Gå til innhold

Vegetarmat til hund?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Det har vært et par vegetardebatter her, så jeg tenkte at jeg skulle hive litt mer bensin på bålet.

Du er vegetarianer eller veganer, og vil ikke støtte kjøttindustrien. Men du har en hund.

Ville du/dere gitt vegetarmat til hunden? Forutsatt at du visste mye om hundens ernæringsbehov i forhold til menneskemat, og samarbeidet med en veterinær for å få et optimalt vegetarisk kosthold for hunden. Og forutsatt at hunden likte vegetarmat. (Det finnes vegetarisk hundefor)

Kjøttmat eller vegetarmat? Og hvorfor?

Selv er jeg ikke sikker, men jeg ville tatt det opp til vurdering. Jeg måtte først være helt sikker på at det ikke var til skade for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillebøll

Da bør man isåfall ha peiling på hva man driver med, for det tar seg vel ikke helt ut å være vegetarianer for å bekjempe kjøttindustrien og mishandle hunden på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville ha latt hunden få vegetarisk ferdighundefor. Dette er testet i utlandet, så jeg antar at hunden får i seg de næringsstoffene den trenger.

Men egentlig ville jeg som vegetarianer ikke ha skaffet meg en hund, men heller ha valgt et kjæledyr som er vegetarisk, om jeg skulle ha skaffet meg et dyr. Om jeg vil holde et dyr i fangenskap, er en annen diskusjon.

Men hadde jeg overtatt en hund, hadde jeg forsøkt å venne den til vegetarisk hundefor. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke gjort det. Selv om jeg ikke spiser industrikjøtt selv, så kjøper jeg både fôr og tyggeben til hunden min som kommer fra industrikjøttproduksjonen. Det samme med katten. (Jeg skaffet meg dyrene før jeg sluttet å spise kjøtt).

For meg blir det helt feil å legge mine egne, menneskelige verdier over på hunden på den måten. For min del er det snakk om å respektere alle dyrs natur, og en hunds natur er bl.a. å spise mye kjøtt - selv om den kan overleve på vegetarkost.

Jeg kan forstå at noen er såpass motstander av kjøttindustrien - eller det å i det hele tatt spise kjøtt - at de ikke vil kjøpe noe som inneholder kjøtt under noen omstendigheter. Disse bør ikke skaffe seg dyr som spiser kjøtt av natur, etter min mening.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Så egoistisk hadde jeg aldri vært.

For å strekke den enda litt lengre: Jeg ville heller ikke tvunget eventuelle unger jeg hadde fått til å spise veggis-for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syne sikke det er egoisisk, derimot synes jeg det er egoistisk at det dyr må dø, for at andre skal få en mett mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne sikke det er egoisisk, derimot synes jeg det er egoistisk at det dyr må dø, for at andre skal få en mett mage.

mener du da at rovdyr som lever villt skal bli veggiser ? er det rettferdig av oss når vi velger å holde kjæledyr at de skal påtvinges våre vaner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

Jeg er veggis men katten min er ikke. Vet ikke om jeg er dobbeltmoralist eller ei, men jeg vil at pusen min skal ha det greit og ikke plutselig helomvendes til å spise grøntfor. Jeg har tatt et valg, katten min har ikke det, og skal ikke trenge og lide under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du da at rovdyr som lever villt skal bli veggiser ? er det rettferdig av oss når vi velger å holde kjæledyr at de skal påtvinges våre vaner ?

Nei, jeg mener ikke at ville rovdyr skal bli veggiser.

Ethvert kjæledyr blir påtvunget våre vaner uansett, bare man tenker nærmere over det.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veggis men katten min er ikke. Vet ikke om jeg er dobbeltmoralist eller ei, men jeg vil at pusen min skal ha det greit og ikke plutselig helomvendes til å spise grøntfor. Jeg har tatt et valg, katten min har ikke det, og skal ikke trenge og lide under det.

Leste noe en gang om at hunder kan i teorien leve på veggisfor, mens katter kan det ikke. Noe med anatomien mellom katt og hund. Men husker ikke hvorfor.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe en gang om at hunder kan i teorien leve på veggisfor, mens katter kan det ikke. Noe med anatomien mellom katt og hund. Men husker ikke hvorfor.

Katter kan ikke overleve på vegetarmat da det er et stoff som man kun finner i animalsk mat som katten må ha for å overleve - jeg husker dessverre ikke hva dette stoffet heter. Man kan visstnok få kjøpt vegetarfôr til katter hvor man har klart å produsere dette stoffet syntetisk, noe jeg virkelig ikke synes noe om.

Hunder - i motsetning til katter - er åtseletere, men jeg vet ikke nøyaktig hvorfor de klarer seg på vegetarmat. Uansett er det liten tvil om at de fleste hundedyr lever hovedsaklig på kjøtt, selv om de kan spise noe plantekost i mindre mengder.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jytte

Nei, det kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre - like lite som jeg kunne tenkt meg å blitt vegeterianer selv .. Forstår ikke helt hensikten, liksom ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Jeg syne sikke det er egoisisk, derimot synes jeg det er egoistisk at det dyr må dø, for at andre skal få en mett mage.

er det urettferdig at feks en løve dreper en zebra for å spise seg mett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Jeg synes ikke det er egoisisk, derimot synes jeg det er egoistisk at det dyr må dø, for at andre skal få en mett mage.

Er det egoistisk at planter må dø, for at vi skal få en mett mage ?

Er det egoistisk at vi spiser dem fordi de (sannsynligvis) ikke har bevissthet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Hunder er rovdyr, og jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at de kan overleve på vegetarisk kost. Jeg har hittil bare sett dokumentasjon på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg ville ikke gitt hunden min vegetarmat. Jeg ville ikke eksperimentert på den matmessig og satset på at det gikk bra. Vi vet at mennesker kan leve greit på veggismat, men hunder blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hunder er rovdyr, og jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på at de kan overleve på vegetarisk kost. Jeg har hittil bare sett dokumentasjon på det motsatte.

Overleve kan de sikkert. Som de rovdyrene/åtseleterene de er kan de spise nesten hva som helst (Og det er derfor canisslekten er så tallrik på alle koninenter og har vært det lenge før vi temmet hunden). Hunder har både tenner og fordøyelsesystem som er tilpasset animalsk føde og å la en hund leve på ren vegetarisk kost ser jeg nærmest på som dyremishandling! Hva er vel et hundeliv uten et bein som kan spises rent og graves ned og opp igjen? Det samme beinet forsvares med nebb og klør mot alle "inntrengere" selv om det er fullstendig uten ernæringsmessig verdi. Prøv det samme med en potet... (Nei, hunder skal ikke under noen omstendighet spise poteter!).

Jeg sier ikke at det er umulig at hunder kan leve på vegetarisk kost, men jeg vil også gjerne se dokumentasjon i form av forskingsrapporter etc. fra seriøse institusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...