.

Jeg er ikke en skikkelig kvinne, jeg skjønner ikke bæret av hvordan en symaskin virker og er ikke i stand til å sy en rett søm hvis jeg først får den til å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjøre en del ting selv, og har et nokså velutstyrt verktøyskrin. Men jeg har også en far som er handyman og veldig hjelpsom, og da er det jo lett å be om hjelp i stedet for å stå og knote på egen hånd... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Livredd.

Kan det ikke fikses med montasjespraylim eller mulitverktøyet leatherman, ringer jeg nærmeste handymannfirma.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg mer over de som later som de er dumme... Bekymringsfullt at kvinner ønsker å sette seg selv i en underlegen posisjon i fohold til mennene, etter 100 års intensiv kvinnekamp. Men det er bare min mening! Og litt off topic, beklager TS.

Dette er jeg VELDIG enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mann_*
At det skal være lite feminint å kunne håndtere verktøy er noe stort tull - like stort tull som at det er lite maskulint å sy el.

*Kremt* det er faktisk lite feminint av en kvinne å stå med verktøykasse og bilanliggender slike så mye som det er feminint at menn syr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en mamma som er veldig handy, og med bein i nesa, så jeg er ikke redd for å ta i et tak om nødvendig. Dog, så er det sånn her at samboer elsker å gjøre sånne "maskuline" ting, tror han føler seg veldig mann når han står der med drillen i ene handa og skrusettet i det andre. Og jeg liker å se på :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
*Kremt* det er faktisk lite feminint av en kvinne å stå med verktøykasse og bilanliggender slike så mye som det er feminint at menn syr.

Ikke hvis man redefinerer ordene maskulin og feminin slik at de passer til det man selv ønsker. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en skikkelig kvinne, jeg skjønner ikke bæret av hvordan en symaskin virker og er ikke i stand til å sy en rett søm hvis jeg først får den til å virke.

Jeg kan BÅDE sy og snekre jeg :ler:

Jeg har støpt stolpesko og snekret skillevegg mellom oss og den gamle naboen - hun var alene og jeg var alene og vi ville ha skilleveggen litt lenger ut, så vi tok saken i egne hender. Hvorfor skulle det være vanskeligere for oss enn for en hvilken som helst mann? De er ikke født med verktøykasse de heller.

Jeg kan skifte dekk selv (dersom de ikke er festet med trykkluft vel og merke). Skal jeg sitte og vente på at faren min har tid, eller hva?

Og jeg er feminin nok jeg også - jobber i en klesforretning for damer og må være litt jålete i den forbindelse.

Tidligere har jeg jobbet som selger, med produkter som smykker, hudpleie, kosthold osv... ganske jålete arenaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor
Ja, verktøy er skumle saker...man kan da knekke en negl, kvinne!

Det er bare å ta en tur til manikyristen etter at arbeidet er ferdig. :ler:

Ok, så du liker verktøy, er kvinne og bor sammen med en kvinne. Hm.

Vel, anyway, jeg liker rett og slett ikke verktøy. Det er stygt, tar opp mye plass og er vanskelig og ikke minst kjedelig å bruke. Dessuten er det så sjelden man bruker slikt at man trenger bruksanvisning for hver gang.

Grunnen til at jeg ønsker at menn skal ta seg av dette er fordi jeg finner så uinteressant og fryktelig kjedelig. Jeg mister alt av humør og glede når jeg ser på en verktøykasse.

Når min bil stopper langs veien (god forbid) eller noe skjer i leiligheten, er det første jeg gjør å tilkalle menn. Så kommer de og fikser det. Så sier jeg at jeg kan gjøre dem en tjeneste an annen gang, og da humrer de alle sammen som om de liksom tenkte på noe spesielt. Jeg tilbyr meg gjerne å betale for alt av slike tjenester men ofte vil menn gjøre det som en venne- eller nabotjeneste.

Men i Oslo kan ikke menn slikt. Og man spør ikke naboer om hjelp da blir man sett på som brysom. Menn i Oslo er litt feminine og de kan ikke verktøy, lyspærer, persienner, markiser eller andre tekniske ting. Dette gjelder spesielt menn som har studert ved Universitetet i Oslo, de er mest lost.

Er det meg du sikter til, så tror jeg ikke at min ekteMANN gjennom mange år, og dessuten far til våre barn, setter særlig stor pris på å bli kalt en kvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor

Jeg regner meg også som veldig feminin. Jeg lager mat, vasker, baker, syr egne klær, sminker meg, kler meg kvinnelig... Jeg er dessuten husmor på heltid, og mannen kommer hjem til rent hus og middag på bordet når han er hjemme.

Men jeg kan også skifte dekk på bilen, peile olje, fylle på spylevæske, og bytte en pære hvis jeg må.

Jeg har blitt utfordret av far, bror og ektemann i alle år, og det er jeg veldig glad for. Det gjør at jeg ikke er avhengig av hjelp til den minste ting. ;) Jeg synes ikke det er lite feminint å være allsidig.

Og bare så det er sagt, mannen er også veldig "handy", han er håndverker av yrke. Men det er jeg som må lese monteringsanvisningene på flatpakkede møbler, for de skjønner han ingenting av. :ler:

Jeg er veldig enig med Mysan: gutter er heller ikke født med verktøybelte, de må også lære å bruke utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Kremt* det er faktisk lite feminint av en kvinne å stå med verktøykasse og bilanliggender slike så mye som det er feminint at menn syr.

