Gå til innhold

Vegetarmat til hund?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Jeg hadde besøk av min mor og søster i helgen, diskuterte saken med dem. De er kjøttetere, bønder, og hundeoppdrettere, så jeg regnet med at det ville bli dramaskrik. Men det ble det ikke, de var enige i min påstand om at hunden teoretisk sett kunne spise vegetarfor, men at jeg da måtte gi hunden mye egg, helst flere rå egg blandet inn i maten.

Men, som sagt, dette er bare en løs tanke jeg har, og jeg har ikke hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jeg ikke gjøre, siden jeg er pasifist.

Edit: Da burde du ikke skaffe deg hund. Hunden skal i utgangspunktet ha kjøtt i kosten.

Den kan sikkert overleve uten kjøtt, men vil sannsynligvis ikke leve noe godt liv, og som vegetarianer er vel ikke det noe du ønsker?

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du aldri skaffet deg hund i utgangspunktet...

jeg har ikke hund.

Hvorfor mener du det? Edit: Jeg ser at du har endret innlegget ditt.

Jeg, som veganer, lever et godt liv. Selvsagt ønsker jeg det beste for hunden min også. Ved et variert og sunt kosthold vil ikke hunden lide overlast, så fremt det ikke er farlig for den å være vegetraianer. Det er det punktet jeg er usikker på, og som jeg ønsket å sette fokus på i debatten.

Dersom man er så opphengt av hundens ve og vel, da skulle ikke vi mennesker avlet frem hunder i det hele tatt.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som veganer, lever et godt liv. Selvsagt ønsker jeg det beste for hunden min også. Ved et variert og sunt kosthold vil ikke hunden lide overlast, så fremt det ikke er farlig for den å være vegetraianer. Det er det punktet jeg er usikker på, og som jeg ønsket å sette fokus på i debatten.

Dersom man er så opphengt av hundens ve og vel, da skulle ikke vi mennesker avlet frem hunder i det hele tatt.

I motsetningen til menneskene er hunden avlet fra ulv, som er en kjøtteter.

Hunden kan sannsynligvis overleve uten kjøtt i dietten, men det er sannsynligvis ikke det beste for den.

Som dyreier bør man gjøre det som er best for dyret man eier. Det er min oppfatning.

Om du ikke er så opptatt av hundens ve og vel kan du jo fore den med hva som helst, men at du gjør det til en prinsippsak å fore hunden din med vegetarmat synes jeg er noe merkelig.

Kanskje du heller burde skaffe deg en hamster eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetningen til menneskene er hunden avlet fra ulv, som er en kjøtteter.

Hunden kan sannsynligvis overleve uten kjøtt i dietten, men det er sannsynligvis ikke det beste for den.

Som dyreier bør man gjøre det som er best for dyret man eier. Det er min oppfatning.

Om du ikke er så opptatt av hundens ve og vel kan du jo fore den med hva som helst, men at du gjør det til en prinsippsak å fore hunden din med vegetarmat synes jeg er noe merkelig.

Kanskje du heller burde skaffe deg en hamster eller noe?

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke er opptatt av hundens ve og vel, tvert i mot. Jeg er veldig opptatt av dyrs velferd, det er grunnen til at jeg er veganer.

Det er mye vi mennesker ofte gjør som ikke er til det beste for dyrene våre. F.eks kjøpe industriboksemat (noen hevder det er dyreplageri) og holde luftngen til en minimum.

Kan ikke en hund være lykkelig og sunn med vegetarmat? Du mener tydligevis nei. Jeg sier tja. Jeg er usikker, men jeg tror det er mulig. En ting er sikkert. Jeg ville ikke gitt hunden veganmat, det måtte blitt vegetar.

Jeg har tenkt på å skaffe meg en hamster eller noe, som du sier. Gjerne en kanin, f.eks, om det fantes allergivennlige kaniner. Det gjør det ikke, såvidt jeg vet.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke en hund være lykkelig og sunn med vegetarmat? Du mener tydligevis nei. Jeg sier tja. Jeg er usikker, men jeg tror det er mulig. En ting er sikkert. Jeg ville ikke gitt hunden veganmat, det måtte blitt vegetar.

