Gå til innhold

Vegetarmat til hund?

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Overleve kan de sikkert.

Nå burde jeg ha funnet frem kildematerialet mitt, men det befinner seg ikke her. Det jeg har lest i mine bøker om kosthold for hunder er at om de lever på en ren vegetarisk kost så vil de etter en tid dø av underernæring. Det finnes nok av vegetarianere som har prøvd ut teorien om hvorvidt rovdyret hunden kan leve av plantekost. Det kan den ikke i følge det jeg har lest (skal huske å lete det opp ved anledning).

Ellers er jeg veldig enig med Leo.

Hunden kan leve på lite animalsk føde kontra vegetarføde, men altså ikke kun på vegetarisk kosthold.

Min hund har for øvrig mye grønnsaker i kosten (BARF for HD-hunder), og det er bare bra, så lenge grønnsakene er preparert slik at hundens fordøyelse kan håndtere dem (dvs. most eller lettkokt og most).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det egoistisk at planter må dø, for at vi skal få en mett mage ?

Er det egoistisk at vi spiser dem fordi de (sannsynligvis) ikke har bevissthet ?

Jeg har diskutert dette før, og siden denne tråden handler om noe annet, orker jeg ikke plukke opp den tråden igjen akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det urettferdig at feks en løve dreper en zebra for å spise seg mett

Det dreier seg om at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien ved å kjøpe kjøtt. Hva ville dyr gjør, er en annen sak.

Jeg vet ikke mye om dette (altså å gi vegetarmat til en hund), dersom det ikke var skadelig for (den hypotetiske) hunden ville jeg gjort det, men hvis jeg ikke var 100% sikker, ville det blitt vanlig hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gi melk og egg til en hund, forresten? Er det bare katter som ikke tåler kumelk?

Egg er greit (fortrinnsvis rå), mens melk skal man være veldig forsiktig med, da mange hunder får diaré av det. Yoghurt er OK så lenge man ikke overdriver (naturell yoghurt altså). Min hund får egg nesten hver dag, og en dæsj yoghurt av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre individer på jorden (Inkl. mennesker) "lider" hunder, så vidt jeg vet, av laktoseintoleranse og fordøyer derfor ikke kumelk særlig godt. Egg er imidlertid en annen sak fordi næringen som finnes i dem for en stor del kommer fra proteiner. I vill tilstand er egg en ettertraktet næringskilde for mange rovdyr/åtseletere som f.eks. rev, ulv, røyskatt, ilder og mink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hva med mexikansk eller er det kinesisk nakenhund? Den velger vegetar i utgangspunktet sies det, eller husker jeg feil? At det muligens er en hund som ikke passer særlig godt i Norge er en annen sak, men interessant om det faktisk finnes hunderaser som er egnet til å leve på vegetarkost.

Jeg er vegan, og sliter litt med de samme tankene. Har hatt hund før, og har kastet litt vel lange øyne på omplasseringssider, men den industrien som ligger bak foret er kvalmende. En mulig løsning for meg/oss blir kanskje å få slakteavfall fra hjemmeslaktere og forhåpentligvis jegere, økologiske egg, og sette meg grundigere inn i BARF.

Men for øyeblikket har vi uansett ikke mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde jeg ha funnet frem kildematerialet mitt, men det befinner seg ikke her.

Du trenger ikke grave det frem for min del! Jeg vet at det finnes! ;)

Egg er greit (fortrinnsvis rå), mens melk skal man være veldig forsiktig med, da mange hunder får diaré av det. Yoghurt er OK så lenge man ikke overdriver (naturell yoghurt altså).

Hunder får diarê av melk nettopp fordi laktose ikke er noe hunder kan fordøye. Det finnes også giftstoffer i en rekke vegetabilske produkter som vi mennesker kan fordøye, men som hunder ikke tåler, f.eks. i kakao, tomater og poteter. På samme måte finnes det giftstoffer/bakterier i animalske produkter, f.eks. råttent kjøtt, som hunders fordøyelsessystem tåler, men som ville ha tatt livet av et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo: Jepp. :)

Har hatt hund før, og har kastet litt vel lange øyne på omplasseringssider, men den industrien som ligger bak foret er kvalmende. En mulig løsning for meg/oss blir kanskje å få slakteavfall fra hjemmeslaktere og forhåpentligvis jegere, økologiske egg, og sette meg grundigere inn i BARF.

Jeg spiser kjøtt jeg da, men prøver så godt jeg kan å gi hunden mest mulig naturlig for (også med tanke på tilsetningsstoffer/medisinrester osv. i ferdigmat og kjøtt) og jeg gir henne deler av året (når det er tilgjengelig) viltkjøttbein. Ellers er det industrikjøtt/-kylling. På den annen side: Mye av kjøttet/beina hun får er avfall fra slakteindustrien som vanligvis destrueres som søppel, så sånn sett er det kanskje ikke så galt det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg spiser kjøtt jeg da, men prøver så godt jeg kan å gi hunden mest mulig naturlig for (også med tanke på tilsetningsstoffer/medisinrester osv. i ferdigmat og kjøtt) og jeg gir henne deler av året (når det er tilgjengelig) viltkjøttbein. Ellers er det industrikjøtt/-kylling. På den annen side: Mye av kjøttet/beina hun får er avfall fra slakteindustrien som vanligvis destrueres som søppel, så sånn sett er det kanskje ikke så galt det heller...