Jeg går jo ikke rundt og bærer på en stor verkstøykasse. Har en fin rosa boks med alt i, jeg. :)

Det å skifte dekk på bilen og å sjekke olje og skifte pærer er jo ikke det samme som å mekke bil. Ikke noe nederlag å ha bilen på verksted. Det gjør jo 95% av menn også, når noe er galt. Har faktisk fått høre at det var temmelig sexy å se meg skifte dekk i kort-kort sommerkjole... Og liker å høre at jeg er sexy, så kommer til å fortsette å gjøre det, jeg!

Om jeg noen gang møter en mann som ikke er i stand til å legge opp sine egne bukser eller sy i en knapp, blir nok det noe av det første han skal få lære. Lite mannlig å ikke klare seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Er blitt litt trendy å være dum og deilig (vekker beskytterinnstinktet hos menn...?)

Dessverre så tror jeg noen kvinner bruker denne taktikken. Dette gjelder også i diskusjoner, hvor jeg har opplevd at jentene er heelt enig med guttene, og bare ler med av de åpenbare tåpelige kommentarene deres. Eller, jeg håper det, da jeg tenker såpass positivt om disse jentene at jeg regner med de har mer under topplokket enn de viser. (Snakker nå selvfølgelig ikke om de fleste jenter, men noen få jeg har truffet på min vei.)

Jeg er kvinne og synes virkelig ikke at det passer seg med kvinner som kjøper inn slipemaskiner og verktøykasser til seg selv. Det er så ukvinnelig som det kan få blitt.

Verktøy, slipemaskiner og etc. er for brutale, maskuline traktorkvinner med anløp til bart.

*Kremt* det er faktisk lite feminint av en kvinne å stå med verktøykasse og bilanliggender slike så mye som det er feminint at menn syr.

Hvorfor skal alt handle om kjønn?!? Kan man ike bare gjøre det man ønsker eller det som er mest praktisk og leve greit med det? Jeg både kler meg i kjole og sminker meg, men kan løfte en hammer likevel. Jeg blir helt utmattet av alle reglene man skal følge bare fordi man tilhører et kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg

Det som også irriterer meg noe grenseløst, er episoder som ligner på denne: Jeg er på et møte, og den kvinnelige møtelederen klarer ikke å få overheaden til å virke ordentlig. Det første hun da gjør er å si: "Ja, det er vel noen menn her i salen som kan ordne det." Hvorfor skulle det være en mannejobb? Greit at hun ikke klarer å ordne det selv, men hvorfor ikke bare spørre om det er noen i salen som har peiling på overheader. Det var to stakkars menn der, som ikke visste noe om det. Da roper en jente ut hva som må gjøres. Egentlig syns jeg litt synd på mennene også - det er liksom ikke måte på de skal kunne. Hvis du er mann og lite "handy" blir du av noen nærmest avskrevet som lite mann.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også irriterer meg noe grenseløst, er episoder som ligner på denne: Jeg er på et møte, og den kvinnelige møtelederen klarer ikke å få overheaden til å virke ordentlig. Det første hun da gjør er å si: "Ja, det er vel noen menn her i salen som kan ordne det." Hvorfor skulle det være en mannejobb? Greit at hun ikke klarer å ordne det selv, men hvorfor ikke bare spørre om det er noen i salen som har peiling på overheader. Det var to stakkars menn der, som ikke visste noe om det. Da roper en jente ut hva som må gjøres. Egentlig syns jeg litt synd på mennene også - det er liksom ikke måte på de skal kunne. Hvis du er mann og lite "handy" blir du av noen nærmest avskrevet som lite mann.

Er så enig! Det minner meg om en episode fra ungdomsskolen, der den eldre mannlige læreren vår skulle plukke ut et par elever til å bære bokstabler. Han valgte Per, Stian, Einar, Trond og Anders...ingen Lise eller Kari, med andre ord... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marion_*

Jeg er flinkere med verktøy og har bedre praktisk sans enn min ektemann. Da vi var unge og nyforelskede syntes han nok det var litt flaut med en kjærest som skiftet vannpumpe og forgasser på bilen, samt olje og annet vedlikehold og som kunne reparere ved motorstopp. Han likte meg bedre når jeg stod i kjole og lagde mat....

Men nå har han vennet seg til det. Her i huset er det jeg som ser over bilen (reparerer ikke mer, det er blitt for vanskelig å reparere nye biler med mye elektronikk), fikser ting og maskiner som er gått i stykker, kløyver ved, snekrer, maler og legger gulv feks. Dessuten er jeg en meget god skytter.

Joda, ellers er jeg en meget feminin kvinne, liten, vever med timeglassform og langt hår, jålete, og sexy kledd. Jeg kan dessuten både lage mat, strikke, sy klær, vaske og stelle hus.

Hva min mann gjør? Han spiller gitar, synger, passer unger, tjener penger og er en koselig fyr. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marion_*

Et annet fenomen jeg ikke forstår, er hvorfor naboen må klippe gressen når det regner ute, men det er en annen diskusjon... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...