Jeg sier ikke at det er umulig, men om du ikke klarer å følge det opp er det gode muligheter for at hunden kan bli alvorlig syk.

Jeg ville si at det er å ta en sjanse på vegne av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at det er umulig, men om du ikke klarer å følge det opp er det gode muligheter for at hunden kan bli alvorlig syk.

Jeg ville si at det er å ta en sjanse på vegne av hunden.

Jeg er ikke nybegynner på dette med å være vegetar, jeg har vært det i over 20 år. Jeg er klar over at man kan bli alvorlig syk, menneske eller hund, om man ikke passer på. Jeg vet mye om menneskeernæring, og før jeg skaffer meg hund, skal jeg bli ekspert på hundeernæring. :) Jeg måtte altså være 100% sikker på hva jeg drev med. Det er ikke så farlig for min del om jeg skulle bli syk, jeg er jo bare meg, men når jeg har ansvar for et levende vesen, et liv, prioriterer jeg dyrets velferd fremfor min egen. Jeg ville selvsagt ikke "leke" med kostholdet. Hunden måtte ikke bli underernært på noen måte. Uansett så virker det jo som vi er enige i at hundens velferd er det viktigste, selv om vi har ulikt utgangspunkt. :)

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Premisset for tråden er jo det hypotetiske tilfellet at hunden klarer seg ernæringsmessig bra på vegetarkost. Det man da må diskutere er om man vil frata hunden gleden av å spise kjøtt. Det synes ikke jeg man bør gjøre. Det er i mine øyne en urasjonell og egoistisk handling ettersom den undertrykker hundens naturlige levevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premisset for tråden er jo det hypotetiske tilfellet at hunden klarer seg ernæringsmessig bra på vegetarkost. Det man da må diskutere er om man vil frata hunden gleden av å spise kjøtt. Det synes ikke jeg man bør gjøre. Det er i mine øyne en urasjonell og egoistisk handling ettersom den undertrykker hundens naturlige levevis.

Ok. La oss se litt nærmere på det argumentet. Jeg antar at de fleste/mange forer hunden med tørrfor eller boksemat. Enkelt og greit, lite søl og blod. Bare å åpne boksen eller dra opp litt tørrfor fra posen. Boksematen er bare en grå eller brun slapsemasse som ikke ligner mye på utgangspunktet. Jeg tror de færreste forer hunden med slaketavfall som Hu i Svingen gjør. Har hunden glede av å spise guffe på boks? Er det naturlig for hunden?

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange hundeeiere gir hunden sin vom, bein, kraftbein og/eller middagsrester som inneholder kjøtt i tillegg til tørrfôr. Man skal virkelig ha satt seg inn i hundens ernæring for å fôre den helt selv.

Selv om hunder beviselig kunne levd et fullverdig liv med vegetarmat, så hadde ikke jeg fôret min hund med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe en gang om at hunder kan i teorien leve på veggisfor, mens katter kan det ikke. Noe med anatomien mellom katt og hund. Men husker ikke hvorfor.

Katter er avhengig av taurin som kun finnes i kjøtt. Hunder er ikke avhengige av det.

Nei. Hunder er rovdyr, og jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at de kan overleve på vegetarisk kost. Jeg har hittil bare sett dokumentasjon på det motsatte.

Hunder er omnivore, dvs altetende, og kan derfor leve fint på vegetarkost. Den må dog spise mye mer for å oppnå nok proteiner da dette jo er begrenset i salat og gulerøtter. Dette er dog ikke et optimalt kosthold for en hund så selv om man er vegetarianer bør man ikke gjøre bikkja om til en også - for hundens beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må dog spise mye mer for å oppnå nok proteiner da dette jo er begrenset i salat og gulerøtter.

Jeg så for meg mosede bønner eller linser og grønnsaker med egg over.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat og gulerøtter var for å sette det på spissen. Men ja, hunder kan i teorien være vegetariansere, men det er ikke til hundens beste da den ikke nyttiggjør seg grønnsaker veldig godt og derfor må spise mye, og det vil likevel ikke være optimalt for hunden.