Ja, er omtrent det jeg tenker også. Er oppvokst på gård så det er rimelig stor sjanse for at jeg kan få tak i slakteavfall direkte fra de, og da vet jeg bedre hva dyrene har fått. Men er usikker på hvordan det håndteres, men det går nå an å lære seg. Må iverfall kjøpe oss en ekstra fryser tror jeg. Står i fare for å spore av tråden nå, men hvor mye kjøtt spiser din hund pr dag og kroppsvekt på hunden? Kunne vært ok å hatt et røft overslag på hvor mange sau jeg må vaske innvoller til for å dekke kjøttbehovet til en middelstor hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

hunden er jo nesten utelukkende kjøtteter, har ikke noe særlig med planter på menyen, tror ikke de klarer seg noe særlig godt med planteføde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundens fordøyelsessystem og tannsett er tilpasset et kosthold som inneholder kjøtt. Derfor er det helt uhensiktsmessig å påtvinge en hund et vegetarisk kosthold. Enda et eksempel på tullete holdninger til dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Ja, er omtrent det jeg tenker også. Er oppvokst på gård så det er rimelig stor sjanse for at jeg kan få tak i slakteavfall direkte fra de, og da vet jeg bedre hva dyrene har fått. Men er usikker på hvordan det håndteres, men det går nå an å lære seg. Må iverfall kjøpe oss en ekstra fryser tror jeg. Står i fare for å spore av tråden nå, men hvor mye kjøtt spiser din hund pr dag og kroppsvekt på hunden? Kunne vært ok å hatt et røft overslag på hvor mange sau jeg må vaske innvoller til for å dekke kjøttbehovet til en middelstor hund :)

Jeg tolker det som om du er interessert i råforing, jeg har en bra link til deg;

http://amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0

Kodingen er ikke helt i vater på denne siden, men innholdet gir deg en grei innføring i råforingens verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Jeg mener at en bikkje skal velge selv, i størst mulig grad. De spiser både frukt og grønnsaker som jeg kaller tilleggsfòr, men hunder kan være kresne.

Har alltid tilgang til tørrfòr, siden jeg ikke kan alt om ernæringsbehvoet.

De tåler ikke melk, sukker eller sjokolade. Og ikke for mye løk uansett hvor mye den er kokt.

Har lest et sted at hunder som spiser mye vegetabilsk føde, er mer allergivennlige. Når f.eks. en ulv slakter et byttedyr, velger den først å spise magen på planteeteren, f.eks. en sau. Eller tar jeg helt feil nå.

Denne tråden minner meg litt om bjørn, noen bjørner er vegetabilske bortsett fra at de spiser mye maur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien ved å kjøpe kjøtt. Hva ville dyr gjør, er en annen sak.

Å holde en hund utelukkende på vegetabilsk for ville jeg se på dyremishandling.

Den åpenbare løsningen for deg må jo være å gå på jakt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg mener at en bikkje skal velge selv, i størst mulig grad. De spiser både frukt og grønnsaker som jeg kaller tilleggsfòr, men hunder kan være kresne.

Har alltid tilgang til tørrfòr, siden jeg ikke kan alt om ernæringsbehvoet.

De tåler ikke melk, sukker eller sjokolade. Og ikke for mye løk uansett hvor mye den er kokt.

Har lest et sted at hunder som spiser mye vegetabilsk føde, er mer allergivennlige. Når f.eks. en ulv slakter et byttedyr, velger den først å spise magen på planteeteren, f.eks. en sau. Eller tar jeg helt feil nå.

Denne tråden minner meg litt om bjørn, noen bjørner er vegetabilske bortsett fra at de spiser mye maur.

Alle rovdyr spiser vominnholdet på byttedyret, og på den måten får de i seg det de trenger av vegetabilsk føde. Så du har helt rett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er en kjøtteter, og bør derfor få det foret den trenger. Har man så store problemer med det, fordi man er vegetarianer, så bør man ikke skaffe seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selv hvis hunden ikke led noen form for overlast hvis den bare spiste vegetarmat, ville jeg gitt den kjøtt også. Den gleden jeg unner meg selv på bekostning av andre dyr, unner jeg også hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde en hund utelukkende på vegetabilsk for ville jeg se på dyremishandling.

Den åpenbare løsningen for deg må jo være å gå på jakt selv?

Det kan jeg ikke gjøre, siden jeg er pasifist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...