Hvis man er opptatt av at det skal være naturlig og økologisk kan man lese seg opp på barf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er omnivore, dvs altetende, og kan derfor leve fint på vegetarkost.

Hunder er omnivore i den forstand at de kan spise alt, men fra naturens side er de kjøttetere. Dette bekreftes av bla det store behovet for proteiner, lavt behov for karbohydrater, tannsettet, tarmsystemet osv. Og da synes jeg det blir galt å sette den på vegetarkost, spesielt når vi vet lite om de langsiktige konsekvensene av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - og som du ser så skriver jeg også at det ikke er til hundens beste selv om det er mulig og gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har hunden glede av å spise guffe på boks? Er det naturlig for hunden?

Godt poeng. Jeg vet ikke mye om hundemat, men mitt synspunkt er at man ikke skal frata hunden glede fordi en selv er vegetarianer. Er det mer eller mindre hipp som happ for hunden om den spiser vegetarkost eller kjøttbasert kost, ser jeg ikke noe galt i å gi den vegetarkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hunden glede av å spise guffe på boks? Er det naturlig for hunden?

Den kan godt ha glede av det, all den tid hundepellets eller guffe (som inneholder temmelig lite "kjøtt") sprayes med kjøttlukt før de pakkes, men det er jo å lure hunden. Særlig fordi hundens luktesans er så velutviklet - de har ikke så mye smakssans - derfor "nyter" de heller ikke smaken på maten på samme måte som oss. Smaken er underordnet lukten, og lukten er det som forteller hunden hva den spiser. Ganske dårlig gjort med andre ord. ;)

Man skal virkelig ha satt seg inn i hundens ernæring for å fôre den helt selv.

Det er faktisk ikke SÅ vanskelig. Det vanskelige er hvis hunden har spesielle behov, som enkelte sykdommer. Da må man sette seg inn i hvilke typer mat den bør ha mye eller lite av. Men det er et ganske lite offer etter min mening. Vi mennesker velger å holde dyr, og da bør vi sørge for å gjøre vårt beste for at de skal ha det bra.

Hunder er omnivore, dvs altetende, og kan derfor leve fint på vegetarkost. Den må dog spise mye mer for å oppnå nok proteiner da dette jo er begrenset i salat og gulerøtter.

Dette er litt feil. At hunden er omnivore er riktig, men det betyr ikke at den kan overleve på ENTEN kjøtt ELLER grønnsaker. Hunden bør ha en balansert blanding av disse, men hvis den bare kan få en av delene må det bli kjøtt. Den overlever ikke over tid på bare grønnsaker (selv om noen av disse inneholder proteiner - det er fortsatt snakk om planteceller). Den kan derimot fint greie seg uten grønnsaker. Det at en hund ikke nyttiggjør seg planteceller på en tilfredsstillende måte kan ikke kompenseres for ved å spise mer av dem.

Animalske proteiner og fett er hunders grunnsteiner i kostholdet - regelen om kjøtt/grønnsaker/korn 1/1/1 som vi lærer om på skolen gjelder for mennesker, ikke for hunder. Det er en grunn til at hunder har magesyre sterk nok til å fordøye relativt store beinbiter på mindre enn et døgn, de har en helt annen fordøyelse enn oss.

Jeg så for meg mosede bønner eller linser og grønnsaker med egg over.

Det er (som nevnt over) ikke godt nok for å dekke proteinbehovet. Dessuten er det en del ganske vanlige hundesykdommer som tilsier at bønner og linser bør unngås (hos hunder med disse sykdommene).

Men: Med riktig tilberedte grønnsaker som en del av kostholdet vil hunden naturlig nok ha behov for en lavere prosentdel av kjøtt i kosten. Og da er man vel et stykke på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Med riktig tilberedte grønnsaker som en del av kostholdet vil hunden naturlig nok ha behov for en lavere prosentdel av kjøtt i kosten. Og da er man vel et stykke på vei?

Det er sant. :)

Jeg ville ikke tvunget en hund til å spise noe den ikke ville, forresten. Noen hunder liker ikke grøntfor i det hele tatt.